AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
2.673

BMW M4 vs Porsche 991

Hallå på Er,

Tänkte slå till på en BMW M4 alternativt en Porsche 991.
Det här med andrahandsvärde, köper jag en BMW M4 för ca 650k så kommer den om 2 år ha gått ner till ca 400k. Hur kommer det sig ? Sen om 4 år ner till kanske 300k.
Men om om jag köper en Porsche 991 för 800k så blir det kanske 700k. Och om 4år 650k.

Min fråga till Er varför sjunker en fin BMW så mycket?
Varför sägs kvalitén vara så mycket bättre i Porsche?
Min far säger att Porsche är något i hästväg och det går knappt och jämföra dessa bilar, jag själv håller inte med.

Så nu är jag jätte nyfiken och höra era tankar då ni är mycket kunnigare än vad jag är.

Tack på förhand!

Porsche gör allt rätt för att hålla uppe priserna. Hög efterfrågan, låg tillgång. Rätt pris för att en köpstark grupp ska kunna köpa en ny bil men tillräckligt lågt för att en del av den stora massan ska kunna sukta efter en begagnad. Skulle gissa att över miljonen ny och under miljonen begagnad är en sweetspot för många.

Sen gör Porsche bra bilar och dom har även ett rykte och status som många vill åt. En M4 är ju trots allt en "trimmad 4-serie" i mångas ögon.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Provkör båda på en bana :)
@dd88 det är väl en "trimmad" 4-serie fast med bättre bromsar och stötdämpare etc?

@Slippy vad är din slutsats?

Gärna mer kommenterar :)
MU
940
MUC
M340i - 2025
Det är ju jättesvårt att sia om vad en bil är värd om fyra år, men historiskt så har 911:an alltid haft ett grymt bra andrahandsvärde möjligen med undantag för 996:an. BMW:s M-modeller har ett mer normalt värdetapp de första åren.

Visst är väl Porschen lite vassare på bana men man får också tänka på att nypriset ligger drygt 50% högre för en 911 Carrera S jämfört med M4:an, själv tycker inte jag att det är rimligt.

Sen vet jag inte om du har kollat upp totalkostnaden, en M4 är definitivt ingen sparbössa men en helförsäkring på en 911 KAN bli något i hästväg som på fyra års sikt enbart det kan äta upp det du eventuellt ”tjänar” in på värdeminskningen.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Köp en M2 istället så spar du 150K på nypriset och mer körglädje. Att sen värdetappet blir mindre i kronor och ören är en ren bonus. Själv hade jag valt en manuell LBB.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.