AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.229

Vibration vid bromsning efter motorvägskörning?

32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Upptäckte en sak första gången på väg hem från sportlovet på E4an, efter ett tag i motorvägsfart och vid inbromsning så kändes det slagigt och lät lite dunk dunk från höger fram. Kände runt på fälgarna vid nästa tankstopp men ingen kändes mer varm än någon annan. Har inte hänt igen sedan dess men kör inte så mycket motorväg till vardags men idag var det dax igen och samma fenomen igen - vid inbromsning i omkring 100 km/h - ingen hård inbromsning utan sakta in då jag kom ikapp ett släp på enkelfilig 2-1väg, så 100 ner till 80 och inte panikbroms. Det känns lite i pedalen som när ABS går in men inte lika kraftigt och det låter som om det dunkar lite svagt från höger fram. Har inte märkt av det på mina kortare sträckor till vardags till och från jobbet (ca 10km med hastigheter mellan 30 och 90 km/h men mest 70).
Vad kan detta vara?
Belägg som inte går åter?
Snedslitna belägg? varför i så fall?
Skiva som inte är rund?

Bromsarna är inte nybytta men inte heller så värst slitna: gissningsvis 2 år sedan byte och 1500 mil.

Tacksam för tips.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Krokig bromsskiva
Transocean
Har aldrig haft skeva bromsskivor på någon bil; bussningar, stagar däremot. Du glömde att skriva vilken bil det gäller.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Dom åren o milen är ju knappt inkörningsträcka/år för nya skivor o belägg ;-). Oerhört sällan skivor blir skeva om det är kvalité. Om du nu inte kört som en blådåre o bromsat som en tok så att skivorna är glödheta o sedan sprutat kalltvatten på fälgarna/skivorna.
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
För att förtydliga så handlar det om E46 325 touringen (caben på sportlov är en dålig combo :-) ).
Jag har inte kört bromsarna heta/matta någon gång och därmed inte heller spolat dem efteråt. Vid normal körning bromsar jag tvärtom väldigt lite men försöker komma ihåg att motionerna bromsarna någon gång då och då men några rejäla inbromsningar så inte bakbromsarna ärgar fast.
Skivorna byttes på mekonomenverkstad (med lokalt gott BMW-rykte) så jag antar att det är Mekonomens grejor som blivit monterat.

Kan man själv se/mäta om skivan är sned?
Snart dax att på med sommarhjulen så då kan man ju passa på att kolla om det är görligt själv.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Länk BMW slangen här på forumet kan ge mer info för tillvägagångssätt. Finns en tråd men hittar den ej.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är väldigt ovanligt att en bromsskiva slår sig - vibrationer brukar oftast bero på kärvande bromsok och/eller ojämn materialöverföring från bromsklossarna till bromsskivorna. Det senare kan ske om bromsen kärvar eller om man bromsar hårt så skivorna och beläggen är rejält varma för att därefter stanna så bilen står still med nedtryckt broms (= beläggen ligger emot skivorna och gör ett "avtryck" av friktionsmaterial på skivan just där beläggen ligger emot).

Troligare är dock att bussningar/leder i framvagnen är slitna, vilket leder till vibrationer.
När byttes bärarmarna med bussningar senast?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
För att först utesluta att det är bromsok eller belägg/glidpinnar som kärvar så ta isär allt, gör rent och smörj upp. Se post från @Johan B.

(Morsans gubbe hade sin bil inne på verkstad (Mekonomen) och fick bytt bakbromsar (skivor+belägg) för ca 2 år sedan och nu i helgen fick jag ta isär allt för att båda yttre beläggen satt bom fast med väldig varmgång till följd.
De hade använt en oerhört stor mängd kopparpasta motsv som dratt till sig bromsdamm som sedan torkat till fnöske som gjorde att det kärvade. Även glidpinnarna var snustorra.
Ska man få något riktigt gjort ska man göra det själv tydligen..)

// Jonas
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skeva bromsskivor är som enhörningar - alla vet vad det är men ingen har sett det! :-)

Det finns i princip inga skeva bromsskivor, det är extremt ovanligt.

Jag har aldrig någonsin personligen mätt upp en skev bromsskiva. Jag har däremot sett ett fall beskrivits där det var obalans i bromsskivan pga den var skadad internt (men det är obalans och inte skevhet) och även sett ett enda fall beskrivits där en bromsskiva skall ha uppmätts ovanligt stor axiell runout (men jag gjorde inte själv mätningen och det är lätt att göra fel).

Det brukar som alla nämner ovan vara bussningar, leder, stag, lager, däck, fälg, nav, bromsok, glidpinnar, rost och skräp mellan bromsskiva/nav/fälg och så vidare.

Stämmer gaspo, räcker med en sådan vanlig indikatorklocka. Har gjort många mätningar med en sådan. Ska se om jag kan leta upp tråden där jag beskriver det, annars beskriver jag det kort här igen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Asch, hittar inte min beskrivning så skriver en ny.

### STEG 1 ###
Först och främst behövs en indikator med bas+stativ.
Den från Biltema fungerar alldeles utmärkt. På billigare indikatorklockor brukar bas+stativ vara en vanlig orsak till mätningsproblem då de inte är så stabila som man önskar.
Så försök göra allt så stabilt som möjligt. Använd så kort stativ som möjligt. Sätt den magnetiska basen på en gammal bromsskiva.
Se bild nedan för lämplig setup.
Länk

### STEG 2 ###
Det ABSOLUT viktigaste av allt!

Den där lilla insexskruven räcker INTE! Ni får helt åt helsike felaktiga värden om bromsskivan endast är fastsatt med den.
Länk

Den där skruven har bara en enda uppgift - att se till att bromsskivan inte trillar av under den tiden du sätter dit bromsskivan och du sätter dit fälgen! Det är dess ENDA uppgift! Så den där kan man dra fingertight, det räcker...

Bromsskivan sitter fast helt och hållet tack vare friktionen mellan nav och fälg som skapas av klämkraften från hjulskruvarna. Man klämmer alltså fast bromsskivan.

Ni måste dra åt med minst tre hjulskruvar. Man behöver inte dra åt med ordinarie moment på 110 Nm, men man ska ändåså dra åt med ett spärrskaft eller liknande någorlunda hårt.

Här är det en fördel att ha ett gäng gamla korta M12x1.50 skruvar liggandes (det är fingänga). Eller M14x1.50 (också fingänga) för er moderna nissar...

Annars kan man spaca ut hjulskruvarna med ett gäng vanliga M12-brickor.

Jag hade ju fördelen i exemplet nedan att min spacer klämde åt bromsskivan med fullt tryck.
Länk

### STEG 3 ###
Bara att mäta.

Dra runt skivan sakta och försiktigt utan att rycka eller trycka den i sidledes och observera highs and lows.

Mät längst ut, mätt i mitten och mätt längst in.

### EXTRA ###
En av många saker som kan orsaka skenbar skev bromsskiva är mycket rost och smuts mellan nav och bromsskiva. Mycket smuts/rost mellan bromsskiva och fälg kan ju såklart ge upphov till obalans och vibrationer också.

Såhär såg min E87 ut när jag hade köpt den (med vetskapen att bromsskivorna behövde bytas omedelbart) - var inte imponerad
Länk
Länk

Först rengjordes navet
Länk

Sen rengjordes fälgen
Länk
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Var på en snabb Autobahn tur t/r till Österrike, med torra vägar och -10-15c, dvs svinkallt men ändå höll vi 180-200 pga fina vägar.

Innan turen tyckte jag den skakade lite fram vid inbromsning, men nu efter resan, något mera. Har precis köpt nya org skivor och belägg, men borde jag istället kolla bussningar etc, innan jag byter? 14k mil har den gått. Skivor och belägg är sist bytt vid 6500 mil.

Fälgarna är i nyskick, däcken också fina med BMW stjärn-markering.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.