AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.496

Kommande förbud mot diesel?

Sida 36 av 77
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Min gode vän som jobbar i Norge och besöker Oslo i stort varje vecka, han säger att Euro 6 är ok.
Med norskregistrerad diesel Euro6 så blir man aldrig ens stoppad.
Med svenskreggad har han blivit stoppad och då fått visa upp reg-beviset med Euro6 och då har allt varit ok.
Han säger att jag behöver inte oroa mig för att besöka Oslo med någon av mina E6 dieslar.

Jag är helt nöjd med mina två BMW E6 dieselbilar just nu, så jag behöver inte köpa någon från Norge.

Sedan har jag väl också några andra dieslar med vilka jag inte är lika nöjd. Får väl se vad som blir aktuellt vid nästa byte.
Som jag tidigare berättat har jag provat och varit öppen för el-bilar, bl a Tesla och i3. Hittills har det inte blivit någon affär, de provade bilarna har inte uppfyllt mina krav. Men vi får väl se nästa gång.
Jag är öppen, nyfiken och på intet sätt fanatisk (till skillnad mot andra här..?)
Verdi
bmw newbie,
Den är inte dubbelt så dyr om du leasar den. Se min kalkyl: Länk :)
Har tyvärr inte möjlighet till leasing i dagsläget. Så för min del är det väl bara att invänta Model 3 eller Model Y eller se vad BMW eller MB kan hitta på. Men när en i3:a har grundpris på nästan 400k så känns det ju inte som att en eldriven X3 kommer bli speciellt billig.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Återigen, produktens pris är samma oavsett hur man väljer att finansiera den, det gäller även en Tesla. Kontant, avbetalning eller leasing, det är fortfarande samma pris.

Däremot finns vissa privatekonomiska möjligheter genom att välja tjänstebil, Tesla ger relativt lågt förmånsvärde, om arbetsgivaren eller egna företaget anser att Teslas prislapp är ok.
Men även dessa möjligheter blir väl motsvarande oavsett om den juridiska personen (firman) väljer att betala kontant, genom avbetalning eller genom leasing (?).
Leasing är dock en hyra vilket för vissa företag kan ge fördelar i form av ökade avdragsmöjligheter.
I de fall leasing ger intryck av att vara billigare så brukar det bero på ett högt restvärde (=skuldfälla...).

Jag väljer att köpa mina bilar privat och betalar kontant.
Så för mig blir det helt vansinnigt dyrt att köpa en Tesla!
Verdi
Samma pris men inte samma kostnad.
Nej de blir inte motsvarande Ulf, inte på något sätt.

Nu kan jag bara ta min egen situation, men jag har varje år en pott med pengar som jag i stort sett kan göra vad jag vill med. Lön, pension, tjänstebil, sjukförsäkring etc. Inom de skattegränser som finns.

Skulle jag ha en tjänstebil, så skulle hela den delen som betalade bilen ligga över brytpunkten. 52% skatt. Efter att jag betalat sociala avgifter. Pengar kvar efter sociala avgifter blir cirka 76% av beloppet, efter skatt cirka 37%. Nu betalar väl företaget halva momsen på en tjänstebil, så det blir inte lika förmånligt som andra saker men vi tjänar ändå 12,5% till på återstående belopp. Vi är generösa och säger att jag hade fått 33% av pengarna i varor. Med andra ord, jag skulle betala 33% av priset på bilen "privat". Sen tillkommer förmånsvärde, och sociala avgifter på det och så vidare men i och med att det är så lågt för en elbil så...

Var och en måste givetvis räkna själv på brytpunkter, alternativ till tjänstebil (pensionsavsättningar mm). Men det blir väldigt mycket billigare än man kan tro eftersom det är avräkning på avräkning.

För saker som har full moms så är man nästan nere på en fjärdedel av pengarna. Det är nästan skrämmande när man börjar räkna på det. Sanningen är den att någonstans över 40' i månaden så börjar värdet på en intjänad krona att klinga av väldigt fort, både för arbetsgivare och arbetstagare. De som kan väljer då ofta att ta ut sin lön på andra sätt än som en ren löneutbetalning.

Är det ett företag som man inte äger själv, inte är delägare i eller som inte har den typen av lönepolicy så blir det givetvis helt annorlunda. Men det är ju som Verdi påpekar, helt beroende på om man har dessa möjligheter.

Och ja naturligtvis, betalar man själv privat så är det en dyr bil.

Nu har jag beställt en bil som skulle få ett alldeles för högt förmånsvärde (och som företaget inte bör äga) men skulle jag haft en "vanlig" bil så hade jag alla gånger valt att ha den som tjänstebil, elbil eller ej. Och då betalar jag så att säga själv både bilkostnad och förmånsvärde. Hade jag haft en laddstolpe där jag bor så hade en Tesla nog hamnat rätt långt upp på listan.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Nimgaard, ja jag håller med dig i det mesta.

Dock kan man kanske misstänka att om det är så förmånligt som du beskriver kan det innebära risk för problem för en fåmansföretagare. Alla förmåner, oavsett vad det vara må, ska tas upp till beskattning. Om ett förhållande ger en betydande skatteförmån finns risken att det kan betraktas som skatteflykt vilket kan vara mycket problematiskt just för ägare/delägare/anhörig i fåmansbolag. Bevisbördan är ju närmast att betrakta som extrem just när det gäller ägare/anhörig till fåmansbolag. Det finns tyvärr en hel del skrämmande exempel på detta.

Men produktens pris är trots allt densamma, oavsett på vilket sätt man kan ordna med betalningen.
Jag tycker Tesla har en alltför dyr prislapp.
Och det stör mig att dess rätta pris skulle behöva vara ännu mycket högre (kanske omkring det dubbla?) för att Tesla skulle gå med vinst och ha förmåga betala sina av på sina skulder?
Verdi
Men för fan Ulf. Förmånsvärdet är ju nedsatt för miljöbilar. Det är det som är grejen!

Hur kan du få det till "skatteflykt" när det är staten själv som bestämt det? Hur är du funtad karl?
Eh, hur i hela fridens namn skulle en tjänstebil som ägs och körs av en person anställd i företaget kunna bli skatteplanering eller skatteflykt? Du behöver nog kolla upp de reglerna.

Det är en förmån, den beskattas.

Om du sen inte vill betala för en Tesla är ju helt upp till dig och vem som helst. Helt klart är att priset är detsamma för Tesla hur bilen än köps. Men med tanke på skattereglerna i det här landet så skiter jag fullständigt i var pengarna hamnar, så länge jag får en så bra bilaffär som möjligt. Varken jag eller min arbetsgivare hade sett röken av de pengarna oavsett.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Så jobbigt det blir när man förstår så lite att man inte ens begriper hur fel man har.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vilken nonsensartikel om Teslas lastbilsladdning. Den förvillar bara personer som inte kan räkna själva.
När jag tankar min helt vanliga bensinbil laddar jag den med TIO MEGAWATT och laddar ca 700 kWh på en dryg minut.

Min poäng är att effekten är bara ett problem om den inte kan levereras av distributionssystemet. Helt klart blir det ett problem om alla skall köra på el och snabbladda efter nyår. Energin däremot är ju klart intressant. El är en fin form av förädlad energi som inte skall slösas på att generera värme t.ex.

Det finns just ingenting som _med automatik_ innebär att det är önskvärt att alla skall köra elbilar och ellastbilar ur ett miljöperspektiv de närmsta åren.

Däremot tycker jag att vi genast skall sluta släppa ut smutsiga avgaser helt i onödan som vi gör idag. Tänk om man vågade besluta om omcertifiering av alla EU5 och EU6 dieslar, samt alla EU5 och EU6 bensinbilar med direktinsprutning enl. nya testcykeln. Då kan vi sluta diskutera förbudszoner i städer direkt, eftersom det helt enkelt inte skulle behövas...

Jag noterade förresten att min gamla E39 klarar gränsvärdena för EU6 om man tittar på utsläppssiffrorna. Den har heller inget partikel- och NOX-problem. :)

Givetvis skall fossilt CO2-utsläpp minskas också, men inte på bekostnad av andra värre utsläpp som det blivit de senaste tio åren.

fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Liten video med BMW+el mitt i alla Tesla diskussioner:

ma
7.450
marin849
Om reningen i BMW 520d 2017:
Länk
Blir snabbt många kommentarer i denna tråd. :) Det jag ville visa med länken var just att det kommer komma negativa kommentarer om elbilar förr eller senare och med dagens politiker som hoppar på första bästa tillfälle att få lite strålkastarljus (och så drevet på det) så kan det snabbt bära iväg. Aja, börjar bli långt från topic nu.

Jag tror debatten kring diesel blåser över. Jag hade gärna sett en (nyanserad) diskussion kring eventuella kommande problem ed elbilen. Det blir ju till viss del spekulation då batterierna kommer stå för en stor del av problematiken och tekniken för dessa kan hinna skifta både en och två ggr innan elbilen blir dominerande i antal.
Vilken tråd! Som sagt kommande förbud mot diesel kommer nog dröja. Angående Teslas vara eller inte. Som jag sagt tidigare Norge inför skatt på elbilar vilket drabbar framförallt Tesla och förmånerna försvinner. Så blir det ALLTID när antalet ökar...

@Verdi: barnslig är jag! Däremot håller jac min trafikrytm tor jobbet vilket inte Teslan gjorde.

Slutligen tycker jag det var festligt när Teslasäljaren räknade på en P100D efter provkörning med en larvigt låg ränta. Jag påpekade att kalkylen inte går ihop om räntan stiger om ett par år. Då tittade han bara frågande på mig...
ma
7.450
marin849
Länk

Istället för att lösa problemet och minska utsläppen överallt och totalt vill MP säketställa fortsatta utsläpp bara det inte märks i stan... Grrr!!!
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Det verkar som Model 3 redan börjat kannibalisera på storebröderna. Försäljningen ned 24% i USA på kvartalsbasis om man får tro artikeln.

Produktionen av Model 3 står fortsatt nästan still.

Prissättningen av lastbilen är också lite märklig. Dom ska alltså sälja lastbilen för samma pengar som en Model X. Trots flaskhalsar i batteriproduktionen och med dessa som största komponentkostnad, så avdelar man tio gånger mer batteri till den nya produkten med samma pris som den gamla. Det kan bli en tuff utmaning, ekonomiskt och produktionsmässigt.

Tesla November A Big Stinker $TSLA
Länk
Verdi
Försök inte skriva när ni druckit. ;)

Fanns inget förslag på elbilsskatt. Däremot fanns det ett förslag att bilar skulle skatta efter vikt, och därmed slitage på vägarna. Men det drogs tillbaka och blir inte av. Länk

Att det ska komma straffskatter speciellt inriktade på elbilar lär dröja 20 år. Så länge som det finns fossilt drivna bilar kommer de beskattas allt hårdare.

Trafikrytm? Köra som en jävla galning för att hämnas på en Tesla? En Tesla som förnedrar din oljebrännare hur lätt som helst om han vill. Den billigaste Model S gör 0-100 på 4,4 sekunder och den sticker iväg med full kraft på nolltid när man gasar. Det gör INTE din 335d med sliromat. Och nej. Han får inte slut på batteri efter några omkörningar. Sluta uttala dig om saker du inte har en aning om.

Jag blev själv omkörd av en Audi A6 som drog iväg i säkert 150 km/h på 80-vägen vi körde på. Han satt kanske och skrockade om att han satte Teslan på plats eller så var det hans vanliga tempo. Själv ville jag bara komma hem...

Verdi
Ps. Och varför skulle du räkna på den dyraste varianten? Räntorna lär väl inte stiga så mycket med annalkande bostadskrasch och efterföljande lågkonjunktur heller för den delen. Har Riksbanken minusränta under brinnande högkonjunktur så...
Verdi
Marin, men det är ju i städerna det blir ett problem pga stor koncentration av både bilar och människor som andas

Saabis, så Model 3 är ett hot trots att produktionen står stilla? Hur ska du ha det? Annars tror jag nog att de vet vad de gör. Priserna på batterier går hela tiden ner och det prisraset kommer öka i takt. I övrigt vill jag påminna om att jag inte ansvarar för Tesla och har skaffat en av deras bilar trots deras image. Inte tack vare. Vill hellre ha en BMW. Men om ni är typiska BMW fanboys så vet jag inte. Vill inte förknippas med såna som ni.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.