AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.156

Rostskydda e91 LCI eller ej?!

Hej!
Frågade min lokala BMW handlare om jag skall rostskydda e91:an eller ej. Han avrådde från det då han tyckte att t ex DINITROL rostskyddscenter bara sprutar på rostskydd överallt - metall som plast m m.
Enligt honom är allt rostskyddat efter behov utom bakvagnen som är obehandlad. Där kan jag rostskydda själv tyckte han.

Bakluckan är bättre på de senaste årsmodellerna men där kollat BMW bakom plastskydden vid inspektion i samband med service.

Vad tycker panelen?!
Visa användare
2.335
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Enligt honom är allt rostskyddat efter behov utom bakvagnen som är obehandlad."

Hade han nån förklaring/motivering till det?

Inga fel att rostskydda.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tja det e väll orsaken till att bakvagnarna ser ut som dom legat på havets botten efter nått år! Även trösklarna!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På en modern bil är det ju ett antal kvadratmeter plastsköldar och innerskärmar mm. som ska demonteras innan man rostskyddar, annars är det inte stor idé.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Och frågar du ett rostskyddscenter så kommer dom ju att säga att det rostskydd som läggs på från fabrik mest bara är skrutt....

Jag tror ändå att det är en bra idé att göra en egen (alltså lämna bort) rostskyddsbehandling då historien med all tydlighet visar att just rostskydd kanske inte är den gren som BMW är bäst på. Nu kanske dom blivit bättre på den biten med åren men å andra sidan så sparar dom väl in så mycket dom kan på alla plan så jag tror inte man ska lita helt och fullt på BMWs egen utsago. Iofs har man 12 år rostgaranti men ändå.

Sen är väl frågan den om du tänker behålla bilen länge eller sälja snart?

En seriös firma plockar så klart bort alla plastpaneler och annat som ligger för plåten och gör ordentligt rent innan dom sprayar på skyddet.

Niklas

Fransosen
Transocean
Rostskydda kan man göra själv med Biltemas produkter när det är gott väder. Skulle aldrig betala flera tusenlappar för Dinitrol eller d y l. Sen gäller det ju också att behålla bilen de nästa 15 år :-)om man låter proffs att göra det. Min bakvagn har noll rost (2011) dörrkanter, baklucka alla rostfria. Fronten och huven har massa stenskottshål men ingen rost. Bilen är alltså sex år gammal nu och helt rostfri. Gamla Citroën C5 rostade överallt vid sex år. Taket, dörrar, i motorrum, underredet....
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Oj! min brorsas -11 och även min polares -11a har rostiga bakvagnar. Måste skilja väldigt detta med rostskydd. Btw Farsans gamla C5 va kliniskt ren från rost! Grannens Saab 9-3 -09 med 23k på mätaren ser nästan ny ut undertill bakvagn skrattretande att jämföra min o hans. Båda körda under liknande förhållanden.
Transocean
Ja Gaspo, min C5 III -08 såg dagens ljus på en tidig måndag morgon efter Karneval, E90:n klockan 11.00 på en vanlig fredag.
Hej igen!
Litet förtydligande: en stor anledning till att ÅF inte gillar rostskyddsbehandling är att det blir svårmekat med all tjock rostskyddsgegga överallt. Han erkände att bakvagnen borde ha behandling men tyckte att jag kunde göra det själv.

Jag skall kolla noga hur det ser ut själv och fatta beslut hur göra!

E39an har jag haft i 14 år och gjort en liten hålrumsbehandling efter 12 år. Bilen är fortfarande mkt fräsch!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.