|
|
|
|---|---|
svardska |
Mitt tips är att göra service byta filter osv på automaten. Jag gjorde det på min och den blev som ny. Bytte filter och gjorde 3 byten med 10 mils intervall. Den blev helt annorlunda, växlar mjukt och fint osv...! |
|
Är växellådsoljan klarröd nu om du tittar på stickan? Jag ska göra min service nästa vecka, ska då byta oljefiltret till växellådan, oljetrågspackningen samt försöka byta bakaxelolja. //Schnitzer |
|
svardska |
jepp klarröd |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Svardsak:Ännu en bekräftelse på att biltillverkarna har fel ibland.Jag bytte alla olja och filter på min Mercury-76 (13000mil) blev en betydlig skillnad där också, tyckte lådan gick fint innan,men blev märkbart förvånad efter bytet.Ska väl tilläga att Ford varit så finurliga på senare C4 lådor att det fanns avtappningsplugg även på converter.Fick köpa en hel platta med olja 12 liter (ca 9 gick åt)blev ändå billigare att köpa 12. Q.S olja. Olja är en förbrukningsartikel oberoende vad tillverkarna säger.Saknar ju oljestickan på E39, vill ju gärna lukta och kolla statusen på oljan ibland. MVH Hasso |
|
Svardska: När du bytte oljefiltret så bytte du en gång olja också, ellerhur, så man kan säga att du bytte olja 4 gånger? //Schnitzer |
|
PETER.O |
Hej, varför byt olja 3ggr på 10mil? Det räcker väl att tömma ut all olja och fylla på ny. Mvh Peter |
|
All olja kommer inte ut, det kommer bara ut ca 3,5 liter i taget. Sedan får man köra så att resten av oljan blandar in sig med den nya. Sedan hålla på så tills färgen är klarröd. //Schnitzer |
|
|
När man har bytt oljefiltret och sedan efter 10 mil ska byta bara oljan så är det väl bara att tappa ut den oljan som kommer och mäta upp med ny olja lika mycket, eller ska man göra på något annat sätt? Man ser ju på oljestickan om det ligger på fel nivå. Man ska ha bilen igång också har jag för mig när man häller i oljan, någon som vet? //Schnitzer |
|
svardska |
jag hade inte den igång för jag var rädd för skador om man kör den torr så att säga. |
|
Så det spelar ingen roll om den är igång eller inte? //Schnitzer |
|
| Fyll på lite olja innan man startar den, dra i gång motorn och växla i genom alla lägena på lådan och känn att de går i ordentligt. Fyll sedan på resten av oljan. Min erfarenhet av när jag bytte oljan i lådan på min förra 735i var att man köra en rejäl sväng med bilen innan man kunde kontrollera nivån. Det är viktigt att motor/låda har normal driftstempratur, annars stämmer inte nivån på stickan. | |
|
Ok, tack för tipset! //Schnitzer |
|
PETER.O |
Hej, jag gör som Volvo rekomenderar (740 Turbo har ZF 4HP 22). Töm tråget, tag loss retur röret från kylen, fyll på 2,5L olja, starta motorn, när det kommer luftbubblor ur röret stanna motorn, gör samma procedur en gång till, anslut röret fyll 2L starta motorn gå genom växellägerna och efterfyll vid behov.Lådan skadas ej av detta. Mvh Peter |
| Har alltså BMW 735 och Volvo 740 turbo samma automatlåda? Jag har aldrig åkt en 740 turbo med automat, bara vanligt 740 GLT 16V, den känns inte alls likadan i lådan. Men BMW måste ha en annan elektronisk styrning på lådan, eller hur ligger det till? | |
PETER.O |
Hej, ja Volvos lådor är ej elektroniskt styrda.Så skillnaden ligger i ventilhuset, men dom flesta andra delarna i lådorna är samma (bra att veta vi en renovering) Volvo använde ZF i 740 Turbo o dieseln vad jag vet. Har en 733:a 81 med Volvo ZF 4HP 22, bytte bara till BMW:s kopplingskåpa. Mvh Peter |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.