|
Sida 8 av 77
|
|
|---|---|
|
Miljöpåverkan har inget med verkningsgrad att göra. Verkningsgraden är kanske högre i fordonet men du har ju inte 100% verkninsgrad när kolet blir till el i kraftverken, och sen tappar du ytterligare i ledningarna för transporten. Om tyskarna vill elda kol i framtiden och jaga verkningsgrad så måste dom ju återgå till ånglokomotiv. Varför köra kolet omvägar till kraftverk? |
|
Verdi |
Här var det gnälligt minsann. :) marin849, Det är väl ingen som sagt att vi inte ska "köra slut" på de bilar vi har? Tror inte vi kommer börja skrota 3 år gamla dieselbilar direkt... Det handlar ju om att få de som köper ny bil att välja rätt så att det om 5-10 år finns billiga elbilar att köpa för de som har det lite sämre ställt. Saab9-5, Ska kärnkraften läggas ner? Verkligen? Effektskatten fasas ju ur och våra existerande reaktorer kommer köras 20-40 år till. Minst. Det ser faktiskt rätt bra ut för kärnkraften igen. Särskilt med MP nere runt riksdagsspärren... ;) Elen har väl aldrig varit billigare heller? Vi har ju ett produktionsöverskott i Sverige har jag för mig. Dessutom kommer den absolut största delen av laddningen av elbilar ske nattetid då elpriserna är billiga och det finns en överkapacitet. Jag tror faktiskt att 4 miljoner elbilar inte kommer märkas nämnvärt. Det som dock behöver göras är väl att förstärka elnätet på vissa håll. Men även om vi lägger all laddning av elbilar separat så krävs inte särskilt mycket. 4 miljoner bilar, 1500 mil om året, 2 kWh/mil. Det ger totalt 12 TWh. En reaktor ligger över 1,2 GW i effekt. Behövs bara 10 000 driftstimmar. Det finns 8760 timmar på ett år men en reaktor producerar inte hela tiden. Men säg 2 reaktorer så har du gott om marginal för alla Sveriges bilar. |
Verdi |
Saab9-5, Ok, hur stora förluster rör det sig om då från Norrland till Stockholm? Du som vet? Jag googlade lite snabbt och det är runt 2% av elkraften som försvinner som förluster i elnäten. Jämfört med värmeförlusterna i en fossilmotor är det ingenting... Länk Rent allmänt så verkar du inte ha så bra koll. Tror du oljan kommer ur marken, transporteras, raffineras osv osv helt utan energi också eller? |
|
Hmm, på fysiklektionen i skolan fick vi experimentera med resistens och mäta de oväntat stora förlusterna bara man förlängde en krets från två till tre meter. Som följd av det förklarade läraren att bara runt en procent av elen från vattenkraftverken når Stockholm. Har jag varit så felinformerad hela tiden? Kan vi verkligen transportera el i 800 ledning med nästan noll resistens? |
|
|
Angående energiförluster i elnätet: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Saab9-5, Haha. Med såna förluster skulle inte vattenkraftverken finnas... ;) |
|
Det kanske var tvärtom han sa - ca 1-2% i överföringsförlust!? I alla fall verkar det så om artikeln jag länkade till är korrekt (vilket den troligen är med tanke på källan). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jodå, efter lite research så har jag varit felinformerad hela tiden. Förlusterna är höga i lågspänningsledningar men mycket låga i högspänningsledningar. Nu ändrades just min världsbild. Men strunt samma, till sakfrågan hör att att verkningsgrad i elmotorer är ointressant om man tar hänsyn till att elen produceras i smutsiga tjeckiska kolverk med låg verkningsgrad. Men även då är verkningsgraden ointressant utan snarare tillgång på energikällan och hur miljövänlig den är. I detta avseende vurmar jag mer för kärnkraft än nån annan, men jag kan inte se vilken framtid den har. Det står ju inte och väger mellan MP eller mellan våra politiska block, utan den betraktas vara värre än pesten av samtliga förutom SD. Globalt verkar man resonera likadant. Så frågan är fortfarande hur många vindkraftverk som behövs till att hålla oss varma och rullandes. Och vad som händer när det inte blåser. Och så förstås om diesel är tillfredsställande rent med SCR-injektion? Den aspekten har inte diskuterats så att politikerna skulle hinna straffskatta bränslet mer. |
|
Verdi |
Saab9-5, Det finns inget som talar för ytterligare nedläggning av svenska reaktorer de närmaste 20 åren. Effektskatten var ett stort hot men det är undanröjt nu. Vad som händer när det inte blåser beror väl på hur stor del av elen som kommer från vindkraft. Nu är det rätt lite och inga problem. Vattenkraften är ju bra på reglera toppar och dalar upp till en viss gräns. Lyssna inte alltför mycket på politiker. Det är mycket snack men sen när det kommer till kritan så måste de ta hänsyn till verkligheten. Det är därför de tog bort effektskatten, det är därför de införde kontroller över Öresund osv osv... Lite som med "vinster i välfärden". Det är en omöjlighet att ta bort det. Det vet till och med Jonas Sjöstedt. Men lik förbannat så maler han på om det. Vet du varför? Jo, han vill ha fler röster på sitt parti... |
|
Ok, är inte superinsatt i kärnkraftsfrågan men läser på Wikipedia "Sverige har 12 reaktorer för exklusiv elproduktion, varav 9 är i kommersiell drift (3 är stängda och för ytterligare 3 är avvecklingsbeslut fattat)" När jag läser Alliansens energiöverenskommelse så verkar det som inte de heller avser att frångå Kärnkraftsomröstningen som gör gällande att kärnkraften inte får utökas och att den befintliga ska fasas ut. Till skillnad från gränskontroller eller liknande så behöver kärnkraftsindustrin klara besked om framtiden, annars blir det ingen framtid. När vi väl står inför en krissituation i framtiden så vänder man inte den skutan på en femöring och jag litar inte på att politiker förstår eller klarar nånting. Krissituation har vi ju haft på Essingeleden hela min livstid medan politikerna bara tittat på och debatterat känslor och moral istället. En annan aspekt på det hela är att vi inte bara är 10 miljoner när kärnkraftverken fasas ut. Enligt samma politiker som ogillar effektiv energi så ska senaste årens befolkningsökning kvarstå och det är ytterst oklart hur vi ska försörja alla med energi. Vi kan inte förlita oss på vattenkraften heller eftersom den inte får byggas ut. Var ska energin komma från om vi är 50% fler invånare, alla kör elbil och vi avvecklat kärnkraften men inte får nyttja den näst mest realistiska lösningen? |
|
Verdi |
Saab9-5, Varför ställer du krav på att vi ska vara självförsörjande på el men inte på olja? ;) Om vi slutar köpa in så mycket olja så stannar mer pengar i Sverige. Det förbättrar handelsnettot och är mycket bra för vår ekonomi. Varför ska vi göda oljeproducerande länder i onödan? Rekordstor elproduktion under 2015: Länk "För femte året i följd nettoexporterades el från Sverige. På grund av den stora elproduktionen och den låga elanvändningen blev nettoexporten hela 22,6 TWh under 2015, vilket är den största någonsin från Sverige." Det där överskottet räcker gott och väl till en helt elektrisk bilpark. Förstår inte varför du babblar om avvecklad kärnkraft och 15 miljoner invånare. Du tror inte vi hinner anpassa oss under de 20-40 år det lär ta? ps. Jag vet mycket väl att O1, R1 och R2 ska stängas. Men det är gamla reaktorer med låg effekt och som haft en del problem. De är inte lönsamma helt enkelt. |
|
Jag vill gärna att vi är självförsörjande på el, oljan utanför Gotland och även kött. Och där är ytterligare ett exempel på när moralpanik går för långt - svenska uppfödare fick inte producera kött på samma sätt som resten av världen och nu importerar vi mer än nånsin av misskötta djur från utlandet samtidigt som våra egna producenter gått i konkurs. Samma historia med elen, vi ska producera rent fast vi har inga ideer så vi måste köpa smutsigare än vi ursprungligen hade Länk Torra år hade vi även ganska nyligen, 2010-2011 var elpriserna mer än dubbla dagens som många villaägare fick erfara extra hårt. Länk Fantastiskt om vi hinner anpassa oss om 20 år, men jag vill i sådant fall höra realistiska förslag på hur, inte bara att "det nog löser sig". Eller så kör vi bara bil dom åren det regnar, om vi inte ska ringa Polen igen och glömma miljön för ett år eller två. |
|
| Verdi, vi borde åtminstone sluta använda tre år gamla dieselbilar på vinterhalvåret och för resor under 50km. Eller uppgradera reningen. | |
|
Kärnkraften är här för att stanna även i Sverige är min prognos. Det forskas mycket på ny kärnkraft och framtida kärnkraftverk kommer använda kärnbränslet längre än dagens och halveringstiden på förbrukat kärnbränsle kommer vara mycket mycket kortare. Länk Så elbilar är nog framtidens melodi. Inte minst med effektivare batterier och kortare laddtider som helt säkert kommer så småningom. Och Verdi - vinster i välfärden går alldeles utmärkt att avskaffa. Sverige är det enda landet i världen med privatdrivna välfärdsbolag till 100% finansierade med skattepengar. |
|
|
Det beror på att vi också är världsledande att ta in skatt till alla möjliga och omöjliga syften, för att "samhället" ska kunna ha makten att försöka fördela resurserna. När det blir dåligt och ineffektivt i vissa branscher med "samhällsdrift",används skattepengar för privata driftsalternativ, istället för att minska skatterna och låta marknaden sköta det. En ideologisk och ganska svår pedagogisk debatt, eftersom vi utgår från högskatte-alternativet i resonemangen. Batterier har en långsam utveckling mot högre effektivitet, men solceller har en mycket bättre, jag tvekar inte en sekund på el som både bästa distributionskälla och förbrukningsteknik framöver, helt överlägset! Då spelar batterikapacitet mindre roll. Vi har nu lyft blicken åtskilliga 10-tals år framåt. Precis som Verdi säger, att bli oberoende av oljan är för oss en stor fördel, vi har mycket gynnsamma förutsättningar för det, med vattenkraften (egentligen solenergi det också) och några fungerande kärnkraftsverk, tills solceller blir dominanta. em3 |
|
|
En tråd som vandrat iväg en hel del.... Dieselförbud känns för att återvända till trådstarten fullkomligt verklighetsfrånvänt...eller så kanske inte. Det beror ju på perspektiv. Från ett "svenskt perspektiv" är det ju helt galet. Sverige är i ett internationellt perspektiv en glesbefolkad avkrok i norra Europas utmarker, ja i alla fall norr om gränsen Skåne/Småland. Har vi inte tillgång till billig energi och låga transportkostnader kan företag med verksamhet i Sverige inte konkurrera. Och då blir svensk verksamhet utslagen av konkurrenter som fullständigt "skiter" i miljön. Länk Här kan man ju se hur Tyskland och länder som ex Tjeckien ökar sin produktion hela tiden, medan Sverige minskar den kraftigt, ja till vilken "miljönytta" då? Det är väl kolkraft som är industrins energikälla i så väl Tyskland som ex Tjeckien, för att inte säga Polen? Så vem tjänar egentligen på att all svensk näringsverksamhet prisas ut ? "De" som sedan medeltiden velat att vi ska nöja oss med att sälja "virke och tackjärn" till kontinenten ? |
|
| Enligt Aftonbladet säljs rekordmycket begagnade bilar och nästan bara bensinbilar, något kanske är på gång........... | |
|
"Volvo ska sluta utveckla nya dieselmotorer" Länk |
|
| Dieselförbud verkar ju motiverat i de fall där bilägare som köpt för dyr BMW eller Audi hellre by-passar EGR, underlåter att fylla på Ad-Blue som är så dyrt. | |
| Visst, kineserna vet säkert hur en flytt av utvecklingen av nya dieselmotorer till Lynx &CO ska "förpackas"... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.