|
Sida 76 av 77
|
|
|---|---|
| Länk | |
|
Vad miljöministern tycker är en klen tröst för de bilägare som (eventuellt?) förlorar tiotusentals eller rentav hundratusentals kronor på sina nyinköpta bilar utöver den vanliga värdeminskningen. Men det är ju inget nytt när det gäller politiker i allmänhet och miljöpartiet i synnerhet. Många av deras idéer och förslag ser bra ut på pappret och i sin egen "allt annat lika" kontext. Men så funkar det inte, allt får konsekvenser och när man pillar på lagar och regelverk så får det ofta väldigt stora konsekvenser. Bättre miljö i städerna är ju något bra, men sättet de har dragit fram detta på från föregående åtgärder där dieselbilarna rentav var miljöklassade är ju skrattretande. Det är jävligt lätt att möta kritiken genom att gå ut och tro en massa om framtiden när man gång på gång haft fel. Hade jag varit ägare till en nyare dieselbil hade jag snarare blivit orolig över den artikeln, den luktar rättfärdigande och skademinimering lång väg. Det är också rätt intressant att man lyfter att förbudet "antagligen" bara kommer att bli i Stockholm. Miljöpartiet som hon representerar lär ju absolut jobba för att det ska bli av på fler ställen. Och med tanke på hur dåligt åtstramningen av trafiken fungerar här i Malmö så lär miljözoner bli aktuellt förr eller senare. Idag så är trafiken begränsad genom jävligt märkliga uppsättningar av trafikljus och liknande där jag antar att iden är att folk ska tröttna och sluta ta bilen. Istället blir det bara mer köer och mer tomgångskörning. De nya "superbussarna" som förstörde Amiralsgatan lär ju ha kostat mer än det smakat för miljön, utöver vad det kostade att bygga om vägen i sig. |
|
| Miljözonerna kommer självklart att drabba mer än större städer. Varenda stad kommer att få miljözoner när lokala politiker ska visa att dom hänger med i svängarna. | |
|
Hundratusentalskronor är kanske lite att ta tag i enl min mening, samt att detta med förbudet är ganska mycket "hypat" enl min mening, tror personligen inte på ngt större förbud i ngn stor utsträckning, skulle påverka "city" alldeles förmycket i bla malmö, tomma butiker skulle lysa med sin frånvaro som skulle vara förödande för "city" Stockholm kanske kan förbjuda ngt med det beror på hur stor del som "turister" står för konsumption i city, lär dom märka av en radikal försämring så lär förbudet sloppas annars riskerar hela "city" i varje storstad bli en spökstad och det gynnar igen i min mening, snarare skadar mer än vad det tillför. |
|
| Att city skulle påverkas och att handeln skulle ta stryk, tror jag ingen i beslutsfattande ställning bryr sig om, se bara på Göteborg och Västlänken. Ett katastrofprojekt som kommer att göra kaos med stan 10-15 år och där handeln kommer att ta grymt mycket stryk. | |
|
Knappt någon tar bilen in till Stockholms city och handlar. De som handlar bor eller jobbar där redan. Övriga tar bilen till närmaste Galleria som det finns hur många som helst av. Täby, Solna, Liljeholmen, Vällingby, Farsta, Länna, mm. ------- //Lövet |
|
|
Var tvungen att ta bilen in till Stockholms city igår och satan vad knöligt det är att köra i byn :-( Som tur är bor jag utanför och kommer allt mer sällan att känna ett stort behov av att ta bilen in igen. Om vi behöver handla eller för all del shoppa så är det ju inte många butiker som man inte kan hitta utanför city. Och de ytterst få som är exklusiva nog att bara finnas i city, ja dom får jag väl leva utan att shoppa ifrån. Tror jag kommer klara mig galant :-) Överallt (känns det som) bygger dom om och fixar med gatorna, är väl cykelbanor som ska anläggas misstänker jag och maken till gupp, skarvar och potthål, ja det var det länge sedan man var med om. Så på det hela taget är det faktiskt skönt att inte behöva ta bilen in på byn. Och det tror jag att jag skulle undvika även om jag hade en Tesla. Kanske man kan ta sig en tur en tidig söndagmorgon för att titta på eländet men gatorna är ju inte bättre då, bara mindre trafikerade. Niklas Fransosen |
|
|
Inte bara "dieselsbilskonceptet" som har det tuft.... Länk Länk Men visst, amerikanarna är i regel måna om sin industri och det är väl bara Ford av de stora som inte kursat efter millenieskiftet (företaget klarade sig med gigantiska nödlån). Som sagt Tesla lever säkert vidare, Fiskar Karma gör ju det, om än med GMv8... |
|
|
Fransosen, jag håller med dig till fullo. Jag är knappt i stan alls längre sedan vi flyttade ut till Sollentuna. De få ggr jag är där är om jag har möten i jobbet. Några ggr per år kanske. Ibland åker jag och frugan in för att strosa runt men då brukar vi ta pendeln då man kanske vill ta nåt att dricka osv. Problemet borde nästan bli självsanerande vart det lider. |
|
|
Problemet med Stockholm är ju inte biltrafiken i innerstaden utan att man måste åka nästan rakt igenom för att komma från norr till söder och vice versa. Finns ju bara två större vägar att åka. Tänk om vi hade lyssnat på Bengt Dennis. Så annorlunda allt hade sett ut. Förbifarten då anmärker någon? Ja den har man gjort så smart att den inte har några ner och uppfarter annat än flera mil utanför stan! Eftersom enbart 1/6 av trafiken är genuin genomfartstrafik (all annan trafik startar och stoppar inom Sthlm) så kommer trängseln att fortgå ändå. Idiotiskt. En annan vansinnesidé är att man måste åka in till stan för att åka ut igen om man befinner sig sydöst om stan (Nynäsvägen). Lastbilar och all trafik som ska ut till E4an söderut måste alltså åka flera mil åt fel håll först. Men det klart. Det går ju inte att ha en rimlig trafiksituation - då skulle man ju inte kunna använda trängseln som argument för beskattning längre... ------- //Lövet |
|
|
@nimgaard Om någon har en nyss köpt diesel som sjunkit flera hundra tusen är jag seriös spekulant att köpa den för ett sådant pris . Det handlar om bilar före 2014 som redan tappat mer än halva nybilspriset. Till 2022 är värdet halverat en gång till . Men jag tycker zonerna är en dålig idé. |
|
|
Var väl lite klantigt att nämna hundratusentals även om det kanske är lite onödigt att hugga på just det. Men ponera en fullmatad 520d, då pratar vi närmare 500k (om inte till och med över på listan, ska erkänna att jag inte har 100 koll på listpriserna på de bilarna). Vanlig värdeminskning första året är 100k cirka (20%). Lägg på ytterligare 10% för raset som kommit nu så är det inte hysteriskt roligt för den som nyss köpte en. Visst, förbudet gäller i första hand bilar några år äldre, men att sitta på en "död" bil som redan har gått ner betydligt mer än kalkylen kan ju inte vara roligt. När det väl är dags att sälja om säg tre år så lär du inte få några 50% för den när vi är på väg in i ett förbud även på nyare bilar. Och då pratar vi en helt vanlig bil även om många kör dem på företaget. Måste ju vara riktigt kul att ha hämtat ut en 550d senaste månaderna och vara boende i en storstadsregion. Sen beror ju allt på hur det verkligen blir, men vi snackar inte några hundralappar i potentiell förlust för de som nyss köpt en diesel. Och oavsett om det är 30k eller 100k så är det knappast roligt att tappa de pengarna. Man kan ju hoppas att det bara blir Stockholm, och att det stannar vid Euro5. Oavsett så är det riktigt svinig gambling med vanliga människors surt förvärvade pengar. Men det är ju min åsikt. |
|
| Förstår ditt resonemang, men varför hämtar man ut en diesel i dessa tider när man vet att det pratas om miljözoner o förbud? | |
|
Troligen för det inte kommer påverka en majoritet av befolkningen. Jag har bevakat just BMW-dieslar (bla) och kan inte säga att jag sett någon nedgång bland 2-4 år gamla bilar. Återigen, jag kan lova att diskussionen är en annan om tre år, jag skulle inte tveka att köpa en ny diesel om jag var i behov av detta idag. Det finns inga (nya) förbud någonstans i världen kring detta, ändå är det domedagsstämning hos vissa. Sitt ner i båten! Naturligtvis är det detta Mo är ute efter i första hand, påverka utan att det eg hänt något. |
|
| Även om det inte blir förbud så påverkar allt som händer priset mkt negativt, har pratat med en bekant på bmw som bekräftat detta, folk är rädda att köpa diesel och då påverkas tyvärr priset. | |
|
Men förbudet i zonerna gäller inte Euro6, bara Euro5 och äldre .De som nyss fått sina nya bilar har fått en Euro 6. Är det en Euro 5 är den från 2013 eller äldre .Naturligtvis fortfarande surt om priset påverkas, men snarare 10 000 än hundra tusen. Sedan kan reglerna ändras igen. Och igen. Den osäkerheten har vi haft i 10+ år nu. Söker själv bla GT 530 eller 535 d, men ser ingen prisnedgång ner än att dessa udda och ganska dyra bilar alltid kan vara tröga att sälja. Högg på detta då jag är intresserad av prisbilden pga tänkt köp . |
|
|
Men förbudet i zonerna gäller inte Euro6, bara Euro5 och äldre .De som nyss fått sina nya bilar har fått en Euro 6. Är det en Euro 5 är den från 2013 eller äldre .Naturligtvis fortfarande surt om priset påverkas, men snarare 10 000 än hundra tusen. Sedan kan reglerna ändras igen. Och igen. Den osäkerheten har vi haft i 10+ år nu. Söker själv bla GT 530 eller 535 d, men ser ingen prisnedgång ner än att dessa udda och ganska dyra bilar alltid kan vara tröga att sälja. Högg på detta då jag är intresserad av prisbilden pga tänkt köp . |
|
|
Fast Euro 5 fanns väl t o m -14? Och när det gäller osäkerhet med regler har vi väl aldrig tidigare varit i situationen att vissa bilar förbjuds att köras i vissa delar? Men visst kan man tänka sig att Mp vill ha ett generellt förbud för fossildrivna bilar framöver! Eller kanske privatbilar överhuvudtaget när det visar sig att även elbilar producerar partiklar från däckslitage mm.. Och även om det inte är hundratusentals kronor per bilägare i värdeminskning på befintliga fordon, så har det defintivt skett en märkbar, extra prisnedgång på dieselbilar som tillhör Euro5 och tidigare. För den enskilda som måste ersätta en fullt fungerande bil som täcker de behov man har med en nyare Euro6 bil så kan det mycket väl handla om hundratusen kronor eller mer i utgifter som tillkommer bara p g a förbudet. Så, för den enskilde kan förbudet bli kännbart. Och drabbar såklart de som redan har de minsta marginalerna mest. |
|
|
Som sagt, jag har inte kunnat se någon egentlig skillnad (tittat ned till 2014, vilket är euro5) men det är möjligt att andra gjort det. Hur som helst är detta lite som bostadsmarknadens upp och nedgångar, mycket psykologi (tills nyckeltalen ändras). När de flesta märker att inget eg har påverkats återgår det till det normala. Hela denna historia är sjukligt överdriven. Med tanke på Mp nuvarande utvecklingskurva kan läget vara ett helt annat redan i september. Lägg därtill att kommunpolitikerna befinner sig närmare väljarna än rikspolitikerna. Generellt är inte dessa beslut populära i större delen av Sveriges kommuner, ej heller nödvändiga. |
|
| Bra ordval, psykologi. Och det är vad folk reagerar på och påverkar priset negativt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.