|
Sida 38 av 77
|
|
|---|---|
|
Det var väl det som diskuterades? Tror inte det är så många som håller pedalen stumt i botten tills tanken/batteriet tar slut med vare sig en bensin,diesel eller elbil men det kan ju vara intressant att veta hur fort man gör slut på energin / hur långt man kommer när man väl kör i 150, 200,250 km/h etc. |
|
| Någon som har en länk som visar hur miljözonerna är tänkta att se ut och var gränserna går? Såg någon skiss förut där det såg ut som del av Essingeleden omfattades och i så fall skulle innebära att Euro 5 diesel bilar inte kunde passera från norr till söder om Sthlm. Kan detta stämma? | |
|
Länk Som jag tolkar det får bilar som har EU5 köra på essingeleden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Fast enligt texten är det ju bara bensin- gas- eller etanoldrivna bilar som får köra i Zon 2? För dieselbilar i zon 2 gäller Euro 6? Och zon 2 omfattar Essingeleden? | |
|
Ja det verkar stämma - jag läste lite slarvigt! Smart drag att stänga livsnerven mellan norr och söder om huvudstaden för en extremt stor del av vår fordonsflotta med ett "miljöbeslut"... :( Drabbar inte mig personligen men jag inser att det finns MÅÅÅÅNGA människor som drabbas av ett sådant idiotförslag! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Oki, då uppfattar vi det på samma sätt. Hade lite svårt att tro att det kunde vara så tokigt men våra kära (?) folkvalda är tydligen precis så tokiga som man misstänkt en tid nu... |
|
Verdi |
De kan väl inte stänga av hela Norrland från att åka söderut? (jo, det finns andra vägar men ändå) Det måste väl vara en fråga av nationellt intresse och något de inte kan bestämma själva i Stockholms stadshus? När ska förbifart Stockholm vara klar förresten? Så man slipper Stockholm helt. ;) |
|
Länk Det är väl klart man får köra E4. /Anders |
|
| Enligt artikeln du länkar till står det ju klart och tydligt att Euro5 klassade dieselbilar inte är tillåtna att köra i Stockholms innerstad (=zon 2). Och zon 2 omfattar del av Essingeleden i de zonkartor jag sett. | |
|
Det är helt sinnessjukt om man inte ens får köra förbi Stockholm på Essingeleden med dieselbilar. Det blir den största politiska smällen mot svenska skattebetalare i mannaminne. 10 miljarder att byta ut bilarna låter som en låg siffra när det ska omfatta många fler än stockholmare - och har man i detta räknat med en total priskollaps för dieselbilar som typ får gå på export till Ryssland? Ett oerhört svek när vi bara två år sen uppmanades att investera i just dieselbilar. Arlanda och Bromma kommer bli halvdöda flygplatser till förmån för typ Skavsta, folk som pendlar stan byter nog hellre arbete än bil när alla ska sälja på samma gång - det blir kaos i Stockholm på alla sätt och vis. Kan inte bara SD och Alliansen gå ihop och sätta stopp för galenskaperna? Dom protesterar hejvilt men gör inte ett skit - Alliansen alltså. Ska man låta lilla Miljöpartiet köra Sverige i botten för att man av princip inte vill samarbeta trots att man tycker lika i allt? |
|
Verdi |
"Byter hellre arbete än bil." Haha. Vafan. |
|
@MUC & marin849 Inga som helst problem att komma upp i toppfart och hålla denna i Tyskland. Kör hyffsat mycket där och gjort 4 resor till norra Italien, franska riv, och södra Tyskland sedan jag köpte BMW för ca 1,5 år sedan och kört ca 4500mil sedan dess. Då jag bor i södra Sverige gör jag ett sista stopp vid bron mot Danmark tankar, äter och sedan kör jag ca 800km innan första tankstopp och frukost en bra in i tyskland. Jag kör alltid hela vägen dvs ingen båt och hela vägen genom Danmark och ner mot Flensburg. Då har jag kört rätt hårt på autobahn ligger som sämst 170 och annars 200-230 med full bil. Men då kör jag alltid Tyskland på natten slipper man lastbilar och trafik. Loggar alltid, då senaste resan => total körning i bil 57:21h, 5288km, medelförbrukning 7,8 l/100km och medelhastighet 94,7 km/h. Fullastad bil mm och innan trimmet. Edit: drar ca 1,2-1,3 vid 200km/h De sista 450km från Berlin till Flensburg var otroliga map trafik hade i princip ingen där på de ca 100km långa frifartsträckorna och kan säga, det går inte att sätta farthållare på toppfart då får högerfoten vara farthållare men dessa sträckor rensa jag ur mitt system. De ca 150km innan Hamburg och ca 100km efter vägarbetena kring Hamburg från ca neumunster helt tom rak väg mot Flensburg. Men återigen man måste orka/klara av köra i natten, låg i mitten med heljus. För att koppla till EL respek. diesel och diskussionen mellan vissa i tråden så beror det väldigt mycket på hur bilen skall användas. Jag kör ganska ofta ca 600-800km på en dag i jobbet + tycker om bilsemestrar för man kan se så mycket mer inte låst på samma sätt. Då passar en stark, snål och bekväm diesel perfekt. Vill och kan inte sitta planera min rutt och vara superorolig att batteriet skall bli tomt, bensinstationer finns i princip överallt. Hade jag kört mest i stan hade jag naturligtvis utvärderat på annorlunda sett och el eller hybrid skull nog vara lämpligast. Vad gäller dieselförbud, politikerna är för okunniga och återigen drar alldeles för snabba slutsatser. De verkar strunta i vad EU säger, vad ens egna medborgare som man skall representera tycker och medborgarna dvs vi bara står där och tar emot i vanlig ordning... De flesta av er har säkert läst alla artiklar om att diesel kan vara rent, dels med olika drivmedel men även tekniskt sett se bara BMW med deras nya lösning som inte kosta speciellt mycket och utvecklar antagligen för att myndigheterna i USA ställer tuffare krav varför ställer vi lägre krav på tillverkarna? Varför ställer vi inte samma krav till att börja med istället för förbud? Ja just ja personliga/subjektiva agendor... |
|
|
Ah, idag kom det lite statistik igen då. Fler än 10 svenskar - stockholmare får antas - dör av dieselutsläpp varje dag. Sen har ju medellivslängden ökat i takten med att kväveoxidutsläppen också gjort det, men det är skitsamma. Statistik är inte till för att granskas, räcker med att Aftonbladet kungör 5500 döda varje år. På hundra år är det 5,5 miljoner döda , eller kanske 200 miljoner döda om man räknar med resten av Europa alltså. Man kan ju även säga att fler kommer dö i förtid av dieselbilar än världskrig sett över ett århundrade. Länk |
|
Verdi |
Fan, du är ju faktaresistent på riktigt du Saabis. Aftonbladet drog inte siffran 5500 ur röven. Länk Att du inte har nån empati för de som drabbas och raljerar över siffrorna beklagar jag. Ja, tur man inte har en dieselbil nu. Lär ju falla som en sten i värde. ;) |
|
Känns lite konstigt att behöva säga det, men kväveoxider är inte den enda faktorn som påverkar vår medellivslängd. Det finns också sånt som går åt andra hållet för den som kan titta åt två håll samtidigt... Läs och begrunda: Länk Länk Länk Länk |
|
|
Att avgaser inte är hälsosamt är nog alla överrens om. Men jag måste ändå säga att jo, de drog siffran 5500 lite ur röven. Artikeln du länkar säger UPPEMOT 5500. Vilket är en smart formulering. Jag tvivlar inte på att avgaser från dieselbilar påverkat hälsan hos många, kanske även bidragit till att någon fått en sjukdom som kortat livet men det är ju HELT omöjligt att säga en exakt siffra eller ens om det var just kväveoxid som var den avgörande faktorn. Det kan vara fler, det kan var 100, det kan vara 0. Jag skulle lika gärna kunna hävda att alla människor som dog i Sverige i fjol dog på grund av kväveoxid från dieselbilar. De lär ju i någon mån blivit påverkade av det. Jag skulle kunna säga detsamma om gifter i grundvattnet, och bacon. Så som det slås upp på Aftonbladet (som jagar klick, gärna i samklang med deras egen världsuppfattning, vilken överraskning) så låter det ju som om 5500 människor dör varje år knall fall på trottoaren efter att ha råkat få i sig en överdos av kväveoxid. Så funkar det knappast. Och innan jag är en elbilshatare, klimatförnekare och bästa vän med Saab9-5 så reagerar jag på sättet det presenteras och inte det faktum att det inte är hälsosamt att andas in avgaser. Tyvärr är det denna typen av artiklar och presentation av forskningsresultat som bidrar till hysterisk opinion och ogenomtänka förslag. Det värsta är att man ofta ser debattörer hänvisa till just den typen av rubriker vilket är extremt ohederligt. |
|
|
Drabbas av VAD? Vi får bara läsa om massdöd men jag vill veta vad dödsorsaken är. Dieselförgiftning? Vi blir äldre än nånsin - allra äldst blir dom som bor på dieseltäta Östermalm - och ni räknar upp massa sjukdomar som styrts bort av medicinska framsteg. Så svara bara, vad är det dessa 10-15 döda per dag drabbats av med dieselbilarnas framfart? Vad är dödsorsaken? Hur har man kommit fram till att de människor som blir äldst i Europa är desamma som "dör i förtid"? Framgår inte av varken Naturvårdsverket eller Aftonbladet. Noll kritiskt tänkande. |
|
|
Såg även denna formuleringen nu: "Varje år beräknas uppemot 5 500 svenskar dö i förtid på grund av dålig luft." Vad i hela friden betyder det? Det enda man konstaterat är att kväveoxid från bilar är en del av den blandningen. Återigen, det påverkar säkert, och det vore bra om det minskade men kom igen. "Gifterna från dieselbilar har dubblats på fem år, 5500 svenskar dör varje år" Det är inte ovanligt för tidningar i allmänhet och Aftonbladet i synnerhet att överdriva rubriker men det där är ju bara löjligt. OCh som sagt, det används som slagträ i debatter istället för den basfakta som troligtvis inte är lika dramatisk. |
|
|
En fråga som bör besvaras för att debatten ska bli någorlunda saklig är exakt vad innebär "dör i förtid"? Är det en dag kortare liv, eller en månad, ett år, tio år, 35 år etc? Att det kan variera förstår jag men någon form av "medelvärde" bör väl presenteras, annars är ju begreppet helt innehållslöst och kan fyllas med vilka siffror som helst! En fråga som dök upp i mitt huvud var; Hur många dör varje år i förtid pga. rökning? (definitionen "dör i förtid" bör givetvis fastställas även här) Rökning är ju de facto en sysselsättning som är helt meningslös samhällsekonomiskt och borde kunna förbjudas omedelbart av den anledningen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En annan lite lustig grej är att i Håkan Matsons artikel i Di igår nämnde han att på lastbilssidan hade man kommmit långt på utsläppssidan och lyckats halvera utsläppen av kväveoxider sedan 1990. Det framställdes som att man gått i positiv riktning och hade utsläppen under kontroll där. Att kväveoxidutsläppen för personbilar under samma period minskat till en tredjedel av vad de var 1990 är dock ett problem som måste lösas med att avveckla dieselbilar?? Vore också intressant om någon kunde redovisa hur stor andel av totala utsläpp av kvävoxider som hänför sig till personbilsdiesel. Skulle också gärna se någon slags redovisning av vilken luftkvalitet vi har egentligen och hur den står sig i förhållande till de normer om luftkvalitet EU har satt upp. Har svårt att tro att vi skulle ha sämst luft i Europa och därmed behov av de strängaste reglerna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.