|
Sida 56 av 77
|
|
|---|---|
Verdi |
Saabis, Hade du inte varit så extrem i ditt bilkörande så hade även du förstått att dagens batteriteknik är tillräckligt bra för en stor majoritet av bilförarna. Men eftersom vi inte kan nå dithän att du bortser från DINA behov så får vi väl återgå till att kasta skit på varandra... ;) |
|
Ok, efter massa subventioner så väljer typ 1% av bilköparna i industrialiserade att köpa elbil efter att ha gjort en analys av sina behov kontra pris. "Stor majoritet" |
|
| Va de mona sahlin som sa: de är tufft att betala skatt.... | |
Verdi |
Saabis, Kan du inte släppa den där raljanta attityden ens för ett ögonblick? Inte läser du bättre än Ulf heller. Jag skrev att batteritekniken är tillräckligt bra för de flestas behov. Det är ju inte samma sak som att en majoritet helt plötsligt skulle få råd med en bil som kostar en miljon... Samt förstå att det faktiskt fungerar OCH värdera det tillräckligt högt. Det här säger jag inte ofta men du borde faktiskt stängas av från Autopower. Du är ett rent troll som inte vill åstadkomma något konstruktivt alls. burt, Eftersom jag är en vuxen människa som känner ansvar så tycker jag det hör till att betala skatt. Hur känner du? |
|
Men bilarna är ju dyra därför att batteritekniken inte är bra nog. Du behöver släpa runt på 600 kg batteri för att ens ta dig kortare sträckor med en Model S. Den batteriteknik som är tillgänglig prismässigt för "en stor majoritet" är inte tillräckligt bra för att klara deras behov, enligt bilköparna själva. |
|
Verdi |
Saabis, En rak sexa från BMW, t ex N55, väger 195 kg. En automatlåda verkar väga ca 100 kg. Avgassystemet väger säkert uppåt 70 kg. Vad väger bränslepumpen? Vad väger en full bränsletank? Vad väger turbon? Vad väger kylaren? Hur mycket skiljer det allt annat lika? Tror inte det är så mycket faktiskt. Det fiffiga med batterivikten är att man kan lägga den längst ner i bilen och få ner bilens tyngdpunkt vilket förbättrar köregenskaperna. Och vadå kortare sträckor? Jag kan åka 40 mil på sommaren och 35 mil på vintern. Att ladda upp till 80% tar max 40 minuter. Då har jag inte ens största batteriet. Testa att mata in några exempel här: Länk. Man kan välja olika Tesla-modeller och se hur en vanlig rutt ter sig. Man kan även välja att säga att man kör för fort eller att bilen drar mer (t ex om det är vinter, då drar en Model S kanske 250 Wh/km istället för 210 Wh/km som på sommaren) Tänk även på att folk inte har dina krav på att kunna köra långt. Många tar 2-3 pauser med en fossilbil på t ex sträckan Göteborg-Malmö även om de inte behöver tanka. Med en Model S 100D behöver du faktiskt bara stanna en enda gång. Laddtid då 31 minuter. Beställa mat, äta mat, gå på toa - sen är det bara att åka igen. Du pratar om pris/prestanda. Jag pratar om ren prestanda utan hänsyn till pris. Nej, bilarna är absolut för dyra nu för privatköpare. Men det beror snarare på att utvecklingskostnaderna måste spridas på låga volymer än att batteriet är sjukt dyrt. Tror man brukar säga att batteriet står för ca 20% av bilens pris. Dvs ca 200 000:- då för en miljon-Tesla. Hur mycket kostar drivlinan på en BMW X5 som kostar kanske runt 800 000:-? Motorn? Turbon? Automatlådan? Kylaren? Avgassystemet? Är knappast jättemycket billigare va? Priserna på batterier sjunker för övrigt väldigt snabbt (Länk ) och volymerna på elbilar stiger trots allt också snabbt. Rekommenderar även att läsa detta: Länk Här är en artikel som redovisar hur batterierna på en Model S håller över tid. Länk "Teslas batterier behåller generellt sett en mycket stor del av sin kapacitet även över tid. En Teslaägare som kört nästan 36.000 mil har 93 procent av batterikapaciteten kvar. När bilen är fyra år gammal behåller i genomsnitt drygt 94 procent av batterikapaciteten." Under 36 000 mil med din X5 så har du säkert bytt EGR-ventilen 128 ggr. ;) Nej men allvarligt talat så är det inte så mycket runt drivlinan på en elbil som kan gå sönder och mycket talar för att både service och reparationskostnader blir billigare över tid än på en fossilbil. Tänk själv. Ingen kamrem/kamkedja, inga oljebyten, inga tändstift, inga tändspolar, ingen kylare/kylarvätska, ingen växellådsolja, ingen bränslepump, inga olje- eller bränslefilter, ingen risk med en massa kallstarter, en elbil drar ingen olja... Allt är så enkelt. Bara fylla på spolarvätska och köra. |
|
Citat Verdi "Ja allt pekar på att staten planerar att sätta dit elbilarna ordentligt." Stor ironi! |
|
|
Har ja nämt dina skatte tankar verdi? ja är vuxen med stor familj, betalar också skatt ,MEN ja vill att den går till välfärd ,äldreomsorg,infrastruktur mm. Inte till Bidragstagare som aldrig kommer tillföra sammhället en krona. Förståt? |
|
Verdi |
burt, Fan, du kan alltså inte heller läsa? Jag skrev ju exakt det. I två separata inlägg dessutom. Ändå lyckas du missförstå? Hur fan är det egentligen möjligt? Är du slarvig, illvillig eller bara korkad? |
|
Verdi, du argumenterar mot dig själv hela tiden men du förstår det aldrig. Du sa precis att det kostar 200 000 kr med ett batteripack som propellerar en vanlig sedan med tillfredsställande räckvidd. Eller rättare sagt, du använder dig slarvigt av något procentvärde till bilens pris, som att batteriet kostar olika i inköp beroede på om samma paket placeras i en 3, S eller X... Alltså, 200 tkr bara för bränsletanken i en elbils-sedan och därefter resten av bilen runt den... |
|
Verdi |
Det gör jag inte alls. Du bara väljer att missförstå samt vrida och vända på varenda detalj eftersom du VILL kasta skit snarare än lära dig nåt. Skulle du inte sluta raljera? Eller fattar du verkligen inte bättre angående tanken och batteriet? |
|
Saab9-5. En elmotor är inte så dyr, det är batteriet som är det dyra i drivlinan. Så att jämföra det med en bensin/dieseltank visar endast på din egen okunskap. Du måste räkna med de dyrare delarna i den fossila drivlinan för att inte jämföra äpplen med päron. Om vi kollar BMW:s priser så kostar en 540iX 541' och en M550iX kostar 790'. Släng på ett M-paket på 540iX och vi är uppe i ~590'. Då är merkostnaden för att få en större motor 200'. Det är inte priset för själv motorn, utan merkostnaden för 2 cylindrar och ca 110hk. Då verkar ju ett helt batteripaket som är den dyra delen i Teslan vara ganska billigt. |
|
|
Imponerad att det finns de som fortfarande orkar "diskutera" med Saab9-5 och ett par andra. Tveksamt om de kommer röra sig en millimeter från åsikten att elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet är skit, ja kanske ren ondska. Ni ska ha all heder av det. Om inte annat så får vi andra lite läsvärda länkar och ett och annat gott skratt. |
|
|
Vad är de att missförstå din papphatt? Ja drog ett skämt om mona ! Du ifrågasätter min vilja att betala skatt! Vem är de som är dum här ? |
|
|
Fast Teslan har ju fyra elmotorer som väger över 150 kg, nästan som BMWs sexa. Kylare finns i Model S också vad jag kan se. Varför jämför du Tesla Model S med en 550iX i en diskussion om produktionskostnader? BMWn i fråga är bland deras lönsammaste och de tjänar massvis på varje producerad bil. Model S å andra sidan, tillsammans med alla andra elbilar, har bara varit massiva förlustaffärer utan motstycke inom fordonsindustrin även när man säljer dem för miljoner per styck. Jämför istället Model S med en motsvarande fossilbil som "klarar majoritetens behov". Skoda kan sälja sin Octavia för 200 000 kr och ändå göra vinst. Sitt inte och ändra spelreglerna när det passar er. Orkar inte med dom här diskussionerna snart, jag behöver värdigt motstånd innan det hinner bli tråkigt. |
|
Verdi |
Fyra elmotorer? Wow! Vad heter den modellen? I övrigt kan du vara lugn. Tror ingen orkar "diskutera" med dig heller. |
|
Ok, det var visst två motorer i den fyrhjulsdrivna varianten och inte en liten vid varje hjul, som Tesla Semi skulle bli vad jag förstår. Skitsamma, oavsett vilket är elmotorn och strömomvandlaren varken små eller billiga grejer. Inte som att 600 kg batterier är det enda som behövs för att driva en elbil. Länk |
|
| Hyfsat självmål där 9-5. Ungefär lika kompetent som att kasta ur sig att din X5 är framhjulsdriven eller nåt. | |
| Ja, blev äntligen slutgiltigt bevisat att elbilar är billiga att bygga och varit en kassako för alla som försökt... | |
Verdi |
Ja. för det är ju det vi diskuterar... Herregud. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.