|
Sida 74 av 77
|
|
|---|---|
|
BMW är bra korkade som satsar på ett på förhand dömt projekt: Länk "På bilsalongen i Genève bjuder dock BMW-chefen Harald Krüger på ett tydligt besked. Nästa modell ut heter BMW i4 och är nu officiellt bekräftad. "2025 kommer vår globala portfolio innehålla 25 helt eller delvis eldrivna modeller. På förra årets Frankfurtsalong visade vi upp vår tolkning av framtidens e-mobilitet med BMW i Vision Dynamics. Den kommer bli verklighet – vi ska bygga den i München som BMW i4", sa Harald Krüger." |
|
|
Ja det är otroligt. Tänk om bilfabrikanterna istället lyssnade på gubbar i glesbygd som minsann kan det där med bilar. Vad mycket pengar de sparat. Hela Genevemässan är ju fylld av felinvesteringar. ------- //Lövet |
|
|
Nej men visst, alla biltillverkare har sett Teslas bokslut och har nu brådska med att lägga ner allt som fungerar och är lönsamt för att istället bygga elbilar. År 2025 kommer inga förbränningsbilar att säljas annat än ryska Lada, blir bara massa massa renodlade elbilar att välja på. |
|
|
Flyget till och från Genève, ska vi se, ja det tycks öka med ca 6 procent om året, hej Bromma. En sådan årlig ökningstakt till 2025 skulle i sin tur motsvara, "ytterligare" 1 miljon årliga "normalbilister" (svenska) körandes helt utan avgasrening - ja bara kring flygplatsen i Genève. Läste sedan detta i en obetydlig tysk landsortstidning...kunskapens källa :) Länk Länk Det skulle som sagt vara intressant att veta varifrån "faktoiderna" i den tyska debatten kommer ifrån. |
|
|
Det var jag som startade den här tråden för precis ett år sen. Tråden var från början inte tänkt som ett inlägg i debatten fossil- vs elbil. Min hypotes var bara att debatten och alla skriverier skulle påverka efterfrågan på både nya och begagnade dieselbilar och definitivt även priserna på de senare. Så här ett år senare kan vi konstatera att just så blev fallet, försäljningen av diesel har fallit, trots att vi fortfarande inte vet när eller hur ett eventuellt förbud kommer införas i Sverige. Hur som helst blev det verkligen liv i tråden! Högt och lågt, ibland nära att spåra ur, men jag tycker ändå det blev – och är – en intressant diskussion som förs. Hur kommande året blir återstår att se. Ett av de uppenbara problemen är i dagsläget att biltillverkarna inte ens är i närheten av att kunna matcha den uppkomna efterfrågan på goda alternativ till fossilbilarna. Många är sugna på elektrifierade bilar nu men vettiga alternativ till vettiga priser lyser fortfarande med sin frånvaro! |
|
|
Tycker detta är en fantastiskt bra tråd och jag följer varenda inlägg, funderar efter hand som ny input inkommer. Uppskattar inlägg såväl från elbilsförespråkare som från de som är insatta i de djupare livscykelsambanden. Bara för någon dag sedan såg jag en artikel i expressen eller aftonbladet att man nu funderar på att förbjuda även bensinbilar inom kort ("man", vem är detta?). Hänvisningar till kommande lagstifting i vissa länder... plantering av idéer om att det inte längre ska ses som självklart med bil med tanke på miljön och planetens fortlevnad etc. På vissa forum skulle detta ses som "off topic" men det glädjer mig att man kan se en så bred och mångfacetterad diskussion här om de alternativa drivmedel som står till buds eller är under utveckling, påpekanden om "fossilbilar" som ett idag föråldrat och irrelevant begrepp i ljuset av tex HVO och etanol, biogas etc, batteriteknologi som behäftat med sina egna bekymmer i form av infrastruktur och avsevärda miljöeffekter vad gäller produktionsledet. Det är oerhört komplexa frågor som diskuteras här och jag uppskattar takhöjden! Personligen är jag av uppfattningen att man bör hasta långsamt med att successivt ersätta existerande fordonspark som i stora stycken redan är extremt CO2-effektiv och ren partikelutsläppsmässigt (inte minst modern dieselteknik), att inte okritiskt hoppa på tex den traditionella batteritekniken som en "silver bullet" pga ren okunskap som tyvärr är fallet i den allmänna debatten. Hatten av för en mycket bra tråd och till moderatorerna! |
|
|
Hej! Bra skrivet K2. Själv har jag en 530 XD från 2014. Om Diesel Förbudet inträder så är väl jag en av de drabbade. Men jag har inte "hybris" för det utan ligger just nu väldigt lågt. I alla fall ett bra tag framöver. Såå vi får väl se vad de lärda bestämmer.. |
|
|
”Förbjud även Euro 6-dieselbilar i städer” Länk |
|
|
T&E har förstås rätt, det är bilarna som i verklighet har låga utsläpp som skall tillåtas, annat vore hykleri då en hel del EU5 ägare med rätta kan argumentera att sin bil är bättre än de sämsta EU6 bilarna. Dock har EU och nationerna ett stort ansvar också i sin bristfällig hantering av utsläppstester* och borde hjälpa till att rätta till bristerna, kanske med stöd till tillverkarna att rena upp 'gamla' eu6 bilar med uppgradering till scr mm. *Fick kännedom redan ~1998 att verkliga utsläppen var bra mycket högre då man redan då utförde verklighetsbaserade utsläppstester... |
|
| Så då eller? Länk | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Ny typ av rening för dieselavgaser på gång? Länk |
|
Intressant att artikeln, precis som alla andra artiklar på området, upplyser om hur elbilar ”är på väg att bli norm”. 0,5 procent av alla människor köper elbil och det är ”norm”. Hur som helst, i fallet Tesla så verkar de tappa försäljning, trots att Model 3 lanserats. Analytiker som följer nyregistreringar noterar stora tapp på alla marknader. Utfasade miljöbilsrabatter i kombination med intern kannibalisering från Model 3 verkar inte göra susen. Är det så illa som att marknaden börjar bli mättad på dyra opraktiska bilar, dvs att tech-fantasterna inte var så många som man hoppades - då har Tesla problem på riktigt. Förlusterna kommer vara (ännu mer) astronomiska, och när det heller inte finns hopp om nya produkter etc, så blir det svårt att övertala investerare att trycka in fler miljarder som kommer försvinna blixtsnabbt och aldrig tjänas åter. Model 3 påstås vidare ha skippat så många vitala teststeg i utvecklingsprocessen att kvaliten skrämmer bort köpare samtidigt som reklamationerna är enorma. Om inte jag minns siffrorna fel så har Tesla en nettoskuld på 60 miljarder och spås nu bygga på den med smått otroliga 3 miljarder i månaden. Och lustigt nog värderas aktien till samma börsvärde som Ford, vilka är lönsamma och säljer 100 ggr fler bilar...bokstavligt talat. Hundra gånger fler. |
|
| Dyker priserna på dieselbilar nu? | |
|
MP går från klarhet till klarhet. I mångt och mycket har Robert Collin rätt men MP:s väljarkår har jag inget förtroende för. Länk MP:s väljare applåderar säkert saker som att MP:s Karin Svensson Smith, ordförande i riksdagens trafikutskott, på sikt även vill förbjuda privatägda elbilar i våra städer. All privatbilism oavsett nollutsläpp av avgaser ska bort från gator och torg. Frågan är om ens elcykel får användas enligt MP. |
|
| Älskar att köra bil, när det rullar. Dvs inte i stan. Jag har inget problem med en bilfri stadskärna, besökt många sådana i övriga europa och det är riktigt trevligt att vistas där. Undantag finns förstås för godsleveranser (vissa tider) och för boenden. Men ett förbud är bara en lite del av lösningen, man måste erbjuda bra parkering i periferin och bra alternativ att ta sig in i stan på (om inte gångavstånd råder). Men när det gäller dessa nyckelfrågar verkar det vara helt tyst än så länge...?!? | |
|
Medierna rapporterar bara om beslut om dieselbilsförbud men i alla fall tidigare skulle ju även äldre bensinbilar beröras. Nån som har koll på hur dagens beslut ser ut, inkluderas bensinbilarna fortfarande på samma sätt som tidigare förslag? |
|
|
Rille, enligt artikeln ovan: "Det rör sig om dieselbilar som är registrerade före 1 september 2015 och bensinbilar registrerade före 2011." |
|
|
Allt om bilar skriver Länk |
|
| Länk | |
|
Efter den långa vinterns sandning så ligger hela Ståkholms innerstad just insvept i ett enda stort "partikelmoln". Busstrafiken gör därtill sitt bästa för att virvla upp det vägdamm som ligger samlat längs rännstenen. Att det inte handlar så mycket om "folkhälsa", det framgår väl ganska klart här Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.