AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.460

Kommande förbud mot diesel?

Sida 58 av 77
Verdi
Hur mycket extra vikt släpar du på för att boosta ditt ego då Saabis? En X5 är stor och tung och erbjuder bara sämre väghållning och sämre prestanda... Åker du mycket offroad? Vilket X5 inte är så bra på heller iofs.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ingen köper ny bil privat så du kan inte räkna på det sättet Saabis. Laddhybrider blir bililgare från dag1 för förmånsförare och de utgör mer än 90% av 3 och 5-serie försäljningen.
Saab: Poängen med kortkörningar är att det på 3 års ägande (normal leasingperiod) gör rätt mycket. Hur ser ditt eget körmönster ut på en vanlig vecka?

Min har dragit 3,1L/100km sedan jag tog ut min för exakt ett år sedan. min 118i låg på runt 7,0L/100km. Visst kostade den mindre och visst har elräkningen blivit dyrare (ca 100kr per månad). Men jag betalar hellre pengar till EON än till din kompis Putin :-)
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Att släpa på extra vikt för att boosta ego har ett syfte. Då betalar jag för något jag mår bra av. Men betala extra för att känna att man sparar pengar när man egentligen förlorar...

Sen har ju inte hybridbiler utvecklats specifikt för den svenska marknaden och dess förmånsregler eller ens svenskt förhållande mellan el- och bränslepriser. I USA där el är dyrt och bensin billigt så uppnås ingen besparing alls av laddande.

Dessutom sätts förmånsvärdet ner med maximala 10 000 kr om året i Sverige, det är typ ingenting...

Verdi: jag kör mer offroad med min X5 än folk med offroadbilar gör. Den klarar sig utmärkt med undantag för enstaka incidenter hänförliga till frånvaron av differentialspärr.
Vissa boostar sitt ego med en jeep, andra med att släpa på batterier. Tänk vad lika vi är ändå, haha :-)
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Jag drar en slutsats.
Ni som har lånat elbilar tycker det är de bästa som hänt?
Hade ni lånat en bil som gick på koskit hade de nog varit de bästa som hänt?
Jag säger som min förlidne farfar VAROCH EN MED SITT=)
Sen ljugs de ju friskt vid tangentbordet också=)
Trevlig Helg.
En liten galen ide så här runt lunch på en fredag.

Det skulle ju kunna vara så att de som kör elbilar och hybrider faktiskt är nöjda med sina bilar. Att de faktiskt tycker det finns en vinst i det. De kanske rent av är lika nöjda och glada som Saab9-5 med sin X5:a.

Det låter inte rimligt, men man vet ju aldrig.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Folk är nöjda med åka buss också andra krångliga färdmedel så...

mest tjejer
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Nivån i den här tråden: Over nine thousand

Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Kristoffer_L du har en poäng där! Men jag tycker fortfarande att en BMW 330e är aningen för dyr i privatköp. Har varken firma eller möjlighet att få tjänstebil så det får bli den egna plånkan som tunnas ut (igen och igen)

Fast en 330e cab kanske :-)

Och det där med hybrid, ja jag vet inte riktigt, det är ju lite varken eller, eller kanske det bästa av två världar. Jag måste pröva en 330e lite längre. Jag har bara kört med en sådan i typ en kvart.

Å andra sidan njöt jag av 500 mil i en i8 i våras, DET var en kul hybrid det!!! Men kanske inte så praktiskt i en vanlig vardag. Och som enda bil (baserat på priset då) är den direkt ODUGLIG. Ungarna får inte plats och kofferten rymmer bara en kasse från ICA och det räcker inte när frugan handlar ;-)

Niklas

Fransosen
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Fransosen:

Du kan ju fundera på att byta 7an mot en 530e också, inte riktigt samma klass men det finns ju gott om utrustning att välja och det är en trevlig bil (Enda jag störde mig på vid provkörning var att jag inte kunde få fram en varvräknare på den).

/DJ
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Länk

Host host

Nedsättningen av förmånsvärdet är ju mycket mer än 10 000:-/år i praktiken.

"El- och laddhybridbilar, som kan laddas från elnätet, samt gasbilar (ej gasol) justeras först till en jämförbar bil utan miljöteknik. Därefter sätts förmånsvärdet ner med 40 procent, max 16 000 kronor för inkomstår 2012-2016 och max 10 000 kronor från och med inkomstår 2017."

En Porsche Panamera 4S med 140 tkr i utrustning (ungefär som min Model S när den var ny) har ett förmånsvärde på 19 800:-/mån. Min Model S ligger på ca 7 300:-/mån. En skillnad på nätta 12 500:-/mån i förmånsvärde...

Alltså, tröttnar du aldrig på att försöka fulvinkla saker Saabis?

Nimgaard,
Med tanke på vad Saabis egentligen tycker om sin X5 så hoppas och tror jag att vi Tesla-ägare är mycket nöjdare med våra bilar än vad han är.

Om nu Tesla-bilarna var så hemska och besvärliga skulle det väl vimla av folk som gjort sig av med sin och snackar skit om dem, eller hur? Men var är de människorna? Borde ju finnas massor här.

Däremot finns det verkligen hur många f.d. BMW-förare som helst på Tesla-forumet. Visst klagas det på bilarna och så ibland men jag tror inte jag nånsin sett någon skriva "Nä, hörrni. Nu köper jag mig en BMW igen nästa gång så jag slipper Sillekrog". Eller ens nåt åt det hållet.

En liten pikant detalj är att Saabis och Uffepuffe faktiskt nämnts som anledningar av ett par gamla stammisar här på AP till varför de slutat komma hit. (Och då handlar det inte bara i diskussioner om elbilar. De är ju bra på att komma dragande med nonsens och fördomar även i andra ämnen. Typ dubbdäck, fyrhjulsdrift osv)
Verdi
Kaffeh,
Artikeln är låst. Vad är det för Uppsala-företag? Finns ElectroEngine kvar i nån form?
Verdi
Fransosen,
Hybriddrivlinan i i8 är väl rätt lik den i 330e och 530e?
@Verdi: ser att du bytt din 75D till en ett år äldre 90D. Vad var anledningen till det? Är nyfiken!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Verdi: Inte låst för mig och jag är inte prenumerant. Testa i inkognitofönster, det kanske finns nåt maxantal man kan läsa per vecka.
Verdi
Stark Industries,
- Ultra HiFi stereo istället för std
- Svart inredning istället för beige
- Bättre prestanda
- Luftfjädring
- Elektrisk stängning av bakluckan
- Snyggare fälgar (som kostar typ 80 tusen om man ska köpa nya av Tesla)
- Gamla autopiloten från MobilEye som är bättre än den nya från Nvidia.
- Snyggare exteriörfärg.
- Tonade rutor (gjort av förste ägaren som lämnat in och fått det bra gjort. Går ej att få från fabrik)

Sen har den faktiskt några mil längre räckvidd också. Men det är faktiskt bara en bonus. Batteriet på 90D har även 400V spänning så den laddare aningen snabbare på Supercharger jämfört med 75D som har 350V på sitt batteri.

Jag retade mig helt enkelt på vissa saker på den gamla. Tyckte den såg lite trist ut och sådär. Sätet blev lätt missfärgat av mina jeans och intrycket var allmänt gubbigt. Tänkte egentligen köpa nya fälgar och tona rutorna själv nu till våren på 75:an men så dök den här bilen upp och jag fick en köpare på kroken lite hastigt och lustigt.
Fransosen: Blir nog bäst om man försöker se laddhybriden som två bilar i en. En elbil som klarar kortare sträckor. Och sedan ”snål bensinbil” för lite längre sträckor. Elen tar ju aldrig slut utan hjälper bensinmotorn under längre körningar.
Just 330e är hyfsad som ”elbil”, men å andra sidan rätt trevlig som ”bensinbil” med sina 250+ hk och vridmoment.
Men en Golf GTE är egentligen en bättre ”elbil” med sin längre räckvidd...
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
"Alltså, tröttnar du aldrig på att försöka fulvinkla saker Saabis?"

Menar du att jag fulvinklat för att jag inte nämnde att förmånsvärdet sätts ner till en motsvarande bil? Notera först och främst att vi diskuterade hybrider men du flippade om din Tesla istället.

Det enda som framgår ur texten är att en hybrid har 10 000 kr lägre förmånsvärde per år jämfört med motsvarande bil utan hybridteknik. Det är en minskning och man fasar således ut subventioner för miljöbilar likaså (för den som tror att staten ska kasta pengar över elbilar i all framtid) men det är också helt betydelselöst ekonomiskt.

Man sparar 3000 kr i bränslekostnader per år och maximala 5000 kr per år i skatt samt 3100 kr i sociala avgifter.

Totalt ca 11 000 kr men dras istället med högre kapitalkostnader och tillkommande värdeminskning på 30 000 kr per år, samt naturligtvis fler komponenter att reparera och underhålla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.