|
Sida 44 av 77
|
|
|---|---|
|
Själv ser jag egentligen ingen direkt anledning att sluta använda fossilt bränsle för tidigt. När det börjar bli jobbigt att pumpa upp kommer det bränslet bli dyrare och reglera sig själv. Eller så kommer någon på ett fantastiskt sätt att tillverka syntetiskt bränsle med lite tomatplantor och solsken. Med all sannolikhet har vi då samtidigt fått ner miljöbelastningen som uppstår vid t.ex. tillverkning av batterier. Jag stör mig rätt hårt på att vi kör omkring i "onödigt dåliga" bilar som släpper ut massvis med andra saker än de ska släppa ut (koldioxid och vatten). Det vore så enkelt att åtgärda det, men det är bara politikerna som kan göra det (oavsett vad ni säger kommer inte många kryssa i "bra avgasrening" i tillbehörslistan och betala 10000 kr om det inte är kopplat till någon morot). Diskussionen om antal döda som pågått i några sidor nu - är den ens relevant? Det finns ju inga säkra data ändå så allt är ändå uppskatningar, särskilt eftersom man inte har en samlad bild av den verkliga mängden utsläpp. Dessutom är det ju så att alldeles oavsett hur många man anser att man kan visa som dör eller inte så finns det fortfarande ingen som helst anledning att släppa ut ett endaste dugg mer än nödvändigt i avgasröret!! Om det bara vore lika för alla tillverkare skulle ju ingen bry sig (eller ha något val) om bilarna ökade i pris med någon tusenlapp eller fem. Diskussionen i tråden har fastnat i samma "tjäbbel" som politikerna där man står på var sin sida och argumenterar för sin sak i en hel mandatperiod, men ingen har fattat några beslut om att fixa till avgasreningen så att problemet försvinner och frågan blir en icke-fråga. Förresten, "Borgmästarna i storstäderna Paris, Mexiko city, Madrid och Aten" de har naturligtvis genom tiotals år av forskning kommit fram till att det är bättre att förbjuda ett problem än att lösa det? :) PS. Jag minns fortfarande min grannes totalt oförstående min när jag sa "jag vägrar ha några orenade förbränningsmotorer på mina ägor" apropå att jag använder elmaskiner ist för förgasarskrutt som väsnas, ryker, stinker och kladdar ner. |
|
|
Detta ser ju hemskt ut Länk /Anders |
|
|
+1 till marin! Angående oljekonsumtionen ökar den för varje år kraftigt. Detta trots att bilindustrin minskar sin konsumtion. Olja och naturgas går åt till mycket! Till exempel för tillverkning av kläder och plaster. |
|
|
Tack Johan B, dina sakliga inlägg gillas. Din uthållighet och att du orkar vara så överseende med vissa individers trams är än mer imponerande. Tack! |
|
| Verdi; var det du som tipsade om att jag kan vara en av de misstänkta för att ha orsakat branden..? | |
Verdi |
Tänk vad många Teslor som rullar nu. Börjar visa sig med alla bilar som börjat fatta eld. Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Flera dödsfall också. De där jävla Teslorna är ena riktiga dödsfällor. Passa er. |
|
Hur man är vrider sig, är bakändan bak..... Kommer någon ihåg debatten för en 20 år sedan, då vi skulle börja källsortera avfall, men det fanns ingen uppbyggd industri för att ta hand om de olika fraktionerna, så det mesta eldades upp eller deponerades? Jag vet inte om det är mycket bättre idag, men sannolikt är det en större del av sorterat avfall som kan återvinnas. Vinsten var att börja förbereda människor och marknaden på det som kanske kommer att ta en generation till, att fungera. Jag ser på bränslefrågan för fordon på samma sätt, skillnaden är att här ska bilindustrin drivas att producera mer hållbara lösningar, medans konsumenter skulle lära sig att sorter avfall för hållbarhet och resursoptimering. Vad vi ser idag med möjligt dieselförbud lokalt, är förmodligen signalpolitik för att få fabrikanter av fordon att styra över sina framtida fabrikslinor. Detta spel har, enligt mig, pågått i flera decennier, vem minns inte "Rosenfjärt" som stolt drev igenom stora subventioner för etanoldrift, vilket de flesta om inte förr, utan nu inser inte är en hållbar lösning för fordon. Det blev en parentes, i sökandet av hållbarhet. Man kan hålla på så här länge, jag ser dieselförbuden som en ytterligare liten åtstramning på att fossila bränslen har en bortre parentes, men jag tror den parentesen är flera tiotals år bort i tiden. Det kommer att sakta förändras, precis som det gjort i 50 år, 70-talets "oljekriser" var de första tecknen på oljans ändlighet, och prisdrivande för oljestaterna. Förbrukningen per körd km fick fokus och sedan har den långsamma omställningen förfinats med åren. Jag tror inte på någon drastisk förändring, och ser varje vår fram emot att "rasta" min M3:a en solig dag :) |
|
Verdi |
Olja finns det väldigt mycket av. Tror inte det tar slut på länge. Nya fyndigheter hittas hela tiden. "Peak oil" var bara en myt. Men det är ju inte där motivationen finns utan det handlar om utsläpp av växthusgaser som ska minskas. Jag har gärna en sportbil som går på bensin när/om jag får råd och tid. Men vanliga bruksbilar? Njae. |
|
Ja, enig med dig om att mänskligheten i snabb takt snabb takt förändrar den fysiska balansen på jorden. Vi har ingen aning om hur det påverkar, jag är lite skeptisk till den hysteriska växthusdebatten, det är allt för många "forskare" som har det som sin utkomst..... Ett tips, skaffa dig tid, kanske har du råd, det behöver inte kosta så mycket, för min del är M3:an hittills den billigaste av min bilpark!? Ja, så är det, billigast per körd km och den enda som stått sig i värde, lycklig över att våga ta steget! em3 till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända.. |
|
Verdi |
em3, Det där med växthuseffekten törs jag inte ha så stora åsikter om. Men jag antar att det trots allt stämmer. Vore ju den största konspirationen i världshistorien annars. :) Finns ju rätt starka ekonomiska krafter som verkar i motsatt riktning också så båda sidorna drivs ju av sekundära motiv. Ska jag ha sportbil så ska jag köra på bana. Det kostar och det tar tid. Inte populärt att dra till Gelleråsen eller Mantorp en helg och lämna frun ensam hemma med småbarnen. :) Har testat att ha M2 både som bruksbil och som extrabil men ärligt talat så kände jag mest en tomhet och en stress att nu måste jag utnyttja bilen ordentligt när jag ändå har den. Det kom inte naturligt. Ett alternativ till sportbil och bankörning är att skaffa en cab, som du har. Men då räcker det med en vanlig 335i E93 eller liknande. Behöver egentligen inte vara en M-bil. En tanke jag haft är att skaffa en cab med hardtop istället för i3:an. Gärna med dragkrok som jag saknar just nu. Då får jag många bilar i en. Jag får bruksbil med god komfort, glidarbil på sommaren, dragbil... Fast i3:an är oslagbart billig också. Och så gillar jag den lilla mupp-bilen på nåt avigt sätt. :) |
|
Ja, jag längtar inte till en bana, mer känsla på 70-90-väg med böjar, en förlängning av motorcykelnjutning, för min del. Men även att bara glida runt på sommaren, och kunna accelerera då och då, =min drive. till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända.. |
|
Verdi |
em3, Jo med en cab så behöver man inte köra så fort för att få glädje av den. En M2 i lagliga hastigheter är sjukt tråkig. Man sitter mest och stressar upp sig för att man inte får valuta för pengarna utan bara hård fjädring och bullrig kupé. Sålde den delvis för att den fick mig att köra som en galning. Var ju enda sättet att få nån njutning från den. :-) Den här vore väl ok som året-runt bil? xDrive och allt. :) Länk |
|
Länk Det var länge sen Daniel Hallden (MP) förbjöd nåt, så nu är det dags för förbjuda ”könsstereotyp reklam”, dvs alla människor som syns i reklam i offentliga utrymmen måste vara hen eller extremt påklädda, möjligen heltäckande burka så ingen blir provocerad av att identifiera könet på modellen. Det är oklart ännu hur många tusen människor som dör i förtid varje år av könsstereotyp reklam, men jag hoppas man forskar om detta. |
|
| Nu visar du bara åter igen att du inte kan förmå dig själv att se utanför din lilla gubbslems-bubbla, hoppas verkligen att du inte har barn. | |
| Hahaha, jag trodde först Verdi skrev det där men du är visst nån annan. Haldén är ju Messias för Verdi och jag uppdaterar denna tråd febrilt för höra hans hyllning till det nya förbudet. | |
| Jag bara älskar den här meningen som så vackert beskriver MPs politik "Det var länge sen X (MP) förbjöd nåt, så nu..." | |
|
Saabis: Den där Trump. Han är rätt vettig eller hur? ------- //Lövet |
|
| Vilken tråd! Kul! Trodde också att denna stora ilska kom från Verdi som normalt är argast på sidan... förbjud allt - helt rätt väg att gå! | |
Verdi |
Vad har allt det här med nåt att göra? Respektlöst dravel. Skönt att ha stöd från de jag respekterar iaf. Ni andra lär ju inte direkt ha några skulder hos CSN om man säger så. Idioter. |
|
Om Fredrik Backman vill skriva en ny bok om en man som heter Ove så finns gott om inspiration här. Inskränkta besserwissergubbar som hatar allt som har med förändring att göra. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.