|
Sida 47 av 77
|
|
|---|---|
|
Hela debatten om att förbjuda en teknik har totalt tappat fästet. Sätt nivåer för utvalda utsläpp som NOx, HC, CO, PM och PN, se till att ha en realistisk cykel och mätmetod samt följ upp på produktionsfordon. Precis som tunga fordon blir behandlade och de har tydligt visat att det går att nära nog eleminera ex NOx. Sen kommer det alltid finnas en trade off mot CO2 och utmaning att hålla tillräckligt hög temp i dieselfordons avgasbehandlingar vid låg medeleffekt (läs inne i städer). Sätt krav, följ upp och förbjud inte en teknik! Sen måste jag flika in och uppmana folk i denna tråd att skärpa sig! Det haglar påhopp, personangrepp mm och det är inte acceptabelt. Bara för att ni tycker olika så behöver man inte kalla sina opponenter idioter och annat. |
|
|
Lanab, det var ett rejält lågvattenmärke! :( Återigen - försök hålla debatten med sakliga argument som tillför någon substans! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kommande förbud mot diesel? TS skrev: Efter Oslos tillfälliga förbud i vintras mot dieselbilar blev det mycket diskussion här i Sverige. Säkerligen kommer man lugnt kunna köra dieselbil utan problem i Sverige under många år framöver. Blir det förbud i Sverige blir det väl liksom i andra länder i stadskärnor i de större städerna. Men likväl kommer marknaden påverkas, hur många vågar köpa ny dieselbil när det kommer allt fler artiklar som denna: [LÄNK] Andelen sålda dieselbilar har ju redan börjat sjunka och jag tycker även i diskussionerna här på Autopower att allt fler siktar på en bensin (elalternativen är ju inte så många ännu) när de planerar för nybilsköp. Annat var det för bara ett par år sedan då diesel upplevdes som det enda rätta. Det svänger snabbt. |
|
|
Jag hävdar fortfarande att det inte är aktuellt med ett generellt förbud mot dieselfordon. Mot Euro6 klassade fordon är det inte aktuellt med förbud någonstans. Gällande Paris så har vi återigen ett sakfel här ovan från en av dem som framstår som mest fanatiska i denna tråden. Paris är en av de städer som har störst problem i Europa och där ligger förbudsivrare och miljötalibaner väldigt långt framme, men observera att inte ens där finns något förslag mot att förbjuda E6 klassade dieselar, inte ens E5! Som jag, DLC, med fler har skrivit, att förbjuda en viss teknik, och därmed hindra utvecklingen, är bara så extremt enfaldigt. Debatten bör ju självfallet handla om utsläppsnivåer (det borde väl inte behövas särskilt höga studieskulder för att begripa detta..?). Om man vill göra något åt utsläppsnivåerna så bör man självfallet prioritera rätt och sätta in åtgärder där de gör mest nytta. Finns det någon som verkligen tror att förbjuda E6, eller ens E5, klassade fordon i Sverige är rätt prioritering och gör någon reell nytta? Om den som tror detta dessutom påstår sig ha studieskulder så kan man ju börja fundera... |
|
|
Tack än en gång Johan B för dina vettiga inlägg och för att du har så stort tålamod trots det dåliga bemötande som du får utstå. Ni som inte klarar att skilja på sak och person, ni som ägnar er åt personangrepp och liknande, det säger mer om er än om dem ni angriper. Är inte detta en av de mer grundläggande sakerna ni fick lära er när ni kämpade för att nå upp i höga studieskulder? |
|
|
Väl skrivet DLC! Man blir ju irriterad - hur svårt kan det va!? Kan inte heller förstå varför man inte redan påbörjat förhandlingar om hur man ska åtgärda befintliga bilar. |
|
|
Problemet är ju att varken Svensson eller journalisterna (deras studielån kan inte vara högt) vet skillnad på Euro 6/ Euro 5 osv Det skulle ju, när polletten trillar ner kunna leda till ett högre andrahandsvärde på dom dieselbilar som är godkända. Men media älskar ju "nymodigheter" såsom Tesla och Apple. (Apple är ett kapitel i sig när det gäller skev media rapportering/gratis reklam) |
|
|
|
|
Verdi |
Länk En bråkdel av de fd BMW-förarna som nu väljer Tesla. Sekten står stark! |
| Frågan är hur stora studieskulder dessa fd BMW-förare har?;) | |
|
Nu är det inte mycket fakta och substans.... :( Bajskastning kan de väl hålla på med på andra forum, eller skapa en specifik tråd om Tesla-bilar om det känns nödvändigt. ;) Diskussionen om egenskaper hos Tesla-bilar och dess förare känns ganska OT och vinklar lätt in diskussionen på personangrepp av olika slag åt båda hållen så länge det inte handlar om tekniska frågor som miljöbelastning, laddningsfrågor, prestanda etc.! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Har kollat igenom tråden och läst mina egna inlägg. Bara en enda gång har jag gått över gränsen. Det var inlägget om studieskulder. Det ber jag om ursäkt för. Hatar själv den sortens argumentation och anser inte att studier i sig är en garanti för vettiga synpunkter. I övrigt har jag kanske varit lite raljant ibland men jag har INTE kallat folk en massa öknamn och jag har faktiskt inte ens skrivit negativt om dieselbilar förutom det faktum att de släpper ut kväveoxider och partiklar och kanske inte hör hemma i storstäder. Att någon ifrågasätter gränsvärdena och försöker avkräva mig underlag till varför gränserna ser ut som de gör är ju liksom bara trams. Hur ska jag veta det? Jag kan bara anta att gränsvärdena är satta där de är av en anledning. Jag har ändå nåt slags respekt för auktoriteter kvar. Den här allmänna "tyckonomin" där folks känslor och magkänsla är viktigare än forskning och fakta ger jag inte mycket för. För övrigt helt sjukt vad mycket fördomar, hat och bitterhet ni bär på. Sök hjälp... |
| Att vara utbildad innebär inte att man är bildad. Eller vice versa. | |
|
Vi har knappt hunnit smälta senaste höjningen av trängselskatterna innan det är dags igen. Imorgon ska det tydligen fattas beslut om ytterligare höjning. Nu har man verkligen förklarat att bilister än oönskvärda i Stockholm. Hjälper inte ens ha en elbil för komma undan evigt ökande skatter och avgifter, parkeringskostnader etc. Tur att man förflyttat sin "business" bort från vansinnet, varsågod och håll tillgodo med kvarvarande hippies. |
|
| Ja men hur blit det då? Något nytt inom detta ämne? | |
|
Ang Tesla. Ser att det byggs tankstationer för Tesla. Ser också att det bara är Tesla som tankar på dessa "Teslastationer". 1. Kan andra elbilar tanka där? 2. Om inte var tankar de? 3. Är det gratis att tanka för Tesla? 4. Kan Tesla tanka på övriga tankstationer för el? Om Teslas stationer enbart är för Tesla så låter det som om BMW skulle ha egna bränslestationer som endast kan tankas av en BMW-bil. |
|
|
1) Nej 2) Vid betydligt sämre laddstolpar som är spridda lite över landet 3) Ja, för alla med Model S, kommer inte bli gratis för Model 3. 4) Ja ------- //Lövet |
|
| Hade säkert varit en bra ide att låta andra tanka på Teslas stationer mot betalning, men jag misstänker starkt att det på de flesta ställen ändå är fullt med bara Tesla-bilar. | |
|
Jo jag har så klart sett lite laddstolpar här och där. Men ex.vis på Maxis parkering i Mellbystrand är det minst 12 elstolpar för Tesla. Lite brösttoner absolut och bra reklam. Börjar bli smått intresserad faktiskt av Tesla Model S. BMW/Audi/MB måste ha lite panik nu... 5. Kan alla Tesla tanka på valfri stolpe. 6. Har de adapter eller? |
|
|
Om det säljs många Tesla så blir det snart fullt på en 12-stolpars Teslamack. Som står där i 30 - 180 min. Inte kul att komma som bil nr.13... Fö tack för svaren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.