|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått erbjudande om att köpa en E30 325 Touring och funderar på vad det kan vara värt att ge för den, jag är inte så insatt i E30-marknaden. Generellt verkar den vara i ett bra orenoverat bruksskick. De senaste 13 åren har den mest stått men motionerats då och då. Jag har inte provkört den men enligt uppgift ska den gå som den ska och allt fungera. En dörr, bakluckan och avgassystemet behöver bytas pga rost. I övrigt finns några mindre märken och någon enstaka rostfläck. Manuell, orientblå med grått läder och rätt bra utrustning, dock inte Mtech: S215 Servostyrning S314 Eluppvärmda speglar och lås S354 Grönt band på vindrutan S400 Manuell taklucka S411 Elhissar fram och bak S428 Varningstriangel och förstahjälpenlåda S481 Sportstolar S494 Sätesvärme fram S498 Nackstöd bak S510 Halvljusjustering S530 AC S551 Färdator OBC II S655 Radio Bavaria C S675 Ljudsystem S681 Takantenn L801 Tysk version Dragkrok har eftermonterats och den har tidsenliga Hartge-fälgar. I övrigt verkar den vara original. Strax under 20 000 mil. Vad tror ni det kan vara värt att ge för den, förutsatt att informationen jag har är korrekt? (Lär väl alltid vara något som visar sig inte funka) Fanns Mtech till touring? | |
|
E30 är inte stora rostburkar, men kolla noggrant ändå. Men om en dörr, bakluckan och avgassystemet dåligt finns nog mer rost. Ett rimligt bud utan att veta mer tycker jag kan vara mellan 5 och 10 tkr. Det beror väl mest på hur gärna du vill ha den och din budget. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Max 10 tkr är min gissning också. Rost på "en dörr och bakluckan" gör att den liksom klassar in i gruppen "rosthögar" AC:n lär väl knappast funka på en bil som mest stått och bara motionerats i närmare femton år? Bussningar är nog inte superfina heller, så det är nog kort och gott rättvisande med benämningen "renoveringsobjekt"? Då blir ju priset också 5-10 tkr. |
|
|
En 325T som inte är sönderstylad skulle jag köpa osedd om den var till salu för 10,nä dessa börjar bli riktigt ovanliga om man vill ha originalstuk. Jag har haft 5st 88-94 och saknar dessa körglada bilar,trist att dom flesta är toksänkta mattsvarta o sönderkörda. Om den stått 13år så byt kamrem innan start :) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Asså...Är det verkligen det första man reflekterar över när man funderar på en typ 25 år gammal bil att AC inte fungerar? Nej. Om bilen är rimlig så vill jag påstå att allt under 15 är mer eller mindre fyndpris. | |
|
Hmm, att en manuell E30 325 med sportskinn oavsett kaross och skick skulle gå för under 10tkr är bara löjligt. Det förstår även jag som inte brytt mig så mycket om E30 tidigare. Coupéerna är ju värda mycket pengar vet jag, det är nog mest hur en touring står sig i förhållande till dem jag inte riktigt har grepp om. Sen kanske jag får förtydliga det jag skrev från början. Bilen är i ett bra orenoverat bruksskick. För mig innebär det att den är riktigt fräsch med tanke på åldern. Dörren och bakluckan är inte totalt sönderrostade, men de kommer inte gå att laga permanent heller. Om man ska renovera den behöver de bytas. Ska man bara köra håller de nog ett antal år till om man kör i saltet, annars längre! I övrigt var det inte mycket rost att orda om förutom avgassystemet, som ju alltid rostar mellan ljuddämparna på lite äldre BMW som inte uteslutande körs långa sträckor. Så det är ingen rostburk. Nu när jag läst på om E30 förstår jag att dörrost är standard om tätningarna vid rutan spricker. Vilket de gör med åldern. Bakluckorna rostar… eftersom det är en BMW-kombi. Standard. Givetvis räknar jag inte med att ACn fortfarande fungerar. Men ägaren hävdar att allt funkar och jag har inte kunnat kolla, därför vill jag att vi utgår ifrån att det stämmer. Vilket var vad jag menade när jag skrev ”förutsatt att informationen jag har är korrekt” i mitt första inlägg. Med att bilen har motionerats menar jag att ägaren har kört lite med den varje år, inte bara rullat runt den på gården. Dock verkar det bara ha blivit någon enstaka körning. Bland annat för att få kamremmen bytt för några år sedan. Sen vet jag inte, men jag gissar att 16” Hartge är värda åtminstone ungefär vad t80196 och AlexanderK värderar hela bilen till? Med min begränsade men växande E30-kunskap gissar jag på att den är värd över 30 bara den är körbar. Frågan är ju hur mycket. Ägaren vill nog ha det dubbla ungefär har jag en känsla av. Är det kanske däremellan någonstans man landar? |
|
|
Hade det varit den sure 2.0 liters sexan så 5- 10 000, men 2,5 liters betingar 15 +. |
|
| OstMacka: Jag skulle börja med ett bud på typ 15', om bilen är rimlig. Det visar iaf att du inte vill ha bilen "gratis" och att du faktiskt har ett litet men genuint intresse. Personligen skulle jag kunna sträcka mig till absolut max 30', om jag nu absolut tvunget måste ha en 325iT E30, mer rimligt pris (för båda!) är nog runt 20'. Men låt inte det hindra dig från att testa med 5', men risken är den att man inte blir tagen på allvar så att säg. | |
|
Jättesvår att värdera men jag tror du är nära sanningen i din egen värdering. Det är väldigt inne att åka E30 325. Räkna med att lägga en del pengar på kamrem, bromsar, allmän insp 2 plus det vanliga småfixet som brukar bli med gamla bilar;) Jag köper den gärna av dig den dagen du vill sälja! Lycka till:) |
|
|
Ingen bil är "värd" mer än vad en köpare och en säljare kan enas om vid ett visst givet tillfälle. Oavsett vad säljaren har för förväntning att den är "värd" Att betala mer än 10 tusen för en e30 med rostskador, skulle aldrig JAG göra i alla fall. Det är ju så att prisbilden bestäms av hur gärna du vill ha den, som jag skrev i mitt första inlägg. Det blir.i alla fall bara gissningar här oavsett om du tycker de är löjliga. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Sålde för några år sedan en E30 320i Touring, med 30K mil. Standardskinn i gott skick, men i övrigt en ganska ledsen touring. Fick 8k, såld på 24h. Sålde även en 323 coupe i ganska fint skick för 21k, såld på 24h. Var mycket stort intresse för båda. Hade definitivt kunnat få mer pengar för båda. Och detta var några år sedan som sagt, priserna har inte direkt gått ner på E30. Skulle gissa på minst 15-20k om den ger ett bra helhetsintryck. Troligen mer. Original 325 växer inte på träd. Sen får man räkna på ett byta bussningar, bromsar däck osv. Men delar till E30 är billiga i Tyskland, så skruvar man själv så blir det billigt. |
|
|
Iom att era värderingar inte steg så mycket trots mina förtydliganden måste jag nog erkänna att jag verkar ha fel syn på värdet hos E30 325. Som sagt trodde jag på lätt över 30 tkr och kanske upp mot 50 men det verkar ju vara ordentligt i överkant. Tur att jag startade tråden! =) Det blir nog inget köp, säljaren verkar som sagt vilja ha betydligt mer. Tack för era svar! |
|
|
Eller så har alla här fel? Ingen har såvitt jag vet köpt eller sålt en liknande bil nyligen. ------- //Lövet |
|
|
ostmacka: Det tycks som din egen värdering ligger närmast det ansedda marknadsvärdet: Länk Individuella värderingstips av typen: "Jag skulle aldrig ge mer än..." är inget att basera ett köpbeslut på. Som tidigare skrivits: Manuella 325 e30 är heta och har en skarpt stigande värdetrend... /Mats |
|
| Skulle den 325an som Ostmacka beskriver komma ut på blocket för under 30.000 skulle den gå väldigt fort. Fordonsmäklarna sålde en 320i E30 sedan i bra men långt ifrån perfekt skick. Rosthål i kromet på en kofångare, tydligt bättrad dörr och framskärm med metallic och taklucka för 39.900, den bilen gick inom 48 timmar... | |
|
Som jämförelse ligger det nu en E30 323:a -86 med 22.000mil här på Autopower/Powerbörsen. Pris 85.000kr. Helt klart attraktiv i mina ögon trots det höga priset och ganska mycket mil. Har gått ca 733 mil per år om man räknar om det. |
|
|
Jag fattar inte varför folk inte kallar E30 för 2-d och 4-d i och med att det är just 2-d och 4-d. Att kalla en 2-d E30 för coupe är lika korkat som att kalla en Saab 99 2-d för coupe. Angående priserna är det flera här som tror att det är 2001 eller liknande. 10tkr för beskriven bil???? Kom igen tror ni att en E30 M3 går för 65tkr med? Såldes en 88 förra året för 400+. Ge bort priserna på E30 är förbi sedan länge. Visst går det att ha tur som han som hyfsat nyligen köpte en 320iS för 100tkr, han blev erbjuden 300tkr av en Norrman men tackade nej. Att sälja för under 30tkr till ostmacka eller någon annan vore korkat av ägaren. Frågan vad man kan få, det handlar om att syna den grundligt som alla bilar. Mvh Stephan |
|
|
Bra rutet Stephan :) Bra analys, men även av några flera ovan, ingen nämnd ingen glömd! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.