AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.911

Vad tycker ni om F01 2012

US
547
US
850 iA -92
Funderar på en 7-serie från 2012.
Har tjänstebil nu och tycker man får väldigt mycket bil för pengen om man köper privat och väljer tex 7-serien.
Inga åsikter om ekonomi i frågan är ni snälla, utan mer om 7-serien som bil. Vilken motor, vilken utrustning osv.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag hade en 730D -11 M-sport för några år sen. Fantastisk bil, kan inte hitta nått dåligt med den. 245hk är tillräckligt men en 740d med 306hk är såklart roligare och snabbare. Personligen skulle jag leta efter en M-sport med komfortstolar, aktiv styrning och soft close. Har den de 3 optionerna, så har den förmodligen mycket annat oxå.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej att dieseln är det förnuftiga valet. Men inte väljer man en 7-serie endast för att vara förnuftig, man vill väl ha lyxkänslan?

För min del skulle därför bensin-V8 verkligen locka mest. Sen är jag inte helt insatt i utrustningen men skinn, navi, komfortstolar, bättre ljud, HUD och soltak finns väl på de flesta och det är det jag spontant vill ha.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
KÖP EN!!!

Personligen väljer jag bensin före diesel ALLA veckans dagar men det är ju en fråga om tycke och smak så det finns inget rätt eller fel...

Men nog ger en bensin V8 mer känsla av lyx :-)

Och så mycket utrustning det bara går. Har själv en lång (f02) med i princip all tänkbar utrustning. Comfortstolar även bak och underhållningspaketet bak ger glada barn på långresor. HUD, comfort Access (kan strula, har bytt alla handtagen, dyrt) ACC, Night Vision, you name it, det är kul med utrustning. Soltak är i min smak ett måste.

M-paket anser jag inte hör hemma på en limousine men det med är en smaksak.

Stora bensinmotorer i storstaden ger inga trevliga försäkringspremier och inte heller en låg bensinförbrukning men det är väl inte primärt därför man köper en sjuserie?

Du kan nog inte åka bekvämare för de pengar du idag kan köpa en sjuserie.

Niklas

Fransosen
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Jag hade en svart metallic 740-d Xdrive M-sport 2012 i ett år. Okörd demobil ej så överutrustad. Men härlig bil efter att ha kört E65 V8 2006. Kvickare, tystare kupe. Kändes ej fel med diesel då motorn inte gör mycket väsen av sig.

Men sedan fick jag syn på nuvarande 640i GC och då blev jag bara "tvungen" att byta.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Köp bensin du ångrar dig inte :-)
US
547
US
850 iA -92
Tack för alla åsikter. Jag har själv kört V70 snikdiesel nu och det har väl gjort att man vill ha bensin igen.

Har provkört en v8 bensin 2009 men ingen diesel. Har en 850 V12 i garaget och det är ju helt underbart att köra både v8 och v12 bensin.

De flesta som kört 7-serien med diesel är ofta väldigt nöjda med motorn. Svårt, får fortsätta funderingarna.
WA
2.343
WAN
Ja v12 är ju en klass för sig
vo
10
volante
740d xDrive -10
Hej. F01an är en prima bil. Men jag är inte så säker om den kommer till sin fulla rätt i Sverige. Den trivs bäst i farter kring 180-200 km/h, det är först där den börjar skilja sig från lillebrorn. Bilen går tyst, utan större ansträngning och man kan åka många hundra kilometer utan att bli trött. I ärlighetens namn tror jag att en F10 gör allting bättre utan just åka snabbt och bekvämt på motorvägen.
Min körprofil är >90% autobahn så där har du min anledning varför jag valde F01.

US
547
US
850 iA -92
Har funderat och vänt på det hela en del nu. Alltså det bär mig inte emot att köpa en bil för 350.000 men att betala 20.000 om året i skatt och försäkring känns riktigt surt. Är det samma för er med skyhöga premier. Jag är ju ändå 52 och bor i en liten stad med låst garage i villa?
vo
10
volante
740d xDrive -10
Jag betalar ingen bilskatt i det landet jag bor. Försäkring kostar mig typ 15000 omräknat till sek, men då ingår inte maskinskadeförsäkring.
Men det är inte de fasta kostnaderna som är problemet. Det är dom oförutsedda utgifterna. Reparationsräkningarna för en 7:a har en starkt inverterad LOL-faktor.

Men vafan. Du är 52 och har antagligen en ordnad ekonomi. Köp en 760i kör den ett år. Sen kan du stryka både 7-serien och V12 från din bucket list.
Ta räkningarna som en man :)

edit: insåg att du redan hade en V12. Kanske en 740d då. Mappad till 360 hk.
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Jo det är ju tyvärr försäkringen som drar iväg..... :-(

Men, det är bara att bita i det syra äpplet. Eller ställa av på vintern, då blir det vips hälften så dyrt ;-)

Jag är strax under 50, bor i villa i Stockholms södra förorter. Blir nog 22kSEK för försäkringen per år. Inga kul pengar i sig men man trivs ju så bra i bilen så man bortser från den utgiften.

En 730d eller 740d har väsentligt smakligare premier. Men man köper nog inte en sjua för att spara pengar.....

Niklas

Fransosen
thekinglives
Dock kanske man inte skiter guldtackor heller? då hade man väl köpt
en G01?
Personligen väljer jag 7 serie före 5 serie då jag tycker femman är aningen trång
över axlarna;)
vo
10
volante
740d xDrive -10
Länk

Jag väljer F01 ;)
G01 ser ut som en koreanare. Hoppas nyförvärvet Jozef Kaban styr upp nästa generation. Kolla vad han gjorde med Skoda!

thekinglives
Ok Vissa gör väl det då;)
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Känner inte som jag skiter guldtackor :-D

Men tycker det är värt att ha en udda bil som inte syns på vägarna så ofta.

Hade en kul diskussion med en Teslasäljare för nåt år sedan. Vi stod och kikade på bilen jag och dottern när han kom fram och frågade vad jag hade för bil och om jag var intresserad av en Tesla?

Jag sa som det var, att jag har en BMW 7-serie och att jag är nöjd men man kan ju alltid kika på vad konkurrenterna har. Han sa att då skulle en Tesla passa mig utmärkt då man med Tesla försökte få kunder från just det segmentet. Då frågade jag om dom hade en L-version av Tesla. Det visste han till att börja med inte vad det var så det fick jag förklara. Nej det hade Tesla inte. Har ni komfortstolar till baksätet? Fick förklara, nej det hade Tesla inte. Har ni så barnen kan se på olika filmer i baksätet? Nej, inte ens samma :-(

Det gick inte så bra för den säljaren. Sen så var jag bara tvungen att slå in den sista spiken i den kistan och fråga vad är det för exklusivt med en Tesla om jag möter 10-12st på vägen hem en valfri dag i veckan medan det kan gå bra många dagar mellan jag stöter på en annan sjuserie? Det hade han heller inget svar på...

Sensmoralen i min lilla utsvävning är väl att det kanske kan få kosta lite extra att vara unik (nåja inte jätte men dock :-D) och att man kanske väljer att prioritera olika.

Även om det visst märks i plånkan både när man betalar försäkringspremien och kanske ffa tankar så är det värt det för varje gång man tar en tur med bilen så liksom myser man och är bara så nöjd!

Nya G0x ser i min smak för plastig ut både inne och ute så jag kommer nog att stå över den modellen (som begagnatköp väl att märka, vi är tillbaka till guldet igen...) och hoppas på en snyggare nästa generation. Dock vet jag inte om det kommer att bli en bil som riktar sig till föraren längre då BMW redan med G0x har gjort ett tydligt val mot att gå mot en kundgrupp som har egen chaufför och den inriktningen kommer visst att bli än tydligare framöver.

Niklas

Fransosen
WA
2.343
WAN
F01 en kanon kärra de kan jag intyga ,men tur att inte alla tycker lika :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.