|
Sida 4 av 77
|
|
|---|---|
| Man får inte glömma bort att de de offentliga kostnaderna inte bara är just kostnader. Alla arbeten som utförs är värdeskapande, mer eller mindre, oavsett om de utförs i privat eller offentlig sektor. Det är först när pengar används till något som inte är värdeskapande som det bara blir en kostnad. | |
|
"Sverige, du har absolut en poäng. Om jag fick välja fritt utan tanke på ekonomi så skulle jag föredra en motsvarande bensinbil. Men har du verkligen kört en modern 6-cylindrig 3-liters diesel med riktig automatlåda? För mig är det ingen som helst tvekan om att den känns och upplevs som en riktigt bil." Har tyvärr inte kört nån ny(are) dieselsexa. Aldrig gillat automat, dock inte heller provat de senaste. Kör en liten slö oljebrännare i jobbet (Berlingo). --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Sverige; Då bör du nog testa innan du uttalar dig så bergsäkert. Jag tror det finns en god chans att du skulle ändra uppfattning(?). T ex så blir jag fortfarande imponerad av den åtta-stegade ZF-lådan när man får testa den lite aktivt i sportläget. Då ska du ändå vet att i mina referenser finns bl a mer än 30 års erfarenhet av rätt många olika motorer och växellådor inom motorsportern. "För mig är det ingen som helst tvekan om att den känns och upplevs som en riktigt bil." PS: Som jag sagt på annan plats, även vår lilla "klena" 118d fungerar faktiskt överraskande alert och bra med manuell låda. Att jämföra med att jag för 10 år sedan ansåg att diesel och manuell låda i kombination var en omöjlighet. Utvecklingen går framåt! Känns härligt att ha två Euro 6 klassade "miljöbilar", som man för köra med i Oslo och på alla andra ställen, och som kommer stå sig alldeles utmärkt inom överskådlig tid. |
|
|
Bergsäkert? "Att jämföra med att jag för 10 år sedan ansåg att diesel och manuell låda i kombination var en omöjlighet." För att det inte går att varva så mkt med en diesel, eller varför skulle det vara en omöjlighet? |
|
|
Så du anser inte att följande påstående har nån bärighet (längre)... ;) "En (manuel) bensinare kör man, medans en oljebrännare (med pensionärsväxel) åker man med." --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Ulf530: Euro 6 är första utgåvan där dieselbilarna har i princip samma krav som bensinbilarna så så långt är ditt resonemang rätt. Tyvärr är de verkliga utsläppen löjligt mkt högre speciellt med tanke på att de flesta dieslar stänger av avgasreningen i olika steg beroende på temperatur. Detta är inte direkt otillåtet. För Sverige med vinter och kanske kortkörningar är inte en Euro6 diesel någon som helst garanti för justa avgaser. | |
|
Ja, att tro att problemen med dieselavgaser är lösta med Euro 6 är orimligt. Läser man vilka gränsvärden som tillåts enligt standarden så går det inte att från dem säga att städerna kommer att få ren luft. Och som marin849 skriver, så kan vi inte utgå från att utsläppen i verkligheten blir så låga som standarden föreskriver. Diskuterar vi andrahandsvärden så bör man också ha i tanke att många köpare av begagnade bilar inte har kunskapen att skilja på dieselbilar med olika miljöklassningar. De kommer att tänka i termer diesel och då får motortypen ett sämre rykte (vilket den i och för sig förtjänar) och det kan påverka andrahandsvärdena. När det gäller elbilar och statens skatteintäkter så finns det väl ingen anledning att utgå från något annat än att mindre skatteintäkter via bränsleskatter kommer att leda till höjda skattesatser på bensin och diesel. |
|
| Det står i en av testrapporterna i kölvattnet från dieselskandalerna om vilka sorters fusksystem olika tillverkare använder. Obs detta är inte samma som VWs fusk som är ett otillåtet fusk. | |
|
Sverige; Jag menade bara att för mig personligen så var känslan fel i en manuellt växlad äldre diesel. Framförallt handlade det nog om att dieselmotorernas karaktär var så kort och stegningen i lådan var så stor att det kändes väldigt mycket on/off. I dag har detta uppenbarligen (lite överraskande för mig) förbättrats högst väsentligt. För mig är känslan en helt annan och jag vågar lova dig att känslan är inte på något sätt jämförbar med en Berlingo... Testa gärna själv så kommer du att se! Men framförallt, testa en modern 6-cyl 3-liters diesel med en riktig automatlåda så kommer du förmodligen att häpna. Jag är absolut ingen dieselfantast. Med referenser bl a till motorsporten så föredrar jag bensinmotorer. BMW:s raka bensinsexa är absolut en av mina favoriter. Men det finns andra orsaker, framförallt privatekonomiska, som gör att jag väljer diesel. Och jag är faktiskt väldigt nöjd med våra två BMW-dieslar. (Jag har även några andra dieselfordon med vilka jag inte är lika nöjd...). |
|
|
För mig personligen och mitt eget miljösamvete är det fullt tillräckligt att köra Euro 6 klassade fordon. Om vi kunde åstadkomma att 80% av Asiens fordon, eller helst 80% av planetens fordon, skulle vara renade på motsvarande sätt så skulle hela problemet med utsläpp från fossildrivna fordon vara löst. Detta skulle betyda oändligt mycket mera för miljön än om 10% av jordens fordonsflotta byttes till el-bilar. Jämför detta med att om hela Sveriges fordonsflotta i morgon dag byttes ut mot el-bilar så skulle det inte ens få en mätbar effekt på planetens utsläpp. Man får argumentera precis hur man vill, men fakta är att det för den globala miljöns skull inte spelar någon som helst roll om marknadsföring och propaganda lyckas lura några få individer i Sverige att köpa el-bil. Den som har ett äkta miljösamvete och som verkligen vill göra en egen insats för den globala miljön ska självfallet söka andra vägar än att köpa sig en el-bil att köra med i Sverige. Men visst kan det kanske hjälpa någon att lura sig själv till att köpa sig ur sitt eget dåliga samvete... Känns härligt att ha två Euro 6 klassade "s k miljöbilar", som man för köra med i Oslo och på alla andra ställen, och som kommer stå sig alldeles utmärkt inom överskådlig tid. (För er som märker ord har jag lagt till s k, vilket utläses "så kallade..." |
|
|
Ulf, det är så mycket i ditt inlägg som är galet, men du kan väl börja med att förklara hur du kommit fram till att: "Om vi kunde åstadkomma att 80% av Asiens fordon, eller helst 80% av planetens fordon, skulle vara renade på motsvarande sätt så skulle hela problemet med utsläpp från fossildrivna fordon vara löst." |
|
|
Nej det har jag inte lust att förklara. Det är min personliga uppfattning som jag skaffat mig genom flera års studier i ämnet. Jag står för min uppfattning. Du är ju bara ute efter att argumentera mot det jag skriver. Men du är hjärtligt välkommen att argumentera för din egen uppfattning. Jag bygger det på att den stora majoriteten av planetens fossildrivna fordon är helt orenade, eller näst intill orenade, i en jämförelse med Euro 6. Utsläppen från Euro 6 klassade motorer är alldeles oerhört mycket mindre än utsläppen från orenade äldre motorer som dessutom har extremt hög förbrukning. Om du har den minsta lilla kompetens inom området, eller bara sunt förnuft, så är jag övertygad att du håller mig mig i sak, åtminstone i huvudsak, att: Det skulle göra oändligt mycket större nytta för de globala utsläppen att rena alla planetens förbränningsmotorer och sänka förbrukningen, än att några få individer i Sverige köper nya el-bilar. Eller har du motsatt uppfattning? |
|
|
Det här är inte en fråga om personliga uppfattningar. Utsläppen från Euro 6 klassade fordon är inte alls alldeles oerhört mycket mindre. Det är bara att läsa gränsvärdena. Dessutom följer inte av dessa att det är en tillräckligt låg nivå. Majoriteten av all bilkörning som sker görs av bilar som är max tio år gamla. Jämfört med dem är Euro 6 ett ganska litet steg och det är orimligt att påstå att det skulle göra den stora skillnad du påstår. Ditt svar är så vagt så jag utgår från att du inte har belägg för ditt påstående. Om man har kompetens inom området och sunt förnuft kan man omöjligtvis hålla med dig om det du påstår. Den som har sunt förnuft fattar givetvis att det är en totalt irrelevant jämförelse "att rena alla planetens förbränningsmotorer och sänka förbrukningen, än att några få individer i Sverige köper nya el-bilar." Eftersom kostnaderna för att "rena alla planetens förbränningsmotorer" är oerhört mycket större än att köpa några få elbilar så är det en fullständigt meningslös jämförelse. Det du skriver (inte bara i dessa inlägg) är så tokigt att du framstår som ett klockrent exempel på Dunning-Kruger-effekten. |
|
|
Ulf din 530 är farligt nära helt orenad på vintern den med. Den bästa bilen för miljön är en Eu4 eller Eu5 liten bensinbil som brukas måttligt. Den släpper inte ut mycket av något och den har fungerande rening hela tiden samt har ej problem med partikelutsläpp som de nya bensinarna. Den behöver heller inte nytillverkas varje år om man behåller den i några år. |
|
|
Ja du Nockenwelle, så tokigt det kan vara. Men jag är glad ändå om jag, som Toker, kan roa dig och andra. ;-) Det hedrar dig att du ändå kan erkänna att min tes stämmer, åtminstone i grova drag. Till den delen handlar det ju ändå om din egen personliga uppfattning. De som köper el-bil i Sverige verkar i många fall inbilla sig att de har gjort en reell insats för den globala miljön och många av dem blir väldigt upprörda om man påpekar att den enda nytta de gör i stort är att döva sitt eget dåliga miljösamvete. Jag är mycket tveksam till att din uppgift stämmer att majoriteten av totala förbrukningen av planetens förbränningsmotorer skulle ske med motorer av årsmodell 2006 eller senare, eller av motorer som är renade till den nivån. Det är ju ändå en nästan ofattbart stor mängd fossila bränslen som förbrukas i Asien, i t ex Indien och Kina, och i tredje världen, där avgasreningen i många fall knappt ens existerar! Möjligen att det gäller som du skriver personbilar, och kanske framförallt i i-världen, som ju bara utgör en del av totala förbrukningen, men jag tillåter mig nog vara lite tveksam även till den uppgiften. |
|
|
Ulf, problemet är att du inte roar, när du skriver tvärsäkert om saker du inte har koll på. När det gäller personbilar i västvärlden så är det dels så att medelåldern ligger kring tio år, men det är de nya bilarna som körs längst per år. I folkrika länder som sent har blivit stora billänder, t ex Indien och Kina, är bilparken snarast nyare än i Europa och USA, eftersom försäljningen ökat så kraftigt de senaste tio åren. Läs t ex denna rapport: Länk Bland annat kan man där läsa att "Currently we estimate that by 2017 the average age of cars will increase from 3 years to 4.5 years" Dina fantasier om Euro 6 saknar verklighetsförankring. Dessutom är ditt resonemang fel på ett annat sätt. Det som gör att dieselbilar förbjuds i städer är till stor del deras höga utsläpp av kväveoxider. Ska vi få ner dessa utsläpp i Europa hjälper inte Euro 6 i Kina det minsta (även om Euro 6 fungerade perfekt). De kväveoxider som vi lider av i Europa produceras i Europa, inte i Kina. Kväveoxider är inte som koldioxid, att de stannar kvar i atmosfären under lång tid och sprids över jorden. Höga kväveoxidhalter beror på lokala utsläpp. |
|
|
Undersökningen som nämns här Länk indikerar att Nockenwelle har rätt och Ulf530 fel angående bilars ålder. Det känns som Ulf530 svamlar. |
|
|
marin; nej, när det gäller min 530 är det sakfel av dig. Så snart motorn når arbetstemperatur så fungerar reningen som avsett, detta i oavsett omgivningstemperatur (om det nu inte är typ -40°, men det är ju extremt sällan...). Det kan ta lite längre tid på vintern, men i mitt fall knappt märkbart. Jag sörjer för att mina motorer snabbt ska uppnå driftstemperatur, även i kyla. (Men gällande dieselfordon och dess ägare i största allmänhet så har du en viss poäng.) |
|
|
Lus; sakfel av dig. Jag har inte pratat om bilars ålder. Citera mig gärna, tack! Vem är det som svamlar, du eller jag? Jag pratar om planetens samtliga förbränningsmotorer. Jag antar att många förbränningsmotorer, t ex arbetsmaskiner, som på många olika sätt används yrkesmässigt varje dag, i vissa fall dygnet runt, står för en mycket stor andel av förbrukningen av fossila bränslen. Ni väljer att svara mig med påståenden som är begränsade till enbart personbilar i den "moderna världen". Beakta t ex att majoriteten av personbilar i genomsnitt körs en mycket liten del av dygnets timmar. Ett annat litet exempel: Har ni besökt några större städer i Asien? Har ni stått i någon större korsning med rinnande ögon och betraktat tusentals tvåtakts-motorer? Så ser det ut i tusentals korsningar på många platser på planeten. Var finns dessa i er statistik? Det går att bevisa nästan hur tokiga saker som helst om man väljer att sortera ut viss statistik som passar för sina egna syften... Jag skriver tvärsäkert om min egen uppfattning. Inte om något annat, vilket jag heller aldrig har påstått. Min uppfattning kvarstår oförändrad för ni har inte kunnat framföra något som visar att jag skulle ha fel. |
|
|
On Topic: Tråden handlar om -Kommande förbud mot diesel? Jag hävdar att något sådant förbud, mot E6 klassade bilar, kommer inte inom överskådlig tid. Känns härligt att ha två Euro 6 klassade "s k miljöbilar", som man får köra med i Oslo och på alla andra ställen, och som kommer stå sig alldeles utmärkt inom överskådlig tid. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.