|
Sida 65 av 77
|
|
|---|---|
|
Du motsäger dig själv...skriver dels att det behövs bra infrastruktur för att behålla kvalificerad arbetskraft, för att i nästa mening skriva att det skulle bli för dyrt med ny nfrastruktur och att det inte är något du vill bidra till. Sedan har du missuppfattat hela trafiksituationen i Stockholm. Det är inte alltför många som bilpendlar in till city, dyra trängselskatter och parkeringsavgifter har effektivt tvingat medborgarna till tunnlarna samtidigt som Norra Länken avlastat en del. Det stora bekymret är trafiken från syd till nord och sen tillbaka på eftermiddagen. Stora arbetsplatser är redan i stor mån flyttade till Norrort, där många har sin bas i Solna/Sundbyberg/Kista/Akalla. Här kommer ju Förbifart Stockholm bygga bort en del köer även om jag tycker sträckningen är för nordlig, men politikerna har ju redan aviserat att det ska bli svindyrt att passera Essingeleden när den är färdig. Alla som bor utmed Nynäsvägen eller bortåt Värmdö, och det är många, kommer i princip bara lida skada av Förbifarten. Redan nu har dock trafiken minskat överlag sedan 2008, där hade vi verkligen trafikinfarkt. Inte minst nu senast sen vi fick trängselskatt på Essingeleden. I politikernas värld är det en stor framgång. I min värld innebär det minskad livskvalitet för alla som tvingats ner i tunnlarna, och minskad livskvalitet för alla som betalar tusentals kronor i ökade pendlingskostnader. |
|
|
Alltid svårt att få fram sitt meddelande i text. Det jag menar är att stänger man ner en stad genom förbud, eller genom att skita i att bygga ut vägar (vilket inne i en stad kräver ganska radikala åtgärder) så riskerar man att de som jobbar inne i staden helt enkelt slutar göra det. Om de nu anser att det är för dyrt (tid och pengar) att ta sig till jobbet. Speciellt som det i Sverige är skattepliktigt med parkering och nu även trängselavgifter om jag minns det rätt. Men eftersom det lär kräva mer än bara en ringväg och en förbifart för att fixa problemet till den nivå du initialt verkade eftersträva så kan jag inte se att det är rimligt kostnadsmässigt. Framförallt då det tydligt visas att folk är beredda att antingen: 1. Bo inne i stan och skippa bil helt 2. Pendla in med de kostnader det medför, både tid och avgifter Dvs marknaden styr. Hade det varit 40-tal och misär så hade Stockholm city varit övergivet för länge sen. Uppenbarligen upplever tillräckligt många inte det så. Minskad livskvalitet kan man diskutera, jag håller i viss mån med dig då jag själv föredrar att köra bil. Men livet är fullt av val man måste göra, antingen så får man betala vad det kostar att köra bil eller så får man hitta ett alternativ. Har man gott om pengar så kan man antagligen välja både och. Politikerna gör väl rätt i att se det som en framgång, de har nått sitt mål. Om det är rätt metod och rätt mål går att diskutera, jag tycker det luktar kortsiktighet. I mångt och mycket håller jag med dig, det jag hänger upp mig på är att du har väldigt speciella krav som är helt orimliga att genomföra sett till vad andra är beredda göra. Det är givetvis helt ok att ha en åsikt men den fick vi oss till livs för typ 20 sidor sedan. Det blir inte mycket till diskussion när det är samma sak som upprepas hela tiden för att slutligen drämma till med att norrmän och Stockholmare lever som på 40-talet, i misär och värre än i fattiga länder. Det måste du ju själv förstå att det är väldigt få som delar den uppfattningen. Ditt senaste inlägg tillför ju så mycket mer, när du kokar ner det till vilken livskvalitet du egentligen menar och varför den inte lever upp till dina förväntningar. Det är också intressant att lära sig vad som är kass med trafiken i Stockholm, har själv kört väldigt lite där så exakt vad som händer med förbifarten och hur det påverkar har jag väldigt dålig koll på. Malmö är en så mycket mindre stad så det går inte riktigt att jämföra. Och Köpenhamn tar man inte gärna bilen till med tanke på att det tar 20 minuter med tåg att hamna precis mitt i smeten. Jag fruktar dock dagen när Malmö stad börjar titta på miljözoner och trängselskatter. De som bestämmer här har gång på gång visat att de helst inte ens ska ha hand om sin egen ekonomi än mindre bestämma över andra så det lär bli ett äventyr av episka proportioner när de väl inser att de har de verktygen till sitt förfogande. |
|
|
Tror LA folket sitter mer i rusningstrafik än Stockholm. Mycket mer. __________________________ Livet är roligare med rak sexa |
|
|
Även i litet mindre städer stöts och blöts detta med effektiva förbifarter i all oändlighet, extremt segt att få något att hända. I Växjö finns sedan något decennium en riktig stoppkloss för all genomfartstrafik österut mot Kalmar och sydösttifrån mot Karlskrona, resulterar i totalstopp ett par ggr per dygn med tusentals fordon tunga som lätta som sitter och puttrar avgaser under de halvtimmeslånga köerna. Räkna miljöeffekter på det... Med litet flyt i processerna så kan detta åtgärdas redan inom ett par år enligt planerna som äntligen klubbades igenom i höstas: Länk "Idag antog kommunstyrelsen i Växjö detaljplanen för ombyggnationen av Fagrabäcksrondellen i Växjö. Det innebär grönt ljus för byggplanerna. Vänsterpartiet var det enda partiet som reserverade sig emot beslutet. Enligt Carin Högstedt (V) går beslutet stick i stäv mot klimat- och miljömål vilket enligt de kommer innebära mer bilism, asfalt och buller samt mer partiklar som gör intrång i naturreservatet i Fyllerydsskogen. – Ett omtänkande är nödvändigt, kommenterar Carin Högstedt." ___ Konstaterar att en helhetssyn saknas i vissa läger och att vi alla får betala riktigt dyrt för detta och har fått göra under orimligt lång tid vad gäller lilla Växjö. |
|
|
När jag jämförde LA och Stockholm skrev jag medvetet "pendlare". Där borta har alla råd att köra bil, här är det förunnat få. De som pendlar in med pendeltågen kastar bort extremt mycket tid, oerhört mycket byten etc för att hamna rätt från dörr till dörr. I LA parkerar man direkt utanför arbetsplatsen. Det verkar emellertid som det så klart inte finns ett bra sätt att mäta det hela. Enligt denna studie sitter stockholmarna i bilkö 35 minuter om dagen. Länk Och enligt denna sitter vi bara i kö 9 minuter om dagen Länk Jag har pendlat både in och ut från LA i rusningstrafik flera gånger och generellt sett flyter trafiken bättre än om man försöker med motsvarande bedrift över Essingeleden. Däremot är avstånden mycket större och det är något att ta hänsyn till när man beräknar hur lång tid man sitter i trafiken varje dag. Värre är det enligt mitt tycke i NY. Jag är helt oförstående att NY hamnar bakom LA på dom här listorna, då måste det vara Manhattan-borna som drar ner siffrorna från kvick tunnelbanependling. De miljoner (?) människor som pendlar in från New Jersey har det oerhört tufft. Jag har fler än en gång suttit typ 4 timmar i kö och rört mig 100 meter. Då sitter man ofta i genomruttna Holland Tunnel eller Lincoln Tunnel och bara väntar på att dom ska rasa in av ålder, USA har råd att kriga i hela världen men inte att driva en ny tunnel bort till New Jersey, eller snarare fem nya tunnlar. Åka kollektivt är inte så mycket bättre, bussarna hamnar i samma trafik och de överfulla tågen tar ändå inte en till rätt plats. Jag har hellre HIV än bor/jobbar i NY resten av livet, och jag skojar inte ens nu. Angående svenska småstäder som fått förbifarter kan jag för de senaste 10 åren räkna till Uppsala, Hudiksvall, Katrineholm, Umeå, Sala, Ulricehamn, Motala, Enköping och Sundsvall fick den fetaste bron av alla. Det är först när det ska byggas i Stockholm som det blir principsak för alla bilhatare. |
|
|
Tesla diskuteras en hel del i USA nu eftersom det kommer väldigt mycket oroväckande rykten från fabrikerna men desto färre Model 3-bilar. Tydligen har väldigt många chefer och nyckelpersoner hoppat av på senare och igår sades det att deras chefsdesigner för batteri slutat jobba sedan 2 månader tillbaka, nån uppfinnare tydligen som även tog med sig massa patent eller nåt. Det många ställer sig frågande till är om Elon Musk gett upp bolaget helt och hållet. Trots alla problem som hopar sig med produktion, ekonomi, personal etc så är han istället helt uppslukad av sitt "The Boring Company". Dom har tydligen producerat nån eldkastare för hobbybruk och Musk har twittrat febrilt om den, med fler tweets den gångna helgen än han yttrat sig om Model 3 de senaste 3 månaderna. Som jag sagt förut så tror jag att Musk inte drivs av riktig entreprenörsskap utan av nya kickar och gadgets. Jämför det med exempelvis med den nyligen bortgångne Kamprad. Om Tesla går under så kommer övriga producenter, ytterligare en gång, lägga ner ner sina elbilssatsningar i väntan på ny batteriteknik. Och där kommer vi stå med miljözoner skapta för elbilar och konsumenter med massa värdelösa Tesla-bilar som ingen kan reparera. Samt vi andra förstås som står med värdelösa dieselbilar pga miljözoner. Alla blir förlorare. |
|
Verdi |
Så ska elnätet försörja 5 miljoner bilar: Länk |
|
...men vad händer när hela Europa ska växla över till elbilar? Vi är ju inte ett isolerat land utan ingår i ett större nätverk av elproducenter och förbrukare/konsumenter där olika länder köper och säljer el kors och tvärs... Utan att ha sett någon fakta i målet kan man väl ändå förutsäga att behovet där andra länder köper el av oss kommer att öka - vi exporterar ju redan nu el som knappt motsvarar det som kommer att behövas i kapacitetsökning pga. inhemsk elbilsökning enligt artikeln. Hur ser de kommande effektbehoven ut i vår omvärld som köper el av oss redan nu? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Det är ingen mänsklig rättighet att köpa el av oss. De får väl fixa el själva? ps. Lite roligt att elbehovet blir väldigt mycket högre om vi ska köra på vätgas. |
|
Jo, men det kommer ju att påverka priserna på el hos oss om efterfrågan ökar... Marknadskrafterna kommer säkert att se till att det produceras så mycket el som efterfrågas men också till det pris som tillverkarna kan få maximalt betalt för elen. Då är man tillbaka till grundprincipen utbud/efterfrågan för produktion/köp. Att det går åt mer el att producera vätgas är kanske inte så konstigt men å andra sidan är det ett sätt att lagra energin som är svårt med ren el...dvs. man kan producera vätgas när det är låg belastning i övrigt i elnätet och använda vätgasen när det behövs. Hur man än vänder på det har man arslet bak som man brukar säga...olika teknologier har olika för- och nackdelar men våra politiker kommer nog att via olika skatter och avgifter, se till att vi inte får köra bil billigare oavsett! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
När jag skrivit om att Tesla kommer gå i konkurs har jag kanske inte helt trott på det, enligt principen "too big to fail", dvs att investerarna hellre skjuter till lite slantar och försvarar aktievärde än att bli av med allt man plöjt ner hittills. Sedan gårdagens kvartalsrapport börjar jag istället tro att en konkurs är oundviklig. Tesla gör åter en rekordförlust med en vinstmarginal på ca -20%. MINUS 20%! Det debatteras ganska friskt kring siffrorna, men vissa menar att exklusive statligt stöd (ZEV-krediter) som fasas ut så är förlusterna närmare -30% och med ständigt ökande finansieringskostnader så är läget katastrofalt. Vidare så krymper marginalerna på Model S och X vilket indikerar att man slumpar bort dessa bilar. Min egna gissning är att "early adpoters" och fantasterna redan har sina Teslor, varför nybilsförsäljningen måste anpassas till en målgrupp som faktiskt konkurrensutsätter fordonen. Förlusten ökar dessutom trots att man kapat investeringsbudgeten med 20%, hur det nu ska vara möjligt om man också avser investera i Roadster, Semi, Megachargers, fler Superchargers etc. Mest oroväckande är att Model 3 släppts utan att vara produktionsfärdig, enligt många bedömare. Kvalitetsproblemen är massiva på de exemplar som skickats ut och rapporter gör gällande att de redan återkallas på löpande band. Detta orsakar förstås inte bara ytterligare kostnader för bolaget men påverkar också efterfrågan och förtroendet för produkterna. Model 3 levereras i övrigt till en bråkdel av volymerna som Musk utlovat och med en betydligt lägre bruttomarginal än man lovat investerarna. Allt detta bolag åtar sig gör de med förlust och antingen kommer Musk ryka i ett sista försök att rädda Tesla, eller så kommer de gå i putten tror jag. Och det är som sagt oroväckande att våra politiker anpassar städer och infrastruktur efter ett enda konkursmässigt bolag. |
|
|
En nettoförlust på 675,4 miljoner dollar för det sista kvartalet 2017 skojar man knappast bort. Om det nu mot all förmodan skulle leda till konkurs, hur tror ni utvecklingen av elbilar kommer se ut? |
|
|
Man lägger ner såklart, som man gjort tidigare. Om Tesla inte fått ekonomi i det hela trots historiens största investeringar, inte enbart i produkten utan även superchargernätverket, så lär ingen annan försöka sig på detsamma så länge som det inte uppstår en revolution i batterifrågan. Konsumenternas förtroende för elbilar hade likväl varit bortblåst om Tesla gick omkull och det hade knappast gynnat kvarvarande producenter eller motiverat dem att göra investeringar som var tillräckligt riskfyllda redan innan. |
|
|
Samtidigt, i en annan verklighet: Länk |
|
|
Elbilar är bara en fluga: Länk ------- //Lövet |
|
|
Ja, Ford skrev väl också att dom skulle satsa 100 miljarder på att elektrifiera sina bilar och innan det var Volvo ute med detsamma... Det är ju lite komiskt liksom. Om det kostar 100 miljarder att "elektrifiera" sina "bästsäljande modeller", så ska alltså Volvo Cars lägga motsvarandes en hel årsomsättning, eller tjugo års vinst sett över konjunkturcykler, på att hastigt trycka in batterier i bilar. Man tycker ju att det borde vara lättare urskilja PR-trick och uttalanden som syftar till att få gratisreklam mot realism men... |
|
|
Eller så slutar man jämföra äpplen och päron. Tesla har inte mycket gemensamt med de stora tillverkarna, de tillverkar (långt) färre bilar och de har varit tvungna (eller naiva beroende på hur man ser det) att helt enkelt "gå för det". Medan de stora drakarna både har lyxan, och troligtvis tvingas (av aktieägare) att skynda långsamt så har Tesla när de väl bestämt sig varit tvungna att köra på. Har många (inte minst politiker som vill göra en poäng) varit överdrivet optimistiska när det gäller elbilar? Absolut. "Tekniken finns redan" har man hört till leda när det i verkligheten finns väldigt få alternativ. Innebär det att elbilar är ett dött spår? Eller snarare att bilar med förbränningsmotorer aldrig kommer bytas ut? Knappast. Hade det varit så enkelspårigt som inte minst Saab9-5 verkar tro, eller vilja få det till så hade det inte funnits några hybrider eller elbilar från de stora märkena. Om det nu är så fruktansvärt svårt att använda el i bilar, varför existerar överhuvudtaget BMW I3? Varför har snart alla BMWs modeller en hybridvariant? De borde ju istället sitta i styrelserummet, räkna pengar och skratta åt dåren Elon och hans pajasföretag (vilket de kanske gör också). Istället följer de efter, kanske (troligen) i en vettigare takt. Däremot ska det bli intressant att se var det slutar. Den typen av förluster är tunga för stora företag som historiskt gjort vinst, för ett nytt företag som väl aldrig haft någon avkastning är det fruktansvärda siffror. Det vill nog till att Elon &Co hostar fram en vettig plan för att få snurr på det hela. Kanske finns det redan en, men det måste svida hos investerarna, oavsett hur mycket man tror på det. |
|
|
Det är bara så extremt naivt att gå på hypen om att Tesla skulle leda utvecklingen. Flera stora och väl etablerade biltillverkare har under lång tid legat före Tesla. När det gäller utveckling bör man också känna till den enkla sanningen att mycket stor del av den viktigaste utvecklingen inte görs av vare sig Tesla eller andra biltillverkare utan det är några relativt få underleverantörer som leder den utvecklingen. De seriösa och väl etablerade biltillverkarna har medvetet valt att vänta med att marknadsföra sina elbilar. Jag tror att de bästa biltillverkarna har hyfsad koll både på sina strategier och sin ekonomi. Det finns ingen, vare sig aktieägare eller andra, som kan tvinga dem att fatta oöverlagda eller icke strategiska beslut. God ekonomi är ingen lyx som man bara har utan det är resultatet av att man jobbat rätt. Kanske till skillnad mot Tesla? Min åsikt är att Tesla och deras strategier knappast i någon som helst betydande omfattning påverkar de seriösa och väl etablerade biltillverkarna. Enligt den info jag har tillgång till så har t ex BMW mycket väl etablerade strategier som man följer till punkt och pricka. Man har flera gånger diskuterat sin tidplan, om att eventuellt tidigarelägga vissa saker, t ex med tanke på att Tesla har börjat leverera ett litet antal el-bilar. Men man har valt att fortsätta i den takt man tidigare har beslutat. Man ligger mycket långt framme och man känner ingen som helst panik. Det kommer att hända väldigt mycket under de närmsta åren, på samma sätt och i den takt man tidigare har beslutat och detta helt opåverkat av vad Tesla har gjort eller kommer att göra. Jag är övertygad att t ex Toyota och Mercedes fattar samma medvetna beslut och har ungefär motsvarande strategier och tidplaner. Att vissa verkar vilja inbilla sig själv och andra att det är ok att Musk/Tesla sköter sin ekonomi på ett visst sätt medan alla andra självfallet ska rätta sig efter vedertagna ekonomiska villkor och ramar är bara så häpnadsväckande. Men det mest häpnadsväckande är att man inbillar sig själv och andra att Tesla skulle leda utvecklingen. Tesla har valt att börja kundleverera bilar som andra tillverkare skulle bedöma som halvfärdiga (eller liknande) och leverera bilar med sådana ekonomiska förluster som etablerade företag inte kan acceptera. Detta är väl den enda aspekten där Tesla ligger före? Men är det positivt eller negativt? Om man inte förstår varför t ex BMW har valt att marknadsföra i3 i viss begränsad omfattning så har man nog inte förmåga att förstå det grundläggande och allra enklaste om marknadsstrategier och om företagande överhuvudtaget. |
|
Verdi |
Nimgaard, Det är stora intressen och stora pengar i omlopp. Så fort det blir billigare med elbil så smäller det till. Det räcker med att se på Norge: Länk I Norge (Sveriges siffror inom parentes) var 20,8% (1,1%) rena elbilar. Laddbara hybrider 18,4% (3,9%) och icke laddbara hybrider 12,9% (4,4%). Som ni kan se så är helt elektriska bilar mer populära än hybrider i Norge. Precis tvärtom mot hur det är i Sverige. Det skulle ju inte vara så om tekniken inte fungerade. Då skulle folk inte köpa elbil oavsett hur billigt det vore. För övrigt tror jag BMW i3 är den mest populära elbilen i Norge. Alltså inte Tesla. Och den som inte ser reklam för BMW i3 lite här och där är ju blind. Apropå stora förluster så gjorde Ericsson en rörelseförlust på 19,8 miljarder SEK under Q4 2017. Det har ju inget med iPhone att göra för Ericsson slutade med mobiltillverkning redan 2011. Vilket dock definitivt hade med iPhone att göra. iPhone var inte heller först med sin teknik. Inte på allt iaf. Det de gjorde, liksom Tesla, var att förpacka det på ett sätt som gjorde att folk ville ha produkten. De fick till en bra helhet. Länk |
|
Jo, men Norges subventioner gör väl en elbil nästan hälften så dyr som vad den borde vara - jag har hört en siffra på att Tesla-bilarna subventioneras från staten med en halv miljon per bil!!! Lägg till det att tillverkaren själv säljer bilarna med förlust i första steget. Inte konstigt att elbilar är populära om man får en produkt som borde kostat långt mer än dubbelt så mycket för sina pengar... Jag tror inte heller att Tesla kommer att överleva som bilföretag när de stora drakarna börjar lansera sina elbilar som kommer om några år. Däremot tror jag nog att på lite sikt (långsammare än vissa elbilsfantaster hävdar) kommer vi att få en omriktning mot elbilar. Hybrider är enligt många biltillverkare en "parentes" i utvecklingen och jag har för mig att Nissans utvecklingschef gick ut nyligen och sa exakt det och vidare påstod att inga nuvarande hybridbilar på marknaden genererar någon som helst vinst för bilföretagen men kan ses som nödvändigt marknadsmässigt mellansteg innan man lanserar rena elbilar för att få folk att acceptera tanken på rena elbilar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.