|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Idag fick jag en kallelse från BMW. Enligt brevet bör jag boka upp ett verkstadsbesök för att kolla upp flexikopplingen, så att inte kardanaxelns knutskiva är defekt. Om så byts delarna kostnadsfritt ut. Vad innebär dessa eventuella problem i praktiken, dvs hur visar de sig? Länk till brevet: Länk | |
|
Länken funkar inte :( Kan det ha något med Länk att göra? |
|
|
Ok. Nytt försök till länk: Länk |
|
| Flexikopplingen, finns den bara i manuella bilar eller? Min är en 2011 med automat och jag har inte fått något brev än. | |
|
Hej, Kärt barn... jag skulle tro, att det är den detalj som brukar kallas hardyskiva, som avses. En kraftig armerad gummiskiva som är monterad mellan (automat-)lådans utgående axel och kardanaxeln. Skivan är monterad på ett sådant sätt, att gummit tar upp en del stötar, vibrationer och vinkelfel mellan de båda axeländarna, som är utformade som tvådelade gafflar och monteras korsvis i skivan. Gummiskivan mattas ut med tiden och får betraktas som en slitdel, men här har Den Vänlige uppenbarligen noterat att det förekommer bilar med ett onormalt snabbt slitage, som kanske dessutom leder till ökad risk för följdskador. I normalfallet märker man när skivan börjar bli trött, eftersom förbindelsen mellan kardan och vx-lådan blir mindre distinkt, rentav glappande, med kännbara ryck i transmissionen. Som jag ser det, finns det dock ingen större risk med att köra bilen, så länge det inte finns ett märkbart glapp eller rentav missljud -klonk - när man går från gaspådrag till motorbroms. Men det finns ju en påtaglig orsak till inkallelsen, annars hade man nog smugit in åtgärden utan alltför mycket rabalder. /Lennart |
|
|
Verkar vara olika på manuell o automat:Länk. Skulle vara roligt o veta om det gäller både automat och manuell. |
|
Transocean |
Byter dom på hemmaservade trimmade bilar med trasig frontruta? |
|
Var till BMW idag & bokade upp en verkstadstid. Kollen skulle ta ca 1 1/2 timme. Dock var det helt slut på reservdelar gällande detta, ifall något byte skulle bli aktuellt. |
|
|
Uppdatering: Min bil kollades i april och var OK enligt verkstaden. Dvs inget byte behövdes. Nu har jag fått ett nytt brev från BMW där flexikopplingen ändå ska bytas. |
|
| Har du automat eller manuell? Undra hur man kan kolla hardyskivan själv? | |
|
Jag har (tyvärr) en manuell. Vet ej heller hur verkstaden kollar hardyskivan. Ej brytt mig om att fråga. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.