|
Sida 61 av 77
|
|
|---|---|
Verdi |
Det var därför jag hatade att erkänna det. |
|
Verdi, ja det var en trevlig resa. Som kuriosa kan jag nämna att vi inte laddade bilen en enda gång mha sladd utan bara laddade det under körning, Sportläge. Fullt laddat räckte det till 22-23km körning på batterier endast. Alltså blev batteridriften mest en grej i stan eller för att snabbare kunna acca till toppfart på Autobahn. Dock så kan jag meddela att i sportläge i normal hastighet så laddas batteriet rätt snabbt upp till fullt. Minns inte exakt men rätt snabbt. Så man kunde köra fullt igen :-) Vi fick trots hybriddrift tanka rätt ofta. Men det beror nog mer på den relativa höga farten vi ändå lyckades hålla på Autobahn. Även en i8 drar mycket när det går undan. Och så har den inte den största tanken heller. Dock inte överjävligt mycket på nåt sätt. Det var även en utmaning att lista ut var man fyller på spolarvätska!!! Niklas Fransosen |
|
|
Jag kastar fram en fråga: Hur många är villiga att inhandla PRIVAT en Tesla som är 3 år gammal? Nån som räcker upp handen? |
|
| Hand upp. | |
|
Skulle gissa på att den marknaden är ungefär lika snäv som nybilsmarknaden för Tesla på privatsidan. Det ligger ju inte överjävligt många annonser ute och priserna är rätt höga så ett rimligt antagande är ju att de säljs. Eller så kommer det inte ut så många och de som kommer ut säljs inte? Det är en dyr bil, så enkelt är det. Osäkerhet kring andrahandsvärde och teknik hjälper säkert inte heller. Men det gäller alla bilar. Köpte min 650ix för under 500k när den bara var 3 år gammal och hade gått 4300mil. Nybilspris cirka 1250k eller som den tyska handlaren sa "€150k ny, €50k nu" och det var en BMW återförsäljare på premium selection så ingen skum affär. Hade de gått för säg 625k (50%) och folk stått i kö så hade inte priset varit så lågt. Den trenden finns på alla "vanliga" bilar med lite motor och en prislapp norr om miljonen. Marknaden är helt enkelt väldigt liten. Sen ska man inte sticka under stol med att vem som helst med lite sunt förnuft hade varit åtminstone lite orolig med tanke på både ny teknik och ny tillverkare. Det finns ju helt enkelt inte någon längre historik att luta sig på. Så det är nog inte många som spontant räcker upp handen. |
|
| Fuck, jag är naiv och utan sunt förnuft :( | |
Verdi |
Jämfört med t ex en 650ix så har Teslorna hållit värdet väldigt väldigt bra. Så bra att det är svårt att hitta nån begagnad som känns köpvärd. Har lite med dollarkursen att göra också men även jämfört med dagens nypriser så står sig värdet väldigt bra. De som köpte en Tesla för 3 år sen har haft ett väldigt billigt bilägande. En kille fick 93% av vad han betalade för bilen när den var ny (efter 3 års leasing). Då hade iofs dollarkursen gått från 6,50:- vid inköp till runt 9:- när han sålde. Men även om man räknar bort valutaeffekten så hade han fått runt 74% i restvärde. (om jag nu räknar rätt) Det är säkert ovanligt bra men något säger det ändå. Även om man kollar andra elbilar (t ex i3) så håller de värdet ganska bra. Inte ens en tomhylsa uttagen hösten 2014 får du för under 200' Länk. Jag fick min nästan nya demo med det större batteriet och navi, H/K osv för under 400', inklusive vinterhjul. Med tanke på allt som händer så skulle jag vara mer oroad för andrahandsvärdet på en dyr fossilbil. |
|
Verdi: Varken If eller Watercircles ger pris på Tesla online och riktigt så intresserad är jag inte för tillfället att jag sätter mig i telefonkö till båda. Finns man inte online finns man inte i min värld. Har också fortfarande 12 mån kvar på nuvarande leasingbil innan jag kan hoppa av i så fall. Kollade via ERP371. Vet inte om det är nåt särskilt med den. Inte importerad iaf. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Lövet, Brukar inte vara så lång kö till försäkringsbolagen. Och just när det gäller Tesla får man nog ringa om man vill ha ett bra pris. Är ungefär som med importerade bilar. Dåligt med online-offerter. |
|
Lus Det behöver du ju inte nödvändigtvis vara. Man kan ju vara intresserad även om man vet om att det finns en risk. Det är väl vetskapen om att man ger sig in i något som är viktigt. Om man avstår allt så blir det aldrig något av. Verdi Helt klart verkar de hålla värdet bättre. Min poäng var att det är dyra bilar så oavsett vilket lär det ju inte bli folklig rusning efter dem. Sen är det ju inte alla som är sugna på en Tesla heller, själv tycker jag de är rätt häftiga men tycker inte de motiverar priset sett till vad man får "bilmässigt" så som jag ser det. Jag _tror_ att kundkretsen i antal faktiska köpare är snäv, men jag kan ha fel! |
|
|
Historiskt bra andrahandsvärde på en Tesla är inte per automatik samma sak som bra dito i framtiden. Jag kan tänka mig att andrahandsvärdet påverkas av att det kommer ut allt fler alternativ på marknaden. Dessutom bör man nog även beakta att ev. snabb batteriutveckling kommer att göra äldre batteridrivna bilar omoderna snabbt med raskt fallande värde som följd - om batterierna utvecklas snabbt får framtiden avgöra. Generellt brukar det vara dyrt att som privatkund "ligga längst fram" och haka på ny teknik av flera olika orsaker. Företag har å andra sidan en större möjlighet att få diverse rabatter och skattetekniska fördelar som gör kostnaden lägre. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Johan B, Nej det finns aldrig några garantier för framtiden. Likväl som det kan komma en revolution så kan begagnade elbilar bli högvilt framöver på grund av möjlig batteribrist och skattefördelar. Dock verkar det sitta hårt åt med alternativ för tillfället. Det kom svenska priser på Jaguar I-Pace häromdagen och de ligger runt miljonen UTAN extra tillval. Då är det vad det verkar en mellanklass SUV som inte är lika lätt och billig att ladda på resande fot som en Tesla är. (även det kan ändra sig såklart) |
Verdi |
Nu tror många att priserna på dieselbilar ska sjunka. Länk |
|
En så ensidig och onyanserad debatt påverkar självfallet efterfrågan och därmed priset. Om media, miljötalibaner, vänsterrörelsen och liknande gör gemensam sak mot något, om alla vänder kappan efter vinden och alla okritiskt springer åt samma håll, så kan man åstadkomma liknande situationer med i stor sett vad som helst. Hur många kommer ihåg att vi alla höll på att dö då för att vi åt chips och pommesfrites? Dessa produkter försvann från hyllorna och från hamburgerkedjorna. Hur ser det ut i dag några år senare? Vi äter chips och pommes som aldrig förr men ingen dör... Jag tror dock att debatten kommer att nyanseras något och att fler kommer lära sig skilja på orenade förbränningsmotorer och renade dito. Journalister, miljöpartister, väsnterrörelsen och liknande som inte verkar ha en aning vad man pratar om påstår att priserna "dyker" men folk i bilbranschen ser inga sakliga tecken för att moderna fordon typ Euro6 skulle "dyka". Sveriges bidrag till världens koldioxidutsläpp är mindre än 0,1%. De koldioxidutsläpp som Sveriges befolkning genererar sker till 70% utomlands. Då undrar jag, är det Sveriges dieselbilar som är det stora problemet? Om vi ökar andelen varor och tjänster som produceras i Sverige, som har extremt ren energi, i stället för att importera så kan vi göra oerhört mycket större nytta för klimatet och miljön än om vi förbjuder några få dieselbilar. Åtgärder bör självfallet sättas in där de gör mest nytta och där de är mest lönsamma. Hur stor nytta har konstaterats med dubbdäcksförbudet? Nyttan med trängselskatten? Hur ser nyttan ut i relation till investeringar och kostnader? Vilka fakta har gjorts kända för skattebetalarna? |
|
Verdi |
Ta av dig foliehatten Ulf. Länk Exakt. Bättre om vi importerar mindre. T ex minskar importen av diesel och bensin. ;) |
|
Verdi, nu förstår jag inte vad du menar? Det jag skrev ovan var definitivt inte riktat till dig! Men du verkar inbilla dig att tråden är din personliga tråd, att du har något veto i denna tråden att avgöra vad som är rätt eller fel åsikter och slutsatser, och att du är allsmäktig i denna tråden? Jag förstår att du njuter av att försöka håna och smutskasta på ett personligt plan, du kan inte skilja på sak och person, det har du lärt mig att förstå. Men jag förstår inte ditt syfte och vad du personligen anser dig tjäna på detta. Hur som helst så tycker jag att du borde ha tråden och trådstarten som perspektiv här, visa TS och andra en liten gnutta respekt, och inte använda tråden för din egen personliga vendetta. Min egen personliga åsikt är att din länk, m fl länkar, bekräftar det jag skriver, så för en gångs skull verkar vi ju i vart fall vara överens om något. |
|
Verdi |
Vadå, fick jag inte svara? Med foliehatt menar jag dina trötta tirader om "miljötalibaner", vänsterrörelsen, journalister osv. Hur kan det INTE betecknas som en konspirationsteori? Det är ju precis det du säger att det är. Konspirationsteoretiker brukar ibland benämnas just foliehattar. <ironi>Vet du vad? På lunchen såg jag folk stå och röka. Ingen av de dog faktiskt. Jag läste även en artikel om en 100-åring som rökt hela sitt liv. Hur kan det då vara farligt? </ironi> Så små länder behöver inte göra nåt eftersom de är så liten del av totalen? Så kanske en liten kinesisk provins också tänker, eller hur? |
|
Verdi; klarar du av att förstå innebörden i att skilja på sak och person? Jag har aldrig hävdat annat än att Sverige och alla länder bör satsa på miljöförbättrande åtgärder, minst lika mycket som i dag. Men till skillnad mot dig så är det min uppfattning att vi bör investera och lägga kostnader på åtgärder som gör mest nytta och som är mest lönsamma för skattebetalarna och även globalt. Denna min uppfattning verkar dock inte delas av dig. Dessutom är det väldigt lätt få intryck av den allmänna debatten att inte heller svenska s k "miljötalibaner", vänsterrörelsen och de flesta journalister delar denna uppfattning. Om detta enligt din mening innebär att jag har foliehatt så är det helt ok för du är självfallet fri att ha din egen uppfattning. |
|
Verdi |
Du kan ju vidga dina vyer med detta. Länk "– Vår regering har meddelat att vi kommer att stoppa byggandet av kolkraftverk, för vi behöver dem inte längre, säger Aruna Kumarankandath. Vad som nu sker i Indien är avgörande för klimatet, då landet är världens tredje största utsläppare av koldioxid. Men per person räknat står en indier endast för en tiondel av en amerikan, ändå planerar Indien att nå Paris målen flera år tidigare än utsatt." Vad menar du att vi ska göra? Ska vi ge pengar till USA? Fast det verkar ju inte heller behövas. Vindkraft är stort i Texas. Länk "Idag finns det mer än 10 000 vindkraftverk i Texas och under förra vintern, levererade vindkraftsektorn 40-50 procent av statens el." Kina kanske? Njae. Det verkar inte heller behövas. Länk Länk Du kanske vill precisera exakt vilka länder som vi ska "hjälpa" istället för att själva ta nästa steg? |
|
Det är jättebra om lilla Sverige vill hålla sig i framkant, desto bättre är det när skitiga länder med hög befolkning gör det. Därför ska Sverige verka för förändringar, men enskilda medborgare ska inte behöva lida PGA det då vår påverkan är minimal förutom det lokala självfallet. Bättre att jobba med morot än piska helt enkelt. El är framtiden långsiktigt sett, själv är jag glad att ha bytt till bensin av flera anledningar på kommande bil. Euro 6 tror jag dock är ett bra alternativ, tänk hur många diesel bilar som säljs nu som inte har det, därav prisfallet. (det är skillnad på diesel o diesel vilket kommer visa sig gällande andrahandsvärdet) Sedan är det tråkigt (men underhållande) att den här tråden handlar om Tesla vs xxx Tror dom flesta (mig med) skulle klara sig utmärkt på en ren el bil i dagsläget, undantaget långresorna som är väldigt få. Däremot så vill jag inte ha en elbil i dag. Tesla ligger i framkant för tillfället, sådant kostar så vad har deras ekonomi med saken att göra? Men var inte oroliga kära BMW fantaster, så fort övriga biltillverkare har börjat med el ,storskaligt så kommer självfallet Tesla finnas kvar, men i en ganska obetydlig mängd. Det är fritt fram för alla att välja bil efter personligt tycke, jag själv kommer aldrig att köpa en Amerikansk eller Asiatisk bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.