AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.470

Kommande förbud mot diesel?

Sida 7 av 77
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
"Nya EU-regler gör det mycket svårare att avgasfuska – kan bli slutet för dieselmotorer"

Länk
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Länk

Bla om milljözoner i Stockholm redan 2020.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Men bensinbilar med direktinsprutning och magerdrift har ju samma problem? Eller räddas de av att avgasreningen fortfarande fungersr på vinterhalvåret?

Eller har magerdriften utgått (NOX) på de flesta bilar? För direktinsprutning är väl standard nu?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Dieseldrivna fordon påstås hotade av förbud.
Innebär det att utvecklingen sannolikt avstannar eller att den tar ny fart?

"IAV utvecklar ny avgasrening till dieselmotorer som startar sekundsnabbt"

"De tester som IAV utförde gjordes på en fyrcylindrig 2,0-liters dieselmotor. Erfarenheterna man samlade pekar mot att de här tekniska lösningarna kan göra en dieselmotor lika effektiv som en bensinmotor när det gäller avgasrening under verklig körning."

Länk
ma
7.450
marin849
Inressant. Ang hybridtekniken kan de väl sätta dit en elektriskt assisterad turbo istället för att bygga en hel hybrid! Den kan ju korrigera den fasansfulla turbofördröjningen även med varm motor också!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vart ska alla dieselbilar ta vägen? Ska dom ställa dom på varandra o leka Jack o bönstjälken? :-)
Det dröjer nog inte länge förrän personbilar med dieselmotorer inte längre säljs. De negativa effekter som diesel bidrar till har varit kända väldigt länge och det kommer inte att gå bli kvitt dem utan att helt fasa ut diesel som bränsle för personbilar. Allt fler biltillverkare lär sluta producera bilar med dieselmotorer allt eftersom att utsläppskraven höjs och kostnaderna för avgasreningen kraftigt stiger.

Personligen tycker jag det är rätt att förbjuda personbilar med dieselmotorer inne i städer. Framförallt då en personbil släpper ut högre halter utav kväveoxider än en lastbil. Länk

Det som är synd är att folket, som vilseletts utav politiker, får ta den ekonomiska smällen. Detta är på inget sätt rättvist.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
"...de här tekniska lösningarna kan göra en dieselmotor lika effektiv som en bensinmotor när det gäller avgasrening..."
Chris87; du menar alltså att personbilar med bensinmotorer inte heller kommer att säljas?

Du kan mycket väl få rätt i framtiden, men min bedömning är nog att det inte kommer ske inom överskådlig tid.

Jag frågade: Innebär det att utvecklingen sannolikt avstannar eller att den tar ny fart?
Jag tror att det finns goda chanser att utvecklingen tar ny fart.
De bilar som uppfyller Euro6 har ju minskat utsläppen väldigt mycket i jämförelse med för 25 år sedan.
Det är resultatet av utveckling och inget tyder väl på att utvecklingen upphör?
Utvecklingen kommer fortsätta, såväl gällande förbränningsmotorer som andra alternativ.

Ep
61
Eppa
F31 330iA M-Sport 18
Det som oroar mig är att man från politikerhåll verkar jobba lite kortsiktigt med alternativen och hoppar från tuva till tuva. Det gör att vi som konsumenter måste ta stora ekonomiska risker precis som Chris87 är inne på.

Ett tag skulle etanol frälsa världen och det vet vi hur det gick. Sen premierades låga CO2-utsläpp och dieselbilar blev populära. Nu är det eldrift som gäller och skall premieras. Men vet vi att det är den långsiktigt hållbara lösningen? Finns det annan teknik som kommer? Tänker på bränsleceller m.m.

Jag är egentligen i skede att byta bil. Men med tanke på att vi står inför förändringar både vad gäller teknik och beskattning så känns det vanskligt. Vad man än väljer kan man bli sittande med svarte petter... Därför sitter jag nog stilla i min bil ett tag till.
Utvecklingen utav dieselmotorer till personbilar håller redan på att avta. Flera biltillverkare kommer att runt 2020 sluta producera och sälja dieslar. Sen kommer även bensinare att gå samma öde till mötes. De krav på avgasrening som ska införas från 2020 kommer mer eller mindre döda marknaden för dieselmotorer i personbilar. Det införs extremt hårda krav vad gäller utsläpp av kväveoxider, strängare än de som idag finns i USA.

Till det gäller även att flera länder, liksom Sverige, kommer att straffbeskatta personbilar med dieselmotorer (nya föreslagna fordonsskatten är bara första steget) samt införa förbud mot att köra inne i städer. Tyvärr kommer de som köper en ny bil med dieselmotor idag vara de stora förlorararna. Jag har pratat med flera återförsäljare för olika bilmärken och alla är lika oroliga för att nästa sommar stå med ett lager utav dieselmodeller som folk inte längre är intresserade utav att köpa på grund utav den höga fordonsskatten.
Verdi
Bränsleceller tror jag inte på. Krävs väldigt mycket energi för att framställa vätgasen och sen måste infrastrukturen med mackar och sånt byggas upp.

Ett elnät har vi redan och Tesla Model S och X är i princip redan hemma när det gäller räckvidd. Laddningen är redan ganska snabb men kommer bli ännu snabbare framöver. Desssutom behövs fler laddstationer. Men jänfört med vätgasmackar så är det en baggis.

Ep
61
Eppa
F31 330iA M-Sport 18
Tolka inte mitt inlägg som att jag vare sig förordar eller dissar bränsleceller. Det var mer en allmän fråga om det kan tänkas komma ny teknik.

De flesta är nog överens om att fossila bränslen är en återvändsgränd på sikt. Min fundering är mer kring om det är lämpligt att staten pekar ut en viss teknikriktning. Historiskt har framgångsrika teknikskiften skett av egen kraft och många gånger kommit oväntat. Så jag finner det inte osannolikt att det kan dyka upp alternativ till batteridrift inom den närmaste framtiden.

Sen är det den ekonomiska aspekten. Som Chris87 menar är den nya fordonsskatten bara ett första steg. Det kommer bli den enskilda individen som får ta den ekonomiska smällen om ett teknikskifte tvingas fram under kort tid.

Visst är Tesla hemma när det gäller räckvidd. Men den största andelen av vår befolkning har inte ekonomiska möjligheter (eller vilja) att lägga sjusiffriga belopp på en en bil. Framförallt inte när det råder osäkerhet om andrahandsvärde under pågående teknikskifte.
ma
7.450
marin849
Nej, och med tanke på miljön finns ju heller ingen anledning att lägga sjusiffriga belopp den närmsta tiden. Kör slut på de bilar vi har först, åtminstone de som faktiskt har en fungerande avgasrening (bensinbilar i miljöklass 2005 / Eu4).

Att tillverka en ny bil oavsett drivmedelstyp motsvarar hur många års brukande i miljöbelastning? Tio år /tiotusen mil?
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Vilka bekymmer finns det kvar med dieslar? Det är väl kväveoxider och dessa reduceras mycket kraftigt med adBlue, som även tydligen minskar övriga partiklar också, och tillsammans med ett partikelfilter är väl Euro6 tillfredsställande och långsiktigt?

Detta utelämnas ju ur debatten så man ska kunna ta ut straffskatter på dieslar. Eller har jag missat något?

Sen vet jag inte hur vi ska använda oss av elfordon när vi förbjudit framtida elproduktion. Kärnkraften ska avvecklas, vattenkraften får inte byggas ut, kolkraft är tabu och resterande energislag är osäker och otillräcklig, tex vind och sol.

Globalt är tongångarna likadana och vi ska alltså lika kraftigt öka eluttaget som vi reducerar elproduktionen. Folk verkar tro att bara för det finns el i eluttaget hemma så är den någon form av naturlag. Våra förfäder som industrialiserade samhället med sina innovationer och sin disciplin måste nog vrida sig i sina gravar när de ser hur tonåriga politiker förbjuder infrastruktur av moralskäl men ändå tror att den ska finnas kvar.
Transocean
@ Saab9-5

Precis, t ex tyskarna har ju beslutat att avskaffa kärnenergi helt , dom hugger ner skog och förstör andra naturskyddsområden för att bygga vindkraftverk. Det kallas för grön el :-)
Faktum är att dom importerar massa ström från Tsjeckiska atomkraftverk och i Norge blir strömmen dyrare och dyrare då mer å mer ström strömmar till Tyskland så att fabrikerna slipper å ta pauser. Sen på natten leds tysk kolkraftström tillbaks till Norge genom den samma undersjöiska kabeln och elbil-freaks här tror att dom laddar med ström från vattenkraft :-)
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Just Tyskland har väl inte så stor kärnkraftsandel som Sverige men däremot är istället kolkraften avgörande för deras försörjning. Enligt experterna är modern kolkraft oerhört ren men inte ens det tycks övertyga politiker som av princip är obekväma med kol.

Vind och sol är bara att sluta tänka på. Dom kan bygga Tyskland fullt med vindsnurror - de första måste redan bytas ut innan de sista är färdigställda - och sen kan man bygga en ofattbar infrastruktur för att lagra el, men blir det vindstilla några dagar för länge så stannar ju hela landet ändå. Och redan nu har Tyskland kontinentens högsta elpriser.

Som sagt, allt ska gå på el men vi får inte producera el längre. Vi avvecklar först och funderar på lösningar sen. Och nu har vi funderat ett tag utan nya ideer men fortsätter avveckla ändå.
ma
7.450
marin849
Även om kolkraften är ren blir det mycket CO2.
Avgasreningen på dieslar fungerar rätt bra på helt nya lastbilar, där motorerna inte har kortkörningar samt får arbeta med tillräcklig belastning.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Verkningsgraden på elbilar är mycket högre än konventionella bränslen vilket ger en lägre miljöpåverkan oavsett hur elen är producerad.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Jaså? Elen tappar inte "verkningsgrad" när den transporteras från Norrlands vattenkraftverk till Stockholm?

Räknar man med total energiförlust från kraftverk till bilens rörelseenergi så har ju elen överlägset sämst verkningsgrad. Å andra sidan är det en helt ointressant aspekt av debatten i fråga om miljö eller ekonomi.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag vet inte hur du tänker men för mig är det den totala miljöpåverkan som är viktig. Trots att jag kör bensin V8. Men jag försöker ta mitt miljöansvar i andra sektorer än biltransporter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.