AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.445

Kommande förbud mot diesel?

Sida 6 av 77
Verdi
Då har jag varit och bytt min M550d mot en i3. Känns helt rätt även om jag var kung i vänsterfilen på väg dit och stoppkloss till höger på väg hem. (De hade glömt ladda fullt så jag fick köra på eco pro+ från Solna till Uppsala.)

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Verdi; jag har absolut inget emot elbilar. Var skulle jag ha skrivit det? Citera gärna tack.
Tror inte heller att jag jämfört i3 med F11, det var i så fall inte min mening. Men jag vet att jag jämfört i3 med Mini och i min personliga jämförelse förlorade i3, trots att Mini inte alls imponerar.

Tesla S mot F10? Samma pris? Enligt senaste AMS kostar F10 ca 600 000 medan Teslan kostar ca 1 000 000 vilket är ca 67% högre pris...

Elbilar har vissa fördelar, exempelvis några som du har påpekat.
Men för min personliga del uppfyller inte i3 på långa vägar den "bilkänsla" eller "BMW-känsla" som jag önskar mig. Jag försökte verkligen att förstå i3 och låta de positiva egenskaperna överväga. Men tyvärr, trots flera försök, så överraskar den negativt för min del och min fru hade ungefär motsvarande upplevelse och uppfattning.
Vi båda valde gemensamt mycket hellre att köpa en ny 118d xDrive privat, trots att jag hade kunnat trixa in en i3 som förmånsbil.

Jag kan absolut se fördelar med elbilar.
Dock inga betydande fördelar miljömässigt.
Några av nackdelarna är alltså bristande bilkänsla (för mig den största nackdelen), vinteregenskaper, för mig klarar den inte de långa avstånden i större delen av Sverige, och att den i relation har ett alltför högt pris.

Jag kommer vara öppen och försöka förstå i5 när den kommer. Förhoppningsvis blir jag då positivt överraskad.
Jag tror att elbilar hör framtiden till. Men det verkar fortfarande återstå massor av utveckling och en betydande tidsrymd innan den framtiden är här.

Och något förbud, mot E6 klassade dieselbilar, kommer inte inom överskådlig tid.
Verdi
Med kostnad menar jag totalkostnad som leasingbil. Lägre förmånsvärde och lägre bränslekostnader kompenserar för det högre priset.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Verdi, visste inte att jag timade ovan inlägg med din hämtning av i3. Hur som så gratulerar jag till din nya bil, det är alltid kul med ny bil.
Jag förstår och respekterar att du har gjort ett medvetet val som passar för dig.
Om jag inte misstar mig var det väl så att du även har en M2? I så fall har du min fulla respekt.

För mig passar inte i3, jag gjorde ett medvetet val att avstå. Hoppas du har möjlighet respektera mitt personliga ställningstagande.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Om bilen betalas kontant, med avbetalning eller leasing spelar ingen roll, inte heller om jag köper den privat eller om jag låter företaget köpa den.
Prisskillnaden blir ändå densamma, alltså den ena kostar 600 000 och den andra 1 000 000.

Om jag tar dem som förmånsbil blir kostnads-skillnaden för företaget i stort sett lika stor, förutom att det blir lite lägre sociala avgifter på det lägre förmånsvärdet. Men den lilla delen kompenserar inte på långa vägar den 400 000 högre kostnaden för inköpet.

För mig privat skulle det absolut betyda en hel del med det lägre förmånsvärdet. Men jag har inte möjlighet att låta företaget ta hur stora kostnader som helst bara för att jag privat ska kunna få en privatekonomisk fördel. T ex så är vi flera delägare till företaget och kostnaderna skulle skena om vi alla skulle ha tjänstebilar för 1 000 000...
I så fall finns det i mitt fall mycket kostnadseffektivare sätt för företaget att ge mig förbättrad privatekonomi.
Därför väljer jag att köpa mina bilar privat och i stället köra på milersättning.

Men detta är mitt exempel och mina förutsättningar. Jag är övertygad ett det finns fler som ser lika som jag på detta.
Men jag respekterar självfallet att det ser annorlunda ut för dig.
Var snäll och försök respektera att det ser annorlunda ut för dig och mig, i stället för att försöka övertyga mig om du är den enda som kan ha rätt!
Verdi
Kolla mitt tidigare inlägg där jag skriver att jag respekterar att du inte gillar i3. Jag kan förstå det. Den är så pass annorlunda mot en "vanlig" bil att den blir lite av en vattendelare.

Japp. Jag hämtar min M2 nästa fredag som det ser ut. En manuell. Ska också bli roligt.
Verdi
Hur man ska beräkna bilkostnad finns det mängder av skolor på. Förstår dock att det är känsligare om man är flera delägare.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Denna artikel ger också intressant information i sammanhanget, det går att göra dieselbilar med låga utsläpp av partiklar vilket BMW och Mercedes bevisar, medan direktinsprutade bensinare inte behöver vara bättre Länk

BMW CS #5139
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Ja, vår 118d verkar ju ligga väldigt bra till när det gäller partikelutsläpp!
För att glädja vissa i tråden får jag väl köra lite mera med vår 118 och lite mindre med 530...

"många moderna bensinbilar med direktinsprutning har höga partikelutsläpp och flera biltillverkare ska börja montera partikelfilter även i sina bensinmodeller. Samtidigt har utsläppen av partiklar från moderna dieselbilar med partikelfilter minskat ordentligt."
Vad säger ni om detta, ni som ropar efter förbud mot dieselbilar? Ropar ni lika högt för att förbjuda bensinbilar nu?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hehe, mao kan jag med mycket gott miljösamvete fortsätta köra min gamla bil som varken har problem med NOX eller partiklar och avgasreningen fungerar fullt ut äveb på vintern. Den behöver inte tillverkas ny vartannat år vilket kostar någonstans runt tiotusen mil i motsvarandeutsläpp.
CO2 klimatkompenserar jag med en cykel. ;)
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Någon som räknat på hur många mil man måste köra med en modern bil med kat/partikelfilter för att kompensera för en bilbrand?

Det brann väl inte särskilt många bilar när lagen om ex. katalysator infördes...

Tycker hela debatten håller på att bli helt skev.
På grund av alla skatter och avgifter köper vi snart in allt härifrån

, sedan fraktas detta runt jorden med containerfartyg, båtar som drivs med bränslet typ. asfalt och där avgaserna går rätt ut. Och så diskuteras dieseförbud ? Jo...

Nej det är knappast rimligt med ett dieselförbud idag.

Partiklar är en sak, kväveoxider en annan. Gäller att skilja på begreppen - de orsakar helt olika typer av problem. Debatten om försurning (NOx) har hamnat i skymundan i takt med att fokus varit på CO2. Det borde den inte göra med tanke på vår kalkfattiga jordmån vi har i större delen av landet.

För bara några år sedan såg man dieseln som en sorts "Klimat-Messiah" - men jag tror den rollen är överspelad sedan länge vid det här laget. Förbud eller ej - en sak är iaf säker, det kommer bli rejält dyrare att köra diesel framöver som privatbilist.

Känner igen det Verdi beskriver - har man väl börjat ta klivet och köra på el till vardags känns det stenålder varje gång jag lånar frugans A6 TDI quattro, oavsett vilken Euroklass den har, hur många filter eller vilken rengöring som används. Och det går att köra fort på bara el också :-)
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
När det gäller den nu aktuella diskussionen om problemen i städerna så anger de själva att det gäller CO2 och att man kan minska problemen med CO2 genom att förbjuda äldre dieselbilar.

Men självfallet finns det massor av andra miljöproblem, och allehanda problem överhuvudtaget, i världen.
Men t ex kalkfattig jordmån har nog inget känt samband samband med "-Kommande förbud mot diesel?"

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag upplever nog att diskussionen kring "stadsluftsproblemet" mer kretsar kring partikelhalterna i luften, och att man även har börjat prata allt mer om de små partiklarna som dieslar (och direktinsprutade bensinare) genererar....vilket talar emot dieselbilarnas fördelar (oavsett miljöklassning).

Däremot känns det som att man pratar väldigt mycket om CO2 i det större utsläppsperspektivet och där har dieslarna en fördel med lägre förbrukning.

...hur man än vänder sig, så har man rumpan bak! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ulf: CO2 har inget med förbudet av dieselbilar att göra. CO2 är en ofarlig gas som man blandar i öl och läsk bland annat. Att det tros bidra till växthuseffekt är en annan sak.

Det är istället utsläppen av cancerogena partiklar och NOx (kväveoxider) myndigheter vill reducera vilka till största delen kommer från dieselfordon. Enkelt förklarat så orsakar partiklar från dieselfordon lungproblem och i värsta fall fibros och lungcancer.
Kväveoxider är i sig ganska harmlösa men reagerar med vatten - vilket ger sk surt regn då det bildar salpetersyra HNO3 ihop vatten vilket det finns gott om i molnen.

Surt regn är ett mindre problem i områden med kalkrik jordmån (Skåne) men större delen av Sverige saknar detta - numera är de flesta insjöar norr om Skåne drabbade.

Hoppas du lärde dig något...
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Kristoffer, han förstod ju inte att liknelsen med Trump inte bara gällde åsikterna, utan också sättet att tvärsäkert uttala sig om saker han inte behärskar, att åsidosätta expertis för eget tyckande, att skrodera vitt och brett, och så vidare. Då tror jag inte han hänger med i det du skriver.
Han har ju tidigare visat att han inte förstår att vissa miljöproblem är globala till sin natur (som t ex CO2), medan andra är lokala (som t ex partiklar och NOx i städer).
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
KristofferL; jag håller med dig i sak och vad gäller fakta.
Men nu pratade vi om "ev kommande förbud mot diesel?" och det var andra än jag som här ledde in resonemanget på Oslo.
Såväl i fallet Oslo som i andra städer så väljer de själva att prata om CO2
(rätt eller fel, faktabaserat eller inte, det har jag inte tagit ställning till...)

T ex:
"OSLO KOMMUNE
Hvorfor innføres et dieselforbud?
Dieselbiler har det høyeste eksosutslippet av NO2 og derfor rettes forbudet mot dieselbiler"

KristofferL och Nockenwelle; vänd dig gärna till Oslo kommun med din info. Jag förstår vad du säger och jag har absolut inte tvärsäkert uttalat mig om detta, utan jag har bara valt att referera till dem som stod bakom beslutet.

I övrigt väljer jag här att avstå från att kommentera någons förstånd, läsförmåga eller läsförståelse. Jag tror det i vissa fall är uppenbart...
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Ber om ursäkt, ser att jag läste dåligt vad Oslo kommun hade skrivit.
NO2 ska det vara!
Men jag kopierade och citerade rätt:
"Dieselbiler har det høyeste eksosutslippet av NO2 og derfor rettes forbudet mot dieselbiler"

Se där! Jag har inga som helst problem be om ursäkt och ta ett steg tillbaka när jag sagt något fel.
Kanske fler som skulle fundera över detta...
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Varför skulle Kristoffer eller jag vända oss till Oslo kommun? De är ju redan inne på samma linje som jag (och även Kristoffer misstänker jag). Enligt länken som espla gav tidigare:

Länk

så har Oslo kommun förbud mot dieselbilar när nivåerna av skadliga ämnen är för höga. Enligt länken görs inte undantag för personbilar som uppfyller Euro 6. Men det har väl inte varit någon kärnfråga i det vi framfört?

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Mer på ämnet: Länk

Själv köpte jag en splitterny etanolbil drygt 10 år sedan. Oj, vad rätt det kändes då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.