AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.262

Fyra fel bara kom upp i displayen, 325 D -12

La
7
Lantisen93
BMW 325 D -12
Hej,

Första inlägget här så var mjuka mot mig.

Köpte i Torsdags en BMW 325 D -12 från en bilhandlare i Örebro ( gått 12.200 mil ), kört den och är överlag väldigt nöjd med den, en smärre ombyte efter att ha ägt en Saab 9-5, 07'a, så är fortfarande i inlärningsstadiet.

I alla fall, idag åkte jag en biltur på 6 mil, efter ha varit inne i "stan" så åkte jag hem och bara någon mil hemifrån så slår bilen av farthållaren och det tjuter till, varnar om att diverse funktioner gett upp:

- DBC ur funktion! Kör försiktigt
- RPA-Systemfel!
- Startassistans avaktiverad!
- DSC ur funktion! kör försiktigt

Länk <- Bild för er som vill se. Alla felmeddelanden kom samtidigt, så antar någon givare eller elektroniskt fel.

Har inte ens kört bilen 50 mil, och har kört mjukt eftersom jag delvis håller på att lära mig en ny bil, men jag har fortfarande vinterdäcken på ( dubb ) och håller inte på och sladdar eller kraftiga pådrag, tänkte åtminstone vänta tills vädret är bättre och sommarsulorna är på. Sen är det faktiskt väldigt roligt att tävla emot sig själv i bränsleförbrukning, väldigt imponerad, kör mycket på farthållaren och försöker se hur lågt jag kan få den mellan specifika ( men vanliga resor för mig ) platser.

Detta ska bilfirman få stå för, men är nyfiken på om någon känner igen detta fel och kan tänkas sig vad som är fel, samt kostnad. En sak ska bilhandlaren ha klart för sig och jag ska inte betala en krona, tvärtemot så ska vi fan tala om avdrag eftersom jag med störst sannolikhet måste ta ledigt på fredag och åka dit ( nytt objekt på gång och kan verkligen inte ta ledigt mån - tor, men har andra uppgifter på fredagar som kaaaanske kan tas ledigt ifrån, men inte länge till ), jag ska bli kompenserad för detta. Blir annars tredje gången jag får ta ledigt för denna bil på mindre än en vecka ( de andra två gångerna har varit frivilliga, men samtidigt nödvändiga för att kolla på bilen, men inte en gång till - därför jag köpte denna bil, då jag inte har tid för sånt här.. ).

Så ja, idéer, tips, råd - ja, allt är välkommet. Bara fråga om jag glömt något.

Tackar för att ni har tagit er tid och läst.

M.v.h.
La
7
Lantisen93
BMW 325 D -12
Förut så stängde jag av bilen ( drog ej kablar till batteriet ) och startade om den en stund senare, då var problemet kvar. Men sedan efter någon timme eller två så startade jag den och åkte några kilometer, inte ett ljud eller varning.

Får se hur längedet håller sig, ringer ändå imorgon. Meddelandena ska bort och helst för gott.
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Hade något liknade på en 325D E93 som på motorvägen med farthållare helt plötsligt pep till och stängde av farthållaren. Det kom upp en massa felmeddelande bla DCS. . Fick åka till BMW som konstaterade att styrvinkelsensorn behövde kalibreras, detta gjordes och felet dök inte upp något mer. BMW kunde dock inte ge någon vettig förklaring till varför detta hände.
La
7
Lantisen93
BMW 325 D -12
@LeMans Blå

Vet inte hur man taggar, men förhoppningvis får du min fråga.

Var precis likadant, låg på farthållaren på mindre landsväg ( 80 - 90 km/h ), sedan slogs den ifrån och det piper till och alla felmeddelanden kom.

Vad kostade det? Hur stor åtgärd i tid talar vi?

Tack för snabbt svar.

M.v.h.
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Vill minnas att det kostade ca 2000kr, tog någon timme hos BMW
La
7
Lantisen93
BMW 325 D -12
Lät inte så farligt, då återstår bara att se hur bilhandlaren tar det.

Hur allvarligt att köra ändå? Just nu lyser och säger bilen inget, men om det kommer tillbaka - kan något allvarligt skadas om jag kör 20 - 30 mil mer?
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Jag körde vidare, vart säkert 30 mil innan jag kom till BMW. Är nog inget som tar skada utan bara att systemet inte får in alla signaler som förväntas vilket gör att det blir felkoder.
La
7
Lantisen93
BMW 325 D -12
Okej, tack så mycket för svar.

M.v.h.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du köpt bilen av en handlare, lär du ha tre månaders garanti (minst) - så låt handlaren lösa ditt problem! ;)

Lämna inte in den hos en verkstad om inte handlaren uttryckligen har sagt att du skall lämna in den, för då kan han neka ersättning för reparationen. Ofta har bilhandlarna samarbete med särskilda verkstäder som de vill använda.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Fick du någon rätsida på detta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.