AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.728

Skakande bil

Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
När jag bromsar bilen så skakar hela bilen. Inga vibrationer utan den verkligen skakar... Inget känns vare sig i ratt eller pedal utan hela bilen skakar. Har ganska höga vibrationer i däcken när jag åker över 110 km/h. Kan denna obalans ha nåt med dessa skakningar att göra?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är garanterat en eller flera leder/bussningar som är dåliga/trasiga. Eftersom det skakar rejält vid inbromsningar så är det troligtvis den bussning som tar upp större delen av kraften vid inbromsning (bussningen på tryckstaget) - ska kolla upp sprängskiss.

Skulle vilja säga tvärtom angående vibrationerna över 110 km/h - det är större chans att det beror på problemet du har vid inbromsningar (och inte tvärtom). Men det kan lika vara obalans i hjul/däck/fälg. Eller något annat.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är bussning #6 som jag främst tänker på
Länk

Vänta nu... Såg precis nyss att det är en X4 -16.
Bussningar/leder ska hålla längre än så. Något är mysko.
In med den för felsökning, och troligtvis går den vidare för garantireparation.
Men hör med BMW hur de vill hantera ärendet, de kanske vill undersöka den själva.

Så bara lämna in den.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du rätt typ av fälgar på bilen?

Om fälgarna har för stort navhål, behöver de centreringsringar för att centrera på navet...

Kom problemet plötsligt eller i samband med byte till de fälgar/däck som är monterade på bilen nu?`

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Tack för era svar.

Det är BMW-originalfälgar med Pirelli Sottozero på. Har bara kört på dessa så jag har inget att jämföra med tyvärr.
Jag hör ett otäckt klonkande från vänster fram när jag kör över potthål. Detta har varit sedan bilen var ny. Låter som nåt gummi saknas, slår som metall mot metall. Kanske hänger ihop?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med tanke på att bilen är ny - låt en BMW-verkstad ta det på garantireparation!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, då är det defintivt lämpligt att följa min första rekommendation - in med den till BMW för garantireparation/felsökning.

Vi hade ju inte för alltför länge sedan ett fall där man hade glömt att montera bort "transportsäkringar" kring fjäderbenen vilket gjorde att fjädringen blev extremt stötig. Fullt möjligt något kan ha missats eller faktiskt gått sönder.

Så in med till BMW och följ upp här! :-)
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Japp. Gjorde som ni sa och bokade tid så får vi se. Dock en månad fram i tiden. Passar på att göra ett extra oljebyte samt piffa inredningen lite samtidigt.

Tack så mycket för era kloka synpunkter.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej
En kollega har en X4 -16 fick exakt samma symptom. Bilen skakade djävulskt i 80km/h+. Med 19 el 20" på vinterhjulen..... hade kört in i en trottoarkant dock inte hårt. Ena fälgen blev skev och fick lämnas in. Problemet löst. Problemet i sig har förstås inget att göra med att det är samma bil, bara ett sammanträffande :)
Men mitt tips, kolla fälgarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.