AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.532

Kommande förbud mot diesel?

Sida 31 av 77
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Mja alltså, jag tror knappast USA är en bättre marknad i segmentet ”små trånga dyra sedaner” särskilt som räckvidd är viktigare där än här.

Kina funkar väl men jag tror inte man kan tillverka och utveckla bil dyrt i San Francisco men sälja den till budgetpris i Kina och betala importtullar på köpet.

Jag tror tyvärr Model 3 kommer förgöra Tesla, man kommer sälja den med förlust, den kommer kannibalisera på andra mer lönsamma segment och garantiproblemen kan bli omfattande eftersom man hoppat över viktiga steg i kvalitetssäkringen för att snabbare få ut produkten.

Lägg därpå till mer förluster med lastbilstillverkningen så blir det riktigt illa.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@verdi: Självklart kommer viss kannibalism att uppstå ändå. Idag är ju Model S/X det enda svar som finns på frågan "elbil som fungerar överhuvudtaget som endabil" vilket gör att en del spräcker nog banken på vägen att skaffa den. Finns valet att uppnå 75% av egenskaperna i Model S för halva pengen - nog kommer det ske en förflyttning...

-------
//Lövet
Pi
96
PinnenX
325i-05
@Saab
Vad du tror om Teslas framtid väger ju rätt lätt i sammanhanget.... Vi får väl se vad som händer helt enkelt. Men att nånting kommer hända i en relativt snar framtid kan vi nog alla vara överens oavsett om vi tycker det är bra eller dåligt. Om sen Tesla som enskild tillverkare kommer vara en större del av detta, som Apple inom sin marknad, eller inte återstår ju att se
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Model 3 kommer vara den enda vettiga elbilen med 30-40 mils räckvidd i segmentet 500k i åtminstone 5 år framöver. De tyska tillverkarna är oerhört långt efter och inlåsta i befintlig produktionsplanering och utveckling för konventionella bilar långt framöver. Det handlar inte som vissa vill få det till att de inte "vill", de kan inte. De har inte kompetensen, de har inte fabrikerna, de har inte avtalen som krävs. Det kommer fortfarande ta lång tid. Under tiden säljer Tesla varenda Model 3 de kommer kunna producera. De har förhandsorders på 20 miljarder dollar redan nu. Hyfsad slant ändå.

-------
//Lövet
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Ingenstans i bilvärlden finns kompetensen att köpa batterier från Panasonic och lägga dem i en bil...förutom hos Tesla. Det tar minst ytterligare fem år.

Men omvänt har Tesla all kompetens och alla fabriker de behöver för att på två år bygga en avsevärt mer komplicerad konstruktion i form av en lastbil. Inga tvivel alls.
Tror att även om Model 3 kannibaliserar på Model S en del så _måste_ Tesla gå åt det hållet och få upp sina volymer. Som påpekats tidigare i tråden så går de med stora förluster, och det kan säkerligen till viss del bero på att de haft enorma utvecklingskostnader som inte kunnat finansieras med försäljning eftersom det är ett nytt märke.

Får de upp volymen på Model 3 så lär de kunna räkna hem bilen tidigare och därmed göra vinst (förhoppningsvis) på den som kan bromsa förlusterna.

Det finns ju också en sak som Tesla vad jag vet i alla fall är riktigt bra på, och det är batteritekniken. De har även egen fabrik. Dessutom har de ju sina laddstationer. Ökar volymerna så har Tesla rätt ok förutsättningar för att tjäna pengar, både på sina egna bilar och andras (sälja batteripack, ladda på Teslas stationer osv). Elbilen i sig är kanske inte så där fantastiskt innovativ (mer än initiativet att faktiskt göra det) men de har ju en hel del annat i portföljen med.

Om det sen blir lönsamt innan de konkar/rekonstrueras eller om de som investerat idag kommer se någon vinst innan de ligger i graven är väl mer tveksamt.

Men att satsa så stort som de gjort och bara ha bilar från cirka en miljon och uppåt... det blir nog svårt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Problemet Saabis är att du befinner dig på helt fel planet insiktsmässigt när det gäller att förstå hur en bil kommer till och allt som ligger bakom. Även om BMW, Mercedes och Audi bestämde sig för 5 år sedan att styra om all produktion till el så skulle de inte kunna göra tillverka elbilar idag. De sitter fast i avtal, produktionskapacitet, och utveckling som håller dem stenhårt fast i samma fossila bana flera år till. Det är dessutom så att först NU har de stora tagit beslutet att styra om = även med fullt fokus är de minst 5 år efter. Länk

Teslas utveckling är baserad på ingenjörer från IT och Telekomsidan främst, där USA varit världsledande i många år. Tyskland måste börja i universitetssidan för att överhuvudtaget få fram rätt kompetenser. Det bygger ytterligare tid.

Lastbilen är helt ointressant för personbilssidan, den betyder eller påverkar ingenting där.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Off topic, på tal om kannibalisering. Hur tänkte man på Range Rover när dom utvecklade Velar?
Verdi
Lövet,
Absolut. Entusiasterna som spräcker sparbössan för en Tesla kommer ju försvinna som nybilsköpare av Model S. Däremot så är de säkert sugna på en begagnad om de har storleksbehovet och det är väldigt lång väntetid på Model 3.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@Marin: Ingen aning. Den ser ut exakt som alla andra modeller tidigare. Jag kan inte ens se på bild om den är större eller mindre än någonting annat.

-------
//Lövet
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Jag vet inte, jag jobbar inte inom fordonsindustrin på det sättet men jag har svårt att köpa att ingen annan kan ställa om.

När etanol blev hippt så ställde alla tillverkare om på ett ögonblick.

När hybridteknik blev inne så ställde alla om på ett ögonblick.

BMW i3 presenterades som koncept 2011 och låg i massproduktion år 2013.

Flera länder uppfann atombomben från scratch egenhändigt på kortare tid än 5 år.

Jag köper inte att ingen tillverkare ens med maximala ansträngningar vet hur man bygger en elbil. Jag tror däremot många räknat på vad det kostar att lägga in ännu mer batterier i bilen och sen skrotat projekten.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är gigantisk skillnad på att byta lite slangar i en existerande motor och programmera den för etanol än att byta ut en hel produktions och utvecklingsapparat. En produktion som kräver helt annan hårdvara, kompetens och underleverantörer än dem man redan har.

Om du läste länken ovan såg du att VW lagt sin största utvecklingsinvestering någonsin nu - i elbilstillverkning. Man har alltså _inte_ kommit på att man inte ska avstå på grund av ekonomi. Det är tvärtom. Man satsar allt man har. Men man börjar ett decennium efter Tesla började.

-------
//Lövet
Verdi
Vafalls! Ska VW lägga 70 miljarder EURO på en töntig miljömuppstrend som Elon Musk hittat på?
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Fast BMW i3 var ju helt ny kaross, framdrivning etc etc och man klarade det på sisådär två år från koncept till massproduktion...

Visst kunde väl BMW också lagt in dubbelt så mycket batterier och fått högre räckvidd men då såg nog kalkylen för projektet helt annorlunda ut
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Liknelsen är snarare i8 i så fall. Den blev ju...sådär. En bättre fråga att ställa sig är varför inte i8 kom med fullständig eldrift till samma pengar någonsin?

-------
//Lövet
Verdi
Saabis,
Varför ska man ha en räckvidd på en i3 på 40 mil? Det är en biltyp som är tänkt att användas i och runt stan och som rullar typ 3-7 mil om dagen. Det är inget man åker till Balkan i direkt. Vi har en i3 också och den är suverän inne i stan men inte alls så lyckad på motorvägen. Ganska högt luftmotstånd och dålig räckvidd i fart.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Lövet, jag tror nog ändå du är ute och cyklar lite.
Bara som ett exempel: BMW i3 konceptet presenterades 2011, men som du säkert vet så var det väldigt långt gånget 4 år tidigare 2007.
Redan år 2000 var BMW långt framme vad gäller elbilar, och sannolikt även innan dess. BMW har sedan mycket länge tillbaka väl etablerade och nära samarbete med flera underleverantörer som hittills visat sig ligga i framkant vad gäller utveckling av huvudkomponenter till elbilar.
Jag tror inte att BMW stod långt efter Tesla år 2005. Definitivt inte år 2000. Och jag är övertygad att man tekniskt och utvecklingsmässigt alls inte står långt efter Tesla i dag.
Jag är aktieägare i BMW och har närstående personer med koppling till deras underleverantörers produktutveckling. För aktieägare och andra finns rätt mycket officiella uppgifter att tillgå, mycket mera vederhäftig info än vad som finns om det halvhemliga Tesla, och jag (och många fler) har också tillgång till lite mer inofficiella/obekräftade uppgifter.
BMW (och andra tillverkare?) har dock under hela tiden avvägt och gjort det medvetna valet att ännu inte satsa på att marknadsföra fler elbilar än vad man gör i dag.
Enligt min uppfattning har besluten fattats på goda ekonomiska grunder.
Om man hade valt att fatta ett annat strategiskt beslut så hade man självfallet, på ett mycket enklare sätt än Tesla, t ex kunnat satsa på helt fristående fabriker, separat produktutveckling, rekryterat/köpt in Teslas eller andras konstruktörer och tekniker. De flesta inser nog att det är bra mycket lättare för BMW att rekrytera kompetent personal än vad det är för Tesla och många andra.
BMW har ju vid varje tillfälle haft tillgång till oerhört mycket större ekonomiska resurser än vad Musk/Tesla någonsin har haft (någonsin kommer att få..?).
De allra flesta underleverantörer eller andra samarbetspartners står självfallet i kö för att få leverera till BMW, allt annat är ju självmord. Som kund kommer BMW och andra etablerade biltillverkare med sund betalningsförmåga och låg risk självfallet före Tesla i kön, eller vad tror du själv?

Jag håller det för fullt sannolikt att även andra tillverkare (som jag dock känner lite sämre) är på ungefär samma nivå. T ex Toyota och Mercedes, m fl, m fl?
Att VW/Audi i dag har svårt att finansiera sin utveckling på det sätt de skulle önska är ju ganska naturligt till dess de ekonomiskt har klarat av sitt "dieselgate".(Ot: hur i hela friden kan Bosch gå fria från dieselgate?)

Om man inbillar sig att Musk/Tesla helt plötsligt skulle kunna "ploppa fram" och ha överlägsen intelligens och kompetens i jämförelse med alla världens genom historien mest framgångsrika biltillverkare är det nog överhängande risk att man är ute och cyklar en hel del...
Är väl ingen hemlighet att batteripaketen är svindyra. Att stoppa i mer batterier kostar mer bara för själva batteriet i sig. Sen tillkommer ju att bilen blir tyngre och får andra egenskaper, vilket ju gör att t ex en I3 skulle skilja sig ännu mer från de bilar BMW redan har vilket skulle driva ännu mer utveckling och kostnader. BMW gjorde nog sin kalkyl där och bestämde sig utifrån den.

Samtidigt så bygger ju Tesla onekligen erfarenhet med större batterier, dock till en otroligt hög (för hög?) kostnad.

Enkel sett kan man väl säga att de närmar sig problemet från två håll. Tesla gick från början all in på ren eldrift utan kompromisser. De traditionella tillverkarna konverterar stegvis sina modeller.

I8 tycker jag är jäkligt häftig. Fantastiskt rolig att köra med. Hade det inte varit för att man hade sett ut som en idiot varje gång man skulle in och ur den (med risk för skador på varenda led i kroppen) så hade jag gärna köpt en sådan om jag kunde ladda den. Men att hoppa in i, och framför allt ur den bilen är ju en helt galen övning.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Fast det här med Balkanresor har vi diskuterat förut, jag tror inte en Tesla är lösningen heller. Enligt testet nedan har man alltså suttit hela 6,5 timmar vid superchargers för att köra en cirkel i södra Sverige bara. 6,5 timmar!!!! Motsvarande tankning för fossilbil tar typ 10 minuter.

Länk

Vidare kommer bilen bara runt 20 mil åt gången i långsam motorvägsfart trots utlovad räckvidd på 49 mil, och då satt chauffören ändå och frös i bilen. Med sådana siffror för superbilen Model X P90 - hur dålig måste Model 3 bli för att inte kannibalisera på de dyrare bilarna?
Verdi
Nimgaard,
Batterier är inte så dyra som folk tror.

Från: Länk

"Elbilen Nissan Leaf går att köpa både med och utan batterier (leasa batterierna). Där kan man enkelt på prislappen se hur mycket batterierna faktiskt kostar:

Nissan Leaf Acenta kostar 340 990 kr med batterier och 271 690 kr utan. Mellanskillnaden blir alltså 69 300 kronor, eller 20% av bilens pris. Samma som momsen man betalar för bilen.

Vad Tesla Motors betalar för sina batterier är en väl bevarad industrihemlighet, men många bedömare gissar på strax över $200/kWh, dvs kring $20 000 för 85 kWh batterier. Dessa 130 000 kronor utgör då ca 18% av bilens slutpris."

Visst drar batterierna upp priset en hel del men höga utvecklingskostnader och relativt låga serier gör nog det mesta.

En fossilmotor kostar ju också en hel del. Med tiden kommer alltså elbilar antagligen bli billigare. Priserna på batterierna blir lägre och lägre och utvecklingskostnaderna kan spridas på fler och fler bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.