|
Sida 48 av 77
|
|
|---|---|
|
5. Ja, så länge den är öppen för allmänheten och att Teslaägaren har en typ 2 sladd med sig. Typ 2 är europeiska standarden. 6. Ja, det är vanligt att Tesla-ägarna har adapter istället för flera sladdar. Majoriteten av laddningen sker hemma/arbetsplatsen. Det är ju en ny teknik så man är inte låst till fossilbilens mönster att [måste] åka till en påfyllningplats. |
|
|
Hur blir det vid en sådan station med 12 stolpar? Jag tvivlar lite på att de skramlat fram 1,5 MEGAWATT? Är det så att alla tolv delar på tex 500kW så att upp till fyra bilar kan man ladda med max ös, sedan går det saktare? |
|
|
30 min laddning med 50kW räcker till 25 kWh. Det kanske tar dig 15 mil. Så säg att någon skulle ställa sig där i 120 min, då har du laddat 100kWh och batterierna går dessutom långsammare när de är fulla, så riktigt så linjärt är det inte. Men då ska den Tesla-ägaren ha en total dagsetapp på ca 80-100 mil för att det ska vara nödvändigt. Antar den laddat fullt under natten innan. Sen är Tesla inte låst till Teslas laddare. De kan använda InCharge eller Clevers laddare likaväl. De flesta kör inte så långt var dag och så många elbilar finns inte att det är något direkt problem. I takt med att det blir fler bilar blir såklart infrastrukturen bättre, så fungerar ju all infrastruktursuppbyggnad. När jag kör jobbets elbil så hämtar jag den full på jobbet, kör min mil och lämnar den sedan hyfsat tom, men ställer den på laddning så full till nästa dag då nästa person ska ha den. Skönt att slippa tanka. Lätt beroendeframkallande faktiskt. |
|
| Marin849, ja, så är det vanligtvis. En 1,5 MW anslutning i någon buske är ju inte att leka med. Men det drar bra ändå med 50kW och 45 min. Typ ett lunchstopp. | |
|
Rättelse angående fråga 1 - det går faktiskt att ladda min 330e på åtminstone två olika Teslastationer i Malmö iaf. Strömmen är gratis på dessa då platserna omfattas av vanlig parkeringsavgift. Sen är det en annan fråga om man FÅR LOV att ladda där. Men vi BMWägare måste ju fortsätta att bidra med bad mojo när märket blir mer och mer miljövänligt :-) |
|
|
Är det verkligen ett sånt här ställe? Länk ------- //Lövet |
|
| Nej, ingen ”sån”. Den jag provat är grå med ”Tesla” på. | |
|
Länk Vad jag ser så är de gråa med Tesla på? |
|
Verdi |
Det går att ställa på "destination chargers" om det ska gå att ladda andra elbilar än Tesla. Brukar sitta en liten skylt som antingen säger "Electric vehicles" eller "Tesla only". Här är en bild på en av varje: Länk I övrigt så får man skilja på växelström och likström. Växelström kan gå att ladda upp till 22 kW med lite beroende på vilken laddare som sitter monterad i bilen. (32A trefas är ca 22 kW). Det vanligaste är dock 16A trefas vilket ger ca 11 kW. Det är runt 4-5 mil man får per laddningstimme och alltså inget man använder längs vägen. Däremot räcker det ju jättebra under natten. Därav namnet "destination charger". Brukar finnas på den del hotell och så. Även hemma har jag en sån. Är samma box som säljs till privatpersoner. Och hemma kan jag även ladda min i3 med den. Likström finns som Tesla Superchargers (120 kW) samt Chademo (50kW) och CCS (50 kW). Tesla Superchargers kan bara användas av Teslas egna bilar. Chademo är egentligen den asiatiska standarden som används av t ex Nissan Leaf och andra. CCS är den europeiska standarden och det är den som BMW i3 kan använda sig av. Chademo och CCS brukar sitta på samma stolpe och bara en kan användas samtidigt. Här är en bild: Länk Till en Tesla kan man köpa en Chademo-adapter så man kan ladda även på dessa stationer. Däremot så finns det idag ingen adapter till Tesla som gör att man kan ladda på CCS. CCS är den standard som det kommer satsas på framöver (för icke Tesla iaf). Först kommer 150 kW-stationer och senare även 350 kW (Porsche Mission E ska klara det tydligen). Länk Till sist. Man åker aldrig och tankar en bensinbil. Man utnyttjar i första hand tillfällen när bilen ändå står still för att ladda den. T ex när man sover, äter lunch, middag, fikar... Sen behöver man inte stå och titta på som vid bensinpumpen. Man kan ta en promenad, läsa en bok, jobba med laptopen, surfa på mobilen. Själv har jag inte laddat utanför hemmet/arbetet sen i somras. Och alltså bara stoppat i kontakten när det behövs. Hur smidigt som helst. Har aldrig varit i närheten av att få slut på el. Kommer lätt 35 mil även på vintern om jag laddar 100% (vilket man nästan aldrig gör på en Tesla då det sliter på batteriet i onödan). Det längsta jag kört är 27 mil upp till mina föräldrar och då körde jag precis som vanligt med "momsad" hastighet och hade full värme och då hade jag inte ens mer än kanske 92% laddning när jag startade. Dock smidigt att pappa har trefasuttag. Annars tar det en helg att ladda upp den igen. |
|
Helldén backar lite: För att skydda medborgarnas hälsa och de klara lagkrav vi faktisk har måste vi sätta in miljözoner på vissa gator inte minst i Stockholms innerstad. Därom är alla partier i Stockholm överens. På samma sätt som vi var 2010. Exakt inom vilka områden och när de kommer är inte bestämt utan ska fastställas av en politisk referensgrupp som nu ska tillsättas i Stockholm. Klart är att det inte blir i hela innerstaden, berör inte alla dieselbilar och det kommer inte ske före 2020. Länk Länk |
|
| Verdi: Jag förmodar att det blev ett tryckfel i att man aldrig åker och tankar en bensinbil. Sen att man står och tittar på när man tankar bilen istället för att läsa en bok eller ta en promenad det är för att boken eller promenaden måste vara så oerhört kort, för tanka en bil full med soppa tar bara någon minut, man hinner just inte något annat. | |
|
Som vanligt visar tyskarna handlingskraft när det gäller de hiskeliga dieselbilarna... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
Verdi |
Så raljant man kan vara då henke... Kör du ofta mer än 35-40 mil på en dag? Att förstå konceptet med att man i första hand laddar när man sover eller jobbar borde väl du kunna göra också? Själv har jag inte väntat en enda minut på laddning sen i juli. Inte en minut bokstavligt talat alltså. Under sommarsemestern snabbladdade ("tankade" alltså) vi 10 ggr. En majoritet av de gångerna skulle vi ändå behövt stanna för lunch, middag eller ungar som behövde rastas. Tror jag upplevde 2, möjligen 3, av de gångerna som milt betungande. Men det tar ju bara 30-40 minuter så big deal. Det är ju gratis och under resten av året behöver jag som sagt inte vänta alls. Bara koppla in kabeln 1-2 ggr i veckan. Vår i3:a har jag ALDRIG laddat utanför hemmet/jobbet. Har alltså aldrig väntat på nån laddning alls på den. I övrigt så är bilarna alltid perfekt tempererade. Man kan värma och kyla kupén före avfärd. Jätteskönt att slippa skrapa rutor eller behöva sätta sig i en solvarm bil. Jag upplever alltså livet med elbil som enklare, skönare och smidigare än med bensin/diesel. Den lilla uppoffring man gör under bilsemestern får man igen med ränta under resten av året. Bara att glida fram så gott som vibrationsfritt och ljudlöst i stan med brutalt mycket snabbare reaktioner än i princip alla andra bilar är helt otroligt. Fast som alltid så vet ni skeptiker mycket mer om hur det är... Hur var det nu räven sa om rönnbären? ;) Har lärt mig att oavsett hur positivt jag ser på upplevelsen av elbil så har jag ändå alltid fel i era ögon. Möjligt att era mer eller mindre krystade exempel om när det absoluuuuuut inte skulle fungera verkligen är problem på riktigt för er. Men det tar ju inte ifrån mig min upplevelse, eller hur? |
|
Har läst hela tråden och tycker att tonen tidvis är ganska trist mellan de som diskuterar en intressant fråga. Vi tycker olika men i grunden har vi alla här ett stort bilintresse och kanske främst till BMW men många här har ju andra bilar. Eftersom Tesla verkar väcka starka känslor ska jag "dra mitt strå till stacken"... ;-) Lägger ingen värdering i företaget eller Elon alls. Det är en spännande bil på många sätt men på andra sätt tilltalar den inte mig alls rent designmässigt. Men i det avseendet finns det ju inga rätt eller fel, smaken är delad och tur är väl det. Det som inte funkar med en Tesla för min del är att jag inte kan ta den som tjänstebil utan måste köpa den privat på ett eller annat sätt. Antingen ska den cashas och då är dom hur man än vänder sig dyra som fan! I alla fall för min plånbok. Sen kan man visst köpa dom på nån form av leasing vilket ju är populärt rent allmänt nu för tiden. Då har jag sett månadspengar på uppåt 10.000 kr. Och det svider det med i plånboken även om man laddar gratis på vägen eller i P-husen. Men mina bilar står mest hemma på gården och då är elen inte gratis. Men visst laddar man bilen billigare än när man åker till macken. Min vardagsbil, en Renault Captur (som inte är i närheten av mina BMW eller en Tesla) gör sitt vardagsjobb med bravur. Jag kör kanske 80-100 mil per månad och har då en månadskostnad (leasing, försäkring och bränsle) på ca 3300kr. Och det är ju en bra bit ifrån de 10.000 som en Tesla kostar. Inte jämförbara bilar på något sätt men att betala Tesla-pengen varje månad för min körprofil blir i min ekonomi inte på något sätt försvarbart. Men för den som kör mycket (i tjänsten och eller privat) och kan ta den som en tjänstebil med det låga förmånsvärdet inser jag att det kan vara av stort intresse. Skulle säkert resonera så om jag hade dom förutsättningarna, helt klart. Det som jag tycker är en stor nackdel med Tesla är det höga inköpspriset, hur man än resonerar måste man ju lämna ifrån sig en bra slant för att få nyckeln. Sen tycker jag dessutom att det är lite trist att dom är så vanliga, åk en sväng i Tokholm och du kommer att ha mött hur många som helst. Då tycker jag att det är roligare att ta en sväng (på sommaren) med min sjuserie. Det mötet man inte många :-) Och den är bättre utrustad än vilken Telsa som helst. Kanske inte bättre men den passar min smak bättre. Är iofs väldigt snabb med att erkänna att det inte är så kul när man måste tanka 80 liter 98-oktan :-( För de som gillar sin Tesla och har råd med den så gratulerar jag, tror ändå att Tesla är framtiden på spåret! Niklas Fransosen |
|
|
Tyvärr är det ju så att både för plånboken (när det är privata pengar) och miljön är det alltid lönsammast att köra slut på en befintlig bil, om den har avgasrening värd namnet... Jag gillar STARKT tanken på att komma hem och parkera bilen och den laddas upp över natten. Gärna också med en överdimensionerad solcellsanläggning på taket av huset. Men hur smart är styrningen av laddningen på en Tesla (eller annan elbil)? Kan man välja laddström? Kan man ställa in att "när GPS en säger att bilen är hemma ladda alltid med 3x16A mellan 0:00-6:00 upp till 80%" men när GPSsen säger att jag är på jobbets parkering ladda med 1x6A och liknande så att man kan automatisera optimal laddning? Har laddaren stöd för strömbegränsning så att man ändå kan laga mat och basta när bilen laddar, utan att lösa ut huvudsäkringarna? |
|
| Förresten, Verdi, har du separat elmätare till din laddare? Är nyfiken på om du vet hur många kWh/mil du snittar i verkligheten "inklusive allt" (förluster i laddaren, kupevärme osv). | |
Verdi |
Fransosen, Rätt! Fast en 7-serie blir ju betydligt dyrare än en Tesla om man köper båda nya. Sjuan har ju osedvanligt uselt andrahandsvärde om inte annat. :) Och visst är de vanligare än en 7-serie men betydligt ovanligare än en 5-serie som jag tycker är den mer naturliga konkurrenten ur min synvinkel. Tesla är verkligen inte felfria. Långt ifrån. Dessutom saknar de mycket i utrustningsväg. Men jag tycker det räcker till. Är ju inte lika bortskämd med överdådig utrustning som du. ;) Jag tycker egentligen det är ointressant att diskutera Tesla. Tro det eller ej. Jag är nöjd och det räcker för mig. Det som är mer intressant är ju att diskutera elbilar rent allmänt. Att det trots det ska dyka upp nån Tesla-häcklare är ju det som främst har retat mig i den här tråden. Alla är fria att tycka vad de vill om elbilar men när det hela tiden ska koka ner i hat mot Elon Musk så är det bara tröttsamt. Jag gillar inte riktigt mr Musk själv om jag ska vara ärlig. Mycket strunt som kommer från hans mun... marin849, Jo, men din gamla bil lever ju vidare. Den ersätter någon som ersätter någon som ersätter en gammal skrotad bil som gjort sitt. Nya bilar behövs alltid i systemet och då är det väl bättre att fylla på med "rätt" sort? Angående dina frågor så kan man styra precis som du efterfrågar. Den kommer ihåg inställningar med hjälp av GPS:en och du kan sätta exakt vilken A du vill ladda med. Och även styra laddningen till nattetid såklart. Har tyvärr ingen separat elmätare men nu på vintern med många korta körningar och mycket uppvärmning av kupé och batteri i förhållande till sträcka så kommer jag ungefär hälften av vad jag gör på långkörning. Så runt 400 Wh/km plus då vissa förluster vid laddningen. På sommaren runt hälften. Snitt kanske 300 Wh/km över året? Iaf om man räknar med en viss del gratis utanför hemmet. Det är klart att det inte är gratis men i kalkylen så är det en struntsumma. Men visst sparar man ändå en del pengar på att slippa tanka. Men nedsatt förmånsvärde gör också mycket. Liksom Teslas låga räntor på leasingen. Det är de tre delarna som tillsammans gör att det inte blir en total katastrof att företagsleasa en Tesla. Det är fortfarande relativt dyrt. Jag tror inte annat. Men det är billigare än 6-cylindriga tyskar. Hade Kia Stinger funnits i somras kanske det hade blivit en sån dock. Fullutrustad med väldigt fin standard för 520 tusen brutto. Albert Biermann från BMW:s M-division har varit ansvarig för modellen och den är ritad av Peter Schreyer från Audi som bland annat ritat Audi TT. De har även väldigt fina garantier på Kia. Såg en på parkeringen vid Ica Maxi i Stenhagen. Parkerade faktiskt Teslan precis bredvid. Kände mig tvungen att ta en bild med mobilen. Sen mötte jag de som hade den 10 meter senare så de såg mig ta bilden. Tyckte de log lite... :) Länk Den skulle duga åt oss. Praktisk med halvkombilucka och allt. Ljudet är lite tamt men det finns väl säkert andra avgassystem att sätta dit om man vill. :) Stingern och Teslan (och en Optima). Länk |
|
Inte så farligt ändå på vintern! Jag ligger ju på ca 850Wh/km med min e39a som jag snabbladdar på macken. De har 4 st 10-megawattsladdare. :) Gratis och gratis. Det är mycket billigare än fossilt drivmedel ändå, om man laddar hemma och inte betalar överpris för elen som man tydligen gör med en del laddstationer, ganska duktigt ordentligt överpris dessutom. Som du själv skriver är väl en stor del av nyckeln till framgång att man laddar hemma över natten, både billigast och väldigt praktiskt. |
|
|
Verdi, senast jag kollade så kostar en Tesla med det stora batteriet närmare 1,5 mio vilket är vad min sjua kostade ny. Men jag håller med dig, andrahandsvärdet på en sjua är inte så kul men jag har inte köpt den ny :-) det tillåter inte plånboken tyvärr. När jag en gång snackade med en Tesla-säljare så sa han att målgruppen för Tesla var just sjuserie och S-klass men om man bortser från priset så håller jag även med dig att 5-serie är den mest logiska modellen att jämföra med. Storleksmässigt och utrustningsmässigt. Och dom är som du säger vanligare än Teslor. Det är sant att det har blivit ett lite väl stort fokus på Teslor men det är ju faktiskt för närvarande den enda bilen som är lite större och som bara drivs med el. Alla andra bilar som finns är ju hybrider av något slag. Och Teslan är ju den enda som har vettig räckvidd om man ska jämföra med bilar som man kan ta på längre turer. Jag skulle med min tidigare nämnda körprofil gärna ha en elbil typ i3 men även den är ganska dyr. I förhållande till min vardagsbil, Capturen. Mina BMW-bilar är sommarbilor (e39:an är eg grabbens) så deras förbrukning anser jag i denna diskussion vara ointressant. Vad kostar en i3? Ska vi säga 400-450 tusen som ny. Min Renault kostar 200-tusen så där finns ju en stor skillnad som man kan lägga på bränsle eller andra kul grejer. Jag vet att man kan leasa i3:an men det kostar väl typ 4500-5000 kr per månad? Mycket pengar när det kommer ur den hårt skattade plånboken. Har inte kollat exakta siffror så jag kan ha fel. En i3 är i mina ögon en ren stadsbil och även om det går så blir det inget kul att ta på långfärden. Det är förvisso inte Capturen heller men det funkar och man behöver inte leta efter laddstolpar. Tror den drar runt 0,5 i snitt på motorvägen och det är väl inte så dumt tycker jag. Sen har vi ju Golf och Passat med deras GTE-versioner men där tycker jag att metpriset för eldriften är ohemult hög. BMW har ju numera ett gäng e-drive modeller och det är ju samma sak där, det kostar en massa mer för att få eldriften som i min smak är pinsamt dålig ur ett räckviddsperspektiv. Prövade en X5 e-drive när den kom. Första 5 meter gick på el och batteriet var slut efter en kvart. Men då buskörde jag ;-) Men ändå. Fast dessa bilar riktar sig väl ändå främst till tjänstebilföraren som får dra nytta av det låga förmånsvärdet. Det är ju bra men så länge man inte har eget företag eller tillgång till tjänstebil så kan man inte dra nytta av det. Jag får lov till att betala mina bilar helt ur egen ficka... Men utvecklingen går framåt ganska fort och nästa gång jag ska byta vardagsbilen så ska jag titta noga på elbilar. Om man dessutom kan ladda den via solpaneler på taket på huset så blir det ju rikligt intressant. Så länge våra "kära" politiker inte sabbar till det med kilometerskatt på elbilar eller nåt annat hyss då pengarna inte räcker till. En helt annat diskussion iofs. Detta är en svår fråga men som sagt, jag tror ändå att elbilar kommer starkt och är framtiden. När denna framtid är och exakt hur den ser ut är svårt att sia om men det blir ändå spännande. Och eftersom tekniken går framåt ändå fortare så löser sig nog problemet med laddning och räckvidd vad det lider. För egen del så får det trots allt vänta lite till :-) Niklas Fransosen |
|
Verdi |
Fransosen, En 100D kostar idag 1 267 500:- med metallic, panoramatak, premiumpaket och autopilot. Baspriset är 1 127 150:-. En 75D räcker dock åt de allra flesta och den kostar från 892 000:-. Man får 0-100 på 4,4 sekunder, luftfjädring, navi, backkamera, stolar med minne, glastak, spotifykonto och lite annat redan i basutförandet så egentligen behöver man inte klicka i så mycket utrustning. Till skillnad från 7-serien så håller dock Teslorna värdet ganska bra så det är svårt att göra klipp på begagnat. Men visst finns det lite att göra på att välja en 1-2 år gammal bil. De allra äldsta börjar komma ner mot 500 tusen nu också. Men då är de 4-5 år gamla och har rullat över 10 tusen mil. Jag håller inte alls med Tesla-säljaren. S-klass och 7-serie har ju fokus på baksätet och lyx. Det har definitivt inte Tesla. Nu är väl baksätet uppdaterat sen i höstas men tidigare så har baksätet varit allt annat än bekvämt. Tydligen. Har knappt suttit där själv. En annan sak är att Tesla Model S INTE är en sedan. Det är en halvkombi som lastar i princip som en kombi. En sjua hade inte fungerat för oss. 5 000:-/mån är INTE mycket pengar för en ny bil om man kör 150-200 mil i månaden. Bara bränslet kostar 1500-2000:-/mån med en bränslebil. Då blir det inte mycket kvar för skatt, försäkring, värdeminskning, service, reparationer... För övrigt så verkar även i3 hålla värdet helt ok. Den enda under 200' på blocket är en USA-import med salvage title. Hybrider gillar jag inte heller riktigt ur en teknisk synvinkel (onödigt komplexa och tråkigt att de är så slöa i el-läge) men om man gör rätt och laddar hela tiden så kan man glida in till jobbet på el och sen använda bensinmotorn på långfärd. Så ur ekonomiskt och miljömässigt perspektiv är de väl helt ok? Vad som funkar istället för Captur som går på el? Nya e-Golf ska vara trevlig. 136 hästar istället för 115 och större batteri. Ska ge 30 mil enligt NEDC, men i praktiken runt 20 mil. Vilket faktiskt räcker hyfsat om man inte åker långt ofta. Då blir det nog tröttsamt. Länk Eller en Hyundai Ioniq Electric Länk som också har ca 20 mil räckvidd i praktiken. Jag tycker även i3 fungerar. Den har också runt 20 mil i praktiken och fungerar bra i stan och på motorväg. Dess akilleshäl är ojämna landsvägar då den blir lite struttig i gången. (för kort fjädringsväg?) Och så är den lite vindkänslig... Kom även ihåg att man snart får tillbaka 60 tusen av staten när man köper en miljöklassad bil. Så efter rabatt, prut och supermiljöbonus så är de nog under 300' iaf. Även om det är mer än för en Captur så slipper man ju betala allt dyrare bränsle. Det är även billigare service och färre saker som kan gå sönder. Och så verkar de hålla värdet bättre... Kilometerskatt kan säkert komma. Men den lär ju slå på alla bilar. Förslaget som fanns i Norge (som inte blev av) skulle drabba ALLA bilar. Dock efter hur mycket de vägde och då drabbades Tesla hårdare eftersom det är tunga bilar. Det är det som är bakgrunden. Och en 7-serie är också rätt tung så... ;) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.