|
Sida 68 av 77
|
|
|---|---|
Verdi |
Vi får väl se. :) |
|
Problemet är väl att Regeringen är förblindad, subventionerar något som har en tveksam miljöeffekt och subventionerna går till människor/företag som inte behöver det. T ex den nya elcykel-premien, om det nu överhuvudtaget skall finnas en premie borde det enligt all logik gå till vanliga cyklar som är bättre miljömässigt och till människor som inte har råd att köpa en elcykel? Eller laddbox-premie på upp till 50%, Ok - folk som har råd att köpa en ny elbil för x-antal hundratusen kr får en subvention för att ladda sin nya pärla - Snacka om missbruk av skattepengar. Eller företag som har råd att köpa en Tesla för en miljon eller så - skattesubventioneras med väsentligt lägre förmånsvärde. |
|
| MUC: Ja det är en infallsvinkel. Världen är orättvis o kommer att fortsätta vara det, kanske ännu mer orättvis i framtiden? | |
|
Att alla bilar drabbas lika hårt av en km-skatt är väl ändå en grov förenkling och antagande som kanske inte ens kommer att inträffa! Vi har i vårt land redan tidigare haft kilometerskatt på t ex. dieselbilar men bensinbilar hade då inte samtidigt km-skattesystemet....det går därmed bevisligen att skapa ett differentierat skattesystem mellan olika typer av fordon! Det beror helt på hur systemet utformas - det kan utformas så att alla bilar får samma km-skatt, att olika typer av bilar (bensin, diesel, el etc.) får olika skattesatser per km, olika miljöklasser får olika km-skatt, äldre bilar får km-skatt likväl som nyare, eller att äldre fordon skattas enligt nuvarande skattesystem medan nyare får km-skatt....de presumtiva varianterna är många och det är i nuläget helt omöjligt att sia om hur det kommer att bli. Däremot tror jag stenhårt på att elbilar kommer att beskattas mycket hårdare i framtiden mot vad de gör idag, troligen minst i nivå med vad man beskattar nuvarande fossil-bilar. Samtidigt kommer fossilbilar att skattas ännu hårdare direkt eller indirekt - det har man ju t ex. redan byggt in i drivmedelsskatten och dess automatiska höjningar varje år... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tror absolut att elbilar kommer att beskattas i nivå med bensin/dieselbilar men det ligger nog ändå ganska långt bort innan vi kommer dit. Det lär ju ta många år innan rena elbilar har nån betydande volym i fordonsbeståndet. Tror personligen mer på att laddhybrider kommer vara grejen i någorlunda närtid. | |
Verdi |
Mallorca och Ibiza vill förbjuda diesel- och bensinbilar. Länk |
|
...frågan är hur de ska lyckas övertyga EU om att göra frånsteg från den fria rörligheten då de vill förbjuda enbart turisternas bilar i första skedet. Nu verkar bensinbilar bli renare än elbilar! ;) Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Det är nog inga problem ska du se. Säger Mazda-chefen ja. Suck. |
|
Motivera gärna hur de ska övertyga EU om att få göra frånsteg från fria rörligheten! Det är en av de mest grundläggande principerna som finns i EU och det brukar vara helt omöjligt att få dispens från detta... Mazda-chefens uttalande är mycket intressant och det ska inte dröja länge innan motorn börjar säljas. Med ett seriöst bilföretag bakom en så intressant teknologi blir det spännande att se hur bra det fungerar i verkligheten! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Ska jag? Det är ju inte mitt förslag. De har säkert koll på det. Mazda är helt fel ute. Dessutom skulle jag vilja se vad som menas med formuleringen "Det innebär att bilar som har den under huven blir mer miljövänliga än vissa elfordon." Känns ju som att rubriken eventuellt kanske möjligtvis tänjer på sanningen. ;) |
|
Om du säger att det nog inte är några problem bör du väl ha lite bakom ett sådant uttalande, eller är vi tillbaka i "tyckarträsket"!? Motivera gärna också vad det är som gör att Mazda är helt fel ute...eller är det också bara ett löst tyckande? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Har förstått att det finns en viss bitterhet i dig gällande det här ämnet men det finns ett fint gammalt talesätt som lyder "skjut inte budbäraren". Jag har bara länkat en artikel. Varför ska jag behöva stå till svars för vad som står i den? Nej, en bensinmotor med högre verkningsgrad är väl bra på sitt sätt men grundproblemet att man matar den med bensin kvarstår ju. Under tiden ska Ionity bygga 400 snabbladdstationer under de kommande 2 åren. Länk (Ionity ägs av Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen.) Där har du framtiden. ;) |
|
Verdi, i vanlig ordning misstolkar du det andra skriver när det inte passar din världsbild - medvetet eller omedvetet ska jag låta vara osagt, men du tillskriver mig och andra tankar och egenskaper som i alla fall inte jag har! Sluta med det! Jag har ingen bitterhet alls i denna eller andra frågor, däremot är jag allergisk mot din typ av kategoriska grundlösa tyckanden som du sedan inte kan backa upp med fakta! Eftersom du skrev att det inte skulle bli några problem att få EU att godta ett undantag från den fria rörligheten, bör du ju i rimlighetens namn veta hur det ska kunna gå till. Om elbilar och i så fall när det blir aktuellt är "lösningen" på miljöproblemen (som består av mycket mer än det som bilar genererar - att t ex. förbjuda fossilbilar i Stockholm och sedan blunda för de massiva utsläpp som flygplatserna nästgårds genererar är inget annat än hyckleri), får vi se. Att elbilar kommer att bli vanliga eller t om dominerande i framtiden är inte orimligt men inte helt säkert heller med olika tekniska framsteg som t ex. Mazdas motor i kombination med t ex. problematiken som olika komponenter i batterierna medför i både tillgänglighet, framtida kostnader och även miljöproblem vid framtagande mm. Jag har ett öppet sinne men ser sunt kritiskt på olika tänkbara scenarier ur ett helhetsperspektiv (så vitt jag kan överblicka/förstå) och inte minst är jag kritisk mot påståenden/självsäkra tyckanden som saknar faktabas. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ställer frågan här då det är redan en pågående diskussion om dieselmotorer. Jag vill gärna köpa en Mercedes E-klass bluetec ej äldre än 2014. Ska man ens vågar sig på att köpa en dieselbil fast det är en euro 6 klass? Pendlar måndag - fredag till Göteborg, 10mil om dagen landsväg. |
|
|
Tja, rent krasst kommer du med nuvarande regelverk, inte att få köra annat än elbilar i de tuffaste miljözonerna oavsett... Så frågan är väl kanske främst hur dina behov ser ut nu och i överskådlig framtid. Hur du kör och var du måste kunna köra kan ju vara rent avgörande för bilvalet, eller så påverkas du inte i realiteten av miljözonerna och då kan andra parametrar väga tyngre, som totalekonomi, teknisk tillgänglighet på bilen där/då du använder den etc. När det gäller andrahandsvärde, har väl iofs dieselbilar börjat tappa en hel del (åtminstone tillfälligt) och det är svårt att säga hur priserna kommer att hålla sig framöver. Å andra sidan har priserna redan gått ner så den största ekonomiska förlusten har redan någon annan fått stå för... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Beror väl lite på hur de definierar fria rörligheten och vad som ingår där? I tyska städer får man ju inte köra hur man vill med vilken bil man vill, och ska man vara riktigt elak så är det värre för just turister då det verkar helt omöjligt att få tag i ett miljömärke på en söndag. Folk från andra länder köper heller inte bil med tanke på vad man får och inte får köra i vissa tyska städer. Har inte hört att Tyskland fått problem på grund av det. Det är ju heller ingen som förbjuds att åka dit, huruvida man får ta med sig bilen (dessutom en specifik bil) ingår väl inte i den fria rörligheten? Frågan är ju då snarare hur många turister som som faktiskt drar med sig bilen till Mallorca/Ibiza, måste ju vara en rätt liten del och då blir ju frågan hur stor effekt det skulle få. Redan i artikeln nämner de 35% utsläpp från biltrafik vilket ju rimligtvis till stor del består av inhemsk trafik. Låter ärligt talat som en politisk markering snarare än något som skulle få riktig effekt. Men jag kan ha fel. |
|
| I dagsläget så ser det inte ut som jag kommer påverkas under vardagen. Semester till de områden där miljözoner införts kommer det inte heller bli. Däremot har jag oro över att man lägger en cirkus 200-250 tkr på en bil och kort efter så träder en ny lag i kraft om ett total förbud mot diesel oavsett. 2018 känns väldigt osäker men samtidigt så är jag i behov att byta in min nuvarande bil. | |
|
Nimgard, enligt artikeln (om den nu stämmer) har man uttalat riktat in sig på turisters bilar - då pratar vi om begränsning av den fria rörligheten! Att det kan vara krångligt att få tag på rätt märken i tyska städer på en söndag är väl mer en planeringsfråga än begränsning av fri rörlighet... Carlsson77, om du känner sådan osäkerhet kanske du ska försöka avvakta med bilbytet eller köpa något "billigare" alternativ som inte kan sjunka så mycket i värde. Å andra sidan brukar jag tänka att jag måste utgå från nuläget och ta höjd för eventuella framtida alternativa möjligheter. Inte lätt att sia om framtiden i frågor som ofta styrs av tyckanden och populism där politiker försöker övertrumfa varandra i imaginära åtgärder. Det kanske räcker att du väntar till i höst efter valet för att se vart det barkar hän i dessa frågor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
"Däremot har jag oro över att man lägger en cirkus 200-250 tkr på en bil och kort efter så träder en ny lag i kraft" ....ja vad köper man då |
|
Nja Nimgaard, det stämmer inte riktigt. Det är inte olika regler för turister och tyskarna vad gäller miljözoner. Däremot så åkte Tyskland på backning av EU för de vägavgifter som de ville införa på autobahn just för turister eller rättare sagt för icke Tyska medborgare. Spanjorena borde också få backning av sitt förslag just för att det missgynnar övriga EU-medlemmar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.