|
Sida 66 av 77
|
|
|---|---|
Verdi |
Johan B, Argumenten här har ju varit att bilarna är skit och att tekniken inte duger. Trots det så säljer de som smör så fort de blir billigare än fossila bilar. Utvecklingen går snabbt. Kommer ju massa billigare elbilar nu också. Redan idag så är t ex en Nissan Leaf eller Renault Zoe bland det billigaste du kan ha som andrabil/pandlarbil. Exakt hur fort omställningen kommer att gå vet inte jag heller. Jag bryr mig inte riktigt. Jag tycker det är bra som det är nu så rent egoistiskt vill jag inte se en massa konkurrenter om laddplatserna. :) Håller inte riktigt med om att skattelättnader är subventioner. Men visst kan det minska intäkterna för norska staten något. Dock inte lika mycket som det kan se ut som. Ska man vara lite petig så kan man säga att Sverige subventionerar ALLA fossilbilar eftersom vi inte alls har lika höga straffskatter som i Norge. Hur mycket kostar inte det oss? ;) Hybrider håller jag med om. De flesta som har en hybrid önskar snart att de hade en ren elbil. De tycker att det är skönt att glida fram utan motorn igång. Det är dock psykologiskt lättare för många att börja med en sån. |
|
Hybrider kommer sannolikt att försvinna annat än eventuellt REX-form. Det är helt enkelt vansinne att peta in två parallella drivsystem i samma bil. Både ur utrymme, vikt och kostnadsperspektiv. Jag gillar REX tanken starkt, synd bara att skattesystemen alltid straffar bort dessa. När det gäller elbilar så är vi väl inte riktigt där än. Jag behöver fyrhjulsdrift, dragkrok, fyra riktiga platser, bra bagageutrymme och 15 mil utan tankning. Visst, jag hör dig Verdi skrika "TESLA!!!" ända hit men så ska den kunna leasas för 8.5 basbelopp också ;-) ------- //Lövet |
|
Verdi |
Lövet, Kommer väl komma fler modeller. Hyundai Kona kanske kan vara nåt? Länk Visst, den finns inte än och jag vet inte om den får dragkrok. 4wd känns väl givet då det är en SUV? Redan idag finns ju Ioniq electric: Länk Det här med dragkrok kan man lösa på annat sätt. Jag använde väl dragkroken ett par ggr per år förut. Max. Nu får jag väl låna en bil med drag eller hyra en det fåtal ggr jag behöver. Fyrhjulsdrift vill du ha för att du har en brant backe upp till huset? Fair enough. Men det går ju att lösa på annat sätt. För något årtionde sen fanns det ju knappt fyrhjulsdrivna bilar att köpa. Folk klarade sig ändå. Tesla ensamma kommer aldrig vara svaret. De bygger drygt 100 000 bilar per år. Det säger sig självt att de bara blir en tillverkare bland andra framöver. På sin höjd. Egentligen har Elon redan vunnit i och med att hans idéer om elbilar fått sånt genomslag. Lite synd att det svider så i ögonen på så många som har svårt att ta till sig nya saker bara. Man märker ju här i tråden att många sätter likhetstecken mellan elbil och Tesla. Musk är ju mest ute efter att "rädda världen" och skriva in sig i historieböckerna. Rik är han redan. Det är ju därför han kommer med så många idéer. The Boring company: Länk För att bygga bort trafikstockningar. SpaceX: Länk För att etablera oss på Mars. Hyperloop One: Länk För snabbt långdistansresande i tunnlar. Finns säkert fler företag som Elon är inblandad i. Man måste vara bra tråkig om man inte ens kan uppskatta att nån försöker komma med nya idéer. Det kanske inte lyckas men om man inte försöker så lyckas man ju aldrig heller. Är ju onekligen häftiga idéer som entusiasmerar många. |
|
Jag tittar hela tiden på elbilar eftersom vi nu har fått laddstolpar på jobbet (ej helt gratis men nästan) men alla är fulla av kompromisser som gör att det inte riktigt går att ta steget än. Kona lär bli framhjulsdriven och det tråkiga med min rejäla backe upp till huset är att om jag inte kommer upp där så...kan jag ju inte ladda bilen. En fwd bil kommer upp säkert 320 av 365 dagar och för en konventionell bil duger det eftersom jag inte behöver komma upp de dagarna. Men med elbil är jag liksom rökt. Sen finns det några andra "problem": Ioniq är FUL! Dessutom har den dåliga framstolar. Tyvärr delar den det med många av sina konkurrenter. De är hela tiden byggda i ett snikutförande för att hålla ner kostnaderna. Samma med e-golf, du får den billigaste stolen och pendlar man 10 mil om dagen krävs en vettig stol att sitta i. Intressant nog finns mycket bättre stolar tillgängliga till Golf GTE men då är vi tillbaka i hybridträsket. Leaf - också ful och enkla stolar. Sen kommer andra värdsliga problem såsom att jag har påverkan i kalkylen av restvärdet. Inte fullt ut men värdeminskningen måste ända hålla sig i närheten av sin konventionella motpart. Idag är det svårt att hitta sådana modeller. Om en eGolf kostar 400k och en konventionell motsvarighet kostar 250 så känns det ganska ordentligt i kalkylen tyvärr. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Du får skaffa vinsch! ;) Nej då. Jag förstår problemet. Procentuellt verkar elbilar hålla värdet riktigt bra. Iaf i3 och Tesla som jag har mest koll på. Du får en ny i3 för runt 400' efter supermiljöbonusen och 3-4 år gamla ska de ändå ha över 200' för trots att batteriet är mindre. Finns inte en enda i3 under 200' på blocket faktiskt. Ta Golf-exemplet och dina siffror. Efter halvårsskiftet får du 60' i miljöbonus. Då kostar e-Golfen "bara" 340'. 50% värdeminskning ger 170' resp 125'. En skillnad på 45'. Kör du normalt antal mil så tjänar du lätt in det. Kan du dessutom företagsleasa så blir e-Golfen väldigt mycket billigare än en "vanlig" Golf. |
|
Verdi har upptäckt något marknadsekonomiskt unikt för elbilen som företeelse. "När man subventionerar den och gör den billigare än fossildrivna bilar, som man istället gör dyrare, så ökar efterfrågan på elbilar". Förstår inte heller hyllningen av Musk för han har så mycket ideer med eldkastare och kolonisering av Mars. Jag kan väl också försumma och missköta ett företag samtidigt som jag sprutar ur mig coola ideer. Här - jag vill att människan ska kolonisera solen. Skriv hyllningar till mig. |
|
|
Det går att få sportstolar i e-Golf, dock i kombination med dyr skinnklädsel. Sen duger standardstolarna Golf gott och väl så lång räckvidd som e-Golfen har. Är man handikappad eller en onormalt stel gammal gubbe så finns det kanske få stolar som duger. Dyrare Merca, Audi, BMW etc. MVH Christofer |
|
|
crille: 23lax extra för en stol som har 25% restvärde - det blir inte vackert i kalkylen direkt. :( Och nä, standardstolen duger inte. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Länk |
|
Duger inte en Golf-stol att sitta i 15 mil, då har man problem. Knappast stolen som är problemet i så fall... MVH Christofer |
|
|
Så du upplever inte skillnaden på stolen i en Passat och en eGolf? Jag plågar mig inte på en parkbänk frivilligt när jag kan undvika det. ------- //Lövet |
|
|
Verdi, du är rolig du! Om inte Norge subventionerar just elbilar, så vet jag nog inte riktigt vad man ska kalla det....i min värld är det just subventionerar de gör och inget annat. Hur du kan få det till att vi i Sverige subventionerar fossilbilar bara för att vi inte straffskattar dem, blir minst sagt en rejäl tankevurpa! Rent krasst kan man ju se det som att marknaden inte anser att elbilarna ska kosta (vara värda) mer än ca 50% av satt försäljningspris för att man ska köpa dem... Inte för att vara sådan men personligen tycker jag nog att det känns "sådär" att staten går in och subventionerar lyxbilar i miljonklassen som säljs mot en väldigt köpstark grupp. Miljöeffekten hade nog blivit extremt mycket större om man valde att lägga de pengarna på annat (t ex. billigare elbilar för att få upp en volym). Sedan lever norska staten i en liten annorlunda verklighet än vi i Sverige - då de har en enorm förmögenhet sparad men kan inte spendera pengarna hur som helst för då blir det enorm inflation. Jag har pratat med norrmän som säger att norska staten lägger stora pengar på helt meningslösa infrastrukturprojekt mm. bara för att spendera pengar ur statskassan utan att det ger så stort ekonomiskt mervärde för medborgarna som skulle driva upp inflationen. En norrman nämnde ett vägbygge genom ett berg (tunnel) för att nå en liten by med ett hundratal medborgare på andra sidan berget. Detta kostade mycket stora summor - för samma pengar hade man kunnat köra vägfärjan som redan trafikerade viken mot byn i flera hundra år... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hur ska du ha det? Är utebliven skatt en subvention eller inte? För Norge har just inga subventioner av Tesla annat än den inte beskattas extra. Ingen "bonus" från staten alls. ------- //Lövet |
|
Transocean |
Ingen moms, ingen engangsavgift, inga parkeringsgebyrer, inga trängselavgifter, gratis färjor, kör pa bussfil...ingen bonus alls :-) |
|
För mig är en subvention en kostnad för staten. Inte en utebliven intäkt. ------- //Lövet |
|
|
Norge subventionerar kanske inte el bilarna, däremot så straffas vanliga människor som vill köra bil i det landet enormt. Priserna på bilar, speciellt med motor är ju det dubbla mot Sverige. Dom har kanske dåligt samvete gällande miljön då dom själva producerar olja... |
|
|
Lövet, då tänker du fel. En subvention innebär (bland annat) en utebliven intäkt, eller rättare sagt undantag att betala skatt. |
|
|
Lövet: Jo givetvis är det skillnad på standardstolarna i Golf och Passat, vad har det saken att göra? Golfs stolar och parkbänk är en löjlig jämförelse, de är absolut inte sämre än i andra bilmodeller i samma klass. Snarare tvärt om. De har t.o.m. svankstöd som standardutrustning, de saknar många andra standard- och sportstolar. MVH Christofer |
|
|
Inte för att man alltid ska lita på Wikipedia som trovärdig källa, men i fallet med "subvention" tycker jag nog att de har sammanfattat det ganska väl: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja skulle vilja säga att vws sportstolar är i världsklass. Bmw s däremot är inget om man råkar ha lite ryggtavla eller fläskrygg. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.