AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.469

Kommande förbud mot diesel?

Sida 71 av 77
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
@Verdi yes utvecklingen går fort frågan är fortfarande relationen som är viktig men jag vet att många länder ställer om tänk dock bara på vilka länder som gör det, varför de gör det och förutsättningar som länderna har, det och hur mycket mark tar de i anspråk för det? Odla mat eller producera el på märken? Vissa länder har inte den förmånen och tyvärr inte så många västerländska länder som för det även om det är på gång projekt även här.

Jag tillhör faktiskt en av dem som bryr sig, byter inte ut teknik om det inte går sönder min mobil har jag använt i sex år, betalar hellre lite mer men får en produkt som håller fler år om den sköts. När jag väl byter flrsöker jag sälja eller skänka bort sist återvinning. Slit och släng är bara dumt tycker jag.

Tror verkningsgraden på solceller kommer utvecklas ännu snabbare, man slår ju rekord hela tiden. Angående bilen självklart tänkte jag tunnfilm eller semitransparant för t.ex. glaset som sitter där byts byts ut till en smart produkt dvs ingen ökning i vikt men något som skapar värde.

Just tunnfilm eller semitransparant skulle man kunna klä mycket med och solsken är ju väldigt ren och de genererar ju tom ström med indirekt ljus eller när det är molnigt. Solen är bra till mycket :)

Tråkigt med BMW trodde faktiskt de inte skulle tagit de stegen/besluten utan byggt bra motorer med bra rening... trist ju...
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Dom länkade artiklarna visar just att i dagsläget så är inte elbilen renare än fossil bilar.
Men det kommer givetvis ändras i framtiden.

Poängen är att politikerna med sina huvuden nere i sanden kan inte tvinga fram förbud utan snarare jobba för nödvändiga förändringar långsiktigt.

Sedan så förstår ni med tanke på mitt namn varför jag anser vattenkraft är den värsta energikällan som finns!
Verdi
fiske & bilar,
Finns undersökningar som säger att elbilar är bättre även om man laddar med kolkraft. Och som bonus får man bättre luft och tystare i städerna. Fast en av poängerna med elbilar är att när man ändrar elproduktionen så slår det även på bilarna så även om det nu inte vore bättre JUST NU så finns det skäl att ändå byta till elbilar.

Själv gillar jag kärnkraft. Tycker det är ett bra och effektivt sätt att säkra elproduktionen och som inte förstör naturvärden som t ex vattenkraft och vindkraft gör.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Fast är kolkraften verkligen på väg bort? Vad jag förstått så expanderar den eftersom man måste ha en backup-produktion till det förnybara och kärnkraften är som bekant på nedläggningsväg.

Hela Tysklands Energiwende verkar ju vara en stor lekstuga. Vind- och solkraft fungerar utmärkt en ljus och blåsig dag och utgör då typ 50% av landets elproduktion, bara för att sjunka ner mot 0% en mörk och vindstilla dag. När det blåser måste kolverken slumpa bort sin el till utlandet och man måste istället importera eller varva upp de egna kolverken annars.

Så utfallet av att Tyskland måste ha dubbel- eller trippelkapacitet i nätet är Europas högsta elpriser och jackpott för kolproducenter över gränserna österut.

Och nu ska tydligen dom med förbjuda dieselbilar så hela Europa tvingas köpa Tesla som för var dag närmar sig konkurs mer och mer, i och med katastrofen med Model 3 och avtagande försäljning för premiummodellerna.

Länk

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Diesel förbjuds = alla måste åka och köpa en Tesla. Det är en imponerande usel slutledningsförmåga du har.

-------
//Lövet
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Nej men i Sverige har man ju redan smugit in bensinförbud i dieselförbuden, blir väl verklighet överallt snart, och med ett Tesla i konkurs kommer ingen annan tillverkare heller bemöda sig förlora 100 miljarder på elbilsprojekt så...
Transocean
@Saab

Du har rätt. Kolkraften har blivit mycket renare och byggs kraftig upp i t ex Polen.
Länk
Energiewende är ju som du säger bullshit, ekoströmmen räcker inte till för alla fabriker i Ruhrpott så det importeras storskaligt från Tsjekkien och Frankrike dagtid (kärnkraft...vad annars) och exporteras i stor skala på nätterna...t ex till "rena" länder som Norge :-) Teslan laddas med andra ord med mix av tysk atomenergi, och olika typer av kolkraft samt lite vind och solar se graf på sida 8 här Länk

I nästan 40 år har den av tyska pedofila startade gröna vågen Länk
hjärntvättat lättlurade folk med budskap om jorden som går under. Fake news har blivit upprepad så ofta att de flesta tror på detta idag.

På 90-talet led Sverige under den s k "rödgröna-röran". Då snackade man om Agenda 21. Det var f ö "landsmodern från Norge" som hitta på den sjuka agendan samtidigt som man exporterade olja till världens alla raffinarier..... Idag tror hipsters att man kan ersätta en 18 t diesel-distributionsbil med en elektrisk "fraktcykel". Den cykeln kostar f ö inte mindre än 60 k och kan ta typ 50 kg last men skit samma, dom har ju pengar och kaffelatte och inte fan är det deras problem hur bärsen kommer till puben när det är dags 15:00 på måndag.... kolla här Länk
d v s den nya lastbilen med massa extrautrustning och lull lull bara kolla här vad sägs om en 90 grads träbänk? Länk

och här den nya fyra säters taxin...Länk

Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Problemet med miljörörelsen är allt bara blir fel även när dom får helt fria händer att förverkliga sina samhällsideer. Det är typ som med köttindustrin, där världens högsta krav på producenterna bara medfört att svenska bönder går i konkurs medan vi äter mer torterade djur än någonsin genom importen.

Och jag fattar inte hur dom hamnar i maktposition hela tiden dom här idealisterna. Hur lilla miljöpartiet härjar och ställer till det överallt? Och oppositionen som sitter i majoritet och tittar på medan det sker? Är det verkligen demokrati? Jag väljer rysk eller kinesisk statsstyrning varje dag i veckan framför det som vi måste stå ut med.
Du är så naiv så så att man blir mörkrädd, bonus/malus har drivits på hårt av Alliansen, och då med Moderaterna i spetsen. Miljöpartiet har inte mycket att säga till om, även om de vill tro det, dock så hörs de mest då dessa frågor ligger i linje med deras partipolitik.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Vem har sagt nåt om bonus/malus och vem har sagt att jag exkluderar Moderaterna ur begreppet miljömuppar? Jag är högerextrem och vet precis vilket elände Moderaterna med ställt till det med skatter på att ta sig till jobbet etc. Utöver andra oförmånliga överenskommelser de ingått med Miljöpartiet under senare år.
”Jag är högerextrem”, att du ens klarar av att andas är ett jävla mirakel.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Heter det högerextremist eller? Jag tror man kan säga båda varianterna.

Eller kanske "högerextremistisk". Tänk på att jag inte är härifrån så jag har inte samma öra för grammatik som ni infödda.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Hej man kan säga vilket som.
Men om du frågar vår självutnämnda politiska kommissarie dd88.
så är de nog bättre att nämna vänsterextrem så kommer blomkvastarna på posten.
Verdi
Måste man vara extrem åt nåt håll? Kan man inte vara rimlig?
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Absolut är de så Verdi, men tyvärr kommer framtiden kräva annat.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Rimlig? När hade vi ett politiskt förändringsarbete på infrastrukturområdet som var rimligt sist?

När det gäller att sätta dit folk som åker till sina arbeten är det hårdhandskar och extremism. När det gäller att sätta dit kriminella är det en helt annan historia, då är det plötsligt synd om folk men inte alltid brottsoffret.
em
906
em3
M3 cab -03
Saab9-5, jag ger dig flera rätt, i din frustration, över både rätt och fel.

Nu är detta inget politiskt forum, utan mer ett forum med fordon, gärna BMW, i fokus. Jag lägger gärna in en "moderatorisk" synpunkt; ( utan att vara moderator, obs!)

Min uppfattning är att detta ställningskrig med CO2-utsläpp som grundbult, kommer att pågå i ett par decennier till!!!!

Varför? Jo, därför, att det går inte att bara köra över etablerad teknik, som de flesta redan dömde ut för mer än 40 år sedan, med galningarnas argument att oljan tar slut, och tidiga miljömuppar som bara famlade i energi-träsket...

Det står ganska klart, att solceller kommer att dominera energiproduktionen i hela världen....någon gång i framtiden ( 20-40-60-80-100 år?), de flesta som förstår inser att det kan vara/nog är, människans räddning att leva med en hög energikonsumtion.

I det korta perspektivet, kommer en mängd olika energikällor både att leva och ifrågasättas, men knappast stängas ute helt.

Jag räknar kallt med att kunna köra min M3:a under de närmsta 30 åren, minst, (om jag lever så länge:), och kanske få betala lite mer för de 2-3 hundra milen per år.......

Någon som räknar med något annat?

em3
Verdi
Länk

Nu när högerextremisterna här ska ska besöka der Vaterland så får de tänka på var de får köra med sina oljebrännare.
Verdi
Länk
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Samuelsson är ju nu avkopplad från Volvo, fast inte direkt på grund av sitt ställningstagande mot NYA förbränningsmotorer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.