AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.444

Kommande förbud mot diesel?

Sida 35 av 77
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Verdi, varför ställer du dom här konstiga frågorna till mig? Om jag verkligen tar bilen till Gamla Stan? Om jag verkligen tar bilen till London? Tror du jag kör hela vägen bort till UK för att parkera i Dover och åka buss till London?

Jag har sicksackat med bil genom hela London och Paris för att se så mycket som möjligt av städerna OVAN JORD. Gjort detsamma med Berlin, Warszwszawa, Prag, Wien och massa andra städer.

Även NY, LA, SF, LV etc...begriper mig inte på idén att åka till en stad för att se den men istället gå ner i grotta med råttor.
På sätt och vis kan jag hålla med Saab9-5. När jag var i Japan i somras så hyrde vi bil och vi körde också överallt även i Tokyo. Kändes som vi fick se mycket mer av stan genom att köra bil istället för att trängas på tunnelbanan. Det största problemet med att köra i städer brukar ju dock vara att hitta parkering. Detta var dock inga problem i Tokyo. När vi var på bilsemester i Europa körde vi också i Berlin, Köpenhamn, Wien, München och Prag. Dock i Prag blev det inte så mycket körande eftersom gamla stan där lämpligast avnjuts till fots. För min egen del så är de transportmedel jag gillar bäst på semestern bil och apostlahästarna.
Ifrågasättandet av elbilar (lastbilar) kanske redan är igång?!
”Enligt John Feddersen innebär snabbladdning av en Tesla Semi ett effektbehov motsvarande 3 000–4 000 genomsnittliga hus. Hur han har kommit fram till den siffran är oklart. I Sverige brukar energibehovet för ett hus anges till omkring 20 000 kWh per år. Snabbladdning av en Tesla Semi innebär i så fall ett effektbehov motsvarande 700 hus.” Länk

Märk att uppgiften får stå för författaren.
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Anställda påstår att 90% av Teslas bilar har fel efter produktion:

Länk
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Teslas "miljövänliga" lastbilar kräver energi motsvarande 4000 hus för en! laddning...

Länk
Verdi
Keiser,
Haha. Vafan. Under en väldigt kort tid ja. Spelar det någon större roll? Stor skillnad på kW och kWh. Vad säger det ens? Är det ett problem? Hur många procent av tiden på ett år kommer laddaren att vara aktiv?

För perspektiv: Hur många genomsnittliga hus motsvarar t ex SCA Ortvikens pappersbruk då? Jo, de förbrukade ungefär 2 TWh år 2014. Det är väl 2 000 000 000 kWh. 20 000 kWh/hus ger vid handen 100 000 hus! Utslaget över hela året dessutom och inte bara då och då. Det är faktiskt mer än hela Malmö stad med industrier och allt.

Och de är inte direkt ensamma. Tvåa på listan är Kvarnsvedens pappersbruk med 1,6 Twh. På nionde plats ligger Stora Enso Fors med 450 000 GWh. (0,45 TWh).

En vanlig elbil drar ca 2kWh/mil och om man kör den 1500 mil per år så är det i storleksordningen 3 000 kWh. Lägger du ner Ortviken kan du driva ca 667 000 elbilar istället.
Verdi
fiske & bilar,
Ok, och vad exakt säger den siffran tycker du?
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Uppenbarligen ett företag med stora kvalitetsproblem.

Fast dom påstår att det handlar om "kvalitetskrav" så har Toyota 10% felmarginal.

Med tanke på deras usla ekonomi så är det kanske där skon klämmer...
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Sakfel av dig Lus,
så här skrev jag i mitt allra första inlägg i tråden, totalt 5:e inlägget efter TS, den 2017-03-13 15:12,
citat: "Euro 6 klassade dieselfordon har inte varit och är inte aktuellt att förbjuda inom överskådlig tid!"
Enligt mig är det korrekt och min poäng i detta gäller fortfarande lika = något generellt förbud mot E6 är inte aktuellt.

Jag gör fel ibland.
Om det roar dig så får du gärna söka fel på mig och i det jag skriver, det bjuder jag dig på och hoppas det får dig att må bättre och att du är en mera lyckad person. Men uppfyll i så fall åtminstone det grundläggande: citera korrekt.

Lus; återigen, kopiera gärna dina egna mest lysande inlägg i denna tråden så får vi andra ta del av dem igen...

Verdi
fiske, Jag menade den andra siffran såklart.

Att det är en massa småfel vet jag redan. Får väl se om de lyckas hålla den ekonomiska planen men än så länge är det inget anmärkningsvärt. Det kostar att bygga upp infrastrukturen som de sen ska stå på.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ulf, du kör hela tiden med dina whataboutismer och gammelmansretorik för att få billiga poänger. I sakfrågan angående ett förestående förbud mot diesel har du fel, då det redan är klubbat. Att du sedan försöker mörka att du har fel genom att byta ämne är mest underhållande och tillför glöd och underhållning till tråden, så fortsätt gärna!
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Den andra artikeln får man ju ta med en nypa salt, det är ju ingen som vet vad gäller angående laddning på en lastbil som inte ens finns.

Viktigt att få nya energi källor inför framtiden för att det här skall fungera
Ska inte försvara 90% fel efter produktion, för det låter galet mycket men om jag minns rätt så behövde väl runt 50% av alla XC90 fixas efter leverans. Har hört många som har haft mindre strul med sina nya 5-serie med.

Och att jämföra med Toyota är ju inte ens rättvist för en vanlig tillverkare. Om många av ens bilar bygger på teknik från flera decennier tillbaka så är det inte så konstigt att fel fixats på vägen. Det finns väl en del modeller av Toyota som är avancerade och de har väl en del avancerade tillval men att köra en standard Toyota är som att flytta sig tillbaka till 80-talet. Rullar runt i en lånebil för tillfället och det är inte ens automatiskt halvljus på den. Kan ärligt talat inte hitta någonting i den bilen som skulle kunna gå sönder med ett minimum av kvalitetskontroll. Och Toyota har ju ändå rätt bra koll på sin process. Kombinationen är oslagbar, men jämförelsen blir som sagt haltande.

Vore intressant i så fall att se siffran över tid för Tesla, ny modell och egentligen helt ny tillverkare är inget bra utgångsläge för kvalitet. Nu har de ju ändå haft några år så om inte kurvan börjar gå neråt så är det definitivt något de borde jobba på.

Samtidigt så borde inte ekonomin vara problemet, enligt många i tråden så strösslar ju Elon och gänget med andras pengar som om det inte finns någon morgondag. Att då åtgärda problem i produktionsledet borde vara relativt billigt. Har för mig att någon nämnde 20 miljarder back, det får man många duktiga ingenjörer med industrisystemsfokus för!
Verdi
fiske & bilar,
De försöker få det att framstå som att laddningen av en lastbil drar lika mycket ENERGI som 4000 villor. Folk som inte har koll fattar ju inte det där.

Det är såklart viktigt att säkra elproduktionen framöver men idag så har vi faktiskt en rejäl överproduktion av el.

2015: Länk

2016: Länk

2015 nettoexporterade vi 22,6 TWh och 2016 låg det på 11,7 TWh. Dvs elenergi för att driva 3,9 miljoner elbilar (2016) och 7,5 miljoner elbilar (2015).

Samtidigt så byggs ju sol- och vindkraft ut kontinuerligt. Jag har väldigt svårt att tro att vi kommer få brist på el.
"Det finns väl en del modeller av Toyota som är avancerade och de har väl en del avancerade tillval men att köra en standard Toyota är som att flytta sig tillbaka till 80-talet. "

Detta gällde definitivt den Toyota jag hyrde på min Japansemester i somras. En E39 hade definitivt känts modernare!
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
elbussar kommer mer nu, senast idag fick jag förfrågan på stötdämpare runt om på en Solaris elbuss.

Min polare som kör dieselbil får ibland sms att han inte får köra in i Oslo...de har tydligen vissa gränser där diesel inte får köra in. Han ska självklart sälja bilen nu ...

Länk
Verdi
Saabis och Uffe, Gaska upp er. Kanske blir fina möjligheter att köpa dieselbilar från Oslo framöver. ;)
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Elbilar i Oslo har fri parkering, skattefria och får köra i bussfältet. Jag jobbar i Norge ( hemmaifrån ) och får höra en hel del. Besöker staden 4 gånger om året, elbilar är mer vanligt än "vanliga" bilar. Regplåtarna börjar med EL...alla kombinationer har uppnåtts så numera är detr EK..

Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Låt Oslo och Stockholm bli som Detroit, San Francisco, Brooklyn, Östberlin etc.

För man en politik som syftar till att kriga mot den värdeskapande delen av befolkningen så blir det bara hippies och kriminella kvar.
Förstår varför norrmännen köper Model S på löpande band. Jämförde lite på BMWs och Teslas norska sidor. En Model S 75D kostar ungefär lika mycket som en naken G31 520d xDrive. Bodde jag i Norge skulle jag nog också köra Tesla.
I Sverige är Teslan dubbelt så dyr som BMW:n.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.