|
|
|
|---|---|
|
Godkväll gott folk. Jag har bestämt mig för att göra oljeservice på min nya 520d på 1500 mils intervall. Nu har bilen rullat 350 mil och jag är inne på att göra ett extra byte på olja och filter redan nu. Är det onödigt att göra det och kanske bättre att vänta några hundra mil till, eller vad säger ni? Mvh Johan | |
|
Jag bytte vid 150 mil på min 530d. Nu i helgen ska jag byta på vår nya 118d som har gått 180 mil. De flesta anser det nog vara ett onödigt byte. Men det flesta som bergsäkert påstår att det är onödigt har nog inget bättre argument än att de skyddar sig själva för att de inte gitter göra ett extra första byte(?). Om man har tur är det nog också ett onödigt byte. Men en gammal sanning gäller alltjämt, det första oljebytet är (kan vara?) det viktigaste bytet under motorns livslängd. Jag vågar inte lita till turen utan jag gör ett extra första byte, för säkerhets skull. Kanske är det detta extra första byte som göra att jag slipper byta turbo vid 20 000 mil. I så fall har jag gjort en relativt billig och väldigt väl investerad extra säkerhetsåtgärd. För mig är det också viktigt med känslan och mitt eget välbefinnande. Bara detta gör det mödan värt för mig personligen... |
|
| Samma här...Första bytet vid 200 mil, sedan ca var 1500 mil. Bytet är enkelt. Men se upp med oljefilterhuset, det är helt i plast. När du lossar/drar åt filter locket så är mitt råd att du håller i filterhuset för att ge "extra stadga". Oljan köper du billigast i Tyskland, tex hos Länk Castrol 0W30 Ti LL -04 för 35€/5 liter, räcker precis till ett oljebyte. Filtret köper du hos...BMW. | |
Transocean |
Varför skall man köpa ett Mann-filter hos BMW :-) I alla fall hos min lokala förhandlare får du ett sånt så det kan man lika gärna beställa från Tyskland. |
| För att man vill ha alla BMW-märkningar mm på filtret så BMW inte kan skylla nåt ev haveri på att "det bytts olja o man har ej använt original filter"? Oljan blir det värre att avslöja då det är likadan olja som BMW själva använder, eller har använt iaf... | |
|
Håller delarna OEM-kvalitet/rätt klassningar och arbetet utförs "fackmannamässigt", gäller alla garantier oavsett vilket märke det är på filter/olja etc. Så byt olja (med rätt klassning) och köp ett filter från en bra tillverkare (Mann, Knecht-Mahle etc.). Personligen anser jag att det tidiga (extra) första "inkörningsoljebytet" vi pratar om här, förmodligen är något av den bästa hälsokur du kan ge din motor - något som kommer att märkas när bilen har rullat +20.000 mil eller så... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för alla bra svar. Men jag skulle kanske ha nämnt att bytet kommer utföras kostnadsfritt hos återförsäljaren där jag köpte bilen. Ringer och bokar tid nu direkt. 😊 Just för mitt eget välbefinnande, som Ulf530 nämner. | |
| Första oljebytet är väl egentligen den slutliga tvättningen av motordelarna, så det är nog ett viktigt byta och skälet till att det finns. | |
| Förklara gärna mer ingående varför ett oljebyte behövs såpass tidigt? Nyfiken :-) | |
| När bilen är helt ny har inte delarna slipats in mot varandra utan det sker som mest i början i form av en avtagande kurva. När de metallspånet slitits bort så hamnar det i oljan och det kan då vara bra att byta olja tidigt för att undvika att denna olja med försämrade smörjegenskaper används. | |
|
Förutom att slitagepartiklarna från inkörningen av motorn ger slitage, så blir det en ond cirkel - slitagepartiklar orsakar slitage som i sin tur genererar nya slitagepartiklar i oljan som i sin tur ger mer slitage osv.... Dessutom genererar slitagepartiklar en ökning av oljans oxidation, vilket också är negativt för oljans egenskaper/livslängd. Så det första "inkörningsoljebytet" är troligen det viktigaste för motorns fortsatta välmående i allmänhet och dess skick/livslängd när den har gått långt i synnerhet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack grabbar! Då var det som jag trodde. Men ville ha bekräftelse ;-) | |
|
Bra gjort Johan att du fick med detta i affären. Det tänkte jag aldrig på och trodde nog inte att det kunde vara möjligt att förhandla till sig. Å andra sidan byter jag gärna själv, för mitt eget välbefinnande. Bl a så föredrar jag olja (med rätt klassning) med viskositeten 5W-40 i stället för den fabriksfyllda som väl troligen är 0W-30 (?). Jag ser fram mot ett problem att lösa när jag ska göra den första servicen som ingår i bilens pris, när återförsäljaren troligen vill fylla en Castol olja 0W-30, vilket alltså inte riktigt skänker mig ett välbefinnande... Tack Johan B för bekräftelse på att jag inte är helt tokig som absolut vill kosta på mig ett extra tidigt oljebyte under inkörningen, så som man jag lärde mig redan på den tiden det var svart/vitt. Efter att ha läst många inlägg från Johan B känner jag bara stort förtroende. |
|
| Detta var något som lades till i efterhand i affären kan man säga. När Sonax skulle lägga försegling på fälgarna några dagar efter att jag hämtade bilen hos återförsäljaren så gick inte hjulen att lossa. Dem fick inte ens loss låsbultarna. Så då bjöd min säljare på mitt första extra oljebyte och en in och utvändigt rekond till våren när sommarhjulen ska på. Om det nu går att lossa vinterhjulen. Kanske får dubba ur dem nya hakka åttorna. ;) | |
Transocean |
@ Dawwe Ja konstigt att när jag köpte ett filter från Bavaria så fick jag ett Mann-filter utan BMW logga :-) |
| Jag har alltid fått filter med BMW-logga iaf. Inte för att det har nån betydelse men inte fan skall de kunna säg om det händer nåt "Men det satt inget BMW-filter o det är därför", så så länge bilen har garanti/fri service så är det original som gäller för mig. | |
Transocean |
Jo Dawwe, tänkte precis som du när jag gjorde första tredjedelsbytet 100 mil efter köpet vid 2500 mil. Fick ett Mannfilter utan logo på BMW. Tog min första och sista service hos BMW i 2015 vid 4200 mil i Österrike till ett bra pris. När jag sedan gjorde tredjedelsbytet vad var det jag hitta? Ett Mann-filter utan logo :-) Detta gäller min E90. På min gamla E34 fick jag alltid BMW-märkta filter om jag köpte dom på BMW. |
| Shell olja använder BMW! Själv föredrar jag Castrol 0W/30 som har väldigt bra egenskaper och är en PAO olja. | |
Transocean |
Var hittar jag info om min olja är PAO eller HC-crack? Mannol 5W-30 TDI |
Transocean |
Ähh, är ju skitsamma, körs ju inte längre än 1000 mil och är LL-04 och Porsche godkänd olja. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.