|
Sida 55 av 77
|
|
|---|---|
|
AnderZ007, vals vete tusan - känns mer som någon form av raveparty där alla dansar till varsin egen låt i otakt till allt... ;) Det är som att valla katter att försöka få vissa att hålla sig på banan, så jag ger upp den biten. :( Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Jag blir också nyfiken på Sillekrog. Verkar vara ett fint ställe som Saabis talat sig så varm om. :) Ber om ursäkt för den låga nivån men ibland kan jag inte hålla mig. Tycker det är lite roligt också. :) Särskilt när man vinner. Hehe. |
|
Det är ett lösryckt citat med citationstecken """". Hade det varit annorlunda om man tagit bort ordet vänster? "Har mycket svårt för alla troll som vill begränsa yttrandefriheten så att den passar deras agenda." Låter det bättre nu? Källan till ovannämnda blev ju inte precis geniförklarad. |
|
Verdi |
Vilken är källan? Den där tomten i Teckomatorp som rabblade upp alla gamla trötta resonemang och fördomar som finns? Vad gäller bekämpande av "fake news" och "troll" på sociala medier så är det fruktansvärt farligt och oroande. Vem ska bedöma vad som är sant? Vem ska bedöma vem som är "troll"? Tycker det luktar lite Stasi över det hela. Snart har vi ett angivarsamhälle om det fortsätter på det här viset. ps. För övrigt retar jag mig på att begreppet troll används helt fel i Sverige. Det kommer sig av fisketermen trolling. Länk Alltså INTE nåt jävla skogstroll. |
|
Sillekrog går att finna på nätet om man vill bekanta sig med sitt andra hem som blivande Tesla-ägare. Länk Notera att man även uppfört en lekpark bredvid laddarna. Män med leksaksbilar uppskattar säkerligen andra leksaker också, och man behöver ju ändå göra något medan man väntar. |
|
Verdi |
Saabis är faktiskt ett troll i den rätta bemärkelsen. Han kastar ut ett bete, i detta fall en förolämpning mot Tesla, och hoppas att någon nappar. Jag nappar ibland för att det är roligt att huggas lite. Men han borde verkligen ha vett att hålla sig borta iaf ett tag när han blivit så rejält bränd som han blev senast. :=) |
|
Saab9-5 har om inte höjt kvaliteten på debatten ändå med stor framgång höjt tonläget i och med elbilsanhängarnas kraftiga motattacker. Så vinnaren är Saab9-5, därför att han lyckades med sitt uppsåt att provocera elbilsgänget. |
|
|
El bil är en fluga=) Snart kommer kilometerskatten då blir de lika dyrt som fosila bilar. Kan löna sig att åka modellbil några år kanske.... |
|
|
Vad innebär kilometerskatten? __________________________ Livet är roligare med rak sexa |
|
|
De fanns på 80 talet på dieselbilar vet jag. Nu är det på gång igen,dock tidigast 2020. Enbart naivt att tro de blir billigare. mvh |
|
|
Nej, det lär vara en utopi att tro att elbilar kommer att vara billigare att köra än dagens fossildrivna dito i framtiden. Dock lär det vara en (kort) ekonomiskt gynnsam övergångsperiod där man försöker locka in folk till att köpa elbilar innan "fällan slår igen"... Det är som med knarklangare och nya kunder - första trippen är alltid gratis! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Ja allt pekar på att staten planerar att sätta dit elbilarna ordentligt. |
|
Nja, det vet jag inte, men det lär inte bli billigare än vad fossildrivna bilar är idag om man ser det på några års sikt. Tror man att det kommer att vara billigare lär man lura sig själv! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Johan B, Jag är helt övertygad om att det är billigare att köra elbil om 5-10 år än vad det är nu. Inte skattemässigt kanske men i inköp kommer de vara mycket billigare. Skatten kommer aldrig bli särskilt kostsam sett till totalkostnaden för en bil. Det omvända gäller såklart för fossilbilar. De kommer aldrig mer bli lika billiga att ha som de är nu. Straffskatterna kommer bara öka, med start i sommar, och den där kilometerskatten lär ju drabba fossilbilar hårt också. Så jag vet inte exakt varför ni får sån tröst i den där kilometerskatten. Trodde ni att den bara gällde elbilar? Trodde ni att fossilbilar helt plötsligt skulle få skattelättnader? Får man ens vara så naiv? ;) För övrigt betalar jag faktiskt gärna skatt. Upp till en rimlig nivå. Man märker det nu när man blivit medelålders, föräldrarna börjar bli gamla och man har barn. Då vill man att man ska kunna åka till barnakuten med sitt barn utan att behöva vänta hela natten (som vi fick göra en gång när min son hade så ont i huvudet att han kräktes och inte ens kunde sitta upp) och att mamma och pappa ska få en värdig pension (som de inte har). Mina problem med skatten är inte storleken på den utan vad de (Migrationsverket mfl) gör, och inte gör (Polisen t ex), med pengarna. Så nej, jag är alltså inte miljöpartist. |
|
Länk Mycket skrammel! |
|
|
Verdi, din och mångas syn på att betala skatt är bara en extremt dumnaiv syn. Sverige har bland världens absolut högsta skatter. Skattertrycket har under de senaste åren ökat väldigt mycket. Med nuvarande utveckling kommer Sverige mycket snart att ha världens absolut högsta skatter. Men skatterna räcker inte till. Hur intelligent är det då att konstatera att problemet är att skatterna är för låga??? Det finns flera goda exempel på länder som har mycket väl fungerande välfärd, bl a för både barn och äldre, som Verdi nämner i sitt exempel, men som har betydligt mycket lägre skattetryck än Sverige. Det finns sådana jämförbara länder som under de senaste åren har sänkt skattetrycket men ändå har bibehållit en väl fungerande välfärd. Hur kan detta hänga samman när man jämför med Sverige, där Verdi och majoriteten verkar vara för ytterligare skattehöjningar? Kan Sveriges problem verkligen förklaras med för alltför låga skatter? |
|
Verdi |
Förlåt Ulf men du är nästan komisk i ditt sätt att inte förstå skriven text. Du kan ju inte läsa. Rent tekniskt kanske du kan förstå ord för ord men du har ju ingen förmåga alls att dra korrekta slutsatser utifrån det. Eller är du bara så ivrig att måla upp mig som nån jag inte är att du inte drar dig för att ljuga? Jag skrev att jag är villig att betala skatt upp till en nivå som jag finner rimlig och jag vill ha en god samhällelig service för mina pengar. Jag har inte skrivit att jag är för skattehöjningar eller hävdat att skatterna är för låga. Bara för skojs skull, varifrån kom de tankarna? Från ditt lilla fördomscenter i främre pannloben? ps. Måste du verkligen veta så är jag övertygad om att vi skulle kunna ha ett lägre skattetryck OCH en bättre offentlig service. Det slösas så in i helvete med skattepengar idag. Pengarna finns men de används fel. Dels på fel saker men även på ett ineffektivt sätt. |
|
Etanolbilar var ju billigare ett tag tills dom plötsligt blev dyrare än fossildrivna bilar... Med det sagt, även en elbilsmotståndare som jag tror att elbilar egentligen skulle kunna bli billigare än fossildrivna bilar - rent teknologiskt. Jag tror inte elbilar skulle varit skattebefriade på alla sätt och vis om alla hade var sin, men det faller ju bort en hel del komplicerade dyra komponenter jämfört med fossildrivna bilar och det går inte åt lika mycket mankraft för att distribuera bränslet. Problemet är ju bara att det inte sker några nämnvärda framgångar på batterifronten. Elbilen blir fortfarande ett svagt alternativ till konkurrerande kraftkällor. Måhända blir de ännu något billigare men det betyder ju inte att batterier kommer kosta noll framöver. Bensinmotorn blev ju också billigare och billigare tills den inte blev det längre, och nu blir den dyrare istället. |
|
|
Hur går det att tolka Verdis inlägg som att han anser att Sveriges alla problem beror på för låga skatter? Förklara gärna steg för steg.. //Mats |
|
| Ulf: Dra ur sladden ur datorn. Du skämmer ut dig igen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.