|
Sida 5 av 77
|
|
|---|---|
|
Försök inte blanda bort korten. Vi har pratat om bilar och du skrev: "Jag bygger det på att den stora majoriteten av planetens fossildrivna fordon är helt orenade, eller näst intill orenade, i en jämförelse med Euro 6." Det är helt enkelt inte sant eftersom majoriteten av bilarna inte är så gamla. Dessutom är det så att nya fordon körs längre sträcka per år. Merparten av transportarbetet utfös därmed av fordon som inte alls är så dåliga som du påstår, jämfört med Euro 6. Du antar att "arbetsmaskiner, som på många olika sätt används yrkesmässigt varje dag, i vissa fall dygnet runt, står för en mycket stor andel av förbrukningen av fossila bränslen." Har du något som helst belägg för det? Du påstår att "Det går att bevisa nästan hur tokiga saker som helst om man väljer att sortera ut viss statistik som passar för sina egna syften...". Det här är bland det mest okunniga som finns. Frågor av detta slag kräver statistik. Tror du på fullaste allvar att det är bättre att ställa sig i några korsningar. Har du en aning om hur många olika korsningar det finns i Asien? I stället för att skriva fler onödiga inlägg kan du väl svara på frågan hur Euro 6 i Asien skulle kunna sänka kväveoxidhalterna i svenska städer. |
|
|
Du/ni pratar om bilar. Jag pratar om samtliga förbränningsmotorer. En dumper, traktor, tvåtakts-drivet fordon är också exempel på fordon. Personbilar står bara för en del av den totala förbrukningen av fossila bränslen. Men jag har inga problem erkänna att det ändå var fel av mig att skriva "fordon" i den av dig citerade meningen. Jag menar förbrukningen av fossila bränslen i planetens samtliga förbränningsmotorer, vilket jag också skrivit om på andra ställen, som du säkerligen också känner till... Det är du som försöker blanda bort korten för jag har ALDRIG begränsat mig till enbart personbilar. Inte heller har jag begränsat mig till att ge min personliga uppfattning om kväveoxidhalterna i svenska städer. Det där är ju bara något som du hittar på. Har du helt missat t ex planetens fartygstrafik? Om vi pratar om miljöproblemen, om du är seriös och menar allvar, så skulle det väl verkligen vara på sin plats att du tar med detta i din argumentation. På vilket sätt skulle jag behöva ha belägg för mitt eget personliga antagande? För mig får du ha precis vilken personlig uppfattning du vill, och du får göra vilka egna antaganden som du vill. Men du menar att du besitter någon särskild rätt att begränsa motsvarande frihet för mig? Ibland räcker sunt förnuft bra mycket längre än all världens statistik. För mig säger det sunda förnuftet t ex att en motor som arbetar dygnet runt står för större mängd utsläpp än en motsvarande motor som arbetar bara en liten del av dygnets timmar. Om detta måste beläggas med någon statistik så får det stå för dig. Du påstår dig bevisa saker genom att felaktigt redovisa statistik. Du påstår dig bevisa något om planetens samtliga förbränningsmotorer genom att hänvisa till statistik som är begränsad enbart till personbilar. Enligt min personliga uppfattning försöker du därmed bevisa nästan hur tokiga saker som helst genom att välja ut viss statistik som tjänar dina egna syften. Du påstår att merparten av planetens transportarbete utförs av personbilar. Jag betvivlar detta och framlägger min egen uppfattning att det nog är mera troligt att tunga fordon, fartygstrafik, tågtrafik, arbetsmaskiner, o dyl, står för merparten av transportarbetet. Men oavsett om de står för merparten eller en mindre del, så utgörs deras utsläpp en högst väsentlig del av de samlade utsläppen. Vad har du för syfte när du argumenterar mot detta? Du är ju inte ute efter att seriöst diskutera utsläpp och miljöproblem. Du är bara ute efter hitta fel i det jag skriver om min personliga uppfattning. I det kan jag inte finna något gott syfte från dig, utan tvärtom. Jag ber dig att sluta med detta och i stället låta oss återvända till topic. |
|
| Sandlådenivå nu... | |
|
Den här tråden handlar om personbilar och deras andrahandsvärde. Du har fokuserat på Euro 6, som är en standard för personbilar (och lätta lastbilar), inte för tåg, flygplan, fartyg, kraftverk eller annat. Om du vill prata om annat än bilar får du väl göra det, men förvänta dig då inte att bli förstådd (med tanke på att du pratar så mycket om en standard som gäller just för personbilar) Det är du som har dragit in en massa saker som inte har inverkan på andrahandsvärdet på svenska dieselbilar. Anledningen till att kväveoxidhalterna i svenska städer är relevant (och det var därför jag bad dig svara på den frågan) är därför att det är just dessa utsläpp från dieselbilar som är argumentet för att förbjuda dem i städer. Och det är just denna sorts åtgärder som kan påverka andrahandsvärdet. Du skriver: ”Du påstår dig bevisa saker genom att felaktigt redovisa statistik. Du påstår dig bevisa något om planetens samtliga förbränningsmotorer genom att hänvisa till statistik som är begränsad enbart till personbilar. Enligt min personliga uppfattning försöker du därmed bevisa nästan hur tokiga saker som helst genom att välja ut viss statistik som tjänar dina egna syften.” Det jag skrev var: ”Dessutom är det så att nya fordon körs längre sträcka per år. Merparten av transportarbetet utfös därmed av fordon som inte alls är så dåliga som du påstår, jämfört med Euro 6.” Den jämförelsen gällde transportarbetet inom sektorn personbilar. Så det är inte alls någon missvisande statistik, eftersom diskussionen har gällt personbilar, deras andrahandsvärde och deras utsläpp samt huruvida Euro 6 är en fullgod lösning. En näst sista kommentar till dig Ulf, mer orkar jag inte diskutera med dig. Du skriver att: ”Ibland räcker sunt förnuft bra mycket längre än all världens statistik. För mig säger det sunda förnuftet t ex att en motor som arbetar dygnet runt står för större mängd utsläpp än en motsvarande motor som arbetar bara en liten del av dygnets timmar. Om detta måste beläggas med någon statistik så får det stå för dig.” Ja, vore värden så enkel så… Tänk lite! Om dessa motorer som arbetar dygnet runt är betydligt färre än personbilarna så blir ändå personbilarnas utsläpp väsentligt högre. Alltså måste du ha statistik på hur många de olika är, vilken nyttjandegrad de har och så vidare. Det krävs inte mycket sunt förnuft för att inse detta. Och den sista kommentaren: Du skriver: ”Vad har du för syfte när du argumenterar mot detta? Du är ju inte ute efter att seriöst diskutera utsläpp och miljöproblem. Du är bara ute efter hitta fel i det jag skriver om min personliga uppfattning. I det kan jag inte finna något gott syfte från dig, utan tvärtom. Jag ber dig att sluta med detta och i stället låta oss återvända till topic.” Du har ingen aning om vad mitt syfte är, men jag kan tala om det för dig. Bra diskussioner på ett forum gynnas av att deltagare inte tvärsäkert uttalar sig om saker de inte begriper sig på. Dessutom har du dragit iväg med uttalanden som inte har med andrahandsvärdet på svenska dieselbilar att göra. En annan sak som gör att ett forum håller bra kvalitet är att man diskuterar sakfrågor på ett sakligt sätt och inte bara "skriver om min personliga uppfattning". Det blir oftast mer givande för de som läser inläggen om det finns mer substans än enbart "personlig uppfattning". Jag stör mig på detta. Det är grunden till varför jag käbblat med dig, men nu orkar jag inte mer. Jag ska avsluta med att ge dig ett råd: Ha en mer laidback attityd. |
|
| Back to topic: Det konstiga är att vi ännu inte har något förbud - våra kära svenska politiker brukar inte vara sena med regler och påbud inom trafiken/för bilism. Så nog kommer det ett förbud eller alternativt att man köpa sig fri genom en avgift/skatt. | |
|
Trådens rubrik är en fråga -Kommande förbud mot diesel? Jag har svarat och min poäng har hela tiden varit att jag hävdar att något sådant förbud, mot E6 klassade bilar, kommer inte inom överskådlig tid. Som motpart till alla tidningsankor och alla lösryckta påståenden hävdar jag att för mig känns det härligt att ha två Euro 6 klassade "s k miljöbilar", som man får köra med i Oslo och på alla andra ställen, och som kommer stå sig alldeles utmärkt inom överskådlig tid. Allt annat som jag har skrivit har jag bara skrivit som svar på andra inlägg som riktat sig mot min poäng eller som svar på vad andra skrivit. Sedan finns det andra som märker ord och som försöker finna fel i min uppfattning. Men det förändringar ingenting i det som var min poäng från första början; "...något sådant förbud, mot E6 klassade bilar, kommer inte inom överskådlig tid." |
|
|
Länk Euro VI får ej köras i Oslo vid dieselförbud. Endast fordon över 3500kg. |
|
|
Det är skillnad på Euro 6, som är normen för personbilar och lätta lastbilar, samt Euro VI som är normen för lastbilar och bussar. Att Euro VI tillåts betyder alltså inte att Euro 6 tillåts per automatik. I länken som espla ger tydliggörs detta genom att skriva att undantaget gäller fordon över 3500 kg. |
|
|
Intressant att senaste numret av tyska ams har en artikel på ämnet! "Hur länge får jag fortsätta köra med diesel?" Artikeln är väldigt tysk med mycket statistik, men att ämnet nu börjar diskutera säger ju en del. Och Stuttgart är ju först ut 2018 för vissa dieselmodeller (men inte alla, som bl a Nockenwelle är inne på). Och snart kommer ju kraven på partikelfilter för bensinbilar. Tror BMW börjar utrusta sina bensinare vid modellskiftet i juli, om jag minns rätt. Tur man inte är i behov att köpa bil de närmaste 2-3 åren, det börjar bli komplicerat nu! Säger lite som Verdi, ska bli intressant vad BMW trollar fram med i5:an. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Det är väl fortfarabde så att äldre bilar med portinsprutning inte har problrm med partiklar. Direktinsprutning och magerdrift har gett bensinmotorer samma problem som dieslar. Partiklar och NOx. Därför är Eu6 nästan helt lika för bensin o diesel. Allt för några procent mindre CO2-utsläpp (ja, största besparingarna sista åren ligger i transmission och tillbehör). |
|
|
Länk Trådens rubrik är en fråga -Kommande förbud mot diesel? Jag har svarat och min poäng har hela tiden varit att jag hävdar att något sådant förbud, mot E6 klassade bilar, kommer inte inom överskådlig tid. |
|
|
Ulf, Det är inte någon som tror det heller. Vi är med andra ord överens om att man kommer kunna köra diesel (med eller utan E6) i Sverige under överskådlig framtid. Poängen är istället att skriverier om dieselns farlighet (och vissa städers förbud) påverkar människors köpbeslut och därmed också dieselbilarnas andrahandsvärde. |
|
|
Håller med. Onyanserade skriverier och framförallt onyanserade miljö-talibaner påverkar marknaden på ett sätt som saknar proportioner. (Jämför gärna att ett litet marginal-parti med extrema åsikter, som enbart har ett försvinnande litet väljarstöd, ändå kan få styra politiken i för landet avgörande frågor. Häpnadsväckande!) Därför försöker jag förenklat, klart och tydligt påpeka feltänket. Och genast möts jag av onyanserade påhopp som nästan blir personliga, för att miljötalibaner, eller liknande, inte tål att sanningen faktiskt ser lite annorlunda ut än deras uppfattning. "...något sådant förbud, mot E6 klassade bilar, kommer inte inom överskådlig tid." Vare sig i Sverige eller t ex i Stuttgart eller Paris. |
|
Verdi |
Ulf, DU är den som är onyanserad och kommer med personliga påhopp. Tillskriver bland annat mig politiska åsikter och värderingar som jag inte har. Visst, du gillar inte i3 och det kan jag respektera. Men att jämföra en liten i3 med en stor F11 är ju bara löjligt. F11 ska jämföras med Tesla Model S i så fall. Både kostnadsmässigt och storleksmässigt ligger de nära. Att du inte ser fördelarna med elbilar förstår jag verkligen inte. Jag ser ytterst få nackdelar med en elbil idag så länge man kan ladda hemma och/eller på jobbet. |
|
Snälla Verdi, som jag sagt flera gånger så är du fri att ha vilka åsikter du vill. Men jag tycker att även du bör kunna respektera att jag i flera har andra åsikter än du. Om jag tillskrivit dig något politisk åsikt eller värdering så är jag beredd be dig om ursäkt, för det är inte min mening. Citera mig gärna tack, så ska du i så fall få en ursäkt. Men hoppas i så fall du är beredd be mig om ursäkt på motsvarande grunder? |
|
|
"...Och genast möts jag av onyanserade påhopp som nästan blir personliga, för att miljötalibaner, eller liknande, inte tål att sanningen faktiskt ser lite annorlunda ut än deras uppfattning" Ser ut som att AP fått en egen Mr Trump :-D |
|
| Exakt min tanke också Kristoffer :-) | |
|
Om jag kan glädja andra tycker jag bara det känns härligt. ;-) Mr Trump är på flera sätt en härlig figur som fyller ett behov. Vi har ju de politiker och den politik som vi förtjänar, genom att rösta i demokratiska val. Och många miljoner röster fick han! Men journalister, artister, kulturarbetare, och liknande, verkar påstå att "-demokrati är utmärkt, under förutsättning folket röstar som jag vill". "-Annars ska vi se till att sänka demokratin, alltså sänka Mr Trump." Vi har väl en motsvarighet till detta i Sverige där ett litet och extremt marginalparti påverkar viktiga frågor medan näst största parti, och dem som röstar på detta, ska "frysas ut" för att de inte passar mig. F ö delar jag inte alla Mr Trumps åsikter, inte heller SD:s. Men jag anser ändå att demokratin och väljarnas röster ska fungera som avsett. Om det finns någon/några här som känner sig träffade av uttrycket "miljötalibaner eller liknande" så var det i så fall just dig/er jag åsyftade. |
|
|
Sandlådenivå, ja visst, håller absolut med om det. Jag har försökt flera gånger komma tillbaka till topic och ställer gärna upp på det, om ni vill. |
|
|
Konstigt att flera på forumet verkar vara överens om att det inte kommer något förbud mot dieselbilar inom överskådlig tid. Faktum är att det redan idag finns ett antal svenska kommuner som har möjlighet att utestänga tunga fordon i specifika miljözoner. OCH det finns ett förslag av Transportstyrelsen att detta även skall gälla för personbilar. Länk Absurt förslag har Motormännen kommenterat det hela – men bollen är i rullning så någon form av begränsningar eller ytterligare en avgift/skatt är på gång – var så säker. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.