|
Sida 73 av 77
|
|
|---|---|
|
BMWs nya X2 kommer till Sverige i dagarna och den har premiär på lördag. Fick en inbjudan i mailen nyss. En liten spännande CROSS-OVER SUV SAV eller vad dom nu kallade det. Det märkliga är att denna nya lilla bil kommer med 3 motoralternativ till att börja med. 1 bensinare sDrive 2.0i 2 dieslar xDrive 2.0d och 2,5d Så om man vill ha en X2 med fyrkrafs måste man i nuläget köpa en diesel. Undrar varför BMW som ju ändå brukar ha huvudet på skaft valde att lansera en ny modell med fler dieselalternativ om nu diesel är på väg att förbjudas? Visst så kommer det tydligen 3 alternativ till inom kort men då blir utbudet 3-3 så att säga om jag fattat det hela rätt. Så även om våra politiker helst såg att vi i Sverige återgår till häst och vagn (eller stannar hemma på hemmanet och blir självförsörjande ) så verkar det inte vara helt ute med diesel än på kontinenten. Eller är dom inte lika klipska där nere som våra underbarn till politiker? Niklas Fransosen |
|
Verdi |
BMW har såklart planerat X2 i rätt många år. Det här med dieselförbud har ju seglat upp under det senaste året. De har helt enkelt inte haft tid att ändra på sitt motorutbud. Fattar inte varför du gnäller på svenska politiker när det är i just Tyskland som den mest intensiva debatten förs? Diesel är väl inte alls på väg att förbjudas. Däremot kanske du inte får köra med den precis överallt. Stor skillnad. |
|
Möjligheten till förbudet i Tyskland gäller inte euro 6 så det drabbar inga nya bilar men 80% är euro5 eller lägre så det är många som drabbas. Samma förslag gäller i Stockholm, finns dock en radikal MP politiker som vill förbjuda alla disel bilar/lastbilar/arbetsfordon i Stockholm. Jag menar inte samma MP politiker som ville ta bort alla bilar i centrala Stockholm med motivering att alla har möjligheten att åka kommunalt ;) |
|
|
Jo dom har ju så klart planerat den i ett par år men med tanke på debatten, och då kanske främst i Tyskland som du påpekar så är det ju konstigt då att dom inte lanserar bensinaren endast? Kan inte tro att folket på BMW inte har örat till rälsen i Tyskland och att dom blev tagna på sängen här? Våra politiker är ju inte så dumma dom heller med att komma med tokiga och illa underbyggda lagförslag eller skatter osv. Jag bor inte i Tyskland så jag är inte insatt i hur deras politiker funkar eller om folket gillar eller hatar dom men våra svenska är nu inget under av logik, hålla löften osv. Det kan vi väl ändå enas om? För min del kan dom gärna förbjuda diesel i morgon dag, jag har ingen och kommer aldrig skaffa en. Men för alla svenskar som köpt en diesel, bland annat i tron att dom gör miljön en tjänst är det inte så roligt när politiker drar undan mattan och ändrar spelreglerna hela tiden. Inte förunnat dieselbilarna heller tyvärr. Men oavsett om bilen drivs av el, som jag vet att du gillar skarpt Verdi, diesel eller bensin eller nåt annat så känns det ju som att merparten av politiker i Sverige mest anser oss bilister som den perfekta kassakon samt att vi helst inte ska köra så mycket bil. Hur ekvationen med minskad bilkörning och behovet av pengar ska lösas, det tror jag inte dom har fattat. Niklas Fransosen |
|
| Sån tur att Sverige består av mer än bara Stockholm. | |
|
Kenta, Förslaget i Stockholm innebär att alla bilar pre Euro6 portas i miljözon 1 o 2, d v s inte bara diesel utan även bensinbilar så att säga att Tysklands förbud är samma som förslaget i Stockholm stämmer inte. Och man kan notera att miljözon 1 o 2 i Stockholm även inkluderar en del av Essingeleden som det ser ut idag. Man portar alltså kanske 80 % av dagens fordonsflotta att ta sig från norra till södra delarna av stans ytterområden (eller tvärtom). |
|
| Sorry, får ändra mitt inlägg ovan: Bensin, etanolbilar som uppfyller Euro5 får tydligen köra i miljözon 1 o 2. Äldre bensinbilar portas däremot precis som pre Euro6 dieslar. | |
|
Ska vi se, medierna (ex Svt) pratar om Munchen, Köln och Stuttgart…. Det går bra för flyget, Länk Flygplatsen i München, Franz Josef Strauss Airport hade 2017 över 44,6 miljoner passagerare. Det motsvarar alltså i bränsle (om medelflygningen är 80 mil) ca 5 miljoner bilar a 1200 mil…ja utan avgasrening. Hur många bilar finns det i Munchen tro… Kölns flygplats 12,4 miljoner passagerare 2017 Stuttgarts flygplats 11 miljoner, 13 km från stadskärnan. Vi kan ju repeterat, en ny BMW 520 d släpper ut 28 mg NOx/km, flyget 450g NOx per personkilometer Länk . När det gäller partiklar saknar väl flyget all form av partikelrening. När det gäller bränsleförbrukning slutligen drar EN flygstol motsvarande en 520d med plats för fyra (fem)…. Vad har "miljöorganisationerna" för underlag för dieselns påstådda "farlighet” nere i Tyskland? Det som åberopades i den svenska debatten visades ju vid en närmare granskning inte vara mycket, typ inget. |
|
|
Varför skulle politiker jobba med logik i just bränsle-frågan för bilar, när dom inte gör det på andra områden? Om man läser undersökningar, har även moderna bensindrivna bilar höga partikelhalter och giftiga gaser, Länk . De sista orden är nog inte sagda än.... em3 |
|
| Om/när ev förbud införs, hur ska det ske rent praktiskt på exvis Essingeleden? Kameror och jämförelse mot ngt fordonsregister och böter hem till brevlådan? | |
|
Hansi, Det lär väl inte vara några större problem att utfärda böter för de bilar som inte har rätt att köra i respektive miljözon. Vägtullarna registrerar ju vilka som passerar redan idag, bara att hämta in vilken miljöklassning bilen har från bilregistret samtidigt och se om den är tillåten att köra där. Om inte, bara att komplettera vägtullen med lämplig bot för otillåten körning. |
|
|
rille000 Tekniskt är det inga problem. Problemet är att det inte var det ändamålet tullarna byggdes för. Fortsätter man i den riktningen finns det massor av "smarta" övervakningar jag kan komma på som rent tekniskt är relativt enkelt att genomföra. Problemet blir mer av juridisk- och "storebrors"-karaktär. Övervakningen accepteras först för ett ändamål och sedan glider det sakta över till helt andra ändamål. Nä, jag säljer min diesel till närmsta bilmålvakt istället. Problem solved ;) |
|
| Flyg släpper ut massor. Men inte på våra gator (ja i Bromma då). Det är där skon klämmer för dieseldriften. | |
|
Länk Alltså jag fattar inte, marknaden har börjat svämma över i skit med batterier som ingen vill ha. Jag kan nästan förstå att Tesla känns coolt och lyxigt, annorlunda men vad är allt det här andra? En liten Jaguar med utseendet av en krockad Golf som dom tror ska sälja för 1 000 000 kr? Står verkligen biltillverkarna på kö för att förlora pengar på sånt här? |
|
| Vad jag läst och hört är att Löfven har haft stor påverkan på Merkel och dieselförbudet i Tyskland så bli inte förvånade när det väl blir realitet här hemma. | |
|
Haha, precis när man tyckte det här med dö i förtid inte kunde bli mer ovetenskapligt... Nu har Miljöpartiet släppt en ny film med påståendet att ”nu” kommer 100 000 barn under 5 år dö i förtid av luftföroreningar. Lycka till att förstå vad i Guds namn som menas, men i vart fall låter siffrorna låga jämfört med den apokalyps som DN rapporterat att enbart dieselbilar orsakar. Länk |
|
|
Nu orkar jag inte ens se filmen men det är ju helt meningslöst att dra in Miljöpartiets åsikter/"fakta" i en seriös diskussion. De få gånger de får något rätt så är det ändå helt extrema åtgärder som de förespråkar. För ett lägre blodtryck, se det som humor, rentav lyteskomik så blir livet enklare att leva. |
|
|
Finns att läsa på nyheterna idag ! Volkswagens VD tror på comeback för dieselbilen. EU kommer inte att klara klimatmålen utan dieselbilens hjälp. Det menar Volkswagens vd som tror på en comeback inom kort. "När väl vetskapen om att dieseln är eko-vänlig sjunkit in finns inga skäl att inte köpa någon" |
|
|
Jag tror inte etablissemanget skulle erkänna att de var dumma i huvudet och agerade på impuls. De förbjuder nog allt som går istället så uppnår man klimatmålen ändå. |
|
|
Undrar när polletten trillar ner ;-) Rapporten från den globala analyskoncernen Jato Dynamics är mörk läsning från klimatsynpunkt. Den visar att nedgången i utsläpp av klimatgasen koldioxid från nya bilar inte längre sjunker i Europa. I fjol blev genomsnittet 118,1 gram/kilometer. Året före var nivån 0,3 gram lägre. År 2007 låg nivån på 159,1 gram och har sedan dess minskat varje år – fram till 2016. I fjol vände det upp igen.Jato Dynamics skriver att ökningen korrelerar till nedgången i försäljningen av nya dieslar – som har lägre utsläpp än motsvarande bensinbilar – samt till att andelen suvar ökar. Dieslarna släppte i genomsnitt ut 117,9 gram/km medan bensinbilarna hade ett snitt på 123,4 gram i fjol. Antalet sålda dieslar föll i de 23 undersökta marknaderna i Europa med 7,9 procent. Andelen minskade till 43,8 procent, vilket var den lägsta nivån sedan 2003. Sambandet mellan fallande dieselförsäljning och ökade koldioxidutsläpp var tydligast på Europas största bilmarknader, särskilt i Tyskland, enligt Jato. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.