AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.492

Kommande förbud mot diesel?

Sida 42 av 77
Verdi
Johan B,
Jag tycker du saknar lite överblick och det mesta du skriver handlar om att du vill fortsätta med diesel och försöker hitta andra problem som på nåt sätt skulle rättfärdiga det.

För övrigt så har du nog aldrig kört en elbil eftersom du listar "bromsar" som ett problem. Ja, bilen är tyngre men du bromsar nästan aldrig med bromsarna så de slits faktiskt mycket mindre än på en fossilbil.

Verdi
Johan B,
Fast du vet faktiskt inte om de 5500 är högt eller lågt räknat. Du bara avfärdar det som flummiga floskler. Kan bara tolka det som att du vet bättre? Vad har du för inblick i detta som gör att du kan avgöra det?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Verdi, jag vet inte hur många som dör i förtid och hur lång tid "förtid" är.
Poängen är att INGEN vet det men ändå använder man dessa argument som det viktigaste slagträet i debatten!

Du tillskriver mig tankar och åsikter jag inte har!
Jag ser inget självändamål i att fortsätta med dieseldrift (har för övrigt även en bensinbil om det nu är av intresse att veta), men att utifrån tyckande och ideologiskt synsätt, ta beslut i miljöns namn är inte rätt!
Lägg krutet där man får mest effekt för pengarna och grunda besluten i vetenskaplighet för maximal nytta.

Det jag vänder mig mot (återigen!) är den totala avsaknaden av fakta i argumentationen och då kan vem som helst påstå vad som helst...det blir som religion där man aldrig kan få fram riktiga fakta.

Jag listade snabbt ett antal olika faktiska miljöproblem som kvarstår med en personbil oavsett hur denna drivs - jag kan köpa att problemet med slitagepartiklar från bromsar kanske är mindre på en bil som har energiåtervinning via bromsar, men problemet finns där fortfarande så fort det sker fysisk kontakt mellan bromsbelägg och bromsskivor.
Poängen här är att det inte är framdrivningssystemet som är problemet utan själva bilen i sig.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Om man ska se till det som diskuteras i tråden nu, tror jag vi är fel mottagare för politikernas argumentation. Det de kommunicerar ut och lutar sig mot faktamässigt, gissar jag är retorik som ska få massan att förstå varför beslut fattas. Gemene man är troligtvis varken tillräckligt intresserad, insatt eller engagerad för att ifrågasätta retorik eller underlag i de flesta frågor.
Om det politiska beslutet tagits för att främja miljö, främja progressivitet i bilismen, så räcker kanske dessa "fakta" för att folk ska acceptera förändringar, medan "initierade" kanske skulle kunna få en annan, förklarande bild om frågorna verkligen ställdes till beslutande personer. Kanske.
Verdi
Aldrig att en elbil kommer i närheten av att belasta luften med lika mycket partiklar som en fossilbil. Och definitivt inga kväveoxider. :)

Nä nu orkar jag inte. Nu är nivån så tramsig att det liknar ingenting.
Verdi,
jag har inga problem att skilja på det. Min poäng är att Hellden (och sorgligt nog många andra politiker) inte kan det. Antingen av ideologiska skäl eller för att de helt enkelt är idioter på ett eller annat sätt.

Tror att förslagen är rätt dyra att genomföra. Dels notan till privatpersoner som behöver ny bil. Kapitalförstöringen för i princip alla dieselbilar då de lär åka på ett värdetapp. Sen ska ju det hela efterlevas också, med kontroller och allt vad det innebär.

Hade vi tjänat typ 10 år av mindre utsläpp och incitament för att utveckla elbilar så är det väl inget problem. Heller inte om det var resultat av noggranna studier och en långsiktig plan. Men så är knappast fallet. Dels hoppar vi från den ena dåliga lösningen till den andra, och dels så är marknaden ändå på väg åt rätt håll i en relativt snar framtid.

När det gäller de svenska kärnkraftverken så är de nog dömda, även de gamla. Det är bara en tidsfråga. Och det är väl positivt på sitt sätt. Men problemet är att vi inte har någon realistisk ersättning för dem. Vind och sol kan täcka upp, men är inte lika pålitligt (nåja). Och dessutom går det en fantastisk mängd solceller och snurror på en enstaka gammaldags reaktor.

Tror nog vi kommer lösa det på något sätt, men även i den debatten så är det väldigt enkla argument och billiga poänger. Personligen skulle jag helst se att man kikade på de nya generationerna kärnkraftverk men det är väl tyvärr en död fråga i Sverige.
Verdi
Nimgaard,
Jag har viss insikt i kärnkraftsbranschen och vad jag vet så planeras det för drift av befintliga verk fram till 40-talet åtminstone. Sen kan visserligen politikerna ställa till det men jag litar på att S och M tillsammans ser till att säkra en stabil elproduktion. MP, C och de andra stollarna litar jag inte alls på.

Tyvärr tror jag inte det finns ekonomi i att bygga nya reaktorer med dagens låga elpriser. Jag tycker kärnkraft är bra. Gillar inte riktigt vindsnurror och solenergi kommer aldrig bli nåt att räkna med på riktigt här i Sverige.

Jag har tyvärr ingen aning om vilka möjligheter det finns att idag använda mer av vattenkraften som reglerkraft. Som magasinen ser ut idag tror jag att det inte går att göra så mycket mer än vi redan gör. Lite vatten måste släppas på hela tiden oavsett så att inte älven torkar ut. Att bygga ut älvarna mer vet jag inte om det är möjligt/önskvärt heller.

Att importera solel från södra Europa kanske skulle gå? Eller vindsnurror ute till havs där de inte stör. Det vore det bästa för blåser till havs gör det ju nästan alltid. Sommar som vinter, dag som natt.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Lite tråkigt att Verdi inte kan orkar hålla nivå i tråden...eh varför detta brinnande hat mot förbränningsmotorn? :)
Är inte det ett tämligen genialt koncept?

Apropå köra runt med massor av tunga bilbatterier har vi ju denna klassiker

Det går givetvis att i sann postmodernistisk anda att påstå att 13875 personer dör varje år av hjärtinfarkt orsakad av vedeldning, eller 5560 av vägdamm eller 1300 av avgaser. Ja det går givetvis att utifrån, ska vi säga magkänsla att påstå vad som helst och skapa egna faktoider.

Det som väcker mina varningsklockor för aktuell studie är siffrorna för vedeldning och då inte bara siffran 1000 dödsfall per år, som jag helt enkelt inte troor på.
Men hade ett miljöinstitut i en stad som Umeå kunnat komma fram till att vedeldning är farligare än bilavgaser?
Något säger mig att hade man fått fram ett sådant resultatet, ja då hade man gått hem och masserat siffermaterialet igen...

Frågan är vidare om det är klokt att ta beslut med stora ekonomiska konsekvenser utifrån enbart faktoider och känslor?
Verdi
Birka,
Skön inställning. Det kommer forskningsrapporter som du avfärdar eftersom du "helt enkelt inte tror på dem". Och så den obligatoriska foliehattsteorin på det.

Jag hatar inga bilar. Så sent som i år har jag haft 2 dieselbilar och 1 bensinbil. Dock valde jag bort de av ekonomiska och känslomässiga anledningar. Tycker mina bilar är klockrena idag. Det var det länge sen jag tyckte. Alltid var det något som skavde.

Tror jag haft 9 bilar de senaste 18 månaderna så jag har lite att jämföra med. Ändå blir jag inte trodd när jag säger att jag föredrar el framför bensin/diesel. Jag anses vara offer för hjärntvätt och allt möjligt.

Var lite orolig för luften förut när jag bodde längs Kungsgatan i Uppsala (som ligger över gränsvärdena ibland) och vår son var nyfödd. Men nu har vi flyttat ut från stan och andas ren lantluft. :)

I övrigt bryr jag mig inte så hårt om miljön. Har inget miljösamvete på det sättet.

ps. Kul med Prius-jämförelsen. Där fick du mig allt!
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Ah, nu är du ute och "vevar" igen Verdi..., men som sagt, det gör mig inget alls, utan trollandet får stå för dig :)

Kan säga så här, jag har läst tillräckligt med forskning och är tillräckligt gammal för att våga ha en egen "åsikt" :)

Men det går ju bra att läsa källan själv Verdi, så slipper du folihatta så förskräckligt....

Rapporten säger att 1000 (ett jämnt och bra tal) uppskattas dö av vedeldning och 1300 av avgaser.
Men om man tittar på ingångsvärdena går det ju lätt att se att osäkerheterna är så pass stora att resultat förmodligen relativt lätt kunde ha blivit det omvända, eller hur?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hur många länder utanför Norden har ren el att ladda elbilar med?
Transocean
Ren el finns inte. Teoretiskt ja, men inte i praktiken. Du kanske tänker på Norge som producerar el med vattenkraft utan utsläpp? Men grejen är att det finns sjökablar från Norge till Tyskland, på dagtid då fabrikerna i Tyskland går för fullt exporterar Norge massa ekoström till Tyskland som själv producerar för lite ström efter att Merkel stängde alla atomreaktorer. Ström i Tyskland kommer per idag från BRUNKOL och VIND. Och från tsjekkiska kärnreaktorer :-) Importeras....men man kan i alla fall påstå att man inte längre har lokal atomkraft i stickkontakten.

På nattetid produceras det fortsatt lika mycket ström som på dagtid i Tyskland; då är behovet dock mycket mindre. Då importerar Norge el från brunkol, vindmöllar och kärnkraftverk :-) Genom samma sjökabeln....så de allra flesta som laddar Teslan sin hemma här på berget laddar den faktiskt med brunkol

Verdi
Birka, Du är uppenbarligen bara ute efter att provocera så trollet är nog du. Sätter dig på samma ignore-lista som Ulf530 och Saab9-5. Tack.

För övrigt är det tragikomiskt att se hur folk som helt klart inte bryr sig ett skit om utsläpp helt plötsligt ser en massa miljöproblem när det handlar om elbilar. Själv väljer jag 100 ggr hellre tysk kol än saudisk olja. Och även om elen produceras av kolkraft så blir det ju inga lokala utsläpp, eller hur? ;-)
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Verdi OK förstår, nej att räkna baklänges är inte alltid så enkelt

:)

rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
@Verdi finns alltid två sidor på ett mynt. Du kunde ju lika väl läst => det här de senaste åren varit en häxjakt på bilar. Varför inte titta på allt för att förbättra vår luft, planet osv. och var lika tufft mot allt. Bilen är långt ifrån källan till allt ont så att säga. Titta på kött industrin, man kan köra rätt långt med en diesel för vad det kostar miljön att producera kött (yes co2 inte nox i den jämförelsen) sedan kastar vi nästan 50% av all mat vi köper hörde jag nyligen det borde det vara straffskatt på...
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
Det här med förtida dödsfall...snälla någon hur mycket skit som vi dagligen stoppar i oss kortar vår livslängd och då pratar jag bara om lagliga saker, socker, fett, tobak, alkohol. För att inte nämna vad det kostar vår planet och samhälle... 2 liter läsk bra mycket billigare än en liter fossilt drivmedel.

Men trots allt detta lever vi längre :)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det som är intressant i fallet med de påstådda 5500 dödsfallen är ju att kväveoxidutsläppen markant har minskat sedan 1990, trots att dieselbilarnas kraftiga antalsökning sedan 2011 har bromsat upp minskningen. Vad jag minns så låg det inte drivor med döda kroppar på trottoarerna 1990....
Jag tycker självklart att vi ska göra vad vi kan för att minska både lokala utsläpp och klimatpåverkan. Däremot så tycker jag inte om att man har så snabba kast. Inför förändringarna gradvis, och gör inte dieselbilar (oavsett renhetsgrad) förbjudna över en natt. Använd tex trängselskattesystemet åt att differentiera bilar utifrån deras utsläpp.
Att man öht klassade dieselbilar som miljöbilar är ju så korkat så det behöver man inte ens kommentera...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Lika korkat som att subventionera nytillverkning av en bil med 40000kr som sedan kör 1000mil/år och därmed knappt ens klimatkompenserar sin egen tillverkning. ;)
Det hade varit bättre att betala efterkonvertering på fem bilar som redan finns.
Verdi
Beppo,
Att det var värre förr är väl inget argument? Förr dog ju folk pga asbest, hormoslyr och annan skit. Ska vi då tillåta andra ämnen som är skadliga för att de ändå är bättre än de var förr?

marin849,
En bilpark består av nya bilar, nästan nya bilar, medelgamla bilar, gamla bilar, vrak... Om man då fyller på uppifrån med elbilar så kommer de ju att ta sig ner till de billigare prisklasserna så småningom. För fylla på med nya bilar måste ju göras om vi inte ska bli som Kuba eller Nordkorea och köra runt med en massa skrot. Det finns andra skäl till nya bilar också. Säkerhet inte minst. En ny bil är ofta dramatiskt mycket säkrare än motsvarande bil för 20-30 år sen.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Verdi,
Det var inte så jag menade. Jag menar att använda skräckpropaganda och påskina att dieselbilarna är massmördare med 5500 årliga liv på samvetet är lite överdrivet. Faktum kvarstår: Kväveoxidhalterna är mycket lägre nu än de var 1990. Att dieselbilarna har blivit så många fler, så att minskningen planat ut är ett problem, och det skyller jag på korkade politiker och billobby på. Jag tycker inte att vi ska fortsätta med dieselspåret!
Men jag tycker inte att vi ska vända från ena sidan till den andra så fort! Det slår omkull folks ekonomier och kanske försenar den övergång till utsläppsfria bilar som vi båda vill se. Om jag inte kan sälja min dieselsnurra till ett rimligt andrahandsvärde, så kommer jag heller inte ha råd att byta till ett utsläppsfritt fordon. Utan då får jag åka runt i "traktorn" tills det blir skrot.
Eller så får jag börja använda någon av mina bensinkärror igen som vardagsbil... :)
Sedan tycker jag inte att man ska straffa bort ett specifikt bränsle eller teknik. Om nu BMW 520D släpper ut så lite så att 150 st sådana motsvarar EN renault, då ska väl den premieras för detta?
Inför vettiga certifieringstester och använd trängselskattesystemet för att straffa de som släpper ut mycket. Då kanske det inte gör så mycket om en skitgris råkar köra in i sthlm EN gång. Men ska man åka in till stan varje dag, kanske det finns behov av att byta till något som är renare.

Personligen tycker jag inte alls om dieselmotorer och har aldrig gjort det. Inte bara av utsläppsskäl, utan även för den trista gångkulturen. Jag äger trots det två dieselbilar själv, och det är primärt för att det inte funnits vettiga alternativ. Jag VILLE INTE köpa en diesel när jag beställde min F30, men eftersom det bara var dieslar man ville sälja så hade en 320i med motsvarande utrustning kostat mig ca 55000:- mer än 320D, och hade då ett förmodat markant sämre andrahandsvärde då ALLA ville ha dieselbilar (och awd, därav Xdrive trots att BMW är roligare som rwd. Audi däremot behöver quattro för att vara gångbart...)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.