|
|
|
|---|---|
|
Hej! Som titeln lyder så har jag ett litet beskymmer med ojämn tomgång på min BMW. Det som händer är att den "dippar" på tomgång, ner till 500 varv ungefär och rycker till. Typ var 3:e sekund händer detta. Det kvittar om motorn är varm/kall. Tacksam för all hjälp jag kan få! Med vänlig hälsning Jonathan Nyberg | |
| Kolla om du har någon felkod med hjälp av en felkodsläsare och dator. | |
| Ska göra det när jag får tillfälle! | |
|
Nu tycker jag även att den går ojämnt när man kör. Rycker till ganska ofta.. Har inte haft tillfälle att kolla felkoder så detta kanske kan hjälpa till med diagnostiken? |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Du måste kolla felkoder för att ringa in var felsökning skall ta sin början. Om det är insug (bälgar/lufttillförsel) eller tändning (spolar etc) eller något annat längs med vägen som är misstänkt kandidat. Så ja, det hjälper absolut till. /Anders |
|
Felkoder ger dig en indikation på vad som kan vara fel - ibland (om man har tur) kan de ange exakt fel, men se koderna som det första viktiga steget i felsökningen. Givetvis kan man göra en visuell kontroll för att utesluta uppenbara fel som hål i insugsluftbälgar, lösa sladdar/kontakter, uppenbart trasiga komponenter, missljud mm, men sedan är det felkoder som gäller inför fortsatt systematisk felsökning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Finns inga felkoder på detta! | |
|
Hur gjordes felkodsavläsningen och med vilket program/diagnosdator? Gjordes en koll på vilka värden motorn arbetar med avseende bränsle/luft? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kolla fueltrimvärden, där kan du se om dme konstant ökar bränsle då kan du misstänka tjuvluft och det är även en förklaring till ryckningar vid driftstemperatur. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.