AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.462

Kommande förbud mot diesel?

Sida 43 av 77
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Verdi: Givetvis! Men det fyller ju på sig själv. Och det finns inget självändamål i att det ska fyllas på med just elbilar i dagsläget, speciellt när det är pseudo-miljöbilar som en V90 hybrid som har minsta möjliga skatt och släpper ut precis lika mycket som en äldre bil egentligen.
Menar bara att statliga pengar skall användas där de gör störst klimatnytta och att vi inte ska ha så mycket nymodighetspolitik som skiftar varje år.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Beppo helt rätt att titta på verkligheten istället. Om vi kan få bort EN Renault är ju en bonus.
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Alldeles oavsett vad man tycker ang diesel- kontra eldrift tycker jag att vi som skattebetalare och konsumenter har rätt att kräva att beslut tas, och argumenteras för, på sakliga grunder. De 5500 dödsfallen som hänvisas till som ett argument emot dieselbil är ju uppenbarligen inte beroende på dieselbilen allena så redan där har man ju uppenbarligen avvikit från sakligheten. En annan faktor som inte heller redovisas i undersökningen är hur mycket av utvecklingen som beror på hur långt bilar körs nu jfrt med tidigare år, d v s hur mycket trafikarbete som utförs till dagens utsläpp jfrt med tidigare. Inte heller redovisar man, såvitt jag kan se, vilka utsläppsnivåer man skulle hamna på om dieselbilarna försvann.

Skulle jag gärna också se någon kalkyl på kostnaderna för att förbjuda dieselbilarna. Och vilka andra miljöåtgärder skulle kunna göras för samma pengar och vilka vinster skulle det kunna ge?
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Nu var det enligt källan Miljöinstitutet i Umeå uppskattningsvis 1300 personer som dog i "förtid" av avgaser, 1000 av vedeldning, varav siffran 5500 var alla uppskattade ”förtida” dödsfall pga av partiklar i luften.

Med den precision som studien använder, med vad jag kan se tämligen grova (och förmodligen nödvändiga) förenklingar för att kunna räkna – så är det vi kan säga att vedeldning och avgaser från vägtrafiken mellan tumme och pekfinger är ungefär lika farligt samt att vägdamm inte heller är särskilt hälsosamt. Undrar fortfarande över detta med vedeldnings farlighet? Det hänns som det är ett väldig teoretiskt resonemang här.

Om man tittar på sidan 66 i studien som givit upphov till siffran 5500, så finns det några rätt intressanta uppgifter under rubriken,
"Table A 1: National NOx and PM2.5 emissions from road transport in 2010"
All vehicles 100%,
Gasoline cars 3%,
Ethanol/gasoline cars 1%,
Gas/gasoline cars 0%,
Diesel cars 11%,
Diesel heavy duty trucks 47%,
Gasoline light duty trucks 1%,
Diesel light duty trucks 9%.
Diesel bus 9%.

En summering av tabell.
Det ä det alltså enligt denna studie "lastbilstrafiken" som svarar för 57 % av totalen av NOx emissioner från vägtrafiken. Bensinbilar står för 23 %, dieselbilar för 11 % och bussar drivna med diesel 9 procent.

När vi tittar på partiklar (PM2,5) är det åter lastbilarna som svarar för 59 procent av totalen, följt av persondieslar 24 procent, dieselbussarna med 8 procent samt bensinbilen med sina 7 procent.

Vips så faller väl ganska mycket av argumenten mot personbilsdieslar, i alla fall utifrån denna studie. Det är som synes lastbilstrafiken som både vad gäller partiklar (PM2,5) och NOx står för huvuddelen av emissionerna från vägtrafikeni Sverige.

Så hur många av de i denna studie uppskattade 1300 som dör i ”förtid” (vad det nu betyder) beror på avgaser från just dieselpersonbilar?

Enligt studien ger alltså "vedeldning" mellan sju och fyra gånger fler ”förtida döda” per år jämfört med dieseldrivna personbilar…..hejhej…

För att ge det teoretiskt uppskattade "vedeldningsproblemet" lite proportioner kan det som referens nämnas att en snabb googling på www ger, att 4000 dör av rökning varje år i Sverige och 5000-7000 av alkohol, ja om vi tänker nu på förtida död och folkhälsa…..
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Birka,

Tack för ett lysande svar och redogörelse!

Min respekt för somliga politikers argumentation faller från en redan låg till nivå till en absolut bottenivå..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Birka, lysande!

Det är den typen av fakta som jag eftersträvat i beslutsprocessen och den allmänna miljödebatten!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Verdi
Fast ni är ju baraextremt fokuserade på att försvara era bilar...
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Vissa kanske, men inte alla. Vill bara inte att huvudlös politik följs av ännu mer huvudlös politik. Och man ska alltid basera beslut på fakta, inte som nu: först bestämma sig för beslut, därefter selektera fram ”fakta” som påstådd grund för beslut!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...ooops, nu blev Verdi trampad på tårna när det kom fram fakta (om än utifrån en hel del hypotetiska förenklingar)! :(

Du får väl ge dig - när det presenteras rena fakta, vänder du det till att det enbart är ett försvar för att behålla bilar!

Tror du på allvar att gemene man hade accepterat miljözons-argumenten om de fått Birkas fakta presenterade i debatten?
Beslut som kostar miljarder får marginella folkhälsofrämjande effekter - hade samma pengar satsats på något bättre, hade effekterna varit ofantligt mycket större!

Nu återstår bara att det framkommer någon trovärdig definition på begreppet "förtida död" för att man ska kunna göra en rimlighetsanalys av debatten...

Saklighet och transparens är nödvändigt för en ärlig och öppen debatt där samhället kan ta RÄTT beslut!
Annars blir det bara en jädra pajkastning där olika intresse-/lobbygrupper lyckas driva igenom sin egen agenda på allmänhetens bekostnad.

Mvh
Johan B

Verdi
Personligen struntar jag i det där förbudet. Bara roligt att se er vrida er som maskar på kroken. ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Verdi du uppför dig som ett oseriöst troll som inte tillför något sakligt i debatten! :(

Jag struntar egentligen i själva miljözonsbesluten och dess konsekvenser för de drabbar mig inte alls (i nuvarande utformning/spridning).

Men det jag blir riktigt irriterad över är hur olika lobbygrupper och "nyttiga idioter" som ovetande springer deras ärenden, förvrider/förfalskar fakta samt slänger sig med rena lögner och därmed får igenom beslut som kostar allmänheten många miljarder - lögner som är förklädda i påstådd vetenskaplighet.
Det som gör det hela ännu värre är att besluten dessutom får marginell effekt utifrån uttalade syften.

Detta beslut är givetvis långt i från det enda i samhällspolitiken som följer ett sådant mönster - snarare ett av många, men ändå ett som är intressant att debattera på ett bilforum!

Men det har ju blivit "modernt" att skrika "FAKE NEWS!" när fakta presenteras som går emot makthavare eller intressenter i lukrativa frågor...så vi får väl en "bajskastningsnivå" på debatten. :(

Mvh
Johan B

Verdi
Folk tror på det de vill tro på. Blir så tydligt här när ni förkastar allt som går emot bilar och omfamnar det som är i linje med vad ni redan tycker. Vet inte vad jag ska kalla en sån "debatt".
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Verdi, var nu vänlig och presentera sakliga fakta som stödjer miljözons-beslutet!

Du har hittills kategoriskt förkastat all fakta som går emot dina egna tankar - det liknar mer en religiöst övertygad predikant/fanatiker som skriker "Hädelse!" så fort det börjar bli svårt att argumentera emot sakligt.
Ska man kalla det för Tesla-taliban? ;)

Jag väljer att tro på saklighet, vetenskaplighet och öppenhet i debatt!

Mvh
Johan B

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det handlar inte om fakta, det handlar om progress. Fossildrift är passé, vare sig entusiaster vill det eller inte.
Verdi
Johan B,
Du ser. Nu kallar du mig öknamn också.

Varför blev det ett sånt jävla liv över VW och utsläppsfusket om det inte spelar nån roll? Varför finns det ens gränsvärden när det tydligen är rena hälsokosten?

För övrigt så finns debatten utanför Sveriges gränser också. Men "konspirationen" kanske är världsomspännande?

I vilket fall är dieseln dödsdömd.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lus, om du vänder dig mot mina argument, missar du hela poängen!

Jag är emot osakligheten och lögner i debatt/beslutsprocesser i det stora hela - miljözonsbeslutet blir bara ett "intressant diskussionsobjekt" för att exemplifiera detta!

Att fossildrivna bilar kan vara passé om några år är ingen orimlig hypotes, men vägen dit bör inte drivas av lögner.

Mvh
Johan B

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Johan, jag har redan förklarat vad jag tror ligger bakom det som presenteras som underlag för besluten. Oavsett vad som ligger till grund för det så är resultatet progress, utveckling.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Verdi, du missar smileyn om det är frågan kring "Tesla-Taliban" du menar!
Eller menar du något annat?

Var nu god och presentera trovärdiga fakta som styrker beslutsprocessen i miljözonsbeslutet (som är det som diskuteras)!

Mvh
Johan B

Verdi
Jag har ingen bevisbörda. Över hela Europa diskuteras dieselförbud som lösning på den dåliga luften. Tror knappast det är taget ur luften. (!)

Länk

"Borgmästarna i storstäderna Paris, Mexiko city, Madrid och Aten har kommit desto längre och är överens om att stoppa alla dieseldrivna bilar och lastbilar senast 2025. Det är om bara åtta år."

Du ser ju själv. Konsensus över HELA VÄRLDEN är att dieslar måste bort från våra städer.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, du har "bevisbörda" när du avfärdar framlagda fakta som "nonsens"!

Att det finns vissa städer i världen som har fruktansvärt dålig luftkvalitet råder det ingen tvekan om och där biltrafiken dessutom står för ansenliga mängder av de ohälsosamma ämnena (men oftast är det i kombination med många andra faktorer med som t ex. dåligt/obefintligt renad industri) - men hittills har ju inget sakligt försvarbart argument framkommit när det gäller det svenska miljözonsbeslutet.
Underlagets "siffror" verkar ju sakna rimlig substans.

Du har ju själv påtalat att de skadliga kväveoxiderna produceras lokalt och då kan man ju inte överföra förhållanden från en helt annan stad i världen och applicera det på t ex. Stockholm.

Lus, att det finns makthavare som redan har bestämt sig för "bilfri" innerstad eller fossilfria transporter, må vara en sak (kalla det progress om du vill) men att förkläda vägen dit med lögner är inte hederligt och bör därmed rimligtvis nagelfaras och kritiseras!

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.