AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.480

Kommande förbud mot diesel?

Sida 67 av 77
Verdi
Johan B,
Det är klart att man kan se det så också. Skit samma. Min poäng är att om elbilar blir billigare än fossilbilar så kommer folk att köpa. Vilket då i sin tur faktiskt är ett bevis för att tekniken är mogen och fungerande.

Även om Norge snedvridit konkurrensen på sin marknad så kommer samma sak hända även på andra marknader. Det ÄR mycket billigare att utveckla elbilar. Batterierna blir billigare och billigare. Däremot slipper man lägga pengar på avgasrening, utveckling av snålare motorer, automatlådor osv. Problemet med elbilar är ju, och har varit, att volymerna är så små så att utvecklingskostnaderna inte sprids ut på så många exemplar.

Så... Det är bara en tidsfråga innan du kan köpa en eldriven BMW 3-serie för mindre pengar än en bensindriven. Samtidigt som bensinen kommer bli allt dyrare vid pumpen. Det är dit vi är på väg. Ge det 5-10 år så ska du få se.
Hoppas verkligen att du har fel.

Entusiastbilar blir värdelösa.

Svin dyr bensin och dyr el för alla är vad jag ser i

din framtids vision..
Verdi
Skyll inte på mig. Jag har inget med det att göra och det är inte min "vision".

Förstår inte varför elen skulle behöva bli så mycket dyrare.

Entusiastbilar kan du väl köra ändå? Brukar väl inte rulla så många mil per år att det gör så stor skillnad?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om normalinkomsttagare kan åka Daycruisers som drar motsvarande 12 liter milen som entusiastfordon några sommarmånader så lär det väl funka på bilfronten också ett tag till.

-------
//Lövet
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Nog kommer väl elen att bli dyrare om folk slutar köpa bensin/diesel!

Med tanke på att det mesta av dagens bränslepris är skatter i olika former så har ju staten räknat med den inkomsten för diverse andra utgifter (vi kan lämna därhän vart pengarna går) och om dessa stålars inte kommer in från OKQ8 osv så måste ju motsvarande deg in från de som nu valt att köra elbil istället.

På ett eller annat sätt måste degen in till staten och om det inte blir via soppapumpen så misstänker jag att man kommer att få differentierad taxa på elen hemma, en som hör ihop med den vanliga elförbrukningen och en annan högre tariff som kommer på den el man laddar sin el-bil med.

Eller nåt annat kreativt sätt, för som sagt staten måste ha degen. Jag vill minnas att det i denna tråd har nämnts vilka summor som kommer in till staten från alla bränsleskatter, var ju ett gäng miljarder trots allt även om det kanske inte är så stor del av BNP, men tillräckligt många för att staten inte ska vilja vara utan.

Tror att dagens läge där de som valt att köpa elbil kan ladda och köra bilen för 2kr/milen (eller vad de nu rör sig om) är ett minne blott så snart elbilarna blir fler.

Så jag misstänker starkt att kurvan för elpriset kommer att följa kurvan för antalet elbilar rätt fint.

Men jag skulle bli överlycklig om jag har fel.....

Niklas

Fransosen
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det har ju räknats på det tidigare i tråden. Totala elförbrukningen skulle bara öka 9% eller nåt om vi gxi över till elbilar.
Verdi
Jag är så trött på att försöka förklara samma sak om och om igen. Det är omöjligt att skatta "fordonsel" på annat sätt än övrig el. Punkt.
Verdi: De kommer nog på nåt sätt att tilläggsbeskatta (el)bilisterna ...En extra skatt baserad på hur många mil man kör/år baserad på den av tillverkaren uppgivna medelelförbrukningen... Oroa dig inte, de hittar säkert något kreativt argument och ett minst lika kreativt sätt att beskatta (el)bilisterna på...
MU
940
MUC
M340i - 2025
Nja - visst om det är fordonsel eller hushållsel som används går inte idagsläget att avgöra.
Men det är väl nget som hindrar att det skapas en speciell skatt för elbilar - det framgår t ex. av registreringsbeviset.
Är väl ingen orimlig tänkte att det inom en snar framtid införs en extraskatt på elbilar, svenska staten (oavsett parti) är väl inte direkt kända för att minska skatter/avgifter, eller?
Verdi
Men ni sitter ju bara och hittar på. Dessutom lär det i vilket fall inte hända så länge det säljs fossilbilar.
Dagens utopi - morgondagens verklighet :D
MU
940
MUC
M340i - 2025
Det är väl knappast vi som hittar på - finns det några mer kreativa människor än svenska politiker när det gäller att ”hitta på” nya skatteintäkter - inte vad jag känner till åtminstone.
Verdi
Även om du har rätt så snackar vi ju 10-20 år från nu innan det blir så.
Verdi, nu hittar du på...Ingen vet om/när dessa eventuella skatter kommer...Men med tanke på "hur snabbt" man förväntar sig ställa om till elbilar så skulle det inte vara förvånande om "skatteomställningen" kommer ännu snabbare när intäkterna för staten minskar betänkligt...För lets face it, elbilar sliter lika mycket på vägnätet som "fossilbilar". Man lär även fortsättningsvis behöva bygga vägar, kanske till o med ännu fler vägar för att elbilar blir så billiga att köpa, och bruka, att man tar bilen precis överallt? Ja nu hittar jag på, så klart.
Verdi
Vad vill du egentligen säga? Med tanke på ditt och andras kompakta motstånd så tror jag nog det tar ett bra tag. ;-)
Ja inte f-an tänker jag köra en korkad elbil så länge det finns vettiga alternativ, den saken är säker. Eller jo, om de bygger en elbil med en helt vanlig manuell låda och kopplingspedal, retro instrumentring med varvräknare (nej inte en sån som räknar hur många varv man kört i rondellen) så kan jag definitivt vara en köpare. Men det är bara att inse, sådana elbilar kommer inte byggas.
Verdi
Haha. Ja och med den inställningen lär du ju knappast tänka klart. Blinded by hate...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om det blir en km-skatt så drabbar den naturligtvis fossilbilar lika hårt. Sannolikt hårdare.

-------
//Lövet
Nej inte hat. Det är elbilstillverkarna som är förblindade. Det finns en ordentligt utvecklingspotential, e ny produkt med nya köpare och en ny marknad :D

Newschool goes oldschool the new way!
Ja en km skatt drabbar alla lika hårt. Det vi diskuterar här är en unik "elbilsskatt", den kommer på ett eller annat sätt. Frågan är bara när, o hur den kommer se ut. Det är nog bättre att vi släpper den här diskussionen om elbilsskatt, i värsta fall så irrar en förvirrad politiker in här o får en "lysande idé", o vips så har vi en "trevlig" motion :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.