AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.542

530iM touring -02 ungefärligt värde

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag söker en ny bruksbil och är intresserad av en manuell E39 530 M-sport touring, diesel eller bensin.
Vad borde denna bil kosta? 530i, 2002, svensksåld, safirsvart met, 20000 mil, M-paket. Ingen extrautrustning förutom just M-grejerna, dragkrok och komfortpaketet (innebär väl typ larm, takreling och nåt mer). Skinn finns, men det var ju standard i Sverige på 530i.
Rostblåsor innanför tankluckan och något på skuffen, inte stort. Normalt skick annars. Besiktigad. Kall A/C. Servicehistorik men med ett par luckor i dok. Slut v-hjul medföljer.
Vad tror ni, mellan tummen och pekfingret att en sån är värd?

M5 E39 i Sverige Länk
Svårt att säga utan att ha sett bilen och veta vilka slitdelar som bytts men mellan 25-40 tusen är min bedömning!
Det brukar finnas gott om Touring till salu, låt gå inte manuella 530i. Iaf, överlag så brukar Touring vara billigare än motsvarande sedan? Om bilen är hyffsad så kan jag tycka att någonstans kring knappa 25' är ett rimligt startbud. Tackar han nej, så är det bara att avvakta, för det är väl ingen brådska? Vad är begärt pris?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror det svåraste är att hitta en manuell med M-paket. Vill du ha större utbud så titta även efter 525i. Skippar du kravet på manuell eller M-paket så finns det också genast fler att välja på.

___
//Ulf
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Tack för era synpunkter! Jo, 525iM finns det ju gott om, men hade en sån och tyckte den kändes seg. Dessutom brukar dom vara kasst utrustade då dom oftast skulle rymmas i nån tjänstebilsbudget. 530n, särskilt importerade, brukar ha fler grejer.
Har ganska specifika önskemål, så 530i/530d med manuell och M-paket är det som gäller :) Annars får jag köpa nån billig rostholk tills rätt bil dyker upp.

Det finns inget begärt pris. Ägaren vill ha bud. Den var inte annonserad utan det var jag som frågade. Med såna spontanförfrågningar vet man ju inte, kan nog mest vara att "betalar han bra så kan jag lika gärna sälja" vilket brukar vara det som ligger bakom uttalandet "jag har ingen aning -lägg ett bud". Tror det är extremt få bilägare som inte vet i grova drag vilken prisklass bilen tillhör?
Helst skulle jag köpa en med mycket utrustning, hyfsade mil och så rostfritt yttre som är möjligt på en E39, för säg 40-45. Men kombinationen växer inte på träd som sagt. Denna bil skulle funka, men får eftermontera navi och hifi i så fall. Frågan är vad man ska dra till med. Blir lite kostnader att fixa rosten också, beroende på hur mycket det ätit i luckan, om det är aktuellt med byte eller om lack räcker.

M5 E39 i Sverige Länk
Om du skippar M-paketet så får du fler o välja på? M paketet är ju inte sååååå svårt o eftermontera, dessutom är det inte ovanligt att det finns skrapmärken på kofångarna så chansen är den att man får lacka om de oavsett. Jag skulle säg att en fin så gott som rostfri manuell 530iT skall inte kosta mer än ca 40'. Kikade (för en bekants räkning) på en 530iT manuell -01 svensksåld ca 23000 mil, topasblå, ej M-paket men väl navi mm, i utsökt skick i vintras, det begärdes 22000 för den bilen, nästan så jag själv blev sugen, men jag måste döda min Passat först :D
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jo, det kunde vara en idé, om man hittar en med sportchassi (lite för omfattande att eftermontera det) och mycket utrustning, fast utan M-paket. Då går priset ner också så det finns utrymme i budget att eftermontera M-sakerna.
Den topasblåa bilen såg jag på Blocket. Såg riktigt fin ut på bild och var den det i verkligheten också var det ju ett bra köp!
När det gäller bilen jag frågade om så kom till slut en prislapp på 40, och efter skriftväxling om det var skrivit i sten så 38k men inte lägre. En framfälg är ordentligt kantad och en xenon-strålkastare har trasig justering så den rör sig i sidled vid körning (men han hade besiktigat så påstod han). Hoppar troligtvis över den då det inte verkar vara så bra pris. För ca 40k ska det nog vara lite bättre skick och helst lite mer utrustning (för min del iaf). Vet nån om nån bil kan man gärna PM:a mig.

M5 E39 i Sverige Länk
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Den här 02:an är visserligen automat, men varför blir den inte såld? Snygga färger, väldigt bra utrustning och klart rimliga mil för en 530. Ser väldigt fin ut på bild iaf.

Länk

Ligger den för högt i pris ändå? Är det pga lådan eller är 50k generellt för optimistiskt lagt oavsett hur bra skicket är?
Personligen hade jag nog köpt den direkt om den var manuell. Om den är så bra som den ser ut vill säga.

M5 E39 i Sverige Länk
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Har fått nys om en annan, så kommentarer om den här då.

-02 Titansilver, svart skinn
M-paket + drag & komfortpaket, ingen annan utrustning (svensksåld)
19000 mil
Mycket bra servicehistorik, senast Insp II
Dock rost längst fram i båda trösklarna, ganska omfattande, samt i vänster bakskärm är det också en blaffa där det spridit sig in till själva hjulhusdelen. Luckan ser dock mycket bra ut på denna, men tycker nog det är värre med rost på delar som inte kan skruvas bort.
Inte bytt koppling, kylare eller något sådant utan det är mest vanlig service.
Begärt pris är 37k.
Miltalet är helt ok för en 530i, men ledsamt att så många av dessa har rejält synlig rost. Just dom ställena är också dom tråkigaste. Mycket enklare att byta lucka eller en dörr.

M5 E39 i Sverige Länk
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Vet att min gamla 530´var till salu för några månader sedan men den togs bort från Blocket men har inte bytt ägare.

Den hade det mesta bla Navi, DSP, 19" Alpina, aktiva komfortstolar, färgen var
Topaz Blå.
saknade i stort sett bara drag & lucka.

Hör av dig om du vill ha reg nr :-)

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Hade den dom grejerna samt dubbelglas och stora HiFi-systemet så var jag nog i kontakt med honom i vintras. Gått typ 23k och fanns söderut? Tyvärr hade den dragit på sig en del rost baktill och i en bakskärm och då vill man ju inte betala vad som helst. Tror han försökte på 49 länge, men det är för mycket. Dyker den upp igen till lägre pris vore den ju intressant. Galet bra utrustning för en 530i!

Börjar bli behov av bil så lär väl ta en utan M-paket också om inget intressant exemplar visar sig. Ska få den silverfärgade M-sporten kollad i helgen iaf. Men inte helt säker på den pga rosten. Stockholmsbilarna verkar slitas nåt enormt om dom går vinter.

M5 E39 i Sverige Länk
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
HD91:

Det stämmer! :-)
Jag hämtade den i Asperg/Ludwigsburg 2005 med ca 5000mil på mätaren om jag inte minns fel.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Lite mer info.

Länk
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Aj då! Förra länken blev fel! :D

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.