|
Sida 70 av 77
|
|
|---|---|
Verdi |
Men han svamlar ju bara. Vadå kol? Kolkraftverk finns inte i Sverige och håller på att fasas ut i resten av världen. Och det finns elmotorer (som jobbar med elektromagneter istället för permanentmagneter) som inte behöver "sällsynta jordartsmetaller". I batterierna behövs de nämligen inte. För övrigt var det knappast ett försvarstal för fossilbilar. Han ville ju istället se kollektiva lösningar. Jag föredrar en elbil framför buss eller tåg. Vet inte hur det är med er. |
|
Tycker att synsättet med helhetssynen är rimlig och han lyfter upp ett antal problem med elbilar som sällan nämns i debatten. Han sätter ju även fingret på det jag har försökt säga - det är det stora trafikflödet i sig som är det största problemet och inte framdrivningssättet... Att vi inte har så mycket kol-el i Sverige är förvisso sant men vi importerar både kol-el och inte minst föroreningarna från sådan produktion - föroreningarna stannar inte i Storbrittannien, Danmark, Polen eller Tyskland...och när elbehovet ökar inom hela Eu pga elektrifieringen av bilparken, är det rimligt att fossil-el och dess föroreningar kommer att öka. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Tror inte de bygger ut kolkraften. Det är för dyrt och politiskt omöjligt. I vilket fall så maskerar du ditt öppna sinne bra Johan. Man kan faktiskt få för sig att du famlar efter argument mot elbilar snarare än försöker förstå helheten. Istället för att famla runt och gubb-gissa så kan du läsa lite fakta. Iofs siffror som är några år gamla. Länk Ser inte ut att komma sådär jättemycket kolkraft från Danmark/Polen/Tyskland va? Den mesta importen kommer från Norge. Det enda land i vår närhet som har en ännu renare elmix än vad vi har. |
|
Nja jag maskerar inget. Det jag menar är att föroreningarna kommer hit oavsett vem som förbrukar elen. Och jag kanske var lite otydlig men jag syftar främst på framtida behov. Dock trodde jag faktiskt att vi importerade mer el från Tyskland än vad som presenterades i länken. Utan att ha någon direkt statistik vet jag att man tidigare har pekat ut både Storbrittannien och Danmark som mycket stora ”exportörer” till oss när det gäller Luftburna föroreningar från kolkraft, inte minst mikropartiklar. Krasst sett är inte elbilar (och givetvis även fossilbilar) en del av lösningen utan en del av problemet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Vi är ju stora nettoexportörer av el i Sverige. Ser ut som vi använder norsk vattenkraft som reglerkraft i första hand. Dvs när vi har överskott så exporterar vi så norrmännen kan spara på vattnet och när vi har underskott tar vi tillbaka. Luftburna föroreningar från kolkraftverk i Storbritannien har väl ganska exakt noll och intet att göra med elbilar så länge man inte kan anta att de bygger ut sin kolkraft för att ladda elbilar. Vilket de antagligen inte kommer att göra pga kostnad och politisk motvilja. |
|
Lyft blicken från Sverige! Hela Eu (och mer) håller på att öka elbilar drastiskt och det kommer otvetydigt att öka elefterfrågan som i sin tur ökar elpriser och inte minst föroreningarna som kommer att drabba oss oavsett om elkonsumenten finns i Säffle, Stockholm eller London då föroreningar färdas långa sträckor. Givetvis tenderar merparten av föroreningarna att ”förorena” mer ju närmare källan man kommer. El framställs tyvärr inte gratis vare sig ekonomiskt, naturresursmässigt eller föroreningsmässigt , som vissa ibland vill få det att framstå! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Vad har du för belägg för att just kolkraften skulle öka? Ingen som har sagt att el är miljövänligt. Det är dock bättre än fossila bränslen. |
|
För mig som har väldigt god insyn i elbranschen är det intressant att läsa vissa inlägg här. Johan B, jämför energimixen i EU som finns idag med det som byggs och du ser snabbt att det inte byggs särskilt mycket som baseras på fossila energikällor. De få som byggdes har ett investeringsbeslut som togs många år bak i tiden. Elbilar förbrukar inte så mycket el som du tror dessutom. En elbil som kör 1500 mil per år behöver ca 3000 kWh. Jämför det med en serverhall som kan dra 0,5 TWh. Serverhallar tillkommer nu i svenska mixen och det kan påverka hela förbrukningen i landet med 0,25-0,75%. Men det motsvarar då förbrukningen av 167 000 elbilar. Detta har inte du en aning om att det sker men det projekteras långt fler än 1 ny serverhall och det har redan kommit ett antal. Sen finns det andra fabriker som projekteras och du hänger upp dig på "lite" elbilar. Nä, redan överskottet idag räcker till nån miljon elbilar och branschen vill ha upp efterfrågan. Sen varför får inte elbranschen växa? Som alla andra branscher så vill de ju öka kundbasen genom att sälja mer till fler. |
|
Verdi |
0,5 TWh/h då eller? ;) |
| 0,5TWh/ per timme? Vad menar du med det? Jag pratar per år. | |
Verdi |
Ah, sorry. Såg fel. :) |
|
Här kommer två länkar om ni vill se källor till energi, mer kol/koks, råolja än man tror även i Sverige. Länk Sedan gillar jag nedan sidan, där man kan klicka på varje land och se import/export, källa till produktion och deras Co2/kWh. Sen stämmer den inte helt då det beror lite på vad som rapporteras från varje land. Jämför då t.ex. sverige med Polen, USA mm. Roliga på nedan karta är även att man ser pilar mellan länder på hur elen går vi exporterar t.ex. till finland och vi i vår tur importerar från Norge. Just nu tom importerar vi från Tyskland. Länk |
|
|
rs_530dX, en av de saker som intresserar mig i dessa bilder är att vi har ca 1/10 så hög CO2-produktion per KWh som grannländer Danmark och Tyskland. Rätt uppenbart när man kikar på dessa jämförelser att det spelar en enorm roll om landet ifråga har en betydande andel kärnkraft i mixen, samt kombinerar med effektiv relativt CO2-neutral regulatorkraft som vår nordiska vattenkraft. Många skräckexempel finns i de kartor du visar, nationer med en enorm kraftproduktion också vilket bör funderas på om man överväger ändringar i vad Sverige gör. Tex att montera ner den kärnkraftsbaserade baskraften, detta får konsekvenser. |
|
| K2, håller med. Vi har väldigt ren el tack vare vattenkraften och kärnkraften och inte bara ren utan också billig. | |
|
Länk Spännande! |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag skulle inte ha något emot att köra en elbil som bruksbil, tvärtom. Elen som förbrukas verkar rent generellt komma från bra källor, men frågan är om framställningen och återvinnandet av en elbil har större total miljöpåverkan än en bensin-/dieselbil? Det är det som är det intressanta för mig, inte om driften är mer eller mindre miljövänlig. |
|
Att elbilen skulle vara svaret på hur vi ska ta oss fram mer miljövänligt känns inte helt självklart om man ser till uppgifter i den här artikeln: Länk |
|
Verdi |
Samma gamla IVL-rapport som har blivit så missförstådd och som innehåller en mängd felaktigheter. Här är en kommentar till den. Ta er gärna tiden att läsa. Länk "Det innebär att en elbil som drivs av 100 % förnybart har ”kört in” de extra utsläppen från batteritillverkningen efter ca 1100 mil jämfört med vad en fossilbil[1] släpper ut, vilket är mindre än ett års körning vid normalt bruk[2]. För en riktigt snål diesel skulle motsvarande sträcka bli 1690 mil, eller 1,4 års körning.[3]" |
|
Verdi, det är just den lilla saken hur många länder har så fin produktion som vi har? Så länge inte alla länder ställer om så kommer vår planet inte gynnas av en total omställning så snabbt som vissa gissar/hävdar för elbilen. Bara titta på länken några inlägg ovan och kartan som visar källa till elproduktion, om det är fosilfritt, förnyelsebar osv...ingen rolig bild om man ser utanför norden. Ställ först om en produktion ställ sedan om bilpark inte omvänt som man gjort några försök med och misslyckats + utveckla batterier som man tar ur jorden på ett fruktansvärt sätt ur ett människoperpektiv och vilka länder och hur styrning av dessa länder sker. T.ex. än mer solceller de blir bara bättre och bättre och billigare, varför t ex. inte göra karossen, fönster på bilen av solgenererande material, i Kina har man byggt en väg på solceller det är att tänka utanför boxen och kreativt. Finns många fördelar med eldrift men man måste också prata och jobba med dess utmaningar. |
|
Verdi |
rs_530dX, Nej, men de kan få! Trenden är stark. Har tidigare i den här tråden länkat till hur t ex Indien avbeställt nya kolkraftverk för att istället bygga solcellsparker. Inte för att vara miljömedvetna utan för att det är BILLIGARE. Länk "Solenergi har blivit billigare än kol. Och nu ritas tillväxtjätten Indiens framtid om enligt landets energiexperter. Med omfattande konsekvenser. För klimatet och världens kolbransch." Länk "Kina avbryter planerna på 103 nya kolkraftverk som planerades eller var under konstruktion. Detta betyder att en planerad kapacitet 120 gigawatt – mer än dubbelt så mycket som Tysklands kolkraft – tas bort, skrev New Tork Times i januari." Det är verkligen inte lönsamt med nya kolkraftverk. Man behöver alltså inte längre vara miljövän för att anse att kolen spelat ut sin roll. Jag tycker det är fantastiskt. Det är ju enda sättet att åstadkomma storskalig förändring. Med hjälp av marknadskrafterna! Vad gäller förhållanden i gruvor och liknande så har biltillverkarna börjat ställa krav på producenterna. Mer kan göras men det är ju liksom ingen omöjlighet att göra så att gruvorna blir mer mänskliga. Tvärtom så borde det vara ganska enkelt. Det handlar ju inte specifikt om saker till elbilar utan det har mer med vilka länder gruvorna ligger i. Blir ju lite löjligt att ni helt plötsligt bryr er om detta nu. Hur många av er har t ex brytt er om att kolla hur era mobiltelefoner är framställda? Finns ju en smartphone som ska vara etisk och fri från konfliktmineraler och så vidare som heter Fairphone. Ni som bryr er så mycket om sånt här har såklart en sådan? För inte kan det vara att det egentligen är era bensin och dieselbilar som ni försvarar enligt mottot "anfall är bästa försvar"? Det är lite grann som när rasister helt plötsligt börjar bry sig om feminism när det är utländska män som bär sig illa åt... Angående solceller på bilen så blir ytan för liten för att det ska ha nån större effekt. Blir bara tungt och känsligt antagligen. Solceller PÅ vägen? Är det inte bättre att bygga solcellstak ovanför vägen? Då får bilarna skugga också och behöver mindre el till klimatanläggningen. :) ps. Lite on to topic: Även BMW har fuskat med sina dieselar: Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.