|
|
|
|---|---|
|
Hej Kort och simpel fråga Jag vill göra ett oljebyte på min 530i. Jag har 5 liter Shell Helix Ultra 5w-30 som köptes på kampanj på ICA. Kvar återstår 1 liter för att fylla motorn... Bör/måste jag köpa exakt samma olja eller går det bra att blanda med vilken 5w-30 som helst? Går ju att beställa online men frågan är om det är värt det för 1 liter. Vad skulle ni ha gjort? | |
|
Det går att blanda olika oljor. Bäst är givetvis att använda samma olja, men så länge klassningarna är likadana eller snarlika är det inga problem. Det man bör tänka på, är att undvika att blanda oljor av väldigt olika kvalitetsklassningar, då kan blandningen göra att oljan inte presterar så bra. Man bör även tänka på att vissa oljor är "lågviskösa" med låg skjuvbarhet - API-klass A1/B1 och A5/B5 t ex. Det är tunna oljor som bara får användas i motorer där man särskilt har den typen av oljeklassning som godkända oljor. Så sträva efter en olja med ungefär samma API- och ACEA-klassningar, så skall det gå bra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Köp en olja som är minst lika bra så är det inga problem... Säljer dom inte din olja på Shell annars? Eller gör dom inte det nu längre sen Shell drivs av St1? /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.