|
Sida 34 av 77
|
|
|---|---|
Verdi |
Betyder det att du erkänner dig besegrad? ;) |
|
Absolut inte! Tycker att hela debatten om dieselns vara eller inte vara blir löjlig! Alla följer myndigheters krav vid inköp. Euro 4,5,6 osv. Sedan backar man och säger att det inte är bra nog. Andra branscher så som sjöfart struntar man i! Man silar mygg men sväljer kameler. I ett samhällsperspektiv är det bäst att låta bilar behålla sin livslängd då det i alla fall löser sig! Hur många bilar från 80-talet ser man ute i trafiken nu? Synd enligt mig att skrota dieseln nu när BMW kommer med sin superrena 520d som kostar en bråkdel av att producera en Tesla! |
|
| Som kuriosa kan jag berätta att jag blev omkörd i hög fart av en Tesla i dag från jobbet men att jag efter fyra till omkörningar körde om honom (norskreggad) då han körde i låg fart igen. Batteriet tog väl slut.... | |
Verdi |
Wow. Du är barnslig och hatisk mot Teslor i trafiken också. Tålde du inte att bli omkörd eller? |
|
Undrar vem som är barnslig här? Vem har bergsäkra uppfattningar om allt och alla, i kombination med solklara bortförklaringar, men som inte klarar av att besvara en eller fyra mycket enkla frågor? Jag har inte sett någon enda här, inklusive jag själv, som är hatisk mot Teslor eller el-bilar. Däremot är vi många här som är öppet nyfikna och sunt skeptiska men som inte har gått på hypen runt Musk/Tesla, inte fått på oss skygglapparna, inte fallit pladask för de sekliknande inslagen. Det ger ett barnsligt intryck när man påstår, eller inbillar sig, att ett så ungt och historielöst företag som Tesla påverkar alla andra och styr världen. När det gäller utveckling av el-bilar så finns det säkert fler än BMW som har legat långt framme(?) och man var tidigare än Tesla. Flera av oss känner säkert till att BMW:S i3-liknande koncept var väldigt långt gånget redan 2007. Redan år 2000 finns dokumenterat en hel del om el-bilar hos BMW och säkerligen hos flera biltillverkare. År 2000, eller ens 2007, kan väl ändå inte Musk/Tesla ha haft så stor inverkan? Var stod Tesla år 2000? (Men det kan du säkert vifta bort med en bergsäker bortföklaring...). BMW (m fl?) har sedan mycket länge tillbaka väl etablerade och nära samarbeten med flera av de mest framstående underleverantörer av huvudkomponenter till elbilar, sedan långt innan Tesla. Jag tror inte att BMW, m fl tillverkare, tekniskt och utvecklingsmässigt alls står långt efter Tesla i dag. Men av ekonomiska skäl har man medvetet valt en annan strategi = att avvakta. Det är ju lätt att påstå sig leda utvecklingen och att låtsas vara ädel när andra får betala notan... |
|
Verdi |
Ulf, Att läsa dina inlägg är som att vara fast i en paranoid mardröm. |
|
För att återknyta till topic så har det inte kommit något dieselförbud, det har kommit ett förbud mot diesel, bensin, gas och etanol. Det tycks drabba flest bensinbilar om vi ska relativisterna det (bekräfta eller dementera gärna den uppgiften). Jag håller med en tidigare kommentar att för inte så länge sen så var dieselbilen framtiden och lösningen på allt ont, nu är det snarare tvärtom. Imorgon, ja ingen vet, kanske hatar de då elbilen? Ett maktskifte i Sthlm skulle ju kunna ändra på det inom ett år för att ge lite perspektiv (vad jag förstått så kör en MP-mupp sin "personliga agenda" där). Om man bortser från den debatten så kommer ju elbilen starkt. Tycker det är spännande och hade gärna provat när första intressanta bil kommer. Var dock säkra på att det kommer setbacks för elbilen framöver, om det är miljöflaming, förbrukade batterier eller något annat får vi se men kommer det gör det. |
|
|
Själv skulle jag gladeligen se ett förbud mot stinkbomber (gamla dieselbilar och lastbilar), samt att att dieselbilar i Eu5 och Eu6 som är certifierade i EU med NEDC får obligatorisk uppgradering, som EU vackert pröjsar till största delen (tips: det går att använda fordonskatten för detta om den nu ska ha någon slags miljökoppling), eftersom EU har orsakat hela problemet. USA verkar inte ha den slappa lagstiftningen som gjort att problemet uppstått. Det går uppenbarligen (med 520d och 530d 2017 års modell) att klara/understiga utsläppskraven. |
|
Verdi |
Keiser, "Elbilshajpen" sträcker sig längre än till stadshuset och Daniel Helldén. Spelar ingen roll vem som vinner valet (ja, om inte SD får egen majoritet förstås). Vore även fint om de satsade på elbussar och så att säga bidrog själva. Det går nämligen, Med dagens teknik och utan "revolution". Länk Länk |
| Nån som vet hur luftkvaliteten är nere i tunnelbanorna? Behövs ny skatt på SL-kort? Vill vi verkligen skicka ner mer människor i tunnlarna? | |
|
Mycket märkligt att flera här (särskilt en) föreslår en massa förändringar, mycket kostbara förändringar, men utan att reflektera över vem som ska betala. (Kanske är nästa förslag införande av planekonomi, eller..?) Sverige står inför mycket stora ekonomiska utmaningar, vi har dragit på oss en kostnadsspiral som kommer att få mycket stor betydelse. Redan nu under rådande högkonjunktur är det en stor utmaning. I kombination med kommande konjunkturnedgång så kommer det sannolikt bli rätt så dramatiskt att klara dessa utmaningar. Att då urskiljningslöst fortsätta föreslå ökade kostnader, som framförallt ska betalas med skattemedel, är naivt. Om man föreslår förändringar/fördyringar "för miljöns skull" så bör man självfallet sätta in åtgärder där de gör nytta och i första hand då för den globala miljön. Att som MP, och andra med skygglappar, inbilla sig att typ Gamla stan är viktig ur global miljösynpunkt, att te x elbussar lokalt i Stockholm skulle spela någon avgörande roll för miljön,, är bara utopiskt (eller kanske "barnsligt" som någon annan skrev...) |
|
Verdi |
Var har jag föreslagit ökade kostnader? Var har jag sagt att Gamla stan är viktig globalt? Var har jag sagt att elbussar i Stockholm är avgörande? Säger jag en sak så lyssnar du fan inte. Du "diskuterar" mest med dig själv. Det är som att du hatar elbilar så mycket att du fått nån slags kortslutning och hugger vilt omkring dig i affekt. Saabis, Så för att luften är dålig i tunnelbanan så kan vi kosta på oss dålig luft ovan jord också? Vad är logiken i det? Är det inte tvärtom ännu viktigare med bra luft ovan jord för att kompensera? |
| Verdi: visst är det så, dock är ju Sthlm enda stad/kommun som tagit det så långt att vilja införa förbud av bilar (och dubbdäck). Kan inte Sthlmspolitiken tillräckligt bra men min poäng är att det kan ändras snabbt. Det snackas mycket men det ger jag inte mycket för, nyss var det etanolbilar, sen gasbilar/bussar och nu gäller el. Jag är inte för förbud däremot (viss) subvention och att kommunen går i första ledet. Resten är upp till marknadskrafterna. | |
| Nej men tanken med konstant höjda trängselavgifter, hastigt införda miljözoner etc är ju att folk ska åka tunnelbanan. Konstigt att med hänvisning till luftkvalitet skicka ner folk dit luften är ännu sämre... | |
Verdi |
Saabis, Jo men hur länge är du i tunnelbanan då? En timme om dagen? De som bor i centrala stan andas ju luften så fort de är utomhus. Inomhusluften filtreras väl hjälpligt. Om man inte bor i äldre fastigheter som läcker som såll... |
|
Hur många timmar om dagen menar du att cityborna står utomhus och bara flåsar i sig dieselavgaser? Du förstår väl att Stockholms trafikpolitik inte bara påverkar folk som ska från Gamla Stan till Gamla Stan. Det är folk från hela regionens tunnelbanenät som degraderas från självständiga bilister till att fraktas som boskap nere i tunnlarna. Det blir mer än en timme om dagen i tunnelbanan. |
|
|
Citat: "Vore även fint om de satsade på elbussar..." Jag tror att det var du som sade det, Verdi? Detta medför självfallet ökade kostnader som ska betalas. Men jag tror du kanske glömde det? (kanske lite naivt eller barnsligt att låtsas glömma kostnaderna, vad vet jag?) Om du ger förslag så förutsätter jag att du har någon mening med det och att du därmed anser att det har betydelse, eller? Jag har i flera inlägg argumenterat för el-bilar och pekat på dess utveckling sedan år 2000 och framåt. Jag har även berättat att jag är aktieägare i (minst) ett företag som satsar stort på utveckling av el-bilar. Helt ärligt nu, hur kan du få ihop det med att jag skulle vara elbils-hatare??? Jag är för utvecklingen av el-bilar och annan teknisk utveckling. Däremot vänder jag mig mot att Tesla/Musk skulle vara unika och ensam världsledande. Min uppfattning är snarare att Tesla/Musk verkar vara ensam ledande på en enda punkt = att skapa stora ekonomiska förluster och därmed göra av med andras pengar. För mig är detta med sund ekonomi en betydande faktor. On-topic är att enligt min uppfattning kommer inget generellt förbud om dieselbilar inom överskådlig tid, framförallt inte mot E6. Då har flera, bl a Verdi, börjat argumentera för el-bilar i allmänhet och Tesla i synnerhet, så som att de skulle göra att dieselbilar generellt borde, eller skulle kunna, förbjudas generellt och omgående. Verdi, du har argumenterat på ett sätt som ger intryck av "att du fått nån slags kortslutning och hugger vilt omkring dig i affekt." Jag har bara valt att svara på denna argumentation som enligt min egen uppfattning ger ett naivt och utopiskt intryck. |
|
Verdi |
Saabis, Ja, de andas förhoppningsvis fler än en timme per dygn. ;) haha, du är så vrickad. "Självständiga bilister till boskap"? Hade jag bott i Stockholm hade jag lätt åkt tunnelbana till jobbet om det passat. Jag är inte galen. Hur självständigt är det att sitta fast i köer? Hur gör du förresten när du kommer fram med din X5 till en stad som t ex London som du listade som en av dina destinationer. Åker du runt med X5:an på plats också eller tar du tunnelbanan där åtminstone? |
| Notera: Ulf har ändrat sin svammelretorik från "det inte blir ett förbud mot dieselbilar" till "det blir inget generellt förbud mot dieselbilar". | |
Verdi |
Ulf, Har du koll på hur kalkylen på elbussar ser ut jämfört med dieselbussar? Jag vet iofs inte heller men eftersom du tydligen vet att de är dyrare så får du gärna visa det. Jag har inte argumenterat för Tesla i synnerhet. Tvärtom har jag försökt hålla debatten borta från Tesla eftersom det är ett sånt rött skynke för så många. Jag har sagt att Tesla har drivit på utvecklingen och visat hur man ska göra för att långkörningar med elbilar inte bara ska vara möjliga utan även fullt rimliga. Det har ingen annan gjort. De andra har gjort små elbilar som är tänkta för kortare körningar. Detta är obestridliga fakta. Superchargernätverket finns där. Bilarna finns där. Konkurrenterna har varken eller. Därför ligger de även före såklart. Om du hävdar att de INTE ligger före så var god att visa mig ett enda fullgott alternativ. Tack! Att de går med förlust just nu har sin logiska förklaring, som jag varit inne på. Det är deras enda chans att slå igenom. Det är såklart inte tänkt att vara så för alltid. De är ju tvungna att bygga superchargers, batterifabriker, bilfabriker, bygga upp servicenät, försäljningsnät osv. Det är grunden som de ska stå på sedan. Sen om de lyckas eller ej, det vet jag inte. Vet inte om jag bryr mig så väldigt mycket heller. Att de genom sin satsning INTE påverkat de andra tillverkarna ter sig rätt otroligt tycker jag. Du kanske hävdar att de gjort det de nu gör oavsett Tesla men det kommer vi aldrig få veta. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.