AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.467

Kommande förbud mot diesel?

Sida 37 av 77
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Verdi, ja det blir ett problem i städerna eftersom vi människor rör oss där.
Men resonemanget är ju helt fel. Åtgärda källan till utsläpp så slipper vi problem både i städer och totalt sett. Särskilt eftersom det går att åtgärda utsläppen (dieselbilarna) så är det extra dumt att inte göra det och istället gömma undan problemet.

Telsamtal till MPs kontor: "Jaså ni ska ha en tävling i att "rulla kol" med era gamla dieslar i helgen? Kul!! Gör det 20 km från stan bara så att smogen inte syns så blir det bra".
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Carolina Skog (MP) vill nog inte bara ha dieselförbud i stadskärnorna, hon vill ha ett bilförbud...."cykelminister" som hon själv benämner sig säger väl allt! :(

Länk

Det är väl närmast skandal att en miljöminister inte försöker få fuskande biltillverkare att åtgärda fuskbilarna som EU mer eller mindre ålagt henne att göra, utan i stället väljer att satsa på miljözoner i storstäderna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Johan, att få en miljöminister idag att engagera sig i fossilbilar är som att be transportministern satsa på att få fram snabbare häst och vagn.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lus, tja personligen skulle jag nog tyckt att det vore av högsta intresse att som högst ansvariga minister, "tvåla dit" biltillverkare som fuskar med utsläppstesterna - särskilt eftersom EU uppmanat regeringen att göra detta.

Nuvarande regering brukar ju inte vara sena att följa allt som EU ålägger oss i allmänhet och miljöfrågor i synnerhet...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
Hon borde byta titel till "suboptimeringsminister".
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Ministern säger följande

"– Jag säger ingenting om den. Mitt jobb är inte att utvärdera teknik. Politik handlar om att dra ut linjer för framtiden. I Sverige säger vi att elektrifiering är framtiden. Dieselspåret har varit ett misstag som skapat stor ohälsa."

Inte hennes jobb att utvärdera teknik...? Så bara att lagstifta om den utan att utvärdera något i förväg? Okej.

Var är denna "stora ohälsa"? Märkligt att vi det inte fanns nån mätbar ohälsa år 2015 som man sökte roten till, men nu plötsligt råder "stor ohälsa".
Politiker kan bara tänka i ett steg framåt och saknar konsekvensanalys... blir ändå lite imponerad av ilskan hos Verdi! Han är otroligt arg! :)
Verdi
Slut på argument igen?
Kan bara förtydliga att jag om någon inte visste det kör i momsad motorvägsfart för att behålla körkortet och blev omkörd av Teslan som höll 160 iaf. Då tror iaf jag att han skall fortsätta så men så var inte fallet...

Har sagt det förut och säger det igen. Nere i Tyskland som jag är då ich då ser man INGA Teslor av en anledning...
Verdi
Och där kom Autobahn-argumentet. Haha.

Det finns iaf superchargers över hela Europa. Zooma gärna ut så ni ser hela Europa. De röda är existerande superchargers. De gråa är under konstruktion eller planerade inom 1 år.

Länk

Snart kan man alltså köra till Moskva, Kiev, Moldavien, Turkiet, Grekland, hela balkan, Portugal... Ja, hela Europa i princip. Sa jag att det var gratis?
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Ja, Verdi är helt galen idag haha. Förnedra oljebrännare, vill inte bli identifierad med BMW-ägare osv.

Så här kul är det med Tesla på Autobahn, köra i 30 minuter, ladda i 60 minuter, köra i 30 minuter, ladda i 60 minuter...eller ja, man kan ju lägga sig bakom lastbilarna i 85 km/h också och få lite bättre räckvidd, min mormor kör så med oljebrännare också och det verkar gå bra.

Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Samma sak med Model X. För att åka in i Tyskland och ta sig ut på den södra sidan i höga farter måste man alltså in och supercharga i sisådär 10 gånger, ouch. Tror man är rejält trött på sitta och vänta redan efter tredje gången...skönt att veta att man kommer 10 mil till innan ytterligare långpaus.

Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Eller ja, 12 gånger kanske man får svänga av och ladda. Verkar inte vara nån hit att pressa marginaler och råka ut för detta...

Fast superchargers ligger ju inte alltid med prick 9,5 mils avstånd mellan varandra heller så i verkligheten får man väl svänga av...15 gånger och ladda.
Verdi
Som tur är så har jag träffat många trevliga BMW entusiaster i verkligheten så jag tänker inte döma ut alla pga dig Saabis.

Du är oärlig i din argumentation. Ett klassiskt troll.
ma
7.450
marin849
Angående Autobahn kan jag berätta för herrarna att vanliga bilar räcker bara 30-50 minuter på en FULL TANK om man kör en bil med Tesla-prestanda och låter pedalen smaka golvet...
Min gamla trotjänare räcker ca en timme i 230km/h. ;)
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Då kanske du körde en gammal bensin-V8 av nåt slag. En "vanlig" bil på Autobahn är en tysk bil med tvåliters dieselmotor. Sådana har jag misshandlat genom Autobahn massvis av gånger och får bränsleförbrukning på ca 1,5 liter / milen. Till och med min X5a har svårt att klättra över den nivån, men bränslet räcker i timmar oavsett.

Det spelar dock ingen roll. Jag tankar bilen på fem minuter, stackarn i testet några sidor sedan satt 6,25 timmar vid Superchargers för att ta sig 140 mil i lagliga Sverigefarter. Samma sträcka med "oljebrännare" fordrar en tankning á 10 minuter.

MU
940
MUC
M340i - 2025
Om det är E39:an som kan hålla 230km/h och drar 3 liter/milen så är det våldsamt imponerande. Maxade min M2:a på autobahn i höstas timme efter timme och trots att mätaren visade 270km/h vid flera tillfällen så var jag inte i närheten av 230km på en timme.
Trots en löjligt liten tank på 52l så räckte den drygt 2 1/2 - 3 timmar.
Verdi
Jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte är bekväm med att köra fortare än ca 170 km/h som marschfart. Ibland har jag provat med 200+ km/h men det är bara kortare stunder.
ma
7.450
marin849
Typ så här:

M54B25 på drygt 6000rpm, gaspedalen limmad med 2K epoxy mot golvet, förare med tunnelseende och två händer på ratten samt dåligt samvete för det konstant höga varvtalet:
235 km/h, bränslemätaren står på ca 2,3 l/mil i detta läge.

Om vi räknar teoretiskt: 141 kW ska motorn ge i detta läge. Verkningsgrad motor gissningsvis ca 0,32*0,85 (lambda för max effekt). Detta ger ca 40 kg/h = 54 l/h och 2,28 l/mil. Ok tanken rymmer 68l tror jag så lite mer än en timme räcker den.

Om vi räknar teoretiskt 2: 141kW, BSFP 280g/kWh (googlat upp några godtyckliga mappar för en bensinmotor på 6000rpm och det verkar ligga nånstans runt den effektiviteten). Det ger 39,5kg/h.

Alla tre verkar stämma rätt fint = allt verkar rimligt.

Att du inte kom i närheten av 230km på en timme beror givetvis på att du inte snittade i närheten av 230km/h. Därför gjorde du heller inte av med så mycket soppa.

Om din tank på 52l har räckt 2,75h = 18,9 l/h och vi räknar med 15% högre effektivitet på din motor så har du i genomsnitt tagit ut 80 hästkrafter. Det förklarar varför du inte kommit 23 mil på en timme! Du har som sagt knappast snittat 230km/h. ;)

Som info räcker 25 hk till ca 90 km/h (väldigt grovt, beror på mycket, var länge sen jag jobbade med detta), isf räcker 80hk till 160 km/h lite grovt. Det blir ca 1,18 l/mil. Det kan inte vara alltför långt från verkligheten? 160 km/h = 1,2 l/mil med en M2 2017 (sen kan man inte riktigt räkna så då varje högfartspass drar mer relativt sett per mil och omvänt).

Observera att ungefär så här ser det ut oavsett bil och årsmodell (om vi inte snackar gammalt förgasarskit från 1972). All utveckling har ökat verkningsgraden på dellast (det normala!) men vid fullgas måste bränslet in om arbete ska komma ut på vevaxeln...

Det är givetvis extremt stor skillnad i höga hastigheter beroende på bilens luftmotstånd som beror på frontarea * luftmotståndscoefficent (många glömmer frontarean och tittar bara på cw-värdet). Denna skillnad är mycket större än 20 års motorutveckling. Nya växellådor som kan ligga på 3000 rpm i 200km/h bidrar dock en hel del till att sänka förbrukningen, mindre förluster i växellåda mm.

Detsamma gäller även en diesel men den drar ca 25% mindre tack vare högre termodynamisk verkningsgrad och att diesel innehåller en liten gnutta mer energi per kilo. Dieslarnas effektivitet är dock högre vid lägre last än en bensinare och därför kan förbrukningen skilja mer än så mer vid lugn (normal) körning. Det är också därför dieslar har så låg förbrukning i NEDC-cykeln men inte i lika låg i verkligheten (BMW bensinare med valvetronic, vanos och allt det där är också mycket bra på låg last).

Den som är grymt nöjd över att en 318d kan snitta 160 km/h med låg förbrukning ska inte tro att det är bara tack vare dieselmotorn. Det är luftmotstånd, rullmotstånd, luftmotstånd, utväxling, lägre friktioner i drivlinan, optimering av kringutrustning och luftmotstånd. Dvs en 318i med samma förutsättningar drar inte mer än skillnaden mellan motortypen (ca +30% för bensin), men eftersom man gärna jämför med sin gamla E39 och liknande blir skillnaden enorm och slutsatsen felaktigt att "dieselmotorn kan aldrig dra mer än 1l/mil hur mycket jag än gasar". Den kan den visst, om den är tillräckligt stark och du har pedalen i mattan tillräckligt länge.

PS. Jag har aldrig kört ur en hel tank på full gas med E39an men jag såg att bensinmätaren sjönk en hel del efter fem mils fullgas. :)

MU
940
MUC
M340i - 2025
Nej precis, jag var långt ifrån att köra 230km på en timme och det var liksom det som var min poäng. Hur snabb bil du än har så är det i princip omöjligt att komma 230km på en timme på autobahn. Jag missuppfattade dig - förstod inte att det var enbart en teoretisk beräkning att din tank räckte en timme.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.