AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.443

Kommande förbud mot diesel?

Sida 52 av 77
em
906
em3
M3 cab -03
Verdi: "Däremot så kan ju vätgas vara en biprodukt av temporär överkapacitet i elproduktionen", LOL, nej, du förstår inte mycket om energi/fysik/kemi!

Men förklara gärna hur det ska gå till, att få vätgas som biprodukt vid överkapacitet i "elproduktion", varsågod! Vilken elproduktion?
em3
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej det är du som inte förstår. Läs en gång till innan du försöker göra dig lustig.
Verdi
em3, Jag verkar veta mer än dig iaf så skratta lagom.

Länk

Tyvärr är det en del problem. Processen kräver bland annat kobolt och stora mängder elektricitet.

När jag googlar så får jag en massa länkar om "nu går det att framställa vätgas billigt" och om nya forskarupptäckter. Problemet är bara att vissa av "genombrotten" kom för flera år sen utan att höras av senare. Känns som att vätgas har varit lovande i många år. Frågan är om det nånsin blir nåt av det?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, jag vet att bränsleceller producerar el.

Bränslecellbilar kan ju ses som elbilar som tankas snabbt och själv producerar nödvändigt el momentant vid driften.

Visst är det tekniskt möjligt att använda överskottsproduktion av el till att producera vätgas.
Om det är ekonomiskt försvarbart låter jag vara osagt - nu är ju i praktiken EU (eller mer) ihopkopplat i samma elnät där man köper och säljer el beroende på vart den behövs i stunden.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Verdi
Johan B,
Njae. Verkar inte fungera helt bra eftersom de faktiskt haft negativa elpriser i Tyskland (och Danmark tror jag). Men jag håller med. Vore bättre att öka flexibiliteten i näten så att det fungerar bättre än det verkar göra idag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Elproduktionsbranschen är lite mysko och prissättningen momentant är inte alltid logisk. Jag har inte ens brytt mig om att försöka förstå systemet men jag vet att när jag var på OKG för att skriva en C-uppsats, drog de igång gasturbinerna för att producera el under en kort tid för att då blev effekten att de momentant fick bättre betalt för kärnkrafts-elen som producerades samtidigt...

Det vore givetvis smakfullt om man t ex. tillverkade vätgas av överskottsel som inte behövdes eller kunde säljas i stunden, för att på så sätt "lagra" energi för senare användning.

Mvh
Johan B

Verdi
Spotpriset är lite knepigt men kortfattat så är det designat så att ingen ska gå back på att producera elektricitet som behövs.

Dvs om 99% av elen kostar 10 öre per kWh att producera och 1% kostar 30 öre/kWh så säljs allt för 30 öre (plus avgifter/vinst). Men om behovet sjunker 1% eller mer så säljs allt för 10 öre.

Teoretiskt kan faktiskt kärnkraften tjäna på att låta en reaktor stå still eftersom de kan få mycket bättre betalt för resten om vi blir tvungna att koppla in dyr reservkraft.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Verdi, din förklaring låter bekant, kommer ihåg att det var sista elen som satte priset för tidigare billigare producerad el.

Jag kan inte detaljerna i det systemet men spontant känns det som att prissättningen enbart gynnar producenterna och konsumenterna och samhället i stort får betala överpris många gånger...

Mvh
Johan B

Verdi
Jo fast om snittpriset ska bestämma priset ut till kund så måste elproducenterna debitera varandra kors och tvärs för att få ihop det. Inte helt orimligt iofs.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, men jag misstänker att spot-prissystemet är gammalt och med modern snabb datateknologi skulle kanske momentanpriser fungera...

Men jag har som sagt inte koll på detta utan det var mer som ytliga reflektioner över ett "konstigt" prissättningssystem...

Mvh
Johan B

Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Min Gud, i veckan såg jag Tesla-människorna plåga sig öga-mot-öga för första gången i verkligheten. Stannade till vid Sillekrog och där var det en handfull Teslor på laddning utan åsynen av deras förare. Vad jag kunde se fanns det bara en plats över trots lågtrafik.

Jag tog själv en kortare toapaus, hamnade lite i kö för köpa korv samt blev uppehållen av telefonsamtal som tog längre tid än de borde.

När allt var avklarat kände jag att jag spenderat betydligt mer tid på macken än jag var bekväm med. Men Teslorna stod fortfarande där och jag antar att deras ägare åt på Daisys för femtioelfte gången i sina liv eller rullade tummar nånstans.

För min är detta den ultimata förnedringen mot sig själv, att värdesätta sin tid så illa. Det är ju inte ett utfall av fattigdom, utan tvärtom har man betalat premiumpengar för att kasta bort sin tid där och beskåda hur en överlägsen teknologi gör att medtrafikanter ankommer och försvinner från knarkhålet med ett ögonblick medan man sitter kvar där på en sorglig plats. Och det värsta är att man måste förnedra sig på nytt redan i höjd med Jönköping igen.

Det är lite som att vara mångmiljonär men ta bussen till Grekland istället för flyget för att det var några kronor billigare... very sad.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Saabis,
Men nu är det inte för att spara på några kronor som de kör Tesla, utan för att spara på vår planet.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Då hoppas jag Teslaägarna bara äter närproducerad potatis från östgötaslätterna. Vill aldrig se en Teslaägare hyckla genom att äta en banan, exempelvis.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
+1 till Saabis!
För argumenten är när man ändå behöver pausa. Tänker på kollektiv...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu blev det plötsligt väldigt osakligt och känslo-laddat igen...snart är vi inne på ren bajskastning igen! :(

Vilka personliga upplevelser man har när man tankar, äter mat, bajsar eller vad det nu må vara, är väl ändå personliga och helt irrellevanta för andra som kanske upplever det helt annorlunda.

Vissa människor älskar t ex. att köra bil aktivt medan andra ser bilkörande som en närmast passiv handling som är nödvändig för att förflytta sig mellan två punkter.

Åter till miljöfrågan och relevant fakta... :)

Mvh
Johan B

K2
348
K2
523i -97
Jag bollade in frågan om biogas av ett syfte. Många vet inte att denna idag välfungerande teknik har två fördelar.

1) Klimatmässigt är den CO2-neutral och ligger helt i linje med vad man säger sig vlija uppnå från regeringshåll inom något decennium. Märk väl, jag vill gärna se livscykelanalyser på detta.

2) Miljömässigt är utsläppen mycket låga. Kolla in länkar nedan där jag även tagit med en länk som underbygger min huvudfråga: varför subventioneras inte denna teknik i samma utsträckning som dagens hypade batteribilar, byggd på gammal 80-tals batteriteknologi?

Länk

Länk

Länk

Från senaste länken:
”Ur miljösynpunkt har biogasen stora fördelar då det är ett 100 procent förnybart bränsle. En vanlig miljöbil får högst släppa ut 120 gram koldioxid per kilometer. Kör du på ren biogas, Biogas 100, släpper du bara ut mellan 8 till 15 gram.

Med biogas i tanken kan du köra tolv gånger mellan Stockholm och Malmö innan du har släppt ut samma mängd koldioxid som en dieselbil gör på en enda resa.”

__

Till detta kan läggas att många fordon i existerande fordonspark relativt enkelt kan konverteras till gasdrift, en betydande miljöfaktor eftersom en så stor del av den totala miljöbelastningen kommer från nyproduktionen av fordon.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att göra dieselbilsalternativet lite mer "miljögynnsamt" kan man ponera att man tankar syntetisk HVO-diesel i stället - ger väldigt mycket mindre CO2-utsläpp än med vanlig diesel - typ 15-20% av dieselns CO2-utsläpp.

Länk

Men då tittar vi bara på CO2-utsläppen.

Mvh
Johan B

em
906
em3
M3 cab -03
Ja, det var/är ju NOx som är under luppen vad gäller dieseln, och den blir man inte av med genom syntetisk diesel. NOx bildning har med stökiometri och förbränningstemperatur att göra, det är dieselmotorns karaktär som ger höga halter.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Johan, intressant att du finner din diskussion om prissättning på elmarknaden vara mer relevant än jämförelser av framdrivningsteknik i bilar...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Saab9-5, visst var det lite OT, men det var faktabaserade funderingar som i förlängningen har koppling till energifrågan och kostnaden för att presumtivt använda el för att framställa t ex. vätgas för tankning.

Vi har alla olika känslor och uppfattningar om vad som känns bra eller dåligt, det kan ingen ta ifrån någon. Men likväl som en person kan finna det frustrerande att behöva stanna mer än 3 minuter för att tanka kan en annan person äta lunch i lugn och ro i en timme på samma plats...

Visst kan man tycka och påstå att "JAG skulle inte klara av att stanna så länge för att fylla på batterierna" men det innebär ju inte med automatik att en annan person har det problemet och då behöver man inte "idiotförklara" den personen av den anledningen och tillskriva denne ett problem som den kanske inte har eller upplever.

Om vi håller (ned-)värderande känslor borta från diskussionen är risken mindre att vi hamnar i bajskastarsandlådan igen... :)

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.