AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.447

Kommande förbud mot diesel?

Sida 77 av 77
Oavsett hur det slutar så är det direkt oansvarigt att gambla med vanligt folks pengar på det viset. Speciellt som man inte är blyga att höja skatter. Man behöver ju inte strö salt i såren.

Självklart får vi se hur det blir, och det är mycket tyckande. Jag vänder mig mest mot bristen på konsekvenstänk bland de som ändå bestämmer över oss. Och även om MP är drivande så är det ju inte någon som stoppar dem. Ett parti med 6% av rösterna kan inte driva igenom någonting överhuvudtaget om inte övriga partier låter dem göra det. Taktik från sossarna för att låta MP få igenom något och kanske hanka sig kvar i riksdagen? I så fall bör man ju tänka en gång extra kring vad övriga partier är beredda att riskera för att få med sig sina kollegor i valet och få regera.
Ur "Miljösynpunkt" tycker jag alla åtgärder för att förbättra miljön är bra, men håller med dig om att människor inte ska drabbas negativt. Men jag tror inte heller det är så farligt som det låter, visserligen tappar vissa bilar priset tillfälligt och skatter höjs, dock gäller t.ex miljözoner bara i innerstan, dvs man måste inte göra sig av med sin dieselbil.
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
Tycker man borde kunna ställa både politiker/myndigheter som sätter testmetoder etc (i Sverige eller EU) och billtillverkare till svars. Kan man inte använda vilseledande marknadsföring eller något sådant? Varje gång politiker vänder kappan efter vinden är det vi bilister eller medborgare som drabbas.

Sedan kan man ju använda morot tillsammans med piska, tillåt efterkonstruktion och varför inte subventionerat tillsammans med biltillverkare så Euro 5 blir Euro 6 bilar. Tror de flesta är villiga att betala. Kör själv en jättefin bil, snål osv men är Euro 5 och hade gladeligen mot en rimlig peng uppgraderat denna istället för att få en värdeminkknign eller rent av sälja den för att köpa annan bil (kanske en 30år gammal diesel som sotar svart de är väl befriade från zoner om jag förstått rätt, ironi och frustration naturligtvis gör man inte det...).

Som nämnt tidigare så finns alternativ, ett exempel är Danska => Länk

Sen att det nu visat sig att bensinare inte är specielt NOX snälla är det inte många som skriver om...

Luktar skunk långa vägar på hela denna soppa...
rs 530dx: MP:s drivkraft är att avskaffa all privatbilism oavsett drivkälla så några eftergifter eller hjälp att uppgradera bilar till Euro 6 standard det kommer aldrig bli aktuellt.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Länk

Sossarna kanske vaknar till! Det vore förjävligt om de MP fick för mycket att säga till om.
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
SvD debatt tycker till lite angående dieselbilens positiva effekter:

Länk
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Länk

Visst känns väl beslutet om förbud mot dieselbilar oerhört välgrundat?

Och Miljöpartikelns uttalande "Eftersom miljözonerna tar bort äldre bilar, från 2009 och bakåt, i första steget, innebär det att vi får bort de värsta utsläppskällorna och då kan vi få ned halterna kraftigt, så att folk inte dör av det här." blir ju också extremt trovärdigt som svar på denna rapport. Folk måste dött som flugor i Stockholm på 60-talet!!!
Verdi
Nej, om luften blir bättre behövs såklart inga förbud. Vi får väl hoppas att MP ramlar ur riksdagen i höst.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
rille000, dom låg i drivor på gator och torg :-D

Till slut fanns det inga kvar som kunde köra bilarna. Nu är jag iofs född -68 så då fanns det, förmodat inflyttade från landsbygden, folk som kunde köra bil och förpesta luften igen. Men jag har överlevt att bo i Stlckholm i 50 år.

Man använder (eg missbrukar) miljön som orsak till varför man vill ha högre skatter/avgifter på det mesta som rör bilismen. Det behövs pengar i Magdas lador och det skulle skita sig väldigt fort om bilisterna helt plötsligt skulle sluta köra bil med allt vad det innebär.

Och på samma sätt skiter politikerna fullständigt i våra, deras väljare och arbetsgivare, plånböcker!

Niklas

Fransosen
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Luften i Stockholm dramatiskt bättre
Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Länk

Ännu en artikel som ifrågasätter!

Och ytterligare en till:

Länk

Niklas

Fransosen
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Miljöpartiet har redan börjat glida över på att problemet "egentligen är trängseln".

Inga argument biter på funamentalister
rs
241
rs_530dX
Länk

Inte så illa som vissa hävdar...känns mer och mer som subjektiva tyckande/bilhat från vissa politiker...
rs
241
rs_530dX
Miljözoner, stadens egna experter sågar beslutet. Toppchef fick sparken efter kritik...

Trodde inte personliga agendor och envåldshärskarprinciper fanns i ens egna bakgård...

Länk

Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Daniel Hellden, MP. Vad trodde du?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.