|
Sida 59 av 77
|
|
|---|---|
| Förlåt, extra värdeminskning på extra 20 000 kr om året med sedvanliga tjänstebilsnormen avseende hybridtekniken.... | |
|
Tråd som denna behövs lite då och då på AP.s Fora. Fart och fläkt. roande plus delvis riktigt intressant fakta varvat med lite "fake news" ibland direkta påhopp. So what? Ingen kan väl säga att det inte är en kul läsning! Ett tråd när den är som bäst! |
|
| Inte lätt att skriva från en mobil.. | |
|
BMW-DJ en inte helt dum tanke men det är i mina ögon stor (STOR) skillnad på 5-serie och 7-serie. Men visst, nya femman har absolut kommit närmare den sjua jag har. Dock så är det ju rätt vanligt med femmor och dom kan inte komma riktigt nära vad det gäller utrustning. Sen så har ju en sjua en annan pondus :-) Sen tycker jag det faller på att det finns hur många femmor som helst men det är inte ens varje dag man möter en sjua. Det är "viktigt" för mig. Verdi, i8 har en 1,5l 3cylinders turbomotor med 231hk och så nån elmotor på just nu okänd effekt för framhjulen. Det är väl i alla fall 4:or i 330e, 530e och X-modellerna? Kristoffer_L jo så är det nog. Hybriden är väl den bästa lösningen om man bara ska ha en bil och det är väl egentligen det man ska, med tanke på miljön. Det är hål i huet att ha fyra bilar som jag har. Men men.... :-) Ska nog kolla närmare på e-Golfen pga det lägre priset visavi BMW 330e då. Men det ryktas att nästa generation Golf som kommer 2019 inte skulle komma som el-bil utan att VW fokuserar på andra el-bilar. Den som lever får se. Niklas Fransosen |
|
|
Jaha, då var det dags för ytterligare en Europatrip. Modifierad rutt än en gång för se nytt. Denna gång utforskades Ardennerna lite mer och nu dags för mer Paris. Ca 2000 km hittills och kanske 15 min totalt vid bensinmackar. Med Tesla som laddas ur efter 200 km i Europafarter på vintern - 400-600 minuter vid laddstolpar och inga improviserade rutter. Undrar hur 400 nya laddminuter hade känts när man vill hem sen? |
|
|
Saabis, du kan verkligen konsten att provocera, verkar nästan vara ett livselixir för dig.... Om man vill försöka förstå och tänka i framtid och fordonsmotorer och bränsle/energikällor mm., kommer man inte att få ut något av dina utstuderade och arroganta kommentarer, där din tanke inte passerar din nästipp, noll i analysförmåga, baserat på dina kommentarer. Det är tråkigt att du inte kan försöka komma med något sakligt som tillför, kanske kan du, kanske inte, det är oklart...... em3 |
|
| Jag tycker det där tillförde. Jämförelse på hur en resa måste utföras på två sätt beroende på dom drivmedelsvarianter som diskuteras. Du kommenterar inte när Verdi berättar om hur bra det gick att ta sig till infartsparkeringen med i3 så då kan du ju lämna mina nöjdförklaringar utan hänseende med. | |
| Länk | |
|
Saabis; jag försöker se lite längre fram, inte i nuet. millerone; Lutz verkar ha fått pensionärshybris, han borde veta/förstå att det kommer att bli en långsam förändring..... em3 |
|
| em3 hehe jo det får vi verkligen hoppas på :) | |
Verdi |
Fransosen, Det är ju inte exakt samma drivlina på i8 och 330e såklart. Men grundkonstruktionen är väl ungefär densamma? Lutz är senil. em3, Jag vet inte jag. Tycker mest det är sorgligt att han kuskar runt själv i Ardennerna av alla ställen. Mitt i vintern. Hur kul kan det vara? Så mycket "utforskning" av annat än vägnätet lär det ju inte bli heller. Fast det kan ju vara att han bara sitter framför google maps och hittar på också... Inget förvånar mig längre. Han hittar ju på en del. T ex infartsparkeringar i Uppsala. Vilket inte finns vad jag vet. |
|
Jag vet inte, jag tror inte Lutz är långt från målet rent teknikmässigt. Tidsaspekten är dock optimistisk men fan vet ändå. Det som är det största problemet och som nämns i artikeln är ju just blandningen mänskliga förare och autonoma fordon. Det lär inte funka bra med tanke på vad man ser på vägarna idag. Frågan är när det går från förbud mot självkörande bilar till förbud mot mänskliga förare. Utan de mänskliga förarna så skulle det vara väldigt mycket enklare att ha självkörande bilar. Men just på grund av det så lär utvecklingen vara långsam, det ska inte minst till en hel del radikala beslut innan mycket av det blir verklighet. |
|
|
Verdi, jo det är ju samma tanke i i8 som i 330e t ex, dvs en bränslemotor som understöds av batterier som driver på eller el-motorn som kan gå självt lite olika sträckor. Det var lite roligt att glida fram i Geneve under bilmässan där i våras på el :-) Men roligare var det så klart när man hade sportläget i och det lät bra. Bilen som sådan liksom kräver att den låter. Roligast var dock att jag inte mötte en enda i8 på hela resan. Jag mötte däremot många av dussinbilen Koenigsegg :-D :-D Niklas Fransosen |
|
Verdi |
Nimgaard, Jag tror det kan fungera som ren persontransport på korta sträckor. Om man ska in till jobbet, in till stan för att käka på restaurang, till evenemang på typ Friends, Globen osv osv. Samtidigt finns det ju faktiskt bussar, spårvagn, tunnelbana och taxi för sånt redan idag. Klart att det går att bygga hästmoduler som skjutsar hästar, speciella moduler som tillåter pälsdjur osv osv. Sen kanske man får glömma sånt som t ex bilsemestrar. Men helt enkelt lär det inte bli och jag tror inte det kommer några mass-skrotningsdirektiv under vår livstid. Samtidigt får man komma ihåg att det här skulle ha massiva fördelar också. Mycket mindre köer och därmed kortare restid till jobbet och annat. Färre olyckor också. |
Verdi |
Fransosen, Var det du som skrev det där reportaget i Bayrisches Blatt? För visst var det nåt reportage om i8 i den förra året? Den låter väl helt ok inuti kupén men klev man från M4 ZCP till en i8 så var känslan att ljudet var lite tunnt och dämpat. Mer civiliserad bil helt enkelt. Kändes bättre balanserad i kurvorna dock (Mantorp) och så sitter man betydligt lägre. Mer lättkörd för mig som nybörjare helt enkelt. Jag var övertygad om att den var snabbare i krokiga partier men det kan ju vara känslan som lurar en. En i8 med S55-motorn och DCT-lådan hade varit helt fantastisk. |
|
Jo, korta tidsperspektiv och att vanliga bilar bara skulle göras av med i ett snävt tidsintervall är väl osannolikt. Men tekniskt intressant med många fördelar. Hur lite man än vill tro det så är väldigt många människor inte så intresserade av varken bilar eller köra dem. |
|
|
Fråga till främst Verdi: Hur löser man försäkring på Tesla? Den här tråden har faktiskt fått mig lite småsugen. Bilen passar. Priset funkar för de allra äldsta. Räknar jag med 50% värdeminskning över en 3 års perio så blir kostnaderna helt ok med bränslebesparing och billig service. Men allt faller ju pga FÖRSÄKRINGEN! Den billigast jag hittar är 18 tusen och det är Teslas egen. De andra ligger på 30k. Det är allstså minst 3ggr försäkringspremien för en 5-serie för mig. Det vägrar jag betala. Frågade TH varför den blir så dyr och svaret var "batteriet sitter utsatt och skadas även vid mindre krockar vilket kräver byte" så det är inget som kommer lösas på kort sikt direkt. Tappade suget helt. Jag vägrar betala dyr försäkring eftersom jag aldrig någonsin utnyttjat en försäkring. Bor i lågriskområde, kör försiktigt. Det är alltså bara pengar i sjön för mig. |
|
Verdi |
Lövet, Hel eller halv? Jag har ca 9 000:- för halvförsäkring via Länsförsäkringar Uppsala. Tror priset drivs upp av att den är gjord av aluminium också. Kanske svårare att fixa plåtskador? |
|
Tesla har blivit stämda för andra gången nu i Norge, för falsk marknadsföring. Länk |
|
|
@verdi: Helförsäkring eftersom de är äldre än 3 år de jag tittar på. Det blir liksom "bottenskrapet" i teslaland man får titta på som privatperson ;-) Tyvärr gick luften ur mig på grund av detta. Trodde inte skillnaden var så stor. Nästan hela bränslebesparingen på ett år förbrukas. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.