AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.530

Kommande förbud mot diesel?

Sida 60 av 77
Verdi
Lövet,
Ja, tyvärr. Fast får du verkligen en helförsäkring på en 5-serie för 6 tkr? Det är ju Volvo V70-pengar. När jag försäkrat BMW privat så har det kostat 10-12 tkr per år.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Helförsäkring LF BMW 530ia -08 1500 mil 6.150 kr
Helförsäkring LF BMW 118i -10 2000 mil 4.100 kr.
Husförsäkring LF också. + 2 st. pensionsförsäkringar.
Låst garage, lugnt villaområde. Var får du 10-12 tusen ifrån?
Trygg-Hansa och IF är dyra. Men inte så dyra.

Verdi
AnderZ007,
Jag var jättenöjd när jag lyckades helförsäkra min M550d för 11 tkr förra hösten. Min 330d som jag importerade som ny från England kostade nästan lika mycket också.

Kollade helförsäkring på en svensksåld 535d GT xDrive -13 på insplanet och billigaste offerten var på 17 300:-. (Man, 41 år, Villa, upp till 2500 mil)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
6' är kanske ngt lågt Verdi men 8' betalade jag för min sista 530xd. 3-serien som jag också haft är ännu billigare. Kanske inte helt jämförbart dock. E-klass och A6 kostar som en 3-serie för mig.

Jag bor i ett nybyggt område med enbart villabebyggelse. Misstänker det drar ner premierna. Inte tillräckligt på Teslafronten dock :(
Verdi
Ring och kolla med Länsförsäkringar. Tror det är bästa chansen. Men särskilt billigt lär det inte bli.

En annan liten luring är att välja en Tesla som är reggad med väldigt låg effekt (typ 69 kW). Det ska enligt vissa kunna ge en lägre premie hos en del bolag. T ex denna P85 hos KVD: Länk

En intressant jämförelse från vårt västra grannland - Danmark, där jag tidigare jobbat i många år. I Köpenhamnsområdet har Tesla blivit en mycket populär bil de senaste åren och nu finns där ungefär lika många Teslor som det finns Porsche.

Däremot så har Tesla ca 25 mekaniker - och PC Köpenhamn bara 5. För att serva och reparera ungefär lika många bilar.

Man kan dra vilka slutsatser man vill av dessa siffror - men det ÄR en hel del saker som går sönder på en Tesla. Och som kostar mycket pengar för både ägare, försäkringsbolag och inte minst Tesla själva.

Åker ofta med jobbet till Amsterdam och där är Tesla vanlig som taxi. Även de bekräftar att Teslorna tyvärr går sönder rätt ofta - och flera chaufförer gillar faktiskt Nissan Leaf bättre som arbetsfordon, trots sämre prestanda och tristare arbetsplats! Mer pålitlig helt enkelt, åtminstone om bilen brukas dagligen eller längre sträckor.

Däremot är varken laddtiderna eller räckvidden något problem med de chaufförer jag pratat med, vare sig det gäller Tesla eller Leaf, tack vare snabbladdarna. Och de kör troligen mycket mer bil per dag än vad tex Saab 9-5 ovan gör...

Trots att jag egentligen gillar Tesla som koncept så skulle jag personligen aldrig köpa en begagnad Tesla privat - den är dels för dyr som upplevelse och dels skrämmer driftsäkerheten mig. Jag litar helt enkelt inte fullt ut på svenska AM&S lyriska rapporteringar om bilen - ett mynt har oftast en andra sida. Hade däremot kvaliteten varit bättre kunde den vara intressant.
Verdi
Köper man direkt av Tesla så får man bra garantier. Tyvärr har de inga begagnade till salu just nu. Länk
Har Tesla fortfarande (eller om dom någonsin haft det i Sverige?) personal som kommer och hämtar bilen om den ska in på service eller ska fixas?

Det är något som jag saknar något oerhört hos BMW.
Ja, jo, visst är garantier lite plåster på såren när väl problem uppstår. Men vad jag förväntar mig av en bil i Teslas prisklass är att den skall hålla samma klass i driftsäkerhet som motsvarande japaner och tyskar. Det är inte premium att behöva besöka verkstaden mer än nödvändigt :-)
Verdi
dd88,
Inte som regel nej. Däremot så har jag haft tur och fått den både hämtad och lämnad hemifrån uppfarten. Det är otroligt skönt. Men det beror på att det är en del Uppsalabor som jobbar på Tesla i Upplands Väsby som kan ta hem en lånebil kvällen innan och sen köra den till mig på morgonen... Och så motsatt på kvällen sen.

Tesla är även extremt generösa med goodwill. Och så handtvättar de bilen vid varje besök på service centret så man får alltid tillbaka en skinande ren bil.

Kristoffer_L,
Är mycket småfel men jag har inte hört om nåt större haveri. Den bil jag har nu har rullat 5500 mil och det enda den varit inne för är att handtaget på passagerardörren fram inte åkte ut som det skulle. Men visst, börjar bilarna bli äldre så kanske det dyker upp saker. Fast du kan ju ha otur med motorhaveri på en BMW också. 408-hästars V8:an i t ex gamla 550i är tydligen ett problembarn. Likaså ett par andra motormodeller.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
En liten reflektion angående bilar byggda i aluminium som är svindyra att skadereparera och försäkringspremier.

Min A8 kostar 3600:- /år i halvförsäkring...

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja aluminiumet tror jag inte är problemet. Att det kostar ~250.000 spänn att laga småskador kommer dock bli trist i längden för försäkringspremien. Måste finnas ett smartare sätt att bygga batteriet än att man måste kassera hela enheten bara för att några celler blir skadade. Kanske kommer framöver?

-------
//Lövet
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Räckvidd verkligen inga problem för taxielbilar i Amsterdam? Jag tror inte på det. Dom kör ju ofta folk mellan närliggande flygplatser och andra kommunikationer Amsterdam/Rotterdam/Bryssel etc. Blir ju massvis med lukrativa kunder man får säga nej till för det bara råkar finnas 11 mil kvar i tanken. Dom håller nog bara fanan högt om dom säger att räckvidden ALDRIG varit ett problem.

Möjligen om taxi där är så överetablerat som i Stockholm att alla hinner med att ladda efter en enda kund i brist på annat.

Var för övrigt i Amsterdam i förrgår. Fin stad. Idag Le Mans, nu mer Ardenner. Fick ha Bastogne för mig själv denna gång, inga amerikaner så långt ögat når...

Paris tror jag för övrigt är världens största stad.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
@ Verdi, jo det stämmer, det var jag som skrev artikeln om i8 i Bayerisches Blatt.

Jag håller med dig om att ljudet i en i8 inte riktigt når upp till samma nivå som en M4 med Performance-system. Men båda luras ju med ljud i högtalarna. i8 låter rätt ok ändå på utsidan, folk reagerar. Men kanske mest på utseendet trots allt....

Niklas

Fransosen
Verdi
Otroligt fascinerande fall av faktaresistens här nu. Allt som går emot hens personliga uppfattning avfärdas som trams.

Fransosesn,
Kul! Var ju en hyfsad resa om jag minns rätt.

An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Klart är att Teslan och andra el-bilar kommer att få en km-skatt.
Att de sedan inte skitar ner i härområdet där de befinner sig är sin sak, med de totalskitar ner globalt precis lika mycket som vilken annan fossil bil som helst.
Tillverkningen plus laddningen av el kan ju inte ske enbart av sol och vind.
Aluminium kräver mycket energi att tillverka för att inte tala om dess batterier.
Verdi
Anderz007,
I så fall får ALLA bilar km-skatt. Eller tror du på riktigt att det kommer straffskatter riktade mot enbart elbilar? Tror du kommer bli ordentligt besviken isf.

Varför skulle man inte kunna använda sol och vind för att bygga elbilar och batterier?

Artikel om BMW i3: Länk

"Even before wheels hit the ground BMW, sought to make the manufacturing process as eco-friendly as possible. At BMW’s Leipzig shop (certified LEED Gold) in Germany, the company’s energy requirements are addressed via four wind power systems. The systems not only provide all the power necessary for production but actually over produce for the facility's requirements."

Artikel om Teslas batterifabrik: Länk

"The 70-megawatt solar array installation planned for the roof is the biggest news, and Tesla claims it will be seven times larger than the world’s next biggest rooftop solar installation. The plan is for the Gigafactory to not directly consume any fossil fuels, and for the solar installation to provide most of the power needed by the facility. Any excess power generated during the day will be stored by Tesla Powerpack power storage batteries for use at other times. It’s likely that the solar panels will be produced by SolarCity, which Tesla acquired late last year."

Visste inte att alla elbilar är byggda av aluminium för övrigt. Betyder det att alla fossilbilar är det också eftersom Audi A8 är byggd i alu?

Jag hatar att erkänna det men vad är det med oss män som gör att vi tror att vi vet och kan allting utan att behöva läsa på? Du går ju i princip enbart på magkänsla när du fabulerar ihop dina trötta inlägg om hur "det ligger till på riktigt". Men i själva verket har du ju ingen jävla aning, eller hur? IVL-rapporten har fått massor av kritik för missvisande antaganden och andra mer korrekta rapporter ger helt annat resultat.

Här är en artikel som behandlar vissa invändningar man kan göra mot IVL-rapporten: Länk

- Man räknar med för smutsig elmix sett till svenska förhållanden (som ju är det vi behöver bry oss om i Sverige).
- Man räknar inte med hur mycket koldioxid som släpps ut vid tillverkningen av en fossilbil. Däremot räknas utsläppen med för tillverkningen av elbilen. Länk
- Man räknar bara koldioxid. Inte andra utsläpp.

Ny studie visar: Elbilar är överlägsna dieselbilar – även om de drivs av smutsig el: Länk

"En elbil är faktiskt renare än en dieselbil även när den laddas med riktigt smutsig el från Polen, visar studien."
Verdi
En intressant tabell över olika länders elmix och hur det slår på utsläppen: Länk
Verdi
Lövet, testa Watercircles och IF för försäkringen.

Signatur Kriper på Teslaforumet:
"Betalar 12 000 kr/hel/år hos Watercircles boendes nära Stockholm. Länsförsäkringar var betydligt dyrare."

Signatur Mati:
"Jag fick ett pris på jag tror 6800kr/år helförsäkring på IF för min privatägda P85 2014. Protector ville ha dubbelt så mycket. LF och Dina sa att de inte försäkrar Tesla överhuvudtaget.
Det beror alltså väldigt mycket på vem man frågar."

Dock bor Mati långt ute på landet så där är det väl säkert mycket billigare än runt Stockholm.
Ma
82
Mats72
M3 3.2 -97
325iM Cab -94
750 iL -99
"Jag hatar att erkänna det men vad är det med oss män som gör att vi tror att vi vet och kan allting utan att behöva läsa på?"

Verdi, du syftar på "killgissar"? :)
Ett begrepp grundat i sund empirisk vetenskap och inte alls av vänstervridna kvällstidningsjournalister som vigt sitt liv åt att bekämpa könsmaktsordningen..? ;)

//Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.