AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.585

Byta E61 mot E91? Köpråd!

Mg
22
Mgla
E39 540iAT - 1998
Hej!

Äger idag en E61a 2007 525iMT M-sport pre-lci.

Är väldigt nöjd med åkkomforten, ljudnivån samt vägkänslan. Mindre nöjd med att elen strular (bakluckekablage) samt att den känns lite slö, eller ja, egentligen inte men gillar inte att man måste varva 3.5k innan "något händer".

Nu har jag dock kommit till insikt att jag inte behöver utrymmena 5an har, räcker gott med 3ans.

Kikar lite på blocket. Fastnat lite för E91 320d.

Skulle ni säga att detta är ett "nedbyte"? Tänker att motorn är rätt lagom, men tänkte på främst komforten, hur mycket skiljer det upp till en 5serie gällande vägljud? Gillar tysta bilar.

Ekonomiskt? Tänkte köpa i ungefär samma klass som jag får för min, dvs ca 80-100.000sek.

Vad var standard på E91?

Tack, glad för all möjlig input man kan få!
Mg
22
Mgla
E39 540iAT - 1998
Anledningen till diesel är att jag faktiskt åker ca 3000mil per år numera.
Transocean
Det finns en grund för allting, även för det något högre nypriset för en 5-serie gentemot 3-serie. Jag tror du behåller femman.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har haft båda. Du kommer inte lida i en 320d men ljudnivån är högre, fjädringen hårdare och utrymmena mindre.

Varför inte 520d? Finns ju hur många som helst.
-------
//Lövet
Ett klart steg ner!
Varför inte en 525d istället för den tråkiga fyran?
Cr
43
Cracksoup
325i -07 E91
Det svider att byta från bensinsexa till dieselfyra, men åker man 3000 mil/år så gör man. Som tidigare nämnt, självklart är 5 serien både bekvämare och tystare så titta snarare på en 520d/525d om du pressar mycket motorväg.
Fr
5
Froding
Audi A6 2.0 TDI Quattro -18
Chevrolet Silverado 6.5 TD -97
-----------------
Yamaha Roadwarrior XV1700 -03
Mer buller och stötigare fjädring i 3-serien, jämför mot en arbetskollegas E61. Full M-sport på bådas bilar. Körmässigt kan jag inte svara på då jag bara har varit passagerare i hans bil. Kommer för min egen del att överväga 5-serie i framtiden när det är dags att byta ut eller utöka bilparken, då jag är sugen på lite komfort också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.