|
Sida 45 av 77
|
|
|---|---|
|
Eller så han inspiration att skriva om ängsliga och trendkänsliga elbilsfanatiker, vem vet..? //Mats |
|
|
Om nu politikerna är så måna om sina medborgares liv & hälsa vore det väl dags att förbjuda tobaken som dödar fler människor flera gånger om än vad samtliga fordons utsläpp gör. Istället för att tvinga folk att köpa "eldrivna leksaksbilar för vuxna" Fritt fram för er som vill ha en sådan, men att försöka låtsas om att man bry sig om sin befolkning är knappast ett hållbart argument... |
|
Verdi |
Fanatiker. Låtsasbilar. Ja jävlar. Vilket jävla mörker. |
|
Ur Agenda på SVT sön 10 dec. Sammanfattat.. Det har visat sig att dieselbilar släpper ut 4—5 ggr mer än tillåtet, så därför är det viktigt att vi så fort som möjligt inför miljözoner. Inte viktigare att åtgärda ev fel på bilarna? Mp tyckte i debatten att det var meningslöst då det inte gjorde någon nytta att uppdatera mjukvara. Finns ju annat man kan göra, ex. eftermontera en noxfälla gärna tillsammans med SCR som BWM gjort på nya 520d säger jag är ett bättre alternativ på nya och befintliga bilar som biltillverkare ska betala? |
|
|
Haha, kul giftpil där, Verdi, en del har inte bildning, och därmed begränsad förståelse och kapacitet att analysera, så är det.... Lite seriöst, som jag försökte lägga fram, perspektivet och framtiden, kommer att kantas av mer eller mindre idiotiska beslut av politiker, som ofta inte förstår, men ska försöka få med sig flertalet av valboskapen, då blir det ett antal orelevanta beslut. Som en vanlig samhällsmedborgare gäller det att läsa av och paddla fram i denna sörja.... till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända.. |
|
|
Det ör väl enkelt. Förbjud alla fossilbilar nu direkt. Alla måste köra elbil annars inget alls. Det blir gott om plats på vägarna. Obs inga ambulanser eller brandbilar heller utan el. Case closed. Gäller hela världen - Indien, Kina m m... |
|
| Lugn Verdi - ibland när vi retar dig blir du som en cyklist. Ta oss inte på så stort allvar, alla vi älskar dig och gillar när du tillför personlighet till forumet <3 | |
|
"MP tyckte i debatten" återigen ett fint exempel. |
|
|
Dieselskandalen handlade väl om att biltillverkare hade varit, ska vi säg oärliga med siffrorna... Vad kallar vi då detta. Länk Vi läser här Naturvårdsverkets ingress och får veta om 5500 döda. Vägtrafiken stod ju enligt källan som åberopas för 1300 uppskattade förtida döda av totalen 5500, dvs det alarmtal som Naturvårdsverket har i ingressen här - för att sedan direkt prata om dieselpersonbilar. Vad är detta om inte vilseledande, ja rent oärligt skrivet? Det är ju tämligen lätt att dra fel slutsatser av det som står, även om det är smart gjort, ja ungefär som VWs förhållningssätt till sina siffror…fast värre. Enligt rapporten som siffran 5500 bygger på, där nu vägtrafikens andel var 1300 så framgår det ju att lastbilar och bussar står för 2/3 delar av utsläppen av NOx och PM2,5. Dieselpersonbilar stod enligt källan för 11 procent av vägtrafikens total av NOx, Tabell A1 på sidan 66. Det är dessa 11 procent (2010 års siffror) texten under alarmtalet 5500 sedan handlar om, ja det är den andel som växt med 7 procent, hu,va, katastrof. Hur många fler förtida döda handlar det om, ett möjligt hypotetiskt dödsfall? I samma rapport/källa uppskattades att 1000 ”förtida döda” av totalen på 5500 berodde på vedeldning…hej eller kanske hejdå igen.... Här har vi Naturvårdsverkets egna graf över ”blodbadet”... Länk Märkt att Naturvårdsverket väljer just 2011 när man ska räkna om personbilarnas procentuella ökning till 2015, inte 2010 eller 2005 :) Max effekt! Ska vi säga att det står 1-1 mellan bilproducenterna och Naturvårdsverket när det kommer till att dra en vals och skarva med siffror. Skandal kanske någon skulle kalla det? Tobak lär i övrigt fortfarande vara tillåtet i Stockholm efter 2020, fast det skördar 4000 liv per år. Ja, det gäller att prioritera i folkhälsoarbetet. |
|
Verdi |
Fast det totala utsläppet av kväveoxider är inte relevant. Det är bara i tät stadstrafik det blir problem eftersom halten då blir för hög samtidigt som många människor befinner sig där och andas in skiten. Nu har fossila bränslen även en massa andra problem så det här är bara ETT argument mot diesel. Diesel är dött. Jag gillar dieselsexor själv och har haft många såna. Men ibland måste man inse att det finns andra värden än sin egen bil. Roligt också att vissa här måste åkalla nån slags konspirationsteori för att få ihop sin världsbild. Jaha, så Naturvårdsverket styr hela jorden? Det är ju jättemånga städer som infört och planerar att införa förbud mot diesel. Intressant att Naturvårdsverkets "lögner" fått sånt genomslag. Och trots att det finns konsensus globalt för detta så kräver ni bevis från mig? Googla själv. Lär inte direkt vara svårt att hitta. ps. För övrigt så är min "eldrivna leksaksbil" väldigt mycket snabbare och roligare att köra än till och med min gamla M550d. Men det avfärdar ni med att jag är "trendkänslig elbilsfanatiker". Ja, det kanske jag har blivit på sätt och vis. Svårt att inte bli det när man kör Tesla. ;) |
|
Ja du trollet, är du ute med foliehatten och konspiriirationer igen, ja du är i alla fall ganska underhållande :) Stod jag inte nyss på din ignioere-lista? Föresten var det inte du som nyss länkade till kunskapens källa, där någon vass ”Fredrik typ” knåpat ihop en artikel om att städer som Mexico City med 21 miljoner invånare, med fler bilar än i hela Sverige utan avgasrrening, Paris 11 miljoner med förorter, KAN komma att förbjuda dieseln, ja eller så kommer man det INTE ungefär, spännande... Måste vara spännande att åka Tesla eller om det nu var en Tasla, puh och ha kvällspressen som ett filter mot omvärlden.... |
|
Verdi |
Oj vad du försöker Birka. Men vet du? Du förlorar. Eller nej. Du har redan förlorat. Sorry. |
|
vi kan väl säga oavgjort :) |
|
Verdi |
Är det du som är han i svart eller? Ensam mot världen? |
|
Eftersom dieselbilar nu bevisligen (?) inte orsakar 5.500 svensksrs plötsliga död, vad tror ni om att låta tekniken ha sin gilla gång (som den alltid har)? I kombination med press på biltillverkarna, höjd trängselskatt på bilar med verkliga utsläpp över vissa gränser (som kontrolleras med "verklig körning" tester i samband med besiktning) och Bonus Malus! Borde ge en lagom snabb och smidig övergång så bilägare inte åker på en plötslig ekonomisk smäll och teknik och infrastruktur hinner med 😀 |
|
|
Verdi, nu var faktiskt inte mitt inlägg riktat mot dig (vilket jag jag förstår att det framstår som), utan mot lövets svep att de som problematiserar frågeställningen om rimligheten med att införa ett dieselförbud i Stockholm skulle vara "Inskränkta besserwissergubbar som hatar allt som har med förändring att göra." //Mats |
|
|
Avfärdar man fakta som nonsens utan att presentera några rimliga fakta själv och kallar alla andra som inte tänker och tycker som en själv för idioter - ja då hamnar vi väldigt nära religiös fanatism! Men jag får ju tydligen inte tycka något eftersom jag inte har några skulder hos CSN....men var får jag då debattera som trots allt har väldigt många högskolepoäng med toppbetyg? En lämplig titel på en kommande bok kanske i stället skulle vara: "Tesla-talibanism - eller hur vi förfalskade och förvred fakta och lät den korkade allmänheten stå för miljardnotan efter ineffektiva miljöexperiment." För nu tillbaka debatten till FAKTA, så vi kan komma framåt utan att fastna i bajskastning på sandlådenivå! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Fakta: gränsvärden för luftkvalitet överskrids på vissa platser i våra städer. Att förbjuda de som släpper ut mest skit anses då vara en rimlig åtgärd. Inte bara i Sverige. Ni behöver inte gå längre än till Oslo. Vad är det jag ska bevisa? |
|
Inget? Men det är fortfarande ett fullt möjligt alternativ att förbjuda utsläppen istället för bilarna! |
|
|
Problemet är att det inte finns någon nu presenterad fakta som styrker påståendet av effekterna. Gränsvärden är en sak som kan sättas helt godtyckligt - i detta fallet verkar så vara fallet eftersom utredningen om "5500 förtida dödsfall" verkar vara en av de viktigaste grunderna för beslutet. En "lösning" på problemet kan då vara att man helt enkelt ändrar (höjer) gränsvärdet utifrån nya och bättre studier där man ser mer nyktert på problematiken... Ska man föra en saklig och ärlig debatt måste man tydligt framlägga fakta som kan vägas mot varandra för att man ska kunna göra en rimlig helhetsbedömning av kostnad kontra effekt. Att man suboptimerat kan lösa ett problem på en plats är en sak - men vad får det för konsekvenser i det stora hela och vad kostar det? Sedan får man fråga sig om den kostnaden hade fått mycket större och bredare effekt om den hade satsats på något annat - den "helhet" som du själv har varit inne på att jag och andra saknar insikt om. Ska man vara krass och nu verkligen vill förbättra miljön finns det några få men radikala åtgärder man kan göra. Det första kan vara att helt enkelt förbjuda privat trafik helt där det vistas många människor på relativt liten yta - då skulle både luftkvalitet, bullernivåer, påkörningar/olyckor och allmän trängsel minskas kraftigt...givetvis på bekostnad av många andra faktorer/områden som få eller kanske nästan inga är beredda att göra uppoffringar inom. Frågan är komplex och det finns inga enkla lösningar! Därför bör man lyfta fram fakta inom alla områden utan att fastna i att man kan lösa ett litet fragment av de totala problemen med en i övrigt rimligtvis ineffektiv och för allmänheten extremt dyr lagstiftning. Avfärdar man framförd fakta som går emot sin egen övertygelse som "nonsens" och därefter kallar de som presenterar denna fakta för idioter, har man väldigt mycket att förklara - annars blir det bara opportunism eller i värsta fall fanatism. Oavsett vilket blir det inte klädsamt i debatten då det tenderar att döda den helt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.