AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.397

Bmw 325xi 2010 gnisslar bak

ae
15
aeqvist
325xia Touring 2010
Har en 325xi som gnisslar från bakvagnen. Räcker med att man gungar på kulan så hör man detta.
Verkar vara ett standardfel på dessa. Vad behöver jag troligen byta?

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vet inte om du kan mena typ gnekande ljud också. Isf Nr3:Länk
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Gnekande ljud från bakvagnen är väl normalt bakre övre stötdämparlager? Hyfsat enkelt att byta.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Nja, E90/91 oerhört vanligt med bussningarna jag länkar till!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med Gaspo!

Eller så är det handbromsen som gnekar lite - prova att gunga med handbromsen åtdragen och lossad. Är det skillnad i ljudet då, är det troligen handbromsbackarna som gnekar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Garanterat kulleden som blivit länkad otroligt störande ljud men kostar inte många kronor att byta!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
precis som Johan skriver kan det vara backarna som e lite rostiga. Märks väl om du har automat o lägger i back eller drive. Eller kör väldigt långsamt o bromsar till ordentligt. Men som sagt det är mest framåt o bakåt om det är backarna. O man hör ganska tydligt att det är just backarna.

Vid gungande tex fartgupp etc så vågar jag sätta en peng på bussningarna. Låter mer när det är kallt o blött ute e värt o tilläga. Enkel koll e att lyfta bilen bak spraya Tex WD40 på o runtomkring bussningarna jag länkar till. Slutar ljudet då så vet du problemet.
ae
15
aeqvist
325xia Touring 2010
Bromsarna är det inte. Däremot vore den där bussningen #3 rätt enkel att byta. Vilket märke på bussningen bör man gå på pris/prestanda. Org brukar ju vara bra mkt dyrare men inte nödvändigtvis bättre.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Satsa på bra kvalitet som t ex. Lemförder (BMW original), TRW eller Moog.

Kostar ju småpengar även när det är Lemförder, så det är väl inget att snåla in några tior på...

Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ae
15
aeqvist
325xia Touring 2010
Tänkte inte snåla några 10or utan tänkte mer så att jag köper rätt märke så det håller :) Säg man betalar 400kr/st så är det ju ändå billigt men vill att det håller också.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Länk. 140:- billigare än "usch" AUTODOC,reservdelar24 etc etc etc kärr barn har många namn. Mr auto svensk kundservice ,29:- frakt,snabba o skickar korrekta delar.

TRW också original leverantör!
ae
15
aeqvist
325xia Touring 2010
Tack för snabba svar. Har hunnit beställa redan. Blir det tyst här inne så löste ni problemet åt mig :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.