AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.449

Kommande förbud mot diesel?

Sida 53 av 77
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Ja, sen finns det folk som har olika känslor och uppfattningar om diskussionsämnen. Folk kanske hellre diskuterar väntetider vid laddning, kösituation till Superchargers i Sillekrog än att sätta sig in i företagsekonomiska aspekter av elproduktion nattetid.

Därav förbehåller jag mig samma rätt som du att fortsätta skriva i denna tråd.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nemas problemas så länge du inte trashar ner andra pga. deras åsikter.

Det var inte själva uppfattningen om laddtiden som jag reagerade på, utan ditt raljerande om hur Tesla-ägarna upplevde situationen. Men du kanske frågade dem och kom fram till att de led när de väntade.

I vilket fall önskar jag att vi håller oss sakliga för att undvika sandlådenivån! :)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Förstår varför man väljer en elbil i dagsläget. Hämtade min Lexus IS300h igår, hybrid som rullar 3-6 km på ren el när förutsättningarna finns. Drar ca 0.5 mot min gamla 525a som drog 1.2 blandat.

Visst, jobbar man och lever som Saabis gör. Aka kör bil genom halva europa just because så är el krångligt. Då funkar diesel bättre. Sen är priset i dagsläget högt. Förbannat högt. Om man inte kan få det som företagsbil. Men laddningen kommer, vi får tio nya p-platser utanför min lägenhet med laddstolpe. Sponsrade av naturvårdsverket. Nästa bil lär bli en el-bil. Men frågan är om man hoppar på tåget lite för sent då. Gräddfilen finns ju nu med gratis laddning, inga vägtullar och ingen årskatt. Som med etanolen. Och med Dieseln..

Kommer bli spännande och se hur framtiden ser ut.

Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Det kan i denna diskussion vara intressant att lyfta blicken lite, ja vi kan flytta den till ett EU-land söder om östersjön, Polen. Ett land som får nästan tillbaka lika mycket per invånare som Sverige går "minus" Länk .

Så var ska vi börja, här kanske? Länk
Detta enda kolkraftverk (ett av flera) släpper ensamt ut motsvarande 60 procent av Sveriges totala CO2 utsläpp. Vill man sedan värma villan fungerar en kolpanna just utmärkt, Länk

Hur ser då utvecklingen av den polska bilparken ut? Länk Här den svenska som referens Länk.

Här har vi sedan bilinnehav per capita, Polen har idag fler bilar per invånare än Sverige Länk (finns även i nästa länk).
Andelen gamla bilar är i Polen vidare mycket hög Länk (finns en del att läsa här). När man ser polska hantverksbilar undrar man ju ibland hur det är ställt med avgasreningen på de dryga 20 miljoner bilarna i Polen.

Hur som, om hela den nuvarande svenska bilparken skulle skrotas ut till höga kostnader så är miljövinsten ändå snart "uppäten" av utvecklingen i EU-grannlandet Polen med en idag nästan femgånger så stor bilpark som den svenska (kring millennieskiftet år 2000 var den endast dubbelt så stor…).

Det kan lite vid sidan om noteras att den polska bilproduktionen ökat till 681 00 under 2016. "Kol-länder" Länk (se tabell 5) likt Tjeckien och Polen har ökat sin bilproduktion medan Sverige med sin rena elproduktion har halverat bilproduktionen sedan 1995 Länk ja så mycket för "miljö"...

Lyfter vi sedan blicken från EU över Atlanten till USAs, så tillverkas idag fler bilar där än före den senaste finanskrisen och fler bilar än 1995 (se änken ovan), och alla vet ju hur bilarna ser ut som säljs där? Ja, här är de tre tätplatserna i säljstatistiken 2017, 1) Länk 2) Länk och 3) Länk Dessa nätta ”pickuper” står ju för halva bilmarknaden även i en stat som Kalifornien.

Är det någon som tror att miljonerna med ram&flak sålda under 2017 i USA kommer att fasas ut i närtid? Det tror inte jag i alla fall, Länk Det handlar om statistik som sagt...

Från dessa utvikningar ovan får vi får försöka bestämma oss vad det är för problem vi ska, bör och rimligen kan lösa. Om det är de lokala miljöproblemen som ska lösas så är det den tunga yrkestrafiken och vägdamm som borde vara prio i ex. Stockholm – mer gatustädning och fler kringfartsleder för den tunga trafiken m.a.o. Någon sa elbussar, det har ju funnits tidigare och det borde väl vara ett bra alternativ idag med ny teknik, åtminstone för innerstadsbussad då busstrafiken är en stor partikelspridare. Den farliga vedeldning tror jag kanske är ett mindre problem i huvudstaden...

Anses det hela vara mer av en globalfråga som ska lösas, är det då verkligen den svenska bilparken som bör åtgärdas först ? Inte ex den polska, grekiska (större än den svenska), lettiska, etc med många fler äldre bilar, utan avgasrening alls? Utelämnar den amerikanska situationen för den kan vi ändå inte påverka från Europa.

Ja vad för åtgärder ger mest per investerad krona/euro? Det finns knappast för svenskt vidkommande någon anledning till att springa iväg och hetsa fram dåligt underbyggda beslut. Beslut som riskerar leda till onödigt dyra kostnader för de svenska skattebetalarna, försämrad konkurrenskraft samt kanske till "ren" kapitalförstöring.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Birka, köper helt ditt resonemang om att man bör förtydliga vad det är man vill åstadkomma och koppla det till mätbara faktiska mål - annars blir det lätt ett gungfly när man pratar om "miljöförbättrande åtgärder".

Kan till viss del köpa att politiker t ex. säger:
"Vi skiter i det globala miljöproblemet och riktar helt in oss på den lokala problematiken med partiklar och/eller kvävedioxider i närmiljön i Stockholm. Utifrån följande beslutsunderlag xxx kopplat mot följande mål xxx, tar vi följande beslut xxx."

Men det finns sällan någon koppling mellan uttalad målbild, faktabaserat beslutsunderlag och tydliga mätbara mål...

Håller också med om att man måste vara tydlig och lägga pengarna/åtgärderna där de ger bäst effekt utifrån uttalade mål.
"Man silar mygg och sväljer kameler," är ju ett välbekant uttryck.

När det gäller miljöfrågor är de ju sällan till sin karaktär lokala - utsläpp långt borta kan påverka oss i hög grad, t ex. kolkraftverkens utsläpp i England och Danmark påverkar oss i Sverige (och givetvis andra länder med) på samma sätt som utsläpp i östersjön på baltiska sidan påverkar hela östersjön.

Ibland kan man nog få mycket större effekt av investeringar/satsningar/omställningar om de sker på platser där reningstekniken inte är lika väl utvecklad än hos oss.

Man brukar ju generellt säga att med 30% insats, når man 70% av effekten, resterande 30% av effekten brukar kräva minst 70% mer insats. Det är de sista procenten av "förfining" som kostar mest i insats/pengar etc.
Så då kan en satsning geografiskt långt borta ge större effekt lokalt hos oss än om vi lägger pengarna här.

Mvh
Johan B

Verdi
Vad är det som kostar pengar då? För vem?

Att ta svenska skattekronor och investera i Polen är ju jättedåligt för Sveriges ekonomi. När du investerar i t ex svensk vindkraft så försvinner ju inte pengarna från jordens yta. Det skapar arbetstillfällen, vinster för vindkraftföretag, markägare får betalt osv. Mycket av det går tillbaka till systemet i form av skatt och vad man än tycker om vindsnurror så får vi ju tillskott i elnätet och, i förlängningen, billigare elpriser.

En krona till Polen är dock förlorad för alltid.

Bonus/Malus är en vinst för staten som det ser ut nu. Tanken är ju att folk inte ska välja de allra törstigaste bilarna. Man måste inte betala den där skatten. Det går att välja en annan bilmodell.

För existerande bilar är det väl ingen större skillnad på skatten?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Verdi, jag tror att man ibland får tänka lite "utanför boxen".

Dels kan en rent biståndsliknande insats i t ex. ett högeffektivt reningsverk i baltikum, ge oss bättre havsmiljö på svenska sidan av Östersjön än om vi la samma pengar på att "förfina" reningen i redan högeffektiva svenska reningsverk.

Dels kan man ju genomföra miljöförbättrande investeringar i andra länder i form av bolag som kan generera vinst för de svenska (del- eller hel-) ägarna.

Miljöförstöring har ju inte alltid karaktären av att vara helt lokal i både utsläpp och påverkan. Partiklar som släpps ut på ett ställe kan färdas flera hundra mil och påverka helt andra delar än där utsläppet sker.

Frågan är som sagt komplex...

Mvh
Johan B

An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Låter lite som när Jimmie Åkesson pläderar.
Låt våra biståndspengar verka där de gör mest nytta.
Släpp inte "skiten" hit. Hjälp istället till att rena utsläppen där de startar.
Så rätt så!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
AnderZ007, en liknelsen får stå för dig!

Mvh
Johan B

em
906
em3
M3 cab -03
Johan, angående att höja blicken, håller jag med helt!

Ska vårt land överleva, och skapa något mervärde, ska det vara att vi ligger i framkant i teknik, det kan ge framtida vinster. I "mjukvaruindustrin", där Verdi befinner sig, finns inte många sådana funderingar, även om det kan ingå i processindustrins styrning av sina fabriker.

Enkelt sammanfattat kan inte Sverige ta ansvar för hela världens väl och ve, men väl hitta bra och nödvändiga metoder, att implementera worldwide!

em3
Verdi
Nä det finns ingen framtid och inget nytänkande inom IT. Det är sen gammalt.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
I dag får vi (= svenska staten) in massor av skattepengar från fordonsflottan, kanske framförallt från dieseldrivna fordon?
Totalt sett så tar svenska samhället in mer skattepengar än någonsin tidigare,
och förbrukar mycket mera skattepengar än någonsin tidigare...

Finns det någon här (förutom Verdi?) som inbillar sig att svenska staten i framtiden, genom t ex elbilar, kommer att behöva ta in väldigt mycket mindre skattepengar?

Alla som tänker efter bara ett litet ögonblick inser nog att skattemodellen kommer förändras i takt med att fordonsflottan och samhället i övrigt förändras.
Behovet av skattemedel kommer inte att minska!
Den skattesubvention för elbilar vi ser i dag är självfallet högst tillfällig.
Förändringarna kräver investeringar, t ex att övergå till elbilar kräver investeringar dels i bilarna men också betydande investeringar i infrastruktur, mm.
Ökade kostnader och investeringar måste betalas,
även om vissa drömmare (liksom t ex Musk?) verkar tro att "någon annan för väl betala...". Vän av ordning bör ju åtminstone fråga sig; vem är då denna "någon annan"?

Varje dag pumpas vi med information om att skattemedlen är begränsade och att resurserna räcker inte till.
Ta då bara ett litet exempel: Önskar väljare/skattebetalare att skattepengarna hellre satsas i att förändra fordonsflottan (elbilar) än att de satsas i vård/skola/omsorg?
Om media skulle bestämma sig för att ställa denna fråga till svenska väljare så skulle nog elbils-hypen få sig en allvarlig törn.

Vare sig politiker, väljare eller bilköpare fattar sina beslut på fakta.
Verdi
Här kan du läsa på lite Ulf: Länk Då slipper du gissa så mycket och använda frågetecken där de inte hör hemma.

Jag får det till att 3,4% (räknade ut det förr en gång, kan komma ihåg fel decimal men nånstans där) av statens intäkter som på något sätt kan härröras till trafik, koldioxid och bränslen. Men då är det ju inte bara personbilar utan även ALLT som går på väg och fossila bränslen. Gräsklippare, mopeder, motorcyklar,, snöskotrar, motorsågar, traktorer, entreprenadmaskiner, skogstraktorer, lastbilar, bussar, dieseldrivna lok och generatorer, motorbåtar, färjor, lastfartyg, fiskebåtar osv osv.

Ska vi säga att personbilarna står för ca 2%? Hur stor andel är elbilar? Vilket stort problem för staten det måste vara... Inte kan väl det gå att hantera på bara 10-20 år? För övrigt är det självklart för mig att bilarna (elbilar eller inte) ska betala för vägnätet och annan infrastruktur kopplade till bilismen genom skatt. Däremot behöver man inte straffbeskatta elbilar på samma sätt som fossilbilar. I det korta perspektivet kommer dessutom subventionerna riktade mot elbilar att ÖKA. Hört talas om bonus/malus? Och det är nog ändå bara början. Om 20-30 år kanske elbilar börjar behandlas neutralt skattemässigt. Men då sitter jag på en strand i Spanien och dricker en cerveza eller två.;)

Investeringar i infrastruktur är i regel inte så kostsamma för ett samhälle eftersom det skapar arbetstillfällen och skatteintäkter. Inte jämfört med att skicka många miljarder utomlands för köpa av bensin och diesel. Tror vi gör av med ca 10 miljarder liter bensin och diesel i Sverige varje år. (Uppgift från 2010: Länk

Ja, vad kan det betyda för vårt handelsnetto? 2016 importerade vi varor för 1725,7 miljarder kronor och exporterade för 1910,2 miljarder. Det är väldigt bra för Sveriges ekonomi att vi har ett positivt handelsnetto. Kan vi då som land spara ytterligare några tiotals miljarder på att inte köpa in så mycket fossila bränslen och istället lägga de pengarna på inhemsk elproduktion och infrastruktur så skapas ju även fler jobb i Sverige. Det är JÄTTEBRA för oss. Det sämsta som finns är när pengar försvinner utomlands. Då är de borta för alltid. Investeringar inom landets gränser skapar istället ringar på vattnet. Skatteintäkter, arbetstillfällen...

Källa: Länk

Vill ni ha fler länkar? Jag är för övrigt jävligt trött på "gubbgissningar" och sura vanföreställningar om att bilskatterna är vad landet står och faller med... Så nästa gång nån vill skriva nåt gnälligt. Ta 5 minuter och googla och tänk till lite först.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Men Gud Verdi vilket argt och kaxigt inlägg om hur alla är korkade förutom du., när du själv inte kan räkna.

Tydligen har du bara sammanställt punktskatterna för personbilstrafiken och tror du är du fått med allt. Lustiga är att du själv skryter om hur elbilar är subventionerade men inte har med det i din lilla statsbudgetskalkyl. Följande kan också härröras till bilar

1) Moms på fordon, reparationer, drivmedel. I ett samhälle där medborgarna påtvingas dyrare teknik blir antalet transaktioner avsevärt lägre, Räkna med att stor del av den redan stora momsposten kommer från trafik.

2) Hundratusentals tjänstebilar ger förmånsskatt och arbetsgivaravgifter, dvs hamnar i posten direkt/indirekt skatt på arbete.

3) Supermiljöbilpremie påverkar inte budgeten på intäktssidan men däremot kostnadssidan.

Och så vidare - hur du än vänder och vrider på det så är det inte samhällsekonomiskt lönsamt att övergå till en dyr, långsam och ineffektiv teknik. Att medborgarna tvingas köpa bilar för 800 000 tkr istället för 350 000 tkr gör mer än "runt 3%" skillnad i plånboken.
Verdi
Och så kommer ett inlägg med en massa lösa antaganden som svar... Du sitter ju bara och gissar. Tror inte folk kommer köpa färre bilar framöver nu när vi står inför ett stort teknikskifte. Snarare tvärtom va? Men jag gissar att du tycker min gissning är sämre än din gissning. ;)

Jag betalar mer i förmånsvärde för min Tesla än jag gjorde för min Volvo.

Du missade förresten att staten drar in mer i effektskatt på elektricitet än på vägskatten. Så elen är ju inte skattebefriad heller direkt.

För övrigt är bonus/malus överfinansierat. Länk Det betyder alltså att staten drar in mer pengar i straffskatter än vad de betalar ut i miljöbonusar.

Och så avslutar du med siffror dragna ur luften och ett samband jag helt missar. Kostade din X5 350 000:-? Saken är ju att det kommer komma billigare elbilar framöver. Du får väl köpa en Nissan Leaf så länge då. Med allt inräknat så blir den klart billigare om man ser till TCO än en diesel för 350k. Länk

Så nu är folks privatekonomi problemet? Men när det gällde förmånsvärdena så månade du ju om staten? En fråga. Hur mycket mer moms betalar du på en bil för 800 000:- än för en på 350 000:-? Du som räknar så bra?

ps. För övrigt så har det inte rapporterats om några köer på superchargers i jultrafiken. I wouldn't know though. Har inte besökt en sen i somras. Brukar tvärtom sitta och mysa när jag glider förbi alla mackar där ni står och andas in dieselångor i kylan. Kan inte vara så trevligt. Eller är det det? Jag kommer inte ihåg.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Du får in mer moms på tre Volvo V70 som kollektivanställda kan köpa, jämfört med momsintäkt på noll sålda Tesla Model S som ingen av dessa tre har råd med.

Hur hade fördelningen sett ut i bonus-malus efter detta "stora teknikskifte" när alla köper supermiljöbil och ingen köper nåt annat?

Det är meningslöst att diskutera detaljerna, hur du som sagt än vrider och vänder på det så är det inte samhällsekonomiskt lönsamt att använda sig av dyrare teknik än nödvändigt.

Dessutom är det ointressant vad en Nissan Leaf kostar. Halvdyra elbilar har entrat marknaden förut bara för att läggas ner när ekonomin summeras. Jag vill veta vad elbilar egentligen behöver kosta för att vara gångbara utan att belasta vare sig statsbudget eller biltillverkarna själva. Skulle konsumenterna köpa dem ändå, utan alla subventioner från både stater och tillverkarnas aktieägare?

Verdi
Du är en sån hopplös bakåtsträvare. På 90-talet när de första datorerna med pentiumprocessor kom så kunde en sån lätt kosta 50 000:-. Hade det här varit då hade du väl pläderat för hur mycket mer moms staten får in på 10 billiga skrivmaskiner istället för en svindyr PC.

1999 köpte jag en digitalkamera för runt 7 tusen (mitt livs sämsta köp). Helt värdelös såklart. Men redan 3-4 år senare köpte jag en 2-megapixel kamera som fungerade jättebra för en bråkdel av vad den första kameran kostade.

Och vad kostade inte en 42" plasma-TV när de kom runt 2003? Länk Från 54 000:- och uppåt!

Apropå de första LCD-tv: "Det gick fortfarande inte att känna lukten av någon prisrevolution. När NEC presenterade en 42-tummare i 75 000-kronorsklassen skrev vi i anslutning till detta ”Tuffa priser med andra ord, och flera i branschen vi snackat med menar att det kan ta drygt fem år innan priserna börjar sjunka på allvar”.

Det gick lite fortare än så…"

Vad kostar en 42" platt-tv idag? Ett par tusen? Ändå är de oändligt mycket bättre än de där första som kom för drygt 15 år sen.

Jag kan räkna upp hur många såna här exempel som helst.

Om 10 år så är säkert en elbil billigare att köpa än en bensinbil. Det borde den bli iaf. Är bara volymer som saknas för att få ner priserna. Och för att nå volymer så subventioneras det. Sägs att utan Tysklands subventioner av solceller så hade det inte varit billigare per kWh än kolkraftverk idag. (kolla min länk om Indien ett par sidor bak i den här tråden)
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Tråkigt att du inte lärde dig av dina misstag och köpte en Tesla för 1 miljon eller nåt, den kostar säkert 150 000 ny framåt sommaren precis som din gamla digitalkamera.

Lyckligtvis är du också ägare till en hel del kobolt och andra värdefulla metaller så det kanske inte blir fullt ut priskrasch på din bil. Kanske till och med ökar den i värde med åren - med tanke på hur dyra elbilar börjar bli att producera?

Länk

Länk
Verdi
Det kan du ju hoppas på.

Länk

"Antalet osålda dieselbilar ökar dramatiskt hos de svenska bilhandlare. Det förebådar prisfall på dieselbilar – vilket redan skett i flera länder.

– Fortsätter detta faller dieselbilspriserna, säger Bertil Abrahamsson, vd på analysföretaget Vroom."

Länk

"Andrahandsvärdet på Tesla Model S minskar långsammare än andrahandsvärdet på bensinbilar i samma prisklass, visar en ny studie. Efter 50 000 körda miles, det vill säga två varv jorden runt, är värdeminskningen 28 procent. Jämförbara bilar från konkurrenterna minskar omkring 40 procent i värde efter samma körsträcka."

Ja jag vet inte. Men jag tror du borde oroa dig mer för dig själv och din diesel-SUV än för mig. ;)
Verdi
ps. Billigaste Teslan på blocket. Länk

Du kanske kan byta din traktor mot den (du får såklart lägga till lite pengar också) för att hamna på vinnarsidan. :p

När råvarupriserna ökar så öppnas fler gruvor. Det når jämvikt som allt annat. Än så länge är batteripriserna på väg nedåt.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.